Sv: Tappsko

nej, pga. snedbelastning som inte är bra för hästen.
 
Sv: Tappsko

Får hästen en tappsko så slår jag dit en ny själv. Tar inte ut dem om det saknas en sko.
 
Sv: Tappsko

Nej det gör jag inte.
Men dock brukar vi kunna få en ny sko samma dag eftersom stallägaren är hovslagare, väldigt smidigt :D
 
Sv: Tappsko

nej de gör jag inte. står just nu men en häst som har tappat sin ena framsko, men hovis kommer ialf på måndag :)
 
Sv: Tappsko

Har jag möjlighet att åka till ridhus, kan jag i nödfall rida med tappsko en eller två dagar. Men annars, nej. Min dam är väldigt ömfotad och i övrigt, som någon sa är risken för snedbelastning och slitage stor.
 
Sv: Tappsko

Beror på om hästen är halt eller inte. Att rida lugnt på mjukt underlag är inget problem enligt mig.
Den häst jag rider nu blir halt vid tappsko - så nej jag rider inte henne då. ;) Vågar inte ens skritta uppsuttet då... :crazy:
 
Sv: Tappsko

Rider på mjukt underlag om hästen tappat sko. Annars så burkar vi longera elle tömköra.
 
Sv: Tappsko

Knapplånar mig själv...

Min häst är skodd fram men inte bak, om det kan bli snedbelastning av att tappa en sko, kan det då även bli det om hästen bara är skodd fram? Hovis säger att de står/rids alltid på ojämnt underlag så det blir ingen snedbelastning av enbart framskoning.
 
Sv: Tappsko

Om det är en framsko rider jag inte, då blir det bara hagen den/de dagen/dagarna. Nu har jag en så toppenbra hovis så han kommer nästan alltid dagen efter kusen tappat en sko :)

En baksko rider jag utan, han är inte ett dugg öm.. Eftersom det bara handlar om en ridtur utan sko går det bra om jag rider på mjukt och jämnt underlag tycker jag...
 
Sv: Tappsko

Nej.
Är den tappad under uteritt rider jag såklart hem, men inte mer (märks direkt på hästen om han går utan en sko)
 
Sv: Tappsko

nej, aldrig. hästen snedbelastas för mycket och det är aldrig bra. det blir ojämn vikt för benen också!
om hästen tappar den när man rider så sitter jag av, och leder av den.
 
Sv: Tappsko

ett par dagar att bara stå mår min häst bara bra av :) så han får stå.

jag känner inte om min häst tappar en sko eller inte, tex en gång tappade han en sko på en grusväg, o vi galopperade och tarvade jättelångt utan at han var annorlunda, sen tod vi samma väg hem o så låg ena skon där på vägen :P om jag vet om att hästen tappat en sko skulle jag leda hem
 
Senast ändrad:
Sv: Tappsko

om hästen måste gå så gör jag det, men då rider jag i skogen och där är det ju ojämt underlag
så jag ser inget problem med det..

om hästen är ömfotad rider jag inte..
 
Sv: Tappsko

Hittar jag igen skon så slår jag på den, om inte, så tar jag av den andra, om inte första hoven är trasig dvs.(för då är det ju ingen idé):)
 
Sv: Tappsko

Knapplånar mig själv...

Min häst är skodd fram men inte bak, om det kan bli snedbelastning av att tappa en sko, kan det då även bli det om hästen bara är skodd fram? Hovis säger att de står/rids alltid på ojämnt underlag så det blir ingen snedbelastning av enbart framskoning.

det är ju annorlunda eftersom då är ju framhovarna jämna med varandra och bakhovarna jämna.
medan om ex framhovarna är ojämna, vid tappsko så blir ju hela benställningen fram sned. och lika dant vid tappsko bak.
en framhov och bakhov hänger ju inte ihop på samma sätt, det finns ju ingen benaxel mellan dom.
(blev kanske lite rörig förklaring)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
  • Artikel
Hästnyheter En hovslagare i Norrköping ska ha blivit irriterad på en häst han skulle sko. Enligt ägaren ska mannen vrålat att hästen skulle stå...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp