Tar alla kliniker ut BÅDE generellt jourtillägg och tillägg på arvoden?

Fast jourtid från kl 16 känns ju lite konstigt? Förskolan jag jobbar på har öppet 6:30-18:30. Jag tjänar samma vilken tid jag än jobbar.
Det inte helt konstigt. Dels bestämmer de själv och dels har många företag kortare fredagar. Har kliniken öppet normalt till 16:00 så blir det automatiskt jourtid utanför ordinarie öppettider. Å andra sidan kan du välja en annan klinik (lite beroende på var du bor). Att din förskola har öppet en viss tid innebär inte att det är någon standard för alla i alla branscher.
 
Det inte helt konstigt. Dels bestämmer de själv och dels har många företag kortare fredagar. Har kliniken öppet normalt till 16:00 så blir det automatiskt jourtid utanför ordinarie öppettider. Å andra sidan kan du välja en annan klinik (lite beroende på var du bor). Att din förskola har öppet en viss tid innebär inte att det är någon standard för alla i alla branscher.
Självklart väljer de det på egen hand och jag tror aldrig att Helsingborg har haft längre ordinarie dagar än 16/16:30 på hästsidan. Generösare tider på smådjurssidan om jag inte minns fel.
 
Varför skulle det vara konstigt att ha jour efter ordinarie öppettid, och vad är konstigt med ordinarie öppettid till kl 16?
Väldigt tidigt, tycker jag. Om det inte är ändrat, så har smådjurssidan haft minst en dag i veckan med betydligt längre ordinarie öppettider. Och det är ju bra de gånger det inte är akut.
 
Väldigt tidigt, tycker jag. Om det inte är ändrat, så har smådjurssidan haft minst en dag i veckan med betydligt längre ordinarie öppettider. Och det är ju bra de gånger det inte är akut.

Fast nu jämför du lite äpplen och päron. Dels så vad en klinik har valt för tider säger inget om vad en annan måste ha. Dessutom så kvällsöppet för bokade tider är en sak, jour en annan. Du får betala jour på dagtid för distriktsvet med. Om jag ringer DV kl 12.00 och säger min häst har ett sår som måste sys/kolik/etc och vet står i stallet 12.30 så har vet fått rycka ut på jour. Samma sak om jag 12.30 svänger in framför kliniken - de har fått ta emot mig akut. Det kostar.

Om jag bokar en tid på min VC betalar jag ett pris. Om jag går in på akuten med samma åkomma samma tid betalar jag ett annat.

Jour kräver mer än "det finns en människa i lokalen". Särskilt om den människan är veterinär och upptagen med tidsbokade patienter. Oavsett tid på dygnet, oavsett dag.

Jag förstår ärligt inte riktigt din upprördhet. Du har fått hjälp på jour, du har betalat ett jämfört med olika kliniker och olika delar av landet rimligt pris. Du har debiterats ett likaledes rimligt jourpåslag.

Vad är egentligen det du vill se ändrat? Att det är "gratis" få akut högkvalificerad hjälp - tex endoskopi - kl 20 utan att betala extra? Eftersom man utan att betala extra kan få en i förväg bokad och planerad endoskopi utförd utan påslag på samma eller annan klinik?
 
På min faktura är jourtillägget för tiden "fre 16 till lör 07" = 3000 kr plus moms extra. Vi kom dit vid ca 19:30. Plus då 100 % påslag på jourarvoden. Hur de anger jourtiden får en också att undra om det kostar annorlunda vid andra tidpunkter? Julafton kl 24, till exempel.
Dv har tex 75% påslag på vardagskvällar 17-21 och 6-8 morgon, 100% 21-06 vardagar och på helger. storhelger är påslaget 125% så ja det varierar med tid och dag.
det är normalt att bas/grundavgiften är högre än normalt samt påslag på arbetskostnader/veterinäravgifter. (talar för DV nu då de är dem jag vet hur det funkar hos, är annourlunda på nattöppna kliniker som bagarmossen tex) Jouren påbörjas kl 17 på vardagar, eftersom alla veterinärer jobbar ca 8-17 med bokade patienter under vanliga öppettider, undantag att vissa kliniker kan ha öppet till 19 någon dag, att man tar ut extra avgift redan då är ju för att den veterinär som då jobbar dygnet runt från kl 8 på morgonen dag 1 till kl 17 dagen efter ska få mer betalt för att de är på beredskap och inte kan göra vad de vill, kanske inte ens får sova. De får ju betalt för varje patient så det är rimligt att de får extra betalt när de ska rycka ut hemifrån, kanske inte får sova etc.
 
Fast nu jämför du lite äpplen och päron. Dels så vad en klinik har valt för tider säger inget om vad en annan måste ha. Dessutom så kvällsöppet för bokade tider är en sak, jour en annan. Du får betala jour på dagtid för distriktsvet med. Om jag ringer DV kl 12.00 och säger min häst har ett sår som måste sys/kolik/etc och vet står i stallet 12.30 så har vet fått rycka ut på jour. Samma sak om jag 12.30 svänger in framför kliniken - de har fått ta emot mig akut. Det kostar.

Om jag bokar en tid på min VC betalar jag ett pris. Om jag går in på akuten med samma åkomma samma tid betalar jag ett annat.

Jour kräver mer än "det finns en människa i lokalen". Särskilt om den människan är veterinär och upptagen med tidsbokade patienter. Oavsett tid på dygnet, oavsett dag.

Jag förstår ärligt inte riktigt din upprördhet. Du har fått hjälp på jour, du har betalat ett jämfört med olika kliniker och olika delar av landet rimligt pris. Du har debiterats ett likaledes rimligt jourpåslag.

Vad är egentligen det du vill se ändrat? Att det är "gratis" få akut högkvalificerad hjälp - tex endoskopi - kl 20 utan att betala extra? Eftersom man utan att betala extra kan få en i förväg bokad och planerad endoskopi utförd utan påslag på samma eller annan klinik?
Du har rätt, dock brukar Dv oftast bara ta en avgift för efteranmälan, inte fullt jourpåslag om de har möjlighet att ta emot djuret under ordinarie arbetstid.
 
Du har rätt, dock brukar Dv oftast bara ta en avgift för efteranmälan, inte fullt jourpåslag om de har möjlighet att ta emot djuret under ordinarie arbetstid.

Ja det jag var ute efter är att det blir en extrakostnad. Slarvigt kalla det jour bara, finns ju alt du nämner med. Tror det brukar stå något om sent bokat/ej bokat innan avgiften.
 
Fast nu jämför du lite äpplen och päron. Dels så vad en klinik har valt för tider säger inget om vad en annan måste ha. Dessutom så kvällsöppet för bokade tider är en sak, jour en annan. Du får betala jour på dagtid för distriktsvet med. Om jag ringer DV kl 12.00 och säger min häst har ett sår som måste sys/kolik/etc och vet står i stallet 12.30 så har vet fått rycka ut på jour. Samma sak om jag 12.30 svänger in framför kliniken - de har fått ta emot mig akut. Det kostar.

Om jag bokar en tid på min VC betalar jag ett pris. Om jag går in på akuten med samma åkomma samma tid betalar jag ett annat.

Jour kräver mer än "det finns en människa i lokalen". Särskilt om den människan är veterinär och upptagen med tidsbokade patienter. Oavsett tid på dygnet, oavsett dag.

Jag förstår ärligt inte riktigt din upprördhet. Du har fått hjälp på jour, du har betalat ett jämfört med olika kliniker och olika delar av landet rimligt pris. Du har debiterats ett likaledes rimligt jourpåslag.

Vad är egentligen det du vill se ändrat? Att det är "gratis" få akut högkvalificerad hjälp - tex endoskopi - kl 20 utan att betala extra? Eftersom man utan att betala extra kan få en i förväg bokad och planerad endoskopi utförd utan påslag på samma eller annan klinik?
Till exempel en tydligare prissättning? Det ÄR den ju inte när inte ens personen (ordinarie) som jobbar i receptionen kan ge ett svar utan att gå in i specifik hästs journal. Det var ju också tydligt att Helsingborg hade svårt att ange priser, om man läser undersökningen i Equipage.
 
Till exempel en tydligare prissättning? Det ÄR den ju inte när inte ens personen (ordinarie) som jobbar i receptionen kan ge ett svar utan att gå in i specifik hästs journal. Det var ju också tydligt att Helsingborg hade svårt att ange priser, om man läser undersökningen i Equipage.

Du ät alltså inte negativt inställd till avgifterna i sig utan Helsingborgs oförmåga att ge tydliga svar angående priser för olika saker eller förklara sin prissättning?

Det är rimligt men det förstod jag varken av din trådstart eller diskussionen på FB om det orimliga i tex 3000 kr i jouravgift.

För vilket företag som helst SKA kunna lämna begripliga prisuppgifter!
 
Du ät alltså inte negativt inställd till avgifterna i sig utan Helsingborgs oförmåga att ge tydliga svar angående priser för olika saker eller förklara sin prissättning?

Det är rimligt men det förstod jag varken av din trådstart eller diskussionen på FB om det orimliga i tex 3000 kr i jouravgift.

För vilket företag som helst SKA kunna lämna begripliga prisuppgifter!
Både och. Prissättningen känns inte konsekvent och, ja, det ÄR mycket pengar när en munhåleundersökning och endoskopi kostar 10000 kr. Jag känner mig inte helt bekväm med BÅDE ett generellt tillägg, samt 100% tillägg på vissa poster på fakturan. Därav trådstarten, eftersom jag undrar om det ser ut så överallt.

Sedan finns det andra faktorer runt bemötandet som jag har valt att inte lägga ut någonstans, men om du är intresserad kan du få detta via pm.
 
Både och. Prissättningen känns inte konsekvent och, ja, det ÄR mycket pengar när en munhåleundersökning och endoskopi kostar 10000 kr. Sedan finns det andra faktorer runt bemötandet som jag har valt att inte lägga ut någonstans, men om du är intresserad kan du få detta via pm.

Det är mycket pengar ja - men på jour på djursjukhus så anser jag fortfarande inte det är dyrt i meningen oskäligt.

PM-a gärna, här eller FB :)
 
Både och. Prissättningen känns inte konsekvent och, ja, det ÄR mycket pengar när en munhåleundersökning och endoskopi kostar 10000 kr. Jag känner mig inte helt bekväm med BÅDE ett generellt tillägg, samt 100% tillägg på vissa poster på fakturan. Därav trådstarten, eftersom jag undrar om det ser ut så överallt.

Sedan finns det andra faktorer runt bemötandet som jag har valt att inte lägga ut någonstans, men om du är intresserad kan du få detta via pm.

Ja, det är mycket pengar.
Ja, du får betala extra för att få hjälpen utanför ordinarie öppettider.

Tydligen är det så att de påslag du beklagar dig över, är vanliga.
Då, så.
 
Fast jag vet inte hur du drar din slutsats att det är vanligt, när så få har svarat?
Minns jag korrekt med din räkning så uppfattade jag det som om de tagit för lite betalt enligt sin modell för att det ska vara konsekvent. Det var jourtillägg på alla poster utom en.

Sedan var det ett hiskeligt högt pris, men jourpriser är inte billiga.
 
Jag hade DV ute i söndags till sällskapshästen. Räkningen borde trilla ner i brevlådan idag, då kan jag svara med aktuella siffror. Iaf för den DV som jag använder ;)
 
Jag hade DV ute i söndags till sällskapshästen. Räkningen borde trilla ner i brevlådan idag, då kan jag svara med aktuella siffror. Iaf för den DV som jag använder ;)
Jag hade också ett besök av DV - på midsommafton vid 23-tiden. Hästen misstänktes ha ätit digitalis och rekommendation var att sonda samt ge dropp. Nu misslyckades tyvärr den vet som kom ut med precis ALLT som var planerat (förutom att lyssna på hjärtat och titta på slemhinnor), men egentligen känns det billigt att det körde (ca 7 mil enkel resa) en vet ut till mig på midsommaraftonsnatten för 4600 kr. Jämfört med vad jag betalade i Hbg där jag själv fick åka med hästen. Tyvärr ersätter ju inte försäkringen allt. Tror att mitt tillägg ger mig max 1500 kr i ersättning för vets resor.
 
Minns jag korrekt med din räkning så uppfattade jag det som om de tagit för lite betalt enligt sin modell för att det ska vara konsekvent. Det var jourtillägg på alla poster utom en.

Sedan var det ett hiskeligt högt pris, men jourpriser är inte billiga.
Ja, det skulle vara 100% påslag på allt som veterinär gör, men ej på medicin och bandage. Enligt kvinnan i receptionen. Sederingen hade också 100% påslag, men den räknas kanske inte som medicin utan som något som vet gör??
 
Ja, det skulle vara 100% påslag på allt som veterinär gör, men ej på medicin och bandage. Enligt kvinnan i receptionen. Sederingen hade också 100% påslag, men den räknas kanske inte som medicin utan som något som vet gör??

Sederingen räknas antagligen som en åtgärd och inte som en vara.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 280
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 504
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp