Tapetinspiration!

Sv: Tapetinspiration!

Har fått indikationer på att Rustas tapeter kan vara sisådär att sätta upp och jag vill såklart gärna ha era erfanheter av kvalitén på de tapeter ni valt! Vilka är enklast att sätta upp?

Jag målade och tapetserade hela lägenheten i somras med färg och tapeter från Rusta och det var inga konstigheter.
Även mina föräldrar har tapetserat en hel del med Rustas tapeter.

När vi skulle renovera min farmors lägenhet inför försäljning hade vi först valt flera riktigt fina tapeter men trots att vi anlitat stans bästa målare gick det inte att få upp dem med ett snyggt resultat.
Tydligen är det så att ju finare tapet destå tunnare är den och svårare att sätta med ett bra resultat.
Här räckte det med minsta dammkorn så såg det för jävligt ut :(
Även då slutade det med att det blev Rustas tapeter då vi dels tyckte de var fina men även på målarens inrådan då de är prisvärda och enkla att sätta.

Sen kan det ju säkert vara så att kvalitén kan vara ojämn som det ofta är när det är billigt.
Men det är inget vi fått erfara iaf, sen kan det ju även spela roll vem som satt tapeterna..
En del är ju bättre än andra på att tapetsera..
 
Sv: Tapetinspiration!

Jag målade och tapetserade hela lägenheten i somras med färg och tapeter från Rusta och det var inga konstigheter.
Även mina föräldrar har tapetserat en hel del med Rustas tapeter.

Jag tycker ffa att det är stor skillnad på billig färg och dyrare färg. Vi håller på att renovera och har provat både rustas och en dyrare färg i samma rum och det var otrolig skillnad! Rustas färg var svårjobbad, odryg och det gick åt dubbelt så mycket färg som med den lite dyrare. Så det kanske är olika beroende på vad en har för färg att jämföra med och vad en har för krav - men jag var iaf inte imponerad någonstans.
 
Sv: Tapetinspiration!

Jag tycker ffa att det är stor skillnad på billig färg och dyrare färg. Vi håller på att renovera och har provat både rustas och en dyrare färg i samma rum och det var otrolig skillnad! Rustas färg var svårjobbad, odryg och det gick åt dubbelt så mycket färg som med den lite dyrare. Så det kanske är olika beroende på vad en har för färg att jämföra med och vad en har för krav - men jag var iaf inte imponerad någonstans.

Jag föredrar också dyrare färg typ beckers alla dagar i veckan, framförallt är den mer lättjobbad.
Dock gick det inte åt mer färg för oss men det beror nog även på vilken kulör och vilket underlag man har.
Men jag tycker ändå Rustas var helt okej, iaf om man jämför med det vi köpte på ÖoB en gång, det var mardrömsfärg!
Sen är Rustas färg ganska känslig, det blir ganska lätt märken i den om man kommer åt.
Men i förhållande till priset var den ändå helt okej.

Dock hade vi inte möjlighet att välja färg då vi bor i en hyresrätt och var utelämnade till det hyresvärden godkände om vi inte ville stå för kalaset själva.
Vilket vi såklart inte ville :)
 
Hej Chili! Jag tycker att den grå tapeten som du funderar på att ha i kontoret är snygg. Vet du om den finns kvar så här 3 år senare? Kommer du ihåg märke och namn?
 
Sv: Tapetinspiration!

Kul med en till som renoverar torp! Vi har varit igång och renoverat i snart 1 år. (hjälp, så tiden går!) och har valt en väldigt stormönstrad tapet till vårat kök, där vi har gula 50-tals luckor som sitter. Vi har lagt till panelen, i en höjd som passade vårat hus enligt oss.



Den är ifrån Hanna Wernings kollektion med Boråstapeter. Vi gillar den jättemycket, det blir sommar året om! Men det är klar, den blir liksom inredningen, så i resten utav rummen kommer vi ta neutrala tapeter/färg. Vi har ännu dock bara tapetserat i köket, sovrummet målade vi akut vitt över dom äckliga tapeterna, och i hallen har vi fortfarande gipsskivor till alla våra bekantas förskräckelse, eftersom att vi aldrig kom överens om tapet dit maken och jag :angel:.

Vi har renoverat toan och taket hittills, och el och vatten och sådär, plus lite ytskikt i köket (där senare även den fula mattan kommer slitas ut, och en bättre kyl ska in och en dörr ska öppnas upp osv osv... ) men det är nu den riktigt roliga renoveringen kommer enligt mig, inte bara den nödvändiga :D
Kalla inte det där bröstpanel bara ;)
Bröstpanelen sätts enligt gammalt folk upp till höjden av husmors bröst...
 
Hej Chili! Jag tycker att den grå tapeten som du funderar på att ha i kontoret är snygg. Vet du om den finns kvar så här 3 år senare? Kommer du ihåg märke och namn?
Jajjemen den är från rusta och finns kvar, just nu även på rea.
http://www.rusta.com/se/tapet-area-dekor-p20401548.aspx

Kan meddela att vardagsrum och sovrum är tapetserade. Vardagsrummet fick Sandbergs Edgar i blått och sovrummet den storblommiga rosa i tidigare inlägg i sovrummet (också rusta, gardenia i beige). Älskar Edgartapeten, passar så bra i ett torp! Nyfikna får googla, länka bilder går sådär med paddan. Rustas tapet var överlägset lättare att sätta upp än Sandbergs. Ju dyrare tapet desto jobbigare att sätta upp har jag hört talas om och kan hittills instämma...
 
Har också bara bra erfarenheter av Rustas tapeter. Och då har jag tapetserat i rum där inte en vägg var rak och hörnena sneare än tornet i Pisa. Drog loss o satte dit igen o sköv tapet hit o dit. Kletade med lim osv. Och det syns knappt hur jag misshandlade dom. Det ena en svartrandig och det andra en brun/guld med sammetsaktig yta.
 
Sneak peak utan lister på Edgar
IMG_20160803_183129_zpspmwcjdaa.jpg
 
Den här tråden skulle jag behöva följa. Här ska det tapetseras i ett sovrum, ett kontor och ett kök. Golven är ekfärgade. Lister, dörrkarmar är äggskalsvitt, så en varm vit. I köket lär vi lägga nytt golv då det är gräsligt.

Hallen och vardagsrum ska även målas om. Jag har ingen aning om vart jag ska börja.
 
Den här tråden skulle jag behöva följa. Här ska det tapetseras i ett sovrum, ett kontor och ett kök. Golven är ekfärgade. Lister, dörrkarmar är äggskalsvitt, så en varm vit. I köket lär vi lägga nytt golv då det är gräsligt.

Hallen och vardagsrum ska även målas om. Jag har ingen aning om vart jag ska börja.
Jag har också ett helt hus som görs om. Är glad att jag inte köpte tapeter direkt i början utan har väntat tills det varit dags för respektive rum. Har hunnit ändra mig många gånger!

Jag har googlat oändligt mycket på olika stilar, tillverkare, försäljare. Sen tittat mycket i butik också och tjuvkikat på restauranger och andra platser jag varit på. Jag försöker få ihop ett helt hus med tapeter, lister, tak, golv, övrig inredning... Det har blivit mycket inspirationssökande. :laugh:

Kan som sagt verkligen rekommendera Rusta, åtminstone deras tjockare non-woven. Som Luff skrev kan man ändra hur mycket som helst vit tapetsering (pga sneda hörn och fan och hans moster) utan att de tar skada eller blir fula. Annars gillar jag Boråstapeter, Duro och Sandbergs eftersom de har tapeter som passar vår stil. Sandbergs tog nästan halva rummet innan vi fick kläm på den och limmet. Köpte ett bra lim och det torkade otroligt snabbt så när man väl började sätta tapeten hade man kort tid på sig att göra ändringar. Det var lite drygt när allt inte är helt rakt. Tapetmönstret döljer dock eventuella skavanker mycket bra. :up:
 
Jag har också ett helt hus som görs om. Är glad att jag inte köpte tapeter direkt i början utan har väntat tills det varit dags för respektive rum. Har hunnit ändra mig många gånger!

Jag har googlat oändligt mycket på olika stilar, tillverkare, försäljare. Sen tittat mycket i butik också och tjuvkikat på restauranger och andra platser jag varit på. Jag försöker få ihop ett helt hus med tapeter, lister, tak, golv, övrig inredning... Det har blivit mycket inspirationssökande. :laugh:

Kan som sagt verkligen rekommendera Rusta, åtminstone deras tjockare non-woven. Som Luff skrev kan man ändra hur mycket som helst vit tapetsering (pga sneda hörn och fan och hans moster) utan att de tar skada eller blir fula. Annars gillar jag Boråstapeter, Duro och Sandbergs eftersom de har tapeter som passar vår stil. Sandbergs tog nästan halva rummet innan vi fick kläm på den och limmet. Köpte ett bra lim och det torkade otroligt snabbt så när man väl började sätta tapeten hade man kort tid på sig att göra ändringar. Det var lite drygt när allt inte är helt rakt. Tapetmönstret döljer dock eventuella skavanker mycket bra. :up:

Ja, vi ska också inreda ett helt hus. Däremot så hyr vi huset så de kommer att tapetseras och målas innan vi flyttat in, men de har bett mig välja alla tapeter och färger. :eek: Lär bli intressant ang hur jag ska få ihop det.
 
Ja, vi ska också inreda ett helt hus. Däremot så hyr vi huset så de kommer att tapetseras och målas innan vi flyttat in, men de har bett mig välja alla tapeter och färger. :eek: Lär bli intressant ang hur jag ska få ihop det.
Får du välja helt fritt? Oavsett vad så tycker jag personligen man ska inreda med en stil som passar huset. :) I vårt hus hade t.ex. helt moderna tapeter inte funkat. Jag är nog inte så bra på att tipsa andra annars utifrån informationen du gav, hoppas nån annan trillar in och ger råd!
 
Huset vi har köpt kommer också behöva nya tapeter. Tyvärr hittar jag bara fina tapeter för 800 kr per rulle och det blir för dyrt :arghh:. Men inspirerad av den här tråden så kikade jag in på Rusta och hittade den här: http://www.rusta.com/se/tapet-area-pixel-p204018280101.aspx

Jag försöker hitta någon bild där jag ser hur den ser ut uppsatt i ett helt rum, men utan att lyckas. Är det någon som har den?
 
Får du välja helt fritt? Oavsett vad så tycker jag personligen man ska inreda med en stil som passar huset. :) I vårt hus hade t.ex. helt moderna tapeter inte funkat. Jag är nog inte så bra på att tipsa andra annars utifrån informationen du gav, hoppas nån annan trillar in och ger råd!

Jag får välja helt fritt. De betalar standardtapet, om jag vill ha dyrare tapeter lägger jag mellanskillnaden. :)

Det här är ett relativt nybyggt hus, men helt modernt skulle nog inte passa. Vill gärna ha det lite quirky tror jag!
 
Jag får välja helt fritt. De betalar standardtapet, om jag vill ha dyrare tapeter lägger jag mellanskillnaden. :)

Det här är ett relativt nybyggt hus, men helt modernt skulle nog inte passa. Vill gärna ha det lite quirky tror jag!
Hos Duro och Boråstapeter kan man tapetsera ett rum på hemsidan, det ger ju åtminstone lite hum om hur mönstret gör sig på en stor eller liten vägg. :) Jag har t.ex. en storblommig tapet i sovrummet med väldigt upprepande mönster. Det funkar eftersom där är snedtak och inga stora väggytor. På en stor varadgsrumsvägg blir det upprepande mönstret väldigt framträdande.

Har du kollat Hanna Wernings tapeter?
 
Hos Duro och Boråstapeter kan man tapetsera ett rum på hemsidan, det ger ju åtminstone lite hum om hur mönstret gör sig på en stor eller liten vägg. :) Jag har t.ex. en storblommig tapet i sovrummet med väldigt upprepande mönster. Det funkar eftersom där är snedtak och inga stora väggytor. På en stor varadgsrumsvägg blir det upprepande mönstret väldigt framträdande.

Har du kollat Hanna Wernings tapeter?

Åh toppen tack för tips! :D
 
@Philosophia tyvärr nej och jag hittar inte heller någon bra bild. Ett ständigt gissel tycker jag! Rusta brukar väl inte heller ha speglar i affären, det är ju annars rätt bra när man kan lägga tapeten där och se tre bårder bredvid varann i en spegel.

Kan bidra i tråden med så som tapetbesluten ser ut idag. Köket är mest oklar, de andra två är givna favoriter sedan länge.
Andra sovrummet/kontor/gästrum, Duro fjärsman
94451_1.jpg

Entré, trapphus, Duro Dellen
79-0918.jpg

Kök, Duro Spolargården
SD317.jpg

Om jag måste vara mer ekonomisk har Boråstapeter Borosan14 denna som jag gillat mycket men nu undrar om den mest bara upplevs vit vilket gör att hela rummet blir väldigt vitt.
large.jpg
 
@Philosophia tyvärr nej och jag hittar inte heller någon bra bild. Ett ständigt gissel tycker jag! Rusta brukar väl inte heller ha speglar i affären, det är ju annars rätt bra när man kan lägga tapeten där och se tre bårder bredvid varann i en spegel.

Kan bidra i tråden med så som tapetbesluten ser ut idag. Köket är mest oklar, de andra två är givna favoriter sedan länge.
Andra sovrummet/kontor/gästrum, Duro fjärsman
94451_1.jpg

Entré, trapphus, Duro Dellen
79-0918.jpg

Kök, Duro Spolargården
SD317.jpg

Om jag måste vara mer ekonomisk har Boråstapeter Borosan14 denna som jag gillat mycket men nu undrar om den mest bara upplevs vit vilket gör att hela rummet blir väldigt vitt.
large.jpg

Sovrummet :love:
 
Jag har ju köpt hus och kommer under vintern måla och tapetsera om lite. I vardagsrummet har jag precis slitit ner de gamla strukturtapeterna och kommer få hjälp att tapetsera och måla. Där kommer halva rummet att bli vitt (antagligen) och andra halvan kommer bli Vildtuta.

I köket sitter rätt snygg bröstpanel som är målad typ turkos. Jag har länge velat ha ett kök med Stig Lindbergs Herbarium, så den kommer komma upp över panelen. Där är det dessutom helt vanliga tapeter nu, så det är inte så mycket underarbete och så utan jag ska försöka få upp den på egen hand.

Sedan har jag två sovrum som ska tapetseras också. Men det finns ju alldeles för mycket att välja mellan! Jag blir galen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp