Tapetinspiration!

Chili

Trådstartare
Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad gäller färgsättningen! Hur tänker ni med mönster och färger? Har ni varit beroende av att det ska matcha nuvarande möblemang eller har möblerna fått matcha tapeterna istället?

Jag är också intresserad av att veta om någon satt upp tapeter som verkligen syns och märks. Har ni tröttnat? Har det varit svårt att inreda på grund av tapeten?

Dela gärna med bilder på tapeter som ni verkligen fastnat för! Jag har själv några favoriter och är extremt kluven. I mitt fall handlar det om ett torp där jag vill behålla lantstilen men samtidigt vara modern, på något vis... :cautious: Det finns guldklimpar här och var men överlag är jag mycket förtjust i Boråstapeters Lacekollektion!

Vitt är ju fint men jag vill inte ha ett helvitt hem. Dock har jag bestämt mig för vit pärlspont i farstu och trapp (som är i anslutning till varann) och antagligen också hallen på övervåningen (väldigt liten). I övrigt så är det normal takhöjd på nedervåningen (kök + vardagsrum + farstu) och ca 1,9 m takhöjd på ovanvåningen (liten hall + två identiska sovrum med snedtak).

För att fortsätta med inspirationen så vore det trevligt med tips på vilket slags innertak som passar till pärlspont? Ska det vara spont även i taket? Jag har just rivit ut de gamla innerväggarna och taket (de var inget att spara) som bestod av masonitskivor med pärlspont innanför, då med stående brädor till väggar och liggande till tak. Ska man ha det så igen eller annat slags tak?

Många frågor men all slags inspo är varmt välkommen! :) Det är ett tag kvar tills tapetsering men jag känner att jag verkligen måste kolla på många olika möjligheter innan jag kan bestämma mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Tapetinspiration!

Vi har valt diskret (vitt) i stor utsträckning för att ha frihet att inreda som vi vill. Vardagsrummet har t.ex. bara vita väggar men vi har tavlor och en stor matta i färg. Men om man inte vill ha vitt finns ju andra ljusa kulörer man kan måla med. Vit pärlspont tillsammans med en gråaktig ("smutsig") pastell som rosa, lila, blått, beige etc är ju jättefint. Annars tycker jag nog ett torp ska ha storblommiga tapeter i minst ett rum, det är så fint. Och rutiga tapeter. Kika i Underbara Claras blogg, hur hon har inrett hemma.

I vår hall har vi en väldigt mönstrad tapet (Ferm Livings Remix i petrol) och där känns det ju helt klart som att inredningsmöjligheterna är begränsade (tapeten är inredningen!). Där har vi inrett väldigt enkelt och inredningen har kommit in efter tapeten. Vi har haft tapeten i ett år och jag börjar känna att jag nog kommer vilja måla/tapetsera om så småningom (allra senast när vi ska sälja). Jag är lite sugen på den nya isländska färgen kalklitir som är väldigt hajpad just nu.
 
Sv: Tapetinspiration!

Storblommigt :love: Och tack för tipset om Underbara Claras! Jättebra inspiration.

Jag gillar också tapeten som inredning, men oj så svårt det är att bestämma sig..! Jag har inte fastnat för rutigt men däremot randigt, till vardagsrummet kanske? Dock dras jag mer till 'diffust' randigt, och undrar om man inte tröttnar efter ett tag... Här är en randig jag gillar men är fundersam kring.
Färgchock till farstun? Eller en mer sedesam kulör med roligt mönster?
Stora blommor...
 
Senast ändrad:
Sv: Tapetinspiration!

Gick nu in på Rusta, det var ett tag sen jag kollade på deras tapeter. Då hade jag ingen koll på tapetläget alls. Men tjohej, jag hittade visst tapeter till alla rum på en gång. :D Superfina ju! Hur är det möjligt?
 
Sv: Tapetinspiration!

Men så bra! Ska bli så kul sen att se hur det blir :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Ja här har man letat på otaliga webbsidor, så hittar man nåt som passar alla kriterier på Rusta. Otippat. :)

Och du är fortfarande välkommen på besök för att inspektera renoveringen IRL när det börjar bli mer klart! Det går även att följa renoveringen i smyg på bloggen om man har lust. :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Otippat men sjukt bra ju! :)

Du är så rar som bjuder in! Jag kommer hemskt gärna förbi när det är klart men tills dess ska jag definitivt följa bloggen :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Jag kikade i din blogg, det kommer nog bli jättebra med de tapeterna du hittat :) Även de du länkade till här var fina (jag gillade speciellt färgbomben)

Har du förresten bestämt hur du gör med köket? Jag förstår dina frågor om snedskåpen bättre när jag såg bilderna. De är ju inte alls likadana som de vi har i vårt kök och ser inte så särskilt praktiska ut.
 
Sv: Tapetinspiration!

Kul med en till som renoverar torp! Vi har varit igång och renoverat i snart 1 år. (hjälp, så tiden går!) och har valt en väldigt stormönstrad tapet till vårat kök, där vi har gula 50-tals luckor som sitter. Vi har lagt till panelen, i en höjd som passade vårat hus enligt oss.



Den är ifrån Hanna Wernings kollektion med Boråstapeter. Vi gillar den jättemycket, det blir sommar året om! Men det är klar, den blir liksom inredningen, så i resten utav rummen kommer vi ta neutrala tapeter/färg. Vi har ännu dock bara tapetserat i köket, sovrummet målade vi akut vitt över dom äckliga tapeterna, och i hallen har vi fortfarande gipsskivor till alla våra bekantas förskräckelse, eftersom att vi aldrig kom överens om tapet dit maken och jag :angel:.

Vi har renoverat toan och taket hittills, och el och vatten och sådär, plus lite ytskikt i köket (där senare även den fula mattan kommer slitas ut, och en bättre kyl ska in och en dörr ska öppnas upp osv osv... ) men det är nu den riktigt roliga renoveringen kommer enligt mig, inte bara den nödvändiga :D
 
Sv: Tapetinspiration!

Vad kul att du gillade dem! Kan ju lägga dem här också för fler tips och tankar!
Vardagsrum
tapet_vardagsrum_5291c352ddf2b37a860351cc.jpg

Sovrum
tapet_sovrum_5291c363e087c366e6c7a7bc.jpg

Kök
tapet_kok_5291c36e2a6b228bf29c132e.jpg

Gästrum/kontor
tapet_gastrum_5291c37e9606ee439ce84c5c.jpg


Dock tror jag inte den storblommiga rosa som jag länkade tidigare passar om jag kör på dessa eller andra tapeter som är liknande? Jag är också superförtjust i den!

Angående köket så kommer det bli nytt kök. Som du säger är det dels opraktisk och dels platsbyggt, så vi kan inte ändra på nånting om vi behåller det utan att det blir jättekonstigt. Vi ska även riva ut de två inbyggda skafferierna, det ena kan man gå in i och det andra är som ett skåp. Det kommer istället bland annat bli en dörr ut till tvättstuga/badrum. Troligtvis kommer det bli en liten köksö för spisen, och skåp etc blir vitt (ej kritvitt) i lantlig stil. :) Är väldigt förtjust i IKEAs nya luckor Bodbyn. :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Ja jag har sett din tråd tidigare! Hos er fanns det i alla fall avlopp och rinnande vatten, sån lyx har inte jag. ;)
Kul att ni vågat med kökstapeten, och att ni gillar den även långt efteråt! Ska ni behålla färgen på luckorna?

Vad skönt att ni kommit så långt att det mest är estetiskt renoverande kvar! Själv har jag just rivit en innervägg, ska tilläggsisolera och byta plats på ett fönster som lite vinterpyssel, och sen till våren ska vi göra tillbygge för tvättstuga och badrum. :D
 
Sv: Tapetinspiration!

Slänger in en till bild på Boråstapater Lace 1344 som jag länkade tidigare. Blir det för mycket i ett helt vardagsrum? Jag är jätteförtjust i den i både färg och form, MEN även botten är mönstrad. Kommer man bli galen eller kommer det inte att märkas? Jag vill gärna ha något randigt men alltså inte med stora kontraster, därav gillar jag även den randiga från Rusta.
roomset%205.jpg


Tur att det är ett tag kvar tills dessa beslut måste fattas alltså...

(Jag tycker den är mer blå i verkligheten, men fortfarande ljus)
 
Senast ändrad:
Sv: Tapetinspiration!

Hrm, ja alltså, det är inte direkt så att det bara är tapeter kvar...

Just nu håller vi på att renovera 2 av 3 rum på övervåningen. I helgen som kommer ska vi byta ut ett fönster mot en balkongdörr, vi har nyligt isolerat hela övervåningen som tidigare stått hall, höjt taket i ena rummet och satt ett tag i det andra... Riktat väggar och liknande är klart.

Men dom största "måste inför vintern" är klara då vi har ett tag som precis stått pall för en storm, vilket det gamla garanterat inte skulle gjort.

Gillar dina tapeter du lagt upp i tråden! :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Aha, då missförstod jag lite. :) Det är inte lite jobb ni gjort, och ska göra! Verkligen inspirerande att läsa om andra som kämpar på. Jag har bara skrapat på ytan än så länge. Det tog en vecka att städa så att jag ens kunde börja renovera. :p

Kul att du gillar dem! :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Och just det ja, köksluckorna kommer antagligen senare att bli mossgröna, det är nämligen orginalfärgen under den gula ;) Men vi får se. Vi kommer behöva byta plats på där vattnet är idag och lite annat, det kanske gör att vi då bestämmer oss för att riva ut den och sätta in en ny, vi får se då vi börjar med det.
 
Sv: Tapetinspiration!

Det är inte så lätt. Vårat lilla hus var ju för de flesta bara värt att riva ner då vi köpte det, men sakta men säkert så tar det sig. Jag tror det kommer bli toppen, om en sådär 10 år eller så ;) Tills dess får jag gå runt med bilden av hur jag vill att det ska bli i mitt huvud när jag tittar runt inne och ute, och alla andra får tro jag är knäpp...

Men det är roligt att se det växa fram, att fundera och bestämma sig. För att sen ändra sig och göra någonting helt annat. Både bra och dåligt att man inte har obegränsat med tid och pengar. Men detta lilla torpet lär nog aldrig bli klart, men det är väl egentligen inte meningen heller...
 
Sv: Tapetinspiration!

Vi har precis valt tapeter till vårt hus vi håller på att renovera, har inte fått upp något än tyvärr. Nu är det inte ett torp vi renoverar utan en 70-tals villa, men lite inspiration kan det kanske vara ändå?

Till kök,har vit köksinredning, ekbänkskivor, och kommer förmodligen ha något roligare kakel:
tapeter-oxford-1225_32219.jpg


Matsal:
th_a6994472f2f4eaaee89f8ac4c106f896_portofino46762.jpg

Kommer ha den blå på en vägg och samma tapet men i ljusgrå på tre väggar.

Hall:
ewcs5elc9aubnzpfwpxc.jpg

Fast inte i blått utan ljusbeige.

Sovrum:
479.jpg


Barnrum:
th_a6994472f2f4eaaee89f8ac4c106f896_jimbo115831.jpg

En vägg i ovanstående.
th_a6994472f2f4eaaee89f8ac4c106f896_115816.jpg

Och tre i denna

Barnrum 2:
large.jpg

En vägg i ovanstående

stars_10781.jpg

Tre i denna.

Sen har vi tre rum kvar.... det tar vi senare :)
 
Sv: Tapetinspiration!

Absolut inspiration! De två första var jättefina! Finns den mörkblåa matsalstapeten i andra färger? Vilken tillverkare på de två? :)

Och bordet på matsalsbilden! :love:

KL

Har fått indikationer på att Rustas tapeter kan vara sisådär att sätta upp och jag vill såklart gärna ha era erfanheter av kvalitén på de tapeter ni valt! Vilka är enklast att sätta upp? Och vad innebär non-woven?
Hälsningar Novisen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tapetinspiration!

Den översta är från Boråstapeter, serien heter Oxford.

Den andra är från Midbec, Portofino. Förutom i blått så finns den i tre-fyra grå/beigenyanser.
 
Sv: Tapetinspiration!

Hittade en rätt bra förklaring om vad non-woven betyder;

Den relativt nya typen av tapeter på marknaden som kallas för non woven har snabbt vunnit stor popularitet. Det är lätt att förstå varför. Non-woven är en formstabil och hållbar tapet som kan sättas direkt på väggen utan att först skäras till vilket gör att även en oerfaren kan sätta upp med snyggt resultat. Non-woven materialet är styvare och tåligare än vanliga papperstapeter, vilket gör tapetseringen enklare. De varken sväller eller krymper vilket gör att man kan rulla limmet direkt på väggen och sedan sätta upp tapeten. Dessutom skapas inga synliga skarvar av tapeten, vilket gör det enklare att sätta upp dem på ett snyggt sätt.

En non woventapet är en något tjockare tapet än vanlig papptapet. Den är tillverkad av cellulosa och polyesterfiber, en typ av konstfiber, och är som namnet antyder inte vävd trots innehållet. Det är således en blandning mellan plast/tyg och papper. Kombinationen ger egenskaper som är det bästa från cellulosan och det bästa från polyesterfibrerna. Trycket på själva tapeten är helt vattenbaserat. Det gör att tapeten till stora delar är miljösund.

(Det sista vet jag dock inte riktigt, men den är iaf mycket enklare att sätta upp :))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp