Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Jag har inte haft problem hitta raskatter som får gå ut i lämplig miljö. Dock tror jag få tycker ett villaområde är det, men..
Nej men så är det ju verkligen! Och ett villaområde behöver ju inte nödvändigtvis vara likadant som ett annat område heller.

Vår katt går oftast ett varv runt huset eller traskar över till grannens katt - han är ute max 20 minuter åt gången liksom. Så för en sådan katt som gillar andra katter och inte är så intresserad av att vara ute och vandra så fungerar ju ett ”vanligt” villaområde helt okej att bo i. Men det är ju inte alltid så lätt att veta och inte direkt något som går att garantera.
 
Faktum är att det är bara att kolla på hemsidan till katthem så finns det flera katter som vill vara ensamkatter. Däremot så vill katthemmen att om du ska köpa en kattunge ska det vara två eller redan finnas en katt i hemmet.

Fö så har båda min raskatter omplacerats med krav som ensamkatt. Jag hade också vissa krav, ensamkatt som var cool att resa, kan lätt anpassa sig till nya miljöer, lugn med nya människor, hundvänlig/van. Det har inte varit några problem, trots att min ras är känd som otroligt social med i princip krav på kattkompisar.

Däremot skulle jag aldrig ha henne som utekatt utan uppsyn.
 
Mina siameser är duktiga jägare om de får chansen, tom min tandlösing lyckades ju fånga en riktig råtta som han sen bar ca 50 m från hönshuset och in i sovrummet där han stolt släppte den nedanför sängen när han fått mig att se efter varför han jamade så konstigt. Jag har fått rädda ödlor, jagat näbbmöss, hittat delvis uppätna skogsmöss och döda råttor som de tagit under sina utevistelser dagtid när jag är hemma. Vintertid får de naturligtvis inte gå ut men dödar de gnagare kommer in.

Mig veterligen kommer de inte från några långa råttjägarlinjer utan har övar upp sin skicklighet helt på egen tass.
 
Mina siameser är duktiga jägare om de får chansen, tom min tandlösing lyckades ju fånga en riktig råtta som han sen bar ca 50 m från hönshuset och in i sovrummet där han stolt släppte den nedanför sängen när han fått mig att se efter varför han jamade så konstigt. Jag har fått rädda ödlor, jagat näbbmöss, hittat delvis uppätna skogsmöss och döda råttor som de tagit under sina utevistelser dagtid när jag är hemma. Vintertid får de naturligtvis inte gå ut men dödar de gnagare kommer in.

Mig veterligen kommer de inte från några långa råttjägarlinjer utan har övar upp sin skicklighet helt på egen tass.

Min devon skulle säkerligen ta en hel del möss och kanske råttor också. Likaså min äldsta britt. Båda är från välvaccinerade linjer. Däremot har ingen av devonens föräldrar några direkta titlar att skryta med (pappa ingen alls, mamma CH vilket typ alla kan bli) så det är väl därför hon är bra jägare antar jag :cool:
 
Även mina siamesen tog möss. Roligast var siameshanen som var helt ointresserad. Tills han fyllde sju och började ta möss (inomhus, baksidan med hus på landet). När han var nio skulle han lära matte.. Kom med döda blodiga möss I sängen åt mig. Sen halvdöda. Sen levande. Jag är grymt rädd för möss...

Han gav tack och lov upp, insåg att jag var obildbar.

Alla mina siameser har haft jaktinstinkt I varierande grad. Ragdollen är den katt jag haft som haft minst men finns lite där med.

När jag för en annan tråd kollade omplacering av ragdoll fanns flera där ett krav var utevistelse. Men kontrollerad. Dvs bilfritt på landet eller inhägnat.

Villaområde tycker jag inte katter som gör annat än är i trädgården när man är ute och har koll ska gå fritt i. Bilar är en sak, barn en annan, katthatande människor en tredje. Risken bli instängd. Osv

Jag bor på en lugn lummig villagata i stan. Mycket grönområden. Finns utekatt er här men jag skulle aldrig släppa ut katt här!

Vill man ha öppet för att få in luft finns nätdörr.
 
Mina siameser är duktiga jägare om de får chansen, tom min tandlösing lyckades ju fånga en riktig råtta som han sen bar ca 50 m från hönshuset och in i sovrummet där han stolt släppte den nedanför sängen när han fått mig att se efter varför han jamade så konstigt. Jag har fått rädda ödlor, jagat näbbmöss, hittat delvis uppätna skogsmöss och döda råttor som de tagit under sina utevistelser dagtid när jag är hemma. Vintertid får de naturligtvis inte gå ut men dödar de gnagare kommer in.

Mig veterligen kommer de inte från några långa råttjägarlinjer utan har övar upp sin skicklighet helt på egen tass.
Råttan som hamnade i sovrummet lyckades jag fånga i en hink och slänga ut innan den hann springa ut i resten av huset. :crazy:

Vad det gäller utställningsmeriter så har ingen av dem ställts ut även det finns gott om dem i stamtavlorna men mina är enbart sällskap.

@Alexandra_W Jag förstår vad du menar, jag är inte rädd men jag gillar inte när de tar upp möss i sängen på natten för att leka och festa loss. :yuck:
 
Ett litet inlägg i debatten.
Vi hade tänkt skaffa katt. Som kompis till hundarna. Första valet blev att kolla på katthem. Många katter där går dock bort för att d eär så pass skygga att de inte skulle funka hos oss. Sedan har katthemmen en del krav som inte fungerar för oss - som att man måste ta två katter eftersom ingen katt ska vara ensam. Vi vill bara ha en katt och sällskap finns ju - i form av hundar. men det duger inte. Sedan får katterna inte gå ut vilket inte heller funkar hos oss som vill kunna ha altandörren öppen nu som då (vi bor i villaområde långt ifrån biltrafik, annan än den på gatan då).

Renrasigt då? Ja, det hade jag kunnat tänka mig men det är samma där. Katten får inte gå ut och den ska inte vara själv. Nä, blev ingen raskatt heller.

Ja, då kollar vi på blocket då och där begär de flesta mellan 1000-2500 för sina hoppsan-huskatter. Vore ju helt ok om de skulle varit avmaskade, vaccinerade, chippade och besiktade men 95% är på sin höjd avmaskade och ändå ska de ha dessa priser. Det vägrar jag betala då jag måste ombesörja allt annat själv. Jag kan köpa en ovaccinerad etc katt men då ska de vara i princip gratis. Gratiskatter går dock inte att hitta längre vilket ju såklart är bra men det blir ju fel om de som tidigare hade "gratiskattungar" numera rider på vågen att ta betalt för katterna men utan att ha ombesörjt det som seriösa uppfödare gör.

What to do? Blir nog ingen katt för oss känns det som.
Vi har en katt från katthem.
Den bor utan kattkompis och får gå ut så mkt den vill.
Inget som katthemmet lade sig i. Tvärt om ville de att han som var van skulle få gå ut.
 
Att ha en utekatt i ett villaområde är inte rättvist för katt eller grannar. Katter använder sandlådor och rabatter som toa, helt naturligt, går och lägger sig på utemöbler och revirmärker ibland, smiter in och äter grannakatters mat. Ligger och sover på varma bilar och repar dem. Det är inte ok att katten råkar illa ut av arga grannar pga att ägaren inte vill kattanpassa sitt hem.

Jag förstår inte riktigt, om man har hund låter man den inte gå ute fritt i villaområdet utan tillsyn? Att bygga en kattgård är inte svårare än en hundgård och att gå ut med en katt i sele är lika enkelt som med en hund (förutom att katter inte är så bra på det där med att gå fot och lyssna på vart man ska ;) )
 
Fick passande nog detta minne på Facebook idag :D
Innekatter med tillgång till nätad uteplats.
35117
 
Även mina siamesen tog möss. Roligast var siameshanen som var helt ointresserad. Tills han fyllde sju och började ta möss (inomhus, baksidan med hus på landet). När han var nio skulle han lära matte.. Kom med döda blodiga möss I sängen åt mig. Sen halvdöda. Sen levande. Jag är grymt rädd för möss...

Han gav tack och lov upp, insåg att jag var obildbar.

Alla mina siameser har haft jaktinstinkt I varierande grad. Ragdollen är den katt jag haft som haft minst men finns lite där med.

När jag för en annan tråd kollade omplacering av ragdoll fanns flera där ett krav var utevistelse. Men kontrollerad. Dvs bilfritt på landet eller inhägnat.

Villaområde tycker jag inte katter som gör annat än är i trädgården när man är ute och har koll ska gå fritt i. Bilar är en sak, barn en annan, katthatande människor en tredje. Risken bli instängd. Osv

Jag bor på en lugn lummig villagata i stan. Mycket grönområden. Finns utekatt er här men jag skulle aldrig släppa ut katt här!

Vill man ha öppet för att få in luft finns nätdörr.
Ijas jaktinstinkt är la så där
Hon petar på marsvinen och sprang bort när det kom en mus på köksgolvet hahah
Iofs hade den råttfällan över huvudet.
Men hon skulle nog bli lika förvånad som jag om hon lyckades fånga nåt

Angående katter och ensamhet
Ija vill inte ha en kattkompis, hon var bästis med min hund och nu har hon marsvinen som sällskap.
Deb dagen hon inte finns ska jag försöka hitta två siameser som vill flytta tillsammans.
Men hon älskar människor och har lärt upp mig väl så hon är nöjd ändå
 
Men de försöker bara lära den inkompetenta medlemmen av flocken att jaga. Du ska vara tacksam för deras omsorg ;)
Nja, bortsett från när tandlösingen bar in den levande råttan som han klämt ihop med gommarna över ryggen så verkar de mest vara intresserade av att retas med mig, alternativt visa vad de egentligen vill ha för mat för de äter ju upp den för det mesta. Sist jag framförde några önskemål på foder hos veterinären så fick vi bara nekande svar, de hade inga blåmesar i gelé.
 
Efterfrågan styr priset, så enkelt är det. Här i Värmland har kastreringskampanjerna varit framgångsrika så här är det inte gott om kattungar och särskilt inte långhåriga. Då är det inte så konstigt att säljaren tar chansen att tjäna en slant på dom. Min Spezzi har två fina ungar nu. Dom är redan beställda av ansvarsfulla kattvänner. Jag ska chip-märka, vaccinera och avmaskas dom. Tar 1500 kr styck och då blir det en obetydlig vinst.
 
Villaområde tycker jag inte katter som gör annat än är i trädgården när man är ute och har koll ska gå fritt i. Bilar är en sak, barn en annan, katthatande människor en tredje. Risken bli instängd. Osv

Jag bor på en lugn lummig villagata i stan. Mycket grönområden. Finns utekatt er här men jag skulle aldrig släppa ut katt här!

Vill man ha öppet för att få in luft finns nätdörr.


Fast du bor ju i stan? Villaområde i stan och villaområde lantligt är ju hyfsat stor skillnad.
Vår gata har skog på ena sidan och park på andra sidan. De enda bilar en katt kan råka möta här är de som åker på gatan - om katten inte har extremt stort revir då förstås och söker sig längre bort.
Klart katten kan möta andra katter, människor m.m. men det kan ju en katt på landet också göra. På landet är dessutom risken att bl tagen av rovdjur garanterat större är i villaområdet.

Vill man ha öppet kan man ha nätdörr säger du och jag antar att den kommentaren var riktad till mig. Vi har öppet dels för att våra hundar ska kunna gå in och ut på altanen/tomten så det är inte direkt vädring vi är ute efter.
 
Jag förstår inte riktigt, om man har hund låter man den inte gå ute fritt i villaområdet utan tillsyn? Att bygga en kattgård är inte svårare än en hundgård och att gå ut med en katt i sele är lika enkelt som med en hund (förutom att katter inte är så bra på det där med att gå fot och lyssna på vart man ska ;) )

Våra hundar får röra sig helt fritt på hela vår inhägnade tomt. Att bygga en kattgård över hela tomten är ju inte riktigt görbart så det faller ju och katter håller sig dessvärre inte inom tomtgränserna heller så ska vi ha katt så måste den kunna gå ut. I annat fall begränsas våra liv lite väl mycket.

Så antingen så blir det en katt från någon som tycker dessa premisser är ok eller så får vi fortsätta leva utan katt. Tiden får väl utvisa hur det bir :)
 
Fast du bor ju i stan? Villaområde i stan och villaområde lantligt är ju hyfsat stor skillnad.
Vår gata har skog på ena sidan och park på andra sidan. De enda bilar en katt kan råka möta här är de som åker på gatan - om katten inte har extremt stort revir då förstås och söker sig längre bort.
Klart katten kan möta andra katter, människor m.m. men det kan ju en katt på landet också göra. På landet är dessutom risken att bl tagen av rovdjur garanterat större är i villaområdet.

Vill man ha öppet kan man ha nätdörr säger du och jag antar att den kommentaren var riktad till mig. Vi har öppet dels för att våra hundar ska kunna gå in och ut på altanen/tomten så det är inte direkt vädring vi är ute efter.

Jag gör ingen skillnad faktiskt. Jag tycker inte katter ska vara ute i tätbebyggda områden eller i närheten av trafik. I villaområden, även lantliga, så det kommer vara folk som inte tycker om katter, det finns sandlådor och altaner osv som folk inte vill ha katter på och det finns bilar.

Naturligtvis tycker jag det är mer illa att släppa ut i lugnt villaområde i stan (här) och ett villaområde mer lantligt. Men jag är emot båda och tycker båda är illa. Då tycker jag man ska ha innekatt eller kattgård/motsvarande.

Om du nätar in altanen t ex kan katterna och hundarna gå ut där. Du löser det jättebra för katterna då - men det är ju på bekostnad av att hundarna då inte kan gå ut på tomten..

Jag personligen skulle inte skaffa katt i er situation. Men du hittar säkerligen en katt om du vill, dvs någon som tycker det är en acceptabel utevistelse för katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 424
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp