TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

När man bytte koppjärn på Wintecsadeln förändrades ju även bommen, iaf så blev min sadel mer böjd med ett vidare järn, är det samma sak med Teknan?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nu har jag ingen häst som han ha normaljärn så kan tyvärr inte prova, men när man jämför en sadel med normaljärn (M/W) och XW så skiljer sig sadlarna inte åt nämvärt i bommen. Teknas järn ser ganska annorlunda ut jämfört med Wintecs då Wintecjärnen börjar bredda sig mycket tidigare. Wintecs bredare järn gör ju att framvalvet kommer lägre ner medan Teknans ser ganska lika ut upptill men blir bredare nertill.

Svårt att förklara - kanske ska ta en bild istället... :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*KL*
Hade en hemma för att prova och tyckte inte om den. Upplevde den som superbred och att benen stod rätt ut. "Billig" känsla i kvalitén. Inget för varken mej eller hästen.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Beror väl på vad man jämför med :)
Själv tycker jag att materialet i sitsen är bättre på Teknan än på Wintecen - Wintecen känns ju ganska hal och "syntetig", medan t.ex. stropparna känns bättre på Wintecen.

Teknan är ju förhållandevis billig (under 5 000 kr) och man kan ju inte jämföra den med en lädersadel direkt :laugh:
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nej givetvis inte. Jag delade med mej av vad JAG tyckte om den bara eftersom det var frågan TS hade.
Och oavsett hur man uppfattar kvaliten o vad man jämför med så tyckte jag heller inte om hur den kändes att sitta i, och det var huvudorsaken till att jag inte ville ha den.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Självklart :) Alla människor är byggda på olika sätt så det finns nog ingen sadel som passar alla. Själv har jag som sagt inte haft möjligheten att rida i Teknan ännu så jag kan inte uttala mig om hur jag upplever den - jag kanske tycker precis likadant som du :idea:
När jag provsitter den upplever jag den nog aningen för "kort" och djup i sitsen men jag ska å andra sidan bara ha den som lite mer extrasadel. Jag har ju redan en annan dressyrsadel som jag aldrig skulle byta bort :love: (men då pratar vi läder och en helt annan prisklass...)

Det jag menade var just kvaliteten - där beror det ju på vad man jämför med. Är man t.ex. van vid lädersadlar så får den så klart inte toppbetyg, men är man van vid lite billigare syntetsadlar så kanske man upplever den som "lyxig" :) Man kanske inte kan förvänta sig att att få den där toppsadeln till ett så billigt pris, men passar den både häst och ryttare så är ju det toppen!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Är det någon mer än jag som tycker att Tekna dressyr är små i sitsen?
Nu har jag bara provat S-line i och för sig, men jag är mest van vid Wintec/Bates lite större säten. Är själv inte så stor och trivs egentligen bäst i 16" men Tekna dressyr tyckte jag passade bättre i 17".
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag har en A-line och har 17" :) Min förra sadel som var en Morrison & Nolan så hade jag också 17" så kan inte säga att jag tycker Tekna dressyr är små i sitsen.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Knapplån.

Jag har en Tekna dressyr, 18" Bomvidd 33 (Normal/Wide) Till min kallblodstravare. Ligger kanon på min häst som är bred, men som ändå har lite manke och något svängd rygg, lite överbygd. Jag har fått uppfattningen om att Tekna sadlarna inte fungerar på rakryggade hästar alls (?) Jag själv går i planer på att byta sadel. Jag får ont i arslet av den och den passar inte mig helt enkelt. Men alla har olika krav på sina sadlar, och jag behöver en helt annan modell. Annars överlag så gillar jag materialet och tycker att man får mycket sadel för väldigt lite pengar. Tycker dom är snygga och mycket lättskötta och ger enligt mig ett bra intryck.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Tekna S-line passar en väldigt rak rygg (gäller både dressyr och hopp) men A-line verkar vara lite mer svängda i bommen? Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av A-line dressyr...
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Kl.

Puttar upp tråden!

Är nyfiken på en utvärdering ni som köpte sadeln för ett par årsedan... :-)

Funderar på en Islandmodell till min överbyggda ponny.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag kan göra en enkel utvärdering av skillnaden mellan A-line och S-line om det hjälper? :)

A-line
Äldre omvärmningsbara modellen
Takformade bossor
Lätt svängd i bommen

S-line
Nya modellen med koppjärn från smal till XXXXXW
Plattare bossor som passar hästar som är runda över ryggen.
Rak bom men kort, anläggningsyta ca 42 cm i 17".
Mindre och djupare i sitsen än A-line så ligger man på gränsen mellan två storlekar bör man välja den större.

Vi har ju bara S-line men vad jag vet så har alla våra kunder varit väldigt nöjda med sadeln :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Min är nu två år gammal, ser fortfarande helt ny ut. Nu rider jag visserligen inte i den 6 dagar i veckan men ändå. Tyvärr verkar det som att unghästen kanske blir för rak för den och hästen som den köptes till är satt i avel...
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Min var tyvärr inte korrekt utprovad av utprovaren så jag hade den inte mer än i ett par månader. Hästen klagade inte direkt, men det gör han å andra sidan aldrig så det är inget man kan utgå från.
För takformad för honom och för rak. Låg i brygga på ryggen väldigt lätt på just min häst, så ingen hit insåg jag. Kan uppleva den som lite märklig i formen nästan. Materialet var helt ok, men sadelgjordsstropparna var inge vidare roliga och hade nog fått bytas inom en ganska kort period. Det är ju förvisso inte så svårt eller dyrt att göra, om man i övrigt gillade sadeln.
Inte mycket till utvärdering är jag rädd, men då jag var en av de som skrev att jag var nöjd då så får jag väl skriva en utvärdering av hur det gick istället:)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Bra med en jämförelse! Har du bilder på de båda? Eller i alla fall S-linen med mindre bossor?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*

Kan Tekna dressyr eller allround S-line vara värt att prova på den här damen? Hon har för tillfället en Globus Turner 34 (ca 110 grader, vilket teknajärn motsvarar det?), men den har börjat glida fram.

Hon är som synes svagt svängd, men blir rakare vid rörelse. Överbygd. Det mesta glider fram.
DSC_0602_zps1c4fd22f.jpg

DSC_0252_zps3cdcd07d.jpg

DSC_0247_zps8c7c1f62.jpg

DSC_0249_zps2fd35b37.jpg

DSC_0862_zps2d7b8106.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ser ut som det kan vara värt att testa i alla fall. Skulle nog ta ett XXW eller XXXW järn i så fall.
Jag har någon 16,5" kvar som du skulle kunna få prova om du vill det, men det blir kanske för litet i sitsen?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Blir nog alldeles för liten i sits tyvärr... Får kika om någon av ridbutikerna i närheten har demoex eller så som går att prova.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*
Har kikat på internet men hittar ingen som är i 17" :( Skulle vilja ha hem på öppet köp fall i fall den inte passar eftersom jag har ingen aning om den kan tänkas passa. Dessutom Wintec wides smalaste järn vet jag inte vad det motsvarar på en tekna. Känns lite dumt att chansa när det rör sig om så pass mycket pengar.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Järnen ser lite olika ut på wintec och tekna (dressyr) så det kan vara lite knepigt att jämföra, men de har i princip samma gradantal i xw. Det bör alltså innebära att de är ganska lika även i xxw. Svart järn i wintec (normal) är ungefär som m/w i Tekna.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 033
Senast: Linda_A
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 764
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Burkfisk
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp