Bukefalos 28 år!

Tappade släpet, kördugligt?

Corax

Trådstartare
Är det någon som kan svara på eller spekulera i huruvida jag vågar köra häst i ett släp som tappades (ej på kulan ordentligt)på mjuk grusplan i typ 10 km/h.
Det enda som synbart gick sönder var ju bromsvajern men släpet rullade glatt på efter incidenten och påskjutsbromsen verkade funka som den ska.
Men jag är livrädd för att lasta djuret och vara med om en olycka pga att något dolt kan ha gått sönder.
Vad tror ni? Vågar jag åka med djuret?
 
Ja jag vet, problemet är bara att det är helg och jag ska tävla på söndag...  :meh:
Låna släp tillfälligt av någon? Jag vet inte om jag hade vågat chansa faktiskt, det kan ha hänt något, samtidigt som det inte kan ha hänt något, men jag skulle nog inte våga chansa. Det är ändå ett levande djur som ska transporteras. Jag hade nog kollat om jag hade kunnat låna ett släp istället eller om jag haft en kunnig vän som kunnat hjälpa mig kika på släpet.
 
Om släpet inte satt på ordentligt så är det väl inget konstigt om det trillar bort. Åk och provbromsa och utsätt handsken för påfrestningar (utan häst i!!!), och ser inget konstigt ut så är det nog inte det. Men det är klart att tappar du släpet igen, utan bromsvajer så är det ju jobbigt. Har du ingen som kan laga bara den som du känner?
 
Vad jag förstår är det inte fel på handsken, den var bara inte kopplad ordentligt.

Frågan är om konstruktionen tagit någon stryk av att dundra i backen. Jag har svårt att tänka mig det, men kör en sväng, och kör förbi någon som står bredvid vägen och lyssnar. Gärna i olika hastigheter. Är man modigt lagd: åk i det tomma släpet och lyssna efter missljud. Men gör det inte i höga hastigheter och inte med annan trafik. Och enbart om ni är helt säkra på att kopplingsanordningen är perfekt.

Har själv tappat obromsat släp i högre hastighet, dundrade in i en parkerad bil (fel på handsken). Inget hände utöver skador på glasfiberkåpan (ej hästsläp).
 
Jag tappade mitt släp nyligen. En hemsk upplevelse även utan häst..
Körde och bytte bromsvajer (knöt den så länge, sen ny för 40:- på biltema) och gjorde som kimmis sa, testade liksom. Verkar inte ha hänt något.
Nu stod iofs mitt släp stilla (vid ett stopp-tecken) när den gled av kulan så var ju ingen hastighet, bara handsken som fick tugga lite grus :angel:
 
Vad jag förstår är det inte fel på handsken, den var bara inte kopplad ordentligt.

Frågan är om konstruktionen tagit någon stryk av att dundra i backen. Jag har svårt att tänka mig det, men kör en sväng, och kör förbi någon som står bredvid vägen och lyssnar. Gärna i olika hastigheter. Är man modigt lagd: åk i det tomma släpet och lyssna efter missljud. Men gör det inte i höga hastigheter och inte med annan trafik. Och enbart om ni är helt säkra på att kopplingsanordningen är perfekt.

Har själv tappat obromsat släp i högre hastighet, dundrade in i en parkerad bil (fel på handsken). Inget hände utöver skador på glasfiberkåpan (ej hästsläp).
Nej precis, handsken satt inte ordentligt på kulan (min sambo kopplade, som inte är van vid konstruktionen).
Vi körde ju ca fyra mil direkt efter för att skifta däck på ekipaget. Inga missljud i någon hastighet och påskjutsbromsen funkade utan problem vid backning/bromsning. Vid avkoppling fjädrande den mjukt till 'normalläge'. Vajern snabblagade vi (men har beställt en ny)för jag åker inte utan.

Låna släp till den här hästen undviker jag om jag kan. Hon är rätt känslig och beter sig illa (sparkar och vevar)om hon inte gillar släpet. Då avstår jag hellre från att åka, så viktigt är det inte att komma iväg. :)
Men jag ska se om jag hittar någon kunnig att fråga i morgon.
 
Senast ändrad:
Det jag för min del skulle vara noggrann med vore att kolla väldigt noggrant så att kulhandsken och kopplingsmekaniken är helt fri från grus/sten/sand som kan ha fastnat.
 
Det finns beskrivningar på säkerhetskontroll som är tänkt att göras var gång man kopplar släpet.

Att lyfta släpet med stödhjulet är en variant för att kolla att handsken låst som den ska.
Det finns fler bitar.

"Koppla rätt" tror jag en liten skrift hette som gick igenom detta.
 
sätt på släpet och gör en ordentlig koll, dvs veva ner stödhjulet och lyft draget uppåt, kolla bromsarna dvs kör sakta framåt dra i handbromsen och se så att alla hjul slutar snurra. alternativt dra bromsen och försök köra iväg.

tror inte det är några större problem med släpet om det var i bra skick innan. jag lyckades tappa ett hjul då jag körde i typ 10-20kmh, var "bara" att borsta bort gruset och sätta på däcket igen med nya bultar. var att de inte blivit ordentligt åtdragna som det ramlade av. .
 
Jag tappade mitt i höstas på samma vis. Låg hastighet, inte ordentligt påhakat, tack och lov ingen häst i.

Bytte vajern och sen inga som helst konstigheter. Åtminstone mitt har en "metallbygel" på undersidan av dragstången som hindrar att man kör ner hela kulhandsken i gruset om/när man tappar släpet.
 
Också tappat mitt en gång med häst i. Som TUR var det bara på parkeringen så ingen skada skedd med hästen som mest blev förvånad att behöva gå ut igen när transporten vippade.
Vet inte vad jag tänkt på, för hade helt missat att klicka ner handsken över kulan.
Men min kula nuddar inte marken utan den landar på stommen så inget viktigt kan gå sönder.
 
låter som en smidig variant med stöd under kulhandsken, kommer inte ihåg hur mina ser ut men får gå och kolla ;) verkar ju annars som ngt man borde kunna sätta dit..
 
Tror aldrig jag sett ett utan stöd? Även mitt har stöd.
gogglade lite bilder och varken min kylingekärra eller iforn har ngt sånt extra stöd, dvs inte stödhjul, utan en båge framme vid draghandsken för att skydda om släpet tippar framåt. variant flaksläpet hemma har det dock, det är jag säker på.
 
gogglade lite bilder och varken min kylingekärra eller iforn har ngt sånt extra stöd, dvs inte stödhjul, utan en båge framme vid draghandsken för att skydda om släpet tippar framåt. variant flaksläpet hemma har det dock, det är jag säker på.

Vad knasigt. Jag har haft både Trane och VV och båda har haft stöd. Är just en bygel under dragstången jag menar. Dock syns den inte alltid på bilder om jag googlar

Men här syns, och sån bygel jag har
http://dayviews.com/gid3215355/495367839/
 
Vad knasigt. Jag har haft både Trane och VV och båda har haft stöd. Är just en bygel under dragstången jag menar. Dock syns den inte alltid på bilder om jag googlar

Men här syns, och sån bygel jag har
http://dayviews.com/gid3215355/495367839/
ja men en sån borde man ju kunna skruva dit ganska så enkelt tycker jag :). har ju modifierat allt annat på mitt stackars ifor så en bygel blir nog också bra :).
 
Tappade släp utan häst i pga inte på kulan ordentligt. Det draget hade varit påbackat så man måste lyfta och kolla att det hakat på som det skulle.

Men bara att koppla på och köra.
Tog några sekunder att övertyga pappa om att släpet stod i diket haha.
Som tur var funkade bromsen så det inte välte ner i diket och det åkte över på andra sidan men vi mötte ingen bil.
Änglavakt verkligen
Sen dess kollar jag alltid extra noga att allt sitter
 
heter tydligen markstöd :) blir till att se om det går att fästa ett sånt :D. super enkel lösning på ngt som lätt kan bli väldigt dyrt om draghandsken skadas :p
 

Liknande trådar

Träning Jag håller just på att lastträna min häst. När jag köpte henne (11 mån sen) var hon panikslagen för transporten, hon reste sig och hade...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: axel
·
Hästvård Innan jag 'kommer till saken' måste jag avreagera mig! Påväg hem från MK ligger jag på E4:an i 70 km i h (90-väg men det blåste så hårt...
2
Svar
32
· Visningar
1 907
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut lägenhet möblerad
  • Semestertips
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp