TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ingen prisändring kommer att ske på sadlarna. Tekna/Globus hade inte tänkt att avisera om "uppgraderingen" utan det får kunderna upptäcka själva.

Helt klart nu att jag ska vänta (kan ju inte dröja längre än en månad innan sadlen kommer till svergie med tanke på att sadlen lämnat fabriken på väg till sverige.) med att köpa Tekna hopp tills den nya kommer-utan prisändring! :) Me gusta!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

KL

Vad har ni för stigläder?
Använder ni Teknas egna, med T-spänne, eller klassiska stigläder?
Märks det någon skillnad när man rider?
Jag inbillar mig att T-spännena kan skava mot ryttarens ben?

Jag har aldrig provat att rida med T-spännen, och eftersom jag hämtar min helt nya, jättesköna Tekna i morgon, så kan det vara bra att veta vilka stigläder jag ska köpa till ;)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

KL

Vad har ni för stigläder?
Använder ni Teknas egna, med T-spänne, eller klassiska stigläder?
Märks det någon skillnad när man rider?
Jag inbillar mig att T-spännena kan skava mot ryttarens ben?

Jag har aldrig provat att rida med T-spännen, och eftersom jag hämtar min helt nya, jättesköna Tekna i morgon, så kan det vara bra att veta vilka stigläder jag ska köpa till ;)

Jag har ett par billiga läderstigläder från hööks som jag badade i ekololja för att de knarrade. Detta har bidragit till att det nog har blivit lite onödigt slitage på sadlen.
Jag har beställt orginalläder (vanliga) till min nya teknahoppsadel.

Är det tekna hopp du ska hämta? :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Yes, det är en hoppsadel.
Men då är läderstigbyglar ganska uteslutet, antar jag...

Men som sagt, T-spänne eller vanliga - det är frågan.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Yes, det är en hoppsadel.
Men då är läderstigbyglar ganska uteslutet, antar jag...

Men som sagt, T-spänne eller vanliga - det är frågan.

Som du ser längre ner i tråden så har jag lagt ut länk på teknas olika produkter. Du får gärna säga vilken av hoppsadlarna det är du får hem. Den nya modellen eller den äldre. :)

Jag har beställt vanliga, T-spännen känns av någon anledning mer dressyr:confused:
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag kan nog ta en bild på den i morgon.
Men varför är sadelmodellen intressant när det gäller stigläder?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag kan nog ta en bild på den i morgon.
Men varför är sadelmodellen intressant när det gäller stigläder?

Gäller inte stiglädrena, jag ska köpa den "nya" tekna hopp, men globus väntar på sin första leverans av denna sadel. Jag ska köpa den "nya" så väääntar på att den kommer ut i affär :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

KL

Vad har ni för stigläder?
Använder ni Teknas egna, med T-spänne, eller klassiska stigläder?
Märks det någon skillnad när man rider?
Jag inbillar mig att T-spännena kan skava mot ryttarens ben?

Jag har aldrig provat att rida med T-spännen)

Kan inte svara hur Teknas stigläder är för de har jag aldrig provat men flera andra varianter med Tspännen och föredrar dom helt klart mot vanliga stigläder.

Skönare och lättare om man behöver ändra längden
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nu har jag tagit bilder, och det är den gamla modellen.

Jag gillar den skarpt..!

dsc_0148_162170266.jpg

dsc_0144_162170298.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Älskar T-spänne. Har haft det till min hoppsadel, men funderar starkt på att fixa till min dressyrsadel oxå. Så skönt att slippa remmar hit och dit. ;)

Dock har jag inte Teknas utan Bates t-läder.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Min största fundering angående T-spänne:
Hur gör man med stigbyglar och stigläder när man inte rider, bara hänger de där eller finns det något fiffigt sätt att ta upp dem på?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Bates t-stigläder har ett "hål" längre upp oxå på lädret, där man hakar i t-spännet. Så sitter dom i samma höjd som när man "snurrar upp" stigbygeln på vanligt stigläder. Haha bra förklaring känner jag..
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Kan du ta ett kort under kåpan och lägga upp?:-)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hämtade min hoppsadel förra helgen. Jag fick den nya sorten jag pratat om innan. Är supernöjd! Knästöd är flyttningsbara, kåpan har betydligt bättre utformning osv.

Köpte även med tekna stigläder. Knarrar lite, men inte så jag har ont av det - än så länge. Men när man har så korta läder så hamnar den där "snurren" uppe på kåpan och matrialet är hårdare än läder så det är inte jätte bekvämt:(
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*
Nu har jag precis sålt min Tekna :( Menmen behöver hästen byta behöver den.

Min största fundering angående T-spänne:
Hur gör man med stigbyglar och stigläder när man inte rider, bara hänger de där eller finns det något fiffigt sätt att ta upp dem på?

Jag hänger upp mina i stigbygelkrampan precis ovanför där T-spännet är - tycker det är onödigt arbete att ändra hålen hela tiden ;)
Jag fäller aldrig upp den sista delen på krampan (om det finns en sådan) så jag slipper fippla med den med.
Här ser man i alla fall lite - blir som en liten ögla.
Miiin_3_3_Reus_ALSKAR_den_D_Nu_saknas_bara_en_Tixerantgjord.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Här är en bild som nästan visar hur sadeln är skuren under kåpan :angel:
Pilarna visar var sadeln "slutar":

cimg2167-copy_164548595.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

knapplån

har också sålt min Tekna nu. Absolut inget fel på sadeln. Tycker det är en prisvärd sadel! Jag köpte dock Teknan som en medryttarsadel från början. Men så hittade jag en begagnad Crown sadel i en butik som satt väldigt bra och läder är ju alltid att föredra så Teknan fick säljas.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Kl

Letar som en galning på nätet efter bilder på islandssadeln! Någon här som har kanske?
Det jag vill se är bakifrån och underifrån.

Den ska ligga på halvblod med bred, platt rygg.

Någon som provat både dressyren och islandsmodellen?
Jag har lädersadel med monoflap och flat sits till den andra hästen (dressyr alltså) och känner att jag vill åt close contact-känslan som jag får i den, då kanske en Tekna island kan vara nåt?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Travshoppen har den! Haft den hemma, gillade den inte alls. Kändes hård och var för platt på ngt sätt (och jag gillar ju annars islandsadlar etc) Dressyrmodellen är mkt skönare. Har du kikat på Lippo Island? Gillar den inte så mkt heller, men kändes bättre än Tekna Island.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
334
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 084
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp