Tappar päls på benen

Nevermind

Trådstartare
Min häst tappar päls på benen. Är värst på ett ben men han har lite på två till. Har tvättat med Hibiscrub ett par dagar men blir inte bättre. Vad gör man? Behöver veterinär kontaktas? Han verkar inte påverkad på något sätt :)
 

Bifogade filer

  • 15269117844357846397850708253765.jpg
    15269117844357846397850708253765.jpg
    188,5 KB · Visningar: 91
Sådär ser min ut också någon gång per år. Lossnar liksom som skorpor.
Inget att oroa sig för eller göra något åt så länge det inte sprider sig, svullnar, eller på något annat sätt ändrar beteende.
 
Min häst tappar päls på benen. Är värst på ett ben men han har lite på två till. Har tvättat med Hibiscrub ett par dagar men blir inte bättre. Vad gör man? Behöver veterinär kontaktas? Han verkar inte påverkad på något sätt :)

Min blir sån om jag slarvat med att tvätta bort svett av benskydd. Han är en känslig herre. Men inte ens han reagerar med någon ömhet av det.
Jag gör inget åt det mer än att spola benen efter svett av benskydd. Då blir det inte så.
 
Min fick något liknande en väldigt våt höst, var enligt min vet fukteksem. Pälsen lossnade i tussar med en flaga där den suttit fast. Svårt att avgöra på bilden, men blir det inte värre hade jag avvaktat och sett till att hålla rent, precis som du gör.
 
Min häst tappar päls på benen. Är värst på ett ben men han har lite på två till. Har tvättat med Hibiscrub ett par dagar men blir inte bättre. Vad gör man? Behöver veterinär kontaktas? Han verkar inte påverkad på något sätt :)
Jag läste för ett tag sen om en häst som hade just pälslösa fläckar som inte ville ge sig. Veterinärerna fattade inget, sen googlade ägaren och hittade något ganska ovanligt som man bara kunde upptäcka med ett skrapprov och det var tydligen rätt och sen blev den frisk när den fick rätt behandling.
Minns tyvärr inte vad det hette, men om du pratar med veterinär så kan du kanske nämna det så vet de kanske vad det kan vara.
Om jag inte gjort något speciellt (tex svettiga benskydd) så skulle jag nog kollat med en veterinär.
 
Min häst tappar päls på benen. Är värst på ett ben men han har lite på två till. Har tvättat med Hibiscrub ett par dagar men blir inte bättre. Vad gör man? Behöver veterinär kontaktas? Han verkar inte påverkad på något sätt :)
Så där får min häst också. FFa på bakbenen men i år även lite fram. Det kliar inte, gör inte ont och verkar inte alls störa henne. Jag har fortfarande inte listat ut varför även om jag Trott att det varit pga värme/svett. Men i år har hon mest gått med låga strykkappor och de flesta krustorna sitter ovanför så jag vet inte...
I vanliga fall brukar hon få i slutet av sommaren (därav att jag relaterat till värme)men i år kom de redan i senvintras.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
591
Senast: Takire
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 538
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp