Tar alla kliniker ut BÅDE generellt jourtillägg och tillägg på arvoden?

Nu har jag fått räkningen från i söndags. Allt som allt blev det 2879 kronor och i det priset ingick medicin för fem dagar. Jag hade räknat med bra mycket mer så här är en nöjd kund :)
 
Hade min häst i hbg för 2,5 år sedan pga av kolik.
Körde upp söndag em där han rektaliserades och sondades direkt. Satt på dropp till dagen efter då han skulle röntgas i jakt på sand. Sa nej till buköppning. Hämtade honom onsdag kväll när hans värden var bra och han inte behövde mer medicin. Det landade på ca 25000. Tyckte det var skäligt för vad han var inne för. Detta var dessutom inom självriskperioden så jag betalade strax över 4000 om jag minns rätt.
 
Hade min häst i hbg för 2,5 år sedan pga av kolik.
Körde upp söndag em där han rektaliserades och sondades direkt. Satt på dropp till dagen efter då han skulle röntgas i jakt på sand. Sa nej till buköppning. Hämtade honom onsdag kväll när hans värden var bra och han inte behövde mer medicin. Det landade på ca 25000. Tyckte det var skäligt för vad han var inne för. Detta var dessutom inom självriskperioden så jag betalade strax över 4000 om jag minns rätt.
Hade min inne för nästan identiskt problem 2012. Tror att hon stod kvar 2 nätter, och hon kom också in en söndag kväll. Ca 20000 kr gick det på. Min röntgades också för att kolla efter sand, men ingen hittades. Grovtarmsförstoppning var diagnosen.
När jag hade min inne var de väldigt tydliga med vad kolikbehandling skulle kosta per dygn, och man fick skriva på papper om att man hade uppfattat summan. De diskuterade buköppning med mig också, och jag minns att jag inte kunde säga ja eller nej bara sådär. Frågan är ju varför de är (var?) så tydliga med kolik, men inte med prissättning kring andra behandlingar? Undrar om de gör så fortfarande?
 
Senast ändrad:
@bettysmatte alltså jag har läst denna tråden och följt den osv men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du undrar över?
På vilket sätt är x svar i tråden osv en hänvisning ang "rätt" svar tex ?

Och på vilket sätt skulle din egen arbetsgivares arbetstider ang när jourtid infaller öht vara en relevant aspekt ? Du jobbar på dagis /förskola och ni har era tider ? Andra har andra tider ? Och när jour infaller beror på drt ?

Jag tänker mest utifrån att läsa din tråd och hur du läst/deltagit i Evidensia tråden att det känns som du mest fått för dig att priset du fått skulle vara någon konstighet och tror att du blivit lurad oavsett vad du får som svar och misstror kliniken enbart pga vad du får till dig av vad du läser på sociala media allmänt ?

I ditt fall rent konkret så Det enda rätta om du har svårt att tolka fakturan/acceptera den - typ 3000 kr om jag läst rätt -är väl att du isåfall engagerar dig vidare att få svar från kliniken ang detaljerna i fakturan du inte känner dig säker på ? För bukefalos kan ju inte svara för detaljerna ang din faktura liksom ? Även om alla förstår att du tycker de varit dåliga på att svara i receptionen exakt ang dina kostnader och behövde titta i journalen osv .

Det är ju inget konstigt ?
 
Senast ändrad:
Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara något skumt för att receptionisten du talade med inte kunde ge vettiga svar på dina frågor. Hen kanske helt enkelt inte visste / inte var serviceminded / var allmänt kass på sitt jobb...
 
Då vill jag ställa frågan: Hur många, förutom supersonic, som har svarat i denna tråden har personlig erfarenhet av Helsingborgs Djursjukhus? Min historia med stället är hyfsat lång. Första gången vi åkte dit med en häst var jag 12 år, alltså för 35 år sedan. Då, och LÄNGE, ansågs det vara absolut toppklass på djursjukhuset. Sedan har jag varit där sporadiskt genom åren. Jag gjorde ju bland annat ett långt uppehåll med häst i ca 15 år, när jag självklart inte hade någon kontakt med kliniker över huvudtaget. Men det jag upplevt de senaste åren är att i takt med att priserna har stigit, så har kvaliteten tyvärr vandrat åt andra hållet. Bland annat byter det veterinärer där hela tiden, känns det som. Antingen börjar de jobba på annan klinik, eller så startar de eget. Och det är en stor anledning till att jag inte längre skulle välja Hbg som "min" klinik. Jag har, genom rekommendationer, hittat ett par andra kliniker som jag åker till när det inte är akut. Den ena ägs av två veterinärer, och den andra av en. Intressant nog har de alla en gång i tiden jobbat på Hbg djursjukhus.
Vidare fick jag ett väldigt mysko bemötande där nu sist, från det svala mottagandet när jag ringde innan vi åkte till en sorts "kaos" när jag kom dit. Det känns helt enkelt inte proffsigt där längre. Inte på den nivån som man förväntar sig att det ska göra. Sedan vad detta beror på, det vet jag inte. Jag hör VÄLDIGT sällan (om någonsin) att någon rekommenderar Helsingborg numera, om det inte är akut och nödfall. Det finns så många andra bra kliniker och veterinärer på samma avstånd, men som tyvärr inte har jouröppet. Så det finns, som det väl oftast gör, en bakgrund till varför jag tycker som jag tycker. Vad som är dyrt och vad som är billigt är ju inte bara en absolut summa, utan även vad man upplever att man får för pengarna.
 
Fast @bettysmatte du frågade ju inte om HBG som trådstart utan om ANDRA (alla) kliniker gjorde som HBG, dvs tar både jouravgift och lägger på jourpåslag på priserna. Utefter din TS så kommer ju ingen svara om Hbg eftersom de har du redan svarat på hur de gör??
 
Och vad var det du ville ha svar på? Som personen du talade med inte kunde svara på?
Jag är övertygad om att de flesta kliniker som har jouröppet tar både jouravgift samt har jourpåslag på arbete som utförs. Hur skulle de annars göra? Ha en megastor jouravgift som täcker allt arbete som kan tänkas utföras? Ett jourfall kan ju vara allt från en hovböld som får ett våtvärmande bandage i väntan på hovslagaren nästa dag till ett prematurt föl som kräver att någon sitter och håller den i hoven konstant... Eller rent ut av en häst som går hem efter 2 timmar.
 
Då vill jag ställa frågan: Hur många, förutom supersonic, som har svarat i denna tråden har personlig erfarenhet av Helsingborgs Djursjukhus? Min historia med stället är hyfsat lång. Första gången vi åkte dit med en häst var jag 12 år, alltså för 35 år sedan. Då, och LÄNGE, ansågs det vara absolut toppklass på djursjukhuset. Sedan har jag varit där sporadiskt genom åren. Jag gjorde ju bland annat ett långt uppehåll med häst i ca 15 år, när jag självklart inte hade någon kontakt med kliniker över huvudtaget. Men det jag upplevt de senaste åren är att i takt med att priserna har stigit, så har kvaliteten tyvärr vandrat åt andra hållet. Bland annat byter det veterinärer där hela tiden, känns det som. Antingen börjar de jobba på annan klinik, eller så startar de eget. Och det är en stor anledning till att jag inte längre skulle välja Hbg som "min" klinik. Jag har, genom rekommendationer, hittat ett par andra kliniker som jag åker till när det inte är akut. Den ena ägs av två veterinärer, och den andra av en. Intressant nog har de alla en gång i tiden jobbat på Hbg djursjukhus.
Vidare fick jag ett väldigt mysko bemötande där nu sist, från det svala mottagandet när jag ringde innan vi åkte till en sorts "kaos" när jag kom dit. Det känns helt enkelt inte proffsigt där längre. Inte på den nivån som man förväntar sig att det ska göra. Sedan vad detta beror på, det vet jag inte. Jag hör VÄLDIGT sällan (om någonsin) att någon rekommenderar Helsingborg numera, om det inte är akut och nödfall. Det finns så många andra bra kliniker och veterinärer på samma avstånd, men som tyvärr inte har jouröppet. Så det finns, som det väl oftast gör, en bakgrund till varför jag tycker som jag tycker. Vad som är dyrt och vad som är billigt är ju inte bara en absolut summa, utan även vad man upplever att man får för pengarna.
Jag har inte varit på Hgb det senaste året men flera av personalen som arbetar där nu har arbetat där en längre tid. Kom väl i kontakt med Hgb första gången för 25 år sedan eller så. Vissa år har det känts som om jag varit stamgäst där :meh:

Tycker dom har skött sig bra. Har inget att klaga på så.

Jag har inte alltid haft samma åsikt som behandlande veterinär men jag upplever att de har lyssnat på mig. Speciellt efter att det visat sig att jag hade rätt flera gånger :devil: :D
 
@bettysmatte alltså utifrån ditt senaste inlägg : jag har inte fattat att tråden handlar om Helsingsborgs djursjukhus i det att syftet med tråden skulle vara att du efterlyste synpunkter på denna , och att det alltså är en brist enligt dig att inte fler än en person i tråden svarat just ang HB?

Det blir jättesvårt utifrån din tråds förkunnade ämne att förstå att den handlar om något helt annat ?
Även trots omöjligheten att greppa det utifrån trådens rubrik och frågeställning, så enligt min tidigare kommentar har jag ju ändå undrar över vad du egentligen ville med tråden pga dina fortsatta svar . Nu blev det ju betydligt tydligare... Men då borde du ju döpt din tråd till "vilka har erf av H-Bgs klinik och vad anser ni om den" snarare än att posta en tråd om huruvida det är normalt med jourtillägg och jourpåslag på arvoden på kliniker allmänt, och sen inte tycka folk svarat tillräckligt då de inte varit på HBg och det visar sig att du egentligen är extremt misstänksam och missnöjd med dem överlag och fakturan typ är minsta problemet ?

Summa summarum så verkar jag ju ändå tolkat det någorlunda rätt dvs du är missnöjd allmänt och ville gärna få bekräftat att missnöjet var befogat ? Oavsett anledning dvs inte just fakturan i sig ? Eller ? :confused:
 
Senast ändrad:
@bettysmatte alltså utifrån ditt senaste inlägg : jag har inte fattat att tråden handlar om Helsingsborgs djursjukhus i det att syftet med tråden skulle vara att du efterlyste synpunkter på denna , och att det alltså är en brist enligt dig att inte fler än en person i tråden svarat just ang HB?

Det blir jättesvårt utifrån din tråds förkunnade ämne att förstå att den handlar om något helt annat ?
Även trots omöjligheten att greppa det utifrån trådens rubrik och frågeställning, så enligt min tidigare kommentar har jag ju ändå undrar över vad du egentligen ville med tråden pga dina fortsatta svar . Nu blev det ju betydligt tydligare... Men då borde du ju döpt din tråd till "vilka har erf av H-Bgs klinik och vad anser ni om den" snarare än att posta en tråd om huruvida det är normalt med jourtillägg och jourpåslag på arvoden på kliniker allmänt, och sen inte tycka folk svarat tillräckligt då de inte varit på HBg och det visar sig att du egentligen är extremt misstänksam och missnöjd med dem överlag och fakturan typ är minsta problemet ?

Summa summarum så verkar jag ju ändå tolkat det någorlunda rätt dvs du är missnöjd allmänt och ville gärna få bekräftat att missnöjet var befogat ? Oavsett anledning dvs inte just fakturan i sig ? Eller ? :confused:
Frågan var från början den som den var. Men som så ofta på buke utvecklades den även åt andra håll. Och intresset verkar ju finnas för att diskutera ämnet.
 
Då vill jag ställa frågan: Hur många, förutom supersonic, som har svarat i denna tråden har personlig erfarenhet av Helsingborgs Djursjukhus? Min historia med stället är hyfsat lång. Första gången vi åkte dit med en häst var jag 12 år, alltså för 35 år sedan. Då, och LÄNGE, ansågs det vara absolut toppklass på djursjukhuset. Sedan har jag varit där sporadiskt genom åren. Jag gjorde ju bland annat ett långt uppehåll med häst i ca 15 år, när jag självklart inte hade någon kontakt med kliniker över huvudtaget. Men det jag upplevt de senaste åren är att i takt med att priserna har stigit, så har kvaliteten tyvärr vandrat åt andra hållet. Bland annat byter det veterinärer där hela tiden, känns det som. Antingen börjar de jobba på annan klinik, eller så startar de eget. Och det är en stor anledning till att jag inte längre skulle välja Hbg som "min" klinik. Jag har, genom rekommendationer, hittat ett par andra kliniker som jag åker till när det inte är akut. Den ena ägs av två veterinärer, och den andra av en. Intressant nog har de alla en gång i tiden jobbat på Hbg djursjukhus.
Vidare fick jag ett väldigt mysko bemötande där nu sist, från det svala mottagandet när jag ringde innan vi åkte till en sorts "kaos" när jag kom dit. Det känns helt enkelt inte proffsigt där längre. Inte på den nivån som man förväntar sig att det ska göra. Sedan vad detta beror på, det vet jag inte. Jag hör VÄLDIGT sällan (om någonsin) att någon rekommenderar Helsingborg numera, om det inte är akut och nödfall. Det finns så många andra bra kliniker och veterinärer på samma avstånd, men som tyvärr inte har jouröppet. Så det finns, som det väl oftast gör, en bakgrund till varför jag tycker som jag tycker. Vad som är dyrt och vad som är billigt är ju inte bara en absolut summa, utan även vad man upplever att man får för pengarna.

OK, så det du vill är att berätta ditt missnöje med en specifik hästklinik. För att du anser att kvaliteten försämrats i takt med att priserna stigit.

Mission accomplished?
 
I senaste numret av Ridsport försöker man granska hästklinikerna och deras prissättning. En lista med "fallgropar på fakturan" presenteras bland annat. Nummer ett på listan är "akutavgift övrig tid" (dvs utanför kontorstid på vardagar). Sex hästkliniker med akutverksamhet blev tillfrågade och fem svarade. Den billigaste avgiften (inklusive moms) var 2188 kr och den dyraste 4055 kr. Den dyraste stod Strömsholm för, och jag gissar att Helsingborg kniper andraplatsen med sina 3750 kr inklusive moms. Jag gissar eftersom klinikerna inte var listade i en tabell.
 
Man kan tycka vad som helst egentligen om de höga klinikpriserna men det jag verkligen INTE gillar är att de som tar högst i pris smutsar ner de andra klinikerna med uttal som låter ungefär som; jamen vi måste ta betalt för vi har behandlar djuren ofta och har tillsyn på dem vill man hålla priserna nere så måste man tulla på sådant.

Underförstått är det alltid så att de som tar mindre har sämre tillsyn, mer sällan behandling under dygnet och sämre instrument och material. Det är riktigt fult.

Jag ska se om jag kommer ihåg att citera rätt när jag kommer hem och läser tidningen ridsport.
 
Det är ju bara att låta bli att åka in om man tycker det är för dyrt.

"Men det finns ingen annan"

Nä, och se där har man då anledningen till priset. Att anlita och sen klaga har aldrig direkt påverkat en marknadsekonomi.

Det är dyrt ja. Jag tycker tex DVs resor på jour är enormt dyra. Och till skillnad från akutavgift på klinik ersätts de inte. Men samtidigt inser jag att ska jag ha ut en veterinär till mitt stall mitt i natten är det vad jag får betala. Och det må vara dyrt - men oj så tacksam jag är de finns när hästen behöver hjälp mitt i natten... Dyrt ja. Värt det? Ja!
 
Man kan tycka vad som helst egentligen om de höga klinikpriserna men det jag verkligen INTE gillar är att de som tar högst i pris smutsar ner de andra klinikerna med uttal som låter ungefär som; jamen vi måste ta betalt för vi har behandlar djuren ofta och har tillsyn på dem vill man hålla priserna nere så måste man tulla på sådant.

Underförstått är det alltid så att de som tar mindre har sämre tillsyn, mer sällan behandling under dygnet och sämre instrument och material. Det är riktigt fult.

Jag ska se om jag kommer ihåg att citera rätt när jag kommer hem och läser tidningen ridsport.
Håller med dig. Helsingborg tar massor för ett akutbesök, men när man kommer dit möts man av endast en veterinär och två djurvårdare. Man har uppenbarligen inte heller tillgång till den mest avancerade utrustningen, och det går inte heller att ta något avancerat blodprov till exempel. Jag blev faktiskt helt paff sist att det var som det var där. Då känns det HELT orimligt att man ska betala nästan 4000 kr bara för att få sticka näsan innanför dörren. Dubbla normala kliniktaxan hade väl känts skäligt, om man ska nämna en summa. Ta munhåleundersökningen till exempel. Inte känns det väl vettigt att man ska betala 3750 kr (jourtillägg) + 2000 kr (undersökning + 100% påslag) + ca 200 kr (sedering + 100% påslag) = nästan 6000 kr för att en veterinär ska titta hästen i munnen på jourtid?! Omvänt, OM man tycker att det känns vettigt var går då smärtgränsen? Hur mycket kan man tänka sig att betala för en munhåleundersökning på jourtid? 10000 kr, 30000 kr....???

Jag hoppas verkligen på fler konkurrenter inom akutvården. Just nu gör jag mitt bästa för att undvika de kliniker som jag inte vill stötta, men på kvällar (läs efter klockan 16:00) och nätter har man tyvärr inget val.

Sedan tycker jag att det är trist att försäkringsbolagen inte ersätter mer av veterinärs resor än de gör. Med tillägg hos agria får jag ersättning med max 1500 kr, och det räcker ju inte alltid långt. När jag tog ut DV på midsommaraftonsnatten, till exempel, så var det en tusenlapp som jag inte fick ersättning för. Det hade kanske varit något för försäkringbolagen att satsa mer på? Är det någon som vet vad det är som gör att just veterinärs resor är exkluderade, och har alla försäkringsbolag (inte för jag tänker byta, men det är ju intressant) ungefär samma policy?

Ett intressant ämne som behöver diskuteras.
 
Sedan tycker jag att det är trist att försäkringsbolagen inte ersätter mer av veterinärs resor än de gör. Med tillägg hos agria får jag ersättning med max 1500 kr, och det räcker ju inte alltid långt. När jag tog ut DV på midsommaraftonsnatten, till exempel, så var det en tusenlapp som jag inte fick ersättning för. Det hade kanske varit något för försäkringbolagen att satsa mer på? Är det någon som vet vad det är som gör att just veterinärs resor är exkluderade, och har alla försäkringsbolag (inte för jag tänker byta, men det är ju intressant) ungefär samma policy?

Ett intressant ämne som behöver diskuteras.
Att resorna är exkluderade är för att den kostnaden är underlaget för vad veterinären ska få betalt för den tiden hen körde, kör hen 1h totalt får hen betalt för 1h körtid, om hen kör i 2h får hen betalt för 2h. det är ju rimligt att man ska få betalt för den tiden, eller tänker du att veterinären ska vara oavlönad för den arbetstiden?
 
Sedan tycker jag att det är trist att försäkringsbolagen inte ersätter mer av veterinärs resor än de gör.
Ett intressant ämne som behöver diskuteras.

Fast blir din resa till djursjukhus ersatt av fb?
Om inte: tänk resa som resa.
Antingen får du själv betala för att färdas till veterinär med ditt djur, eller så får du betala för att veterinären färdas till ditt djur.
 
Det är faktiskt ett problem med resorna försäkringsmässigt.

Om jag ringer DV på jour kan resan bli 3000 kr.

Om jag lastar hästen och åker in till djursjukhuset istället så kostar det mig cirka 200 spänn. Sen kostar akutavgiften minst 3000 kr. Som försäkringen ersätter.

MÅNGA som bor hyfsat nära djursjukhuset väljer att åka in. Hellre än ringa DV. Vilket leder till dels högre kostnader för veterinärvårdsersättning eftersom behandling av enklare kolik eller sy en sårskada är dyrare på djursjukhus än av DV. Dels leder det till att bolagen får ersätta mer eftersom de ersätter jouravgiften men inte resan för DV (vilket kan vara exakt samma pengar).

Att åka till djursjukhuset är också en fast kostnad. Jag vet vad det kostar mig i bränsle och vad jouravgiften är. Att ta ut DV är omöjligt gissa på kostnaden, då jag inte vet var DV är när jag ringer. Är DV i grannbyn blir det billigt, är DV 10 mil bort i andra änden av distriktet blir det väldigt dyrt med resan.

Så, det är faktiskt ett problem åtminstone inom djursjukhusens upptagningsområden, att bolagen får betala mer bär folk åker in på jour istället för att ringa DV, av enda anledningen att personen ironiskt nog sparar tusenlappar på det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 280
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 504
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp