Bukefalos 28 år!

TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Haha jaså? :D Men Tekna finns ju i både brun och svart. Jag ska köpa mig en brun jag! ;) Denhär svarta hade jag hemma på prov 3dgr, och köp blir av i juli.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

du som har den hemma skulle du kunna vara gullig att mäta mellan ortspetsarna?och vinkel i grader? Var man än kollar på nätet verkar den bara finnas i en vid?antagligen för att den går att värma om.Men det vore ju en fördel om den låg ok redan från början.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Aha de jag har frågat tar bara in den i brunt om man inte ska ha den på öppet köp.
Jag har så långa lår så jag hade gärna velat provsitta en med innan jag köper, får ofta inte plats med dom :/
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

ang låren, stöden kan man plocka bort eller flytta. Man kan även köpa mindre stöd att placera på valfritt ställe så man kan anpassa så att man får plats bättre.

knapplån

Red i Teknan idag igen och återigen kändes det bra, den passar honom jättebra nu. Han va ju lite omusklad när jag köpte sadeln så nu när han fått mer muskler så har sadeln lagt sig tillrätta bättre. Härligt!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Men du kan alltså åka och låna en svart? Elr ja, ta den på öppet köp. Gör det då och lämna tillbaka den när du provat? Och beställ sen en brun :D
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hur mäter man dom? :o Och hur mäter man vinkeln i grader? Ska jag gissa på grader gissar jag iaf på 95 grader. Inte 115 som någon annan här skrev. Min hoppsadel är bredare och är 95-100grader. Denna är mycket smalare. Min förra griffin på 120 var myyyycket bredare än denna Tekna, så den kan omöjligt vara 115 nu.

Ja den tillverkas bara i en vidd, sedan får man värma om om man behöver smalare/bredare.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

haha iofs men tror inte vi har någon här som säljer de sadlarna tyvärr.
Ska man få börja med att värma om o krabba då alltså?
Min har vitt järn eller hade i sin wintec isabell, blir tekna´n för smal med en gång då eller?
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

okej :) Tack så mkt för svaret. Går de att värma om flera gånger? *många frågor*
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

du som har den hemma skulle du kunna vara gullig att mäta mellan ortspetsarna?och vinkel i grader? Var man än kollar på nätet verkar den bara finnas i en vid?antagligen för att den går att värma om.Men det vore ju en fördel om den låg ok redan från början.

Jag var och lånade en Tekna på Ch*rlies i går. 33". Ligger helt perfekt! Men vid köp får dom värma den lite vidare, men bättre sadel får man leta efter.

Om jag inte minns fel så finns sadlen i 29, 31 och 33" när man köper den, men man kan ju behöva värma om ut efter orginalbomen.

Vilka är ortspetsarna?
Vid 33" har jag för mig att jag har läst att den är ca: 115 grader.

Om någon har en brun tekna, kan ni ta kort på den i bra ljus så man får en känsla för vilken nyans det är :p Funderar på brunt, men då måste man ju byta ut träns med :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag har köpt mig en tekna nu men ännu inte provridit den! Jag kan återkomma med frågorna som rör ridningen senare.
Det går at ha stigläderna på insidan och jag tycker det passar bre med läderstigläder.
Stropparna är däremot i syntet vilket jag inte gillar men det får duga så länge.
Jag har också hört att det bara är att torka av sadeln med vatten.
Hoppas mina svar duger bra och någon annan kan säkert fylla i något:)

Hm? Lånade hem en tekna igår, och det går ju inte alls ha stiglädrena på insidan, blev lite besviken :confused: Men jag tror att det går att sprätta upp en söm, men känns otroligt dumt att göra det i en ny sadel :crazy:

Vill ju inte göra fula märken i sadlen det första jag gör......
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag försökte också ha stiglädren på insidan vilket inte alls gick..

Och jag håller med, bättre sadel får man leta efter! ;) Helt sjukt vad stor skillnad den gör med mig och mina vänner som har köpt/provat en Tekna. Sitsen är som utbytt! :D
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Är det ngn här som har bilder på Teknan hoppmodellen?
(På häst)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

nu kommer jag fröken frågvis igen, läste i en annons om en som skulle sälja en tekna dressyr om att bossorna är takformade. Stämmer detta? För min häst är ju rätt platt och då känns det ju meningslöst att ens försöka få hem en och testa
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

fan me, ursäkta ordvalet haha. Jag börjar få krupp på dessa sadlar. Hittar aldrig nåt som passar oss båda i normal prisklass. Jag tror den var ny men den var utlagd på en viss vanlig annonssida för hästar och hästprylar
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

nu kommer jag fröken frågvis igen, läste i en annons om en som skulle sälja en tekna dressyr om att bossorna är takformade. Stämmer detta? För min häst är ju rätt platt och då känns det ju meningslöst att ens försöka få hem en och testa

Ja, tekna är extremt takformad! Vi provade en sådan på unghästen i stallet som är rätt takformad men det gick inte. Sadeln var på tok för takformad. Jag har faktiskt svårt att se vilken välmusklad rund häst den skulle ligga bra på.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Min är ju i princip platt. Globus clic dressyr låg helt ok på honom men hitta en sån begagnad i helst 18" och 36 i vidd är ju fasen omöjligt.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

jag köpte min som sagt för flera månaders sen...till unghäst. just då låg inga sadlar bra alls på honom. (hoppsadlar låg ok, men inga dressyrsadlar) Han va omusklad och smal och rätt så takformad över ryggen. Just i samband med att jag köpte sadeln så låg sadeln inte så jättebra, lättade en del upp i luften baktill. Red ju inte i den på flera månader (red i hoppsadel) och nu när jag plockat fram den igen och hästen är mer musklad så ligger sadeln mycket bättre!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 032
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 704
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 111
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp