Bukefalos 28 år!

Tandsten??

Limelight

Trådstartare
Ena min katt ( har 3 katter ) har börjat fått hemsk andedräkt så jag börjar fundera om han kan ha tandsten. Jag ser inget konstigt i munnen.

Ingen av de andra katterna luktar sådär hemskt i munnen som han gör, men han kanske är extra känslig mot tandsten?.
Eller kan det ha med magsafter att göra, vad tror ni?

Går det inte över i helgen ska jag ringa veterinären på måndag och se vad de säger, för det är verkligen jättehemsk andedräkt, går knappt att vara i närheten av han :confused:.
 
Sv: Tandsten??

Kan vara en infektion i munnen, då luktar det formligen död ur munnen. Katter har individuell tandstatus, vissa har jättebra tänder, andra helt kassa. Finns en del sjukdomar som 'bryter ner' tänderna med.

Så, beställ tid för munsanering hos veterinären du. Då både tas tandsten bort, munnen undersöks och ev dåliga tänder dras ut. Har katten en infektion i munnen får den antibiotika för det med.
 
Sv: Tandsten??

Hoppas verkligen att det "bara" är en infektion i munnen och inte dåliga tänder då katten är bara 10månader. För har den redan dåliga tänder antar jag att det inte blir roligt på livets gång..

Nog lika bra som du säger att beställa tid för munsanering :)
 
Sv: Tandsten??

Ah, nu blev det annorlunda. Är den bara 10 månader kan du stryka munsaneringsdelen. Då är det snarare en infektion någonstans än tandsten osv. Det kan lukta apa ur munnen fast problemet är magen också.

Men du ska absolut boka tid hos vet om den luktar illa ur munnen, men som sagt en tiomånaders ska inte ha tandsten/etc, så det är nog något annat då. I mun/hals/mage.
 
Sv: Tandsten??

Tyckte det vore konstigt om han redan skulle ha tandsten. Men det var mitt fel som glömde skriva ut hans ålder ;).

Blir han inte bättre tills måndag morgon så ska jag ringa veterinären, får vi åka dit och kolla vad det kan tänkas vara...
 
Sv: Tandsten??

Jag tycker du ska kolla upp det oavsett, en katt ska inte lukta hemskt i munnen alls, speciellt inte i hans ålder. Och är det så hemskt att det 'knappt går att vara i närheten' så är det långt från normalt. Vår gamla som hade inflammation/infektion pga dåliga tänder etc, hon luktade 'bara' illa när hon anades på en, inte alls när man var i närheten bara.

Så, ring och fråga en vet redan idag om de tycker det kan vänta eller bör kollas nu.

Hur luktar det illa btw? Hur mår han i övrigt? (Äter,d ricker, pigg etc). Vet inte hur vanligt det är på katt, men hundar kan få saker som fastnar i munnen och ger problem, det kan vara svårt nog att se på en hund med stör käft och där man kan öppna, och en katt är ju ännu värre att kolla hemma på ;)
 
Sv: Tandsten??

Jag tycker han luktar aning mindre idag, men det skadar faktiskt inte att ringa strömsholm och rådfråga.

Han äter som en gris, dricker som bara den ( vi måste ha vattnet på dropp annars fryser vattnet så han sitter och leker och dricker där hela tiden ;) ).
Han är pigg, alert och försöker jaga fåglar hela dagarna.
Han är med andra ord, som vanligt :).

Hur ska man förklara hur han luktar, hmmm apa?. räcker det? :D.
Ehh, det luktar som att det är torrfoder han tuggat sönder och som legat i blöt länge. Dålig förklaring, men vet inte hur jag ska förklara..

Min sambo kommer hem imorgon, ska försöka få hjälp av honom att kolla noggrant i munnen, försökt själv, men han är som en ål :crazy:.
 
Sv: Tandsten??

Jag vill bara hålla med om veterinärrekommendationen. Min ena katt har också haft en infektion i munnen som gav hemsk andedräkt men efter 14 dagars antibiotika så är infektionen borta. Orsaken till hennes infektion var rätt rejäl tandsten och en tand som farit riktigt illa som förstås också är åtgärdat.

Kostade inte många kronor heller och jag märker tydligt hur mycket bättre katten mår. Eftersom problemen oftast smyger sig på kan det vara svårt att se att kattens beteende förändras, men när problemen är åtgärdade märker man oftast en rätt rejäl skillnad.

//Jenny
 
Sv: Tandsten??

Eftersom problemen oftast smyger sig på kan det vara svårt att se att kattens beteende förändras, men när problemen är åtgärdade märker man oftast en rätt rejäl skillnad.

//Jenny

Det där måste jag hålla med om. Äldsta damen här, har ju riktigt kassa tänder, har FORL. Kom som en 'chock' när det upptäcktes vid en rutinkontroll, för det inte varit några symptom tyckte jag. Fast efter det åtgärdats, så trots att katten blev av med ett antal tänder, så hon slutade kasta i sig maten. Något hon 'alltid' gjort (även innan man kunde se problem med tänderna), och jag trodde helt enkelt var 'sån hon var'. Men efter att ha blivit av med en stor del av tänderna, så började hon tugga sin mat.

Sen blev hon snorig/förkyld något år senare, och i samband med det konstaterades att munnen inte var vacker, dvs det hade blivit en rejäl försämring. Hade inte märkts. Det slutade med att hon blev av med ALLA tänder från hörntänderna och bakåt (och hon har bara tre hörntänder).

Fick samma mat som innan (torrfoder), och åt till synes lika mycket och lika lätt etc. Men smällde på sig ett helt kilo i vikt, mycket välbehövligt, hon hade alltid varit en lite för smal katt.

Om hon kunnat prata tror jag att hon skulle sagt ÄNTLIGEN åt att bli av med alla tänderna. Trots att inget tytt på att hon mådde dåligt av dem innan, så var det helt klart hur mycket bättre hon mådde av att bli av med dem.
 
Sv: Tandsten??

Det får kosta vad det kostar, bara katten blir bra igen :).

Hittade en liten bit av något mellan hans tänder igår kväll och efter en stor brottnings match är den borttagen och idag tycker jag ( inbillning??) att han luktar mycket bättre, men ska ringa i alla fall och rådfråga.
 
Sv: Tandsten??

Fast efter det åtgärdats, så trots att katten blev av med ett antal tänder, så hon slutade kasta i sig maten. Något hon 'alltid' gjort (även innan man kunde se problem med tänderna), och jag trodde helt enkelt var 'sån hon var'. Men efter att ha blivit av med en stor del av tänderna, så började hon tugga sin mat.

Min mellan katt på 3 år har också alltid kastat i sig maten, han tuggar knappt. Han har visserligen vart vildkatt så tror beteendet sitter kvar där att han måste äta fort så ingen tar det, men det kanske kan vara något med hans tänder också.
Kanske inte är någon dum idé att ta med dem alla 3 på tandundersökning.


Fick samma mat som innan (torrfoder), och åt till synes lika mycket och lika lätt etc. Men smällde på sig ett helt kilo i vikt, mycket välbehövligt, hon hade alltid varit en lite för smal katt.

Fast om det skulle vara sådant problem med min 3 åriga katt så hoppas jag verkligen inte att han går upp i vikt, han är redan nu stor som ett hus, visst nästan bara muskler, men ändå :D.

Om hon kunnat prata tror jag att hon skulle sagt ÄNTLIGEN åt att bli av med alla tänderna. Trots att inget tytt på att hon mådde dåligt av dem innan, så var det helt klart hur mycket bättre hon mådde av att bli av med dem.

Ganska lustigt att hon kan äta så bra och till och med torrfoder med så mycket mindre tänder. Något jag absolut inte visste att de kunde göra.
 
Sv: Tandsten??

Det visste inte jag heller, men katter klarar sig tydligen bra helt utan tänder (i 'fångenskap' alltså). De krossar pelletsen mot gommen. Däremot har hon svårt äta 'halvsega' mjuka saker, räkor t ex.

Det är en bra ide att kolla alla missarna i munnen ja, det är ju ngt som helst ska göras med jämna mellanrum just för att de ska både ha och behålla en god tandstatus =)
 
Sv: Tandsten??

Man lär sig något nytt varje dag, inte visste jag att de hade så starka gommar :).

Jag kan erkänna att jag vart riktigt dålig på att göra rutinkontroller på mina katter och de är 6år, 2år och 10mån. Men jag ska skärpa mig och det är nu, jag ska boka in dem en efter en beroende på vad det kan tänkas kosta, se om man ska ta dem alla samtidigt eller om det får bli en i taget.
Tack att du gjorde att jag fått upp ögonen på katternas munhälsa !! :).
 
Sv: Tandsten??

Jag hade heller ingen koll på att man borde munsanera och kolla med jämna mellanrum, förrän honan fick sina problem.

De andra två (7 år) har inte behövt åtgärdas än, utan vet har bara kollat i munnen, men ingen tandsten, nu börjar den smyga sig på dock, så dags för båda två här till våren.

Pris skiljer mellan olika kliniker, men här har det kostat 1000 - 1500 kr beroende på hur mkt som behövt göras sas (det högre priset om man behövt dra ut tänder, det lägre om det 'bara' behövts tas bort tandsten)
 
Sv: Tandsten??

Jag ska ringa idag och höra om de har någon tid till en av mina.
Lillkillen luktar ingenting i munnen, det var nog den där konstiga grejen i munnen som gjorde att han luktade apa, men ska kolla han ändå.

Kan man åka iväg och kolla munnen på dem med jämna mellanrum så kanske man kan få ha katten i liv något år extra och det är det värt varende öre av :)
 
Sv: Tandsten??

Om man kollar regelbundet så kan man skrapa bort tandstenen själv.
De känner sig som regel mer bekväma i mattes famn o att det inte behövs göra så mkt åt gången.

Katter får mkt mer än hundar- för att de inte gnager:grin: o att de lever längre.
 
Sv: Tandsten??

Vår katt har också FORL. Upptäcktes när han var 4 år. Veterinären kollar tänderna samtidigt som katten vaccineras (alltså en gång om året) och däremellan försöker vi hålla lite koll själva (inte så lätt, han är hal som en ål och har sylvassa klor :p ). Om jag fattat det rätt så är kroppens försvar mot FORL att förvandla tanden till ben. Det går alltså inte att dra ut tanden som vanligt ifall roten har börjat förvandlas till käkben, utan man får göra en kronamputation. Detta var fallet på vår katt som i torsdags fick två tänder bortplockade. Tandköttet ihopsytt på två ställen, metacam i tre dagar och en räkning på 3000 kr. Skoj...


TS: Hoppas att det bara var den konstiga grejen som var problemet. Men en tandkoll ändå kan ju inte vara fel. :)
 
Sv: Tandsten??

Det beror mycket på vad man har för utrustning, och på hur roten mår. Vår katt har fått även rötterna uttagna/utdragna. Vissa har fått 'mejslas' ut trasig bit för trasig bit i alla fall utom ett (en hörntand, där är det kronamputerat).

Jag är rädd att den yngre siamesherrn har FORL med tyvärr, men lär visa sig på kollen snart (vi har skjutit lite på den iom hans njursvikt). Himla elände det där.

Stallkatten har prima tänder, om hon hade tur i genlotteriet eller om alla råttor och möss hjälp till är dock svårt att säga.
 
Sv: Tandsten??

Vår katt har fått två kronamputationer och en tand har blivit utdragen på vanligt vis. Han har även hjärtfel, artros i armbågarna och nåt vajsing med immunförsvaret som gör att han får problem med trampdynorna om han inte får dyr veterinärmat med extra omega 3. Ingen tur i genlotteriet här inte. :p
 
Sv: Tandsten??

Nu är det väl knappast aktuellt på en så ung katt, men njurproblem ger en fruktansvärd andedräkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 488
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp