TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*KL*

Jag har köpt mig en Tekna s-line till nya hästen. Tillridaren hade en sådann och den låg bra på pållen så jag skaffade en jag med. Hade en Jensen Brillant innan och det är viss skillnad i bekvämlighet mellan dessa två sadlar ;) Brillanten var lite mer mjuk och go... men men, vad gör man inte för hästen? (Jensen sadeln passadei nte honom)

Är iaf mkt nöjd än sålänge med materialet mm. Men får nog flytta knästöden lite. De är rätt stora :O
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nej en A-line är det. den man värmer om bommen på, inte den med koppjärn.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hur är s Line dressyren i sätet jämfört med a Line?

A är för svängt och för smalt för min häst, men tycker om modellen.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Som jag skrev under mitt inlägg är det en a-line jag köpt och inte s-line ;) Jag som fick fel för mig. Jag har den man värmer om bommen på, inte koppjärnen.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hur är s Line dressyren i sätet jämfört med a Line?

A är för svängt och för smalt för min häst, men tycker om modellen.

S-line ska vara lite rakare i bommen och bossorna är plattare (A-line är takformade).
Sitsen är mindre i S-line så har man 17" i A-line brukar 17,5" vara lagom i S-line. Tror även sitsen är djupare i S- line, i alla fall är bakvalvet högre.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Låter bra :) då är bara frågan om man kan få den vidare än A-line?

Tyckte om sitsen i a-line sadeln men hade velat ha lite högre bakvalv.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

En i stallet har en s-line till sitt varmblod med enorma bogblad. Hon är som ett stort tungt halvblod i kroppen. så det ska nog inte vara några problem. :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Låter bra :) då är bara frågan om man kan få den vidare än A-line?

Tekna S-line = koppjärn från smal till XXXXXW

Tekna A-line = värms om upp till motsvarande XW

Dressyr alltså :) Hoppen finns i dagsläget endast koppjärn upp till XW, så de får man gå lös på själv om man behöver vidare...
 
Senast ändrad:
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl
Nu har jag provat min s-line som jag hade beställt och den verkar tyvärr inte passa min häst.
Det ser bra ut i stallgången och upplever att den inte rör på sig när jag rider. Och hästen är pigg och framåt. Men igår efter jag hade ridit var pälsen ruggad på höger sida på ryggen och idag på vänster sida. :S
Tråkigt då jag gillade sadeln och hoppades mycket på den.
Vet inte riktigt vad jag ska leta efter för sadel nu..
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag hade nog gett den en chans till. Prova med fårskinnspad under, kanske lite för vid? El byt koppjärn (om det är en s-line du har?)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*
Nu har jag beställt en Tekna S-line :eek: Hoppas att den passar ponnyn nu!
 
Jag har iaf inte hittat någon. Det finns tydlig inga. När jag köpte min letek frågade jag försäljaren som tog reda på att tydligen blev det för brett helt enkelt så det slutade tillverka dom. Det hörde jag iaf.
 
Har också hört att de inte säljs länge då det inte finns någon tillverkare av dem. Det enda är väl att böja till ett själv antar jag.......
 
Har nu sålt min A-line dressyr då hästen blev rakare och rakare i ryggen ju mer utbildad han blev. Har nu en Tekna S-line dressyr istället och är jättenöjd. Gillar att sätet är flatar och lite bredare. Den är mer bekväm än A-linen ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 037
Senast: Linda_A
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 764
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp