TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag är lite konstig för jag gillar platt och hårt. Men det får ju inte vara så hårt så man får träsmak efter 15 min :)
Lippos har jag inte kollat på, det kanske vore nåt.

Vet du om det är vanligt bakvalv eller är det fyrkantigt?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Kollade på lite bilder på Lippon. Svårt att avgöra genom en bild men jag skulle nog tycka att den vore för "tjock". Själva sätet blir för tjock så det känns som man sitter uppepå :/
Jag är nog skadad av sadlarna jag har.. flatback, terrängsaddel monoflap, dressyrsadel flat och mono! Ska jag kanske bara gör det enkelt och sätta mig på en planka kanske??
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl

Är det möjligen någon som har en åsikt om huruvida en Tekna dressyr skulle vara värd att testa till den här ryggen?

6086639762_bda783696f_z.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

teknan var för svängd för min häst och hon är mer svängd än din ser det ut som
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl.

Vad tror ni om en Tekna på den här ryggen, är det ens värt att prova? Väldigt rak och takformad.

31423435.jpg
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag har haft min Tekna i en månad nu ungefär, och har inte gjort något annat än att torka av den när/om den blir skitig/blöt. Men... Hur sköter man egentligen sadeln på bästa sätt? :o
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*KL*

Är det någon som har köpt 16,5 dressyr? Skulle behöva lite mått och bilder i så fall.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ja absolut, om du inte behöver ha de vidaste bomvidderna!

Lägger till: Det beror ju förståss på hur takformad lilla hästen är :p
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl

Vahetteree.. Ni som har Tekna-sadel (oavsett modell), vad använder ni för sadelgjordar? Om man köper en sadelgjord av tex läder eller liknande, kommer den att "skava" på sadeln då?

Inte för att jag har en Tekna-sadel (än...), men har funderat på det lite då och då och gör lite research så att säga.. ;)

När jag ändå är igång, när det skrivs om "svängda" ryggar.. Syftar det på graden svankhet (hittade inget vettigare ord..) eller svängd på annat sätt? Jag vet, jag vet - dum fråga men det är lika bra att fråga så man inte går omkring och funderar över det hela. :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl

Ser om jag kan skaka liv i den här tråden lite...

Hade sadelutprovare ute idag , och det visade sig att 2 sadlar (utav de få hon hade med) låg bra en Prestige Roma och Tekna.
Men Tekna'n var verkligen stenhård! Blir de något mjukare i sätet?

Den som hon sa passade min häst var bomvidd 31 , Jag är mycket osäker här men är inte det ganska smalt?'
Hästen är en Frieser 5 år på 170 cm ,rejäl manke kort rygg, rak i rörelse.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

knapplånar.


har en tekna dressyrsadel till pålle. någon som vet vad för hoppsadel som kan passa en sådan rygg? har förstått att teknas hoppsadel inte alls liknar dressyrsadeln i bom.

dressyrsadlar som passar är just bara tekna och prestige med rundbossor...

tips tips tips!?!? :D :bump:
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

försöker skaka liv i tråden.

har en tekna sedan 1,5 år tillbaka ungefär. hästen har musklat om sig MASSOR och jag velar nu om det är lönt att värma om eller om jag måste börja leta helt ny sadel...

om teknan passar i utformning men bossorna är för takformade; tips på sadel då?

hur pass takformade är era hästar som har tekna?

sadeln hamnar nu i bakvikt, och jag hoppas att det enbart beror på en för smal bomvidd nu när han breddat sig...

undrar också. om man mäter hästen till säg 105 grader, ska sadeln ha samma gradtal eller bredare eller smalare?

MASSA frågor nu men ;) :bump: :bump:
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*

Någon som vet veta något särskilt om Tekna S-Line (koppjärn)? Har en hopp 17,5" och en dressyr 17" hemma så kan mäta det som önskas :)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Puttar upp denna tråd lite...

Någon som vet hur bred Tekna A-line dressyr i bomvidd 36 är i grader?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Är du nöjd med din Tekna S-Line? Hur ser din hästs rygg ut (rak/svängd)?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Har inte ridit i den ännu tyvärr...
Både dressyren och hoppen passar en rak rygg men eftersom den har så kort anläggningsyta så kan den även passa t.ex. en överbyggd häst. Men ja, bommen är rak.
Finns ganska bra plats för manke tycker jag. Jag har 16,5", 17" och 17,5" dressyr hemma så är det någon som önskar veta något särskilt mått eller bild på något, är det bara att säga till!

Hoppsadeln kändes väldigt trevlig att sitta i (har inte ridit i den heller). Enda nackdelen där är att knä- och vadstöden är löjligt små - men de går ju att byta ut till större eftersom det är kardborre på dem precis som på dressyren. Den är som sagt också rak i bommen och passar en häst som kan ha Tekna dressyr.

Båda levereras med koppjärn strl Medium/Wide vilket motsvarar Wintecs svarta mediumjärn. I dressyrsadeln kan man sätta i upp till XXXXXW medan man i hoppsadeln kan ha upp till XW.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
337
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 087
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp