Tandsten??

Sv: Tandsten??

Det är bara vid långt gågna defekter som man gör en kronamputation istället för att dra ut tanden. Detta på grund av att roten är så skör och lätt går sönder. Tänder som har skador som typ *bara* sträcker sig in in tandbenet dras normalt bara ut.

Min ena hona har fått alla sina tänder utdragna för några år sedan pga FORL...hon äter allt man ger henne ( hårt, segt, mjukt) och är i fin form.
 
Sv: Tandsten??

Fast min dams drogs ut även med skör rot. Eller drogs och drogs, de fick pillas/petas ut för att få ut allt. Att man INTE ville kronamputera då var just för roten var så förstörd. Den som kronamputerades hade bättre rot. Är det olika hur olika veterinärer/kliniker resonerar?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
626
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp