Tappa ej korrekt kopplat släp

Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

mul skrev:
Dom flesta bara kör och kör utan att hålla koll på "nya" regler öht, det är ju bekvämt.. Och dom som kör i yrkesmässig trafik skulle behöva gå någon mindre kurs med jämna mellanrum för att friska upp minnet på endel saker och få kunskap om nya regler. Det skulle nog behövas för alla behörigheter, även B. Det är ytterst få som kommer ihåg allt efter några år, gäller nog även dig skulle jag tro. Jag tog iaf körkort -97 och hade glömt endel och lagt mig till med ovanor, det gör alla.

Tänk att även dom som du tycker kör jättebra och kan allt kan lära sig nya saker som gås igenom på BE-kursen, som dom inte kunnat innan..

Men,men det är ju deras djur och deras liv det hänger på, bara dom inte drar in någon annan. Det är alltid föraren som ansvarar för allt som händer. Jag skulle iaf inte vilja bära det samvete om något händer och jag kunnat undvika det pga okunskap eller rent slarv.

Man kan alltid lära sig något nytt eller få gamal kunskap repeterad. Det är aldrig fel. Och jag är den första att skriva på att alla!!! skulle uppdatera sina behörigheter vart 5:e år eller så med någon form av teoriprov.
Men bara för att man har gått BE-kursen så är man inte per automatik en bättre förare. Man har mer teoretiska kunskaper ja...
Sen skall teorin omsättas i praktik....

Därför hävdar jag att den som bara har b-behörighet men kört mycket med släp... mycket väl KAN vara en betydligt bättre förare av en bil och släpkombination än en som har tagit BE-behörigheten men kört lite.

Sen vad det gäller mig personligen så vet jag att jag är betydligt mer uppdaterad om ny trafiklagstiftning än de flesta :cool:
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

syrran skrev:
Därför hävdar jag att den som bara har b-behörighet men kört mycket med släp... mycket väl KAN vara en betydligt bättre förare av en bil och släpkombination än en som har tagit BE-behörigheten men kört lite.

Men det är ju undantagen som bekräfar regeln :angel:

Det finns de som kört utan körkort i hela sitt vuxna liv utan att göra några större missar precis som det finns sådana som haft körkort i 50 år som bara råkar ut för missöden :crazy:
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Det finns de som kört utan körkort i hela sitt vuxna liv utan att göra några större missar precis som det finns sådana som haft körkort i 50 år som bara råkar ut för missöden

Tja, att bara ta lappen av vilken valör det vara månde, är ju egentligen bara en början på att bli en säker chaufför. Vad gör en säker chaufför? Återkommande repetionsutbildningar?
En av de bättre grejor jag gjort är att gå en liten endagskurs som heter Kör för Livet, här i Ö-vikstrakten. Handlade om halkkörning och hur man beteér sig i paniksituationer när man kör. Mkt nyttigt, har räddat mig från att smälla ett flertal ggr. Då kör jag ändå 3-4000mil om året i egen bil och ett oräknat antal som busschaufför. Man kan kalla det självprogrammering för paniksituationer.
En checklista som en del nämt är inte dumt, var skitnoga att följa den när jag i min ungdom hade segelflygcertifikat. Man borde kanske göra som i sportflyget kanske?
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag har en gång kommit ifatt en som hade felkopplade blinkers precis som du beskriver. Eftersom jag utgick ifrån att de skulle till närmsta ridskola för träning körde jag om, och stoppade dom på väg in mot ridskolan.
Pappa med tonårig dotter.

"-Ursäkta, men jag ville bara tala om att släpet blinkar vänster när du ska svänga höger!"
"-Det är inte mitt släp!"

Ridå, eller vad säger ni?

Följer alltid samma checklista som någon (tror det var Ingridl) beskrev ovan!

Lotta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp