Sv: Tappsko

min häst har aldrig tappat en sko men ja skulle nog inte göra det, mamma är hovslagare och hon skulle få slå på den igen :p:)
 
Sv: Tappsko

ja, på mjukt underlag. Nu på vintern är det inga problem med tappskor då det är härligt att rida i djup snö.
 
Sv: Tappsko

Min ponny är väldigt öm, så jag håller mig i paddocken. Men väntar helst tills hovslagaren kommer.
 
Sv: Tappsko

Framsko-nej
Baksko- Ja på mjukt manegeunderlag
Så gör jag också. Dock undviker jag att hoppa med tappsko utan det blir oftast tömkörning eller lite lätt dressyr/jogg i ridhuset. Hästen får oftast inte gå ut i hagen utan sko då hoven lätt fransas sönder, har en bra hovis som kommer ut omgående (inom 1 max 2 dagar) de få gånger vi råkat ut för någon tappsko.
 
Sv: Tappsko

rider inte, men behöver han motioneras så låter jag honom springa i paddocken och busa. i hagen verkar det inte vara så mycket action, inte när jag ser på iaf;)
pålle tappade en sko under en uteritt, då hoppade jag av och ledde hem, självklart var vi längst ifrån stallet om man tar de "vanliga" turerna i skogen.
 
Sv: Tappsko

Oftast när de har tappsko slår jag på en ny direkt, men det händer att jag inte hittar skon och inte har nån ny, ska hästen gå brukar jag dra av den andra skon och köra/rida ändå.
 
Sv: Tappsko

oftast faller skon av när man är längst från stallet, precis som någon redan sa. Min pålle är inte så känslig, så jag brukar nog rida hem i skritt, dock undvika grusvägar så han är ganska plattfotad..
 
Sv: Tappsko

Jag har nog gjort det nån gång på en häst som var i full gång och blev rätt nipprig av att stå i onödan (t.ex. om den haft sin vilodag och dagen efter har tappsko).

Men annars kan jag gå en promenad eller löslongera, om hästen prompt måste röra på sig. På mjukt underlag utan ryttare gör det ju inte så stor skillnad.
 
Sv: Tappsko

Nej, pga att det sliter ner hoven och ger snedbelastning.

De som går med skor slår jag på en, men i dessa ler-tider är jag glad över att de flesta går barfota. :D
 
Sv: Tappsko

Jag har barfotaboots som reserv så jag rider om inte hoven är alldeles åt helvete sönder.
 
Sv: Tappsko

Om hoven är hel och välbehållen så kan jag rida lite lugnt i ridhuset där underlaget är mjukt och det inte finns stenar.
Märker jag att hästen ömmar så rider jag inte.
Kan egentligen slå på tappsko själv men har just nu inga verktyg så då får man vänta på hovlagaren.
 
Sv: Tappsko

Eftersom min tränare även är hovslagare så slår han på skon igen. Dessutom så anser han att om en häst tappar en sko så är det hovslagarens fel som inte slår på skorna ordentligt.

Däremot har det hänt att jag ridigt trots att min häst tappat en sko, men bara på mjukt underlag.
 
Sv: Tappsko

Nej, absolut inte.
Då låter jag hellre bli att rida tills hovslagaren satt på skon igen.
 
Sv: Tappsko

Red en häst med en tappad framsko en gång, dock bara skritt på mjuka stigar, dessutom var det en väldigt stor häst och jag är ganska liten. En liten tur en enstaka gång borde väll inte ge några skador av snedbelastning? :confused:
 
Sv: Tappsko

Rider ni om hästen har tappat en sko?

Neej , tar inte den risken eftersom min häst är ganska känslig för sådant. Han slänger av sig sina skor hela tiden så hovslagaren vet alltid att han måste komma minst 1 ggr i veckan. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
958
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
855
  • Artikel
Hästnyheter En hovslagare i Norrköping ska ha blivit irriterad på en häst han skulle sko. Enligt ägaren ska mannen vrålat att hästen skulle stå...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp