Bukefalos 28 år!

Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Jag har sett hastar fa panik nar de vart uppbundna, de har ovillkorligen slangt sig bakat.
Det är väl stor skillnad på att binda upp en häst(inför sadling tex) som råkar bli rädd och slänger sig, och en häst som man binder upp för att "tämja"?
I de flesta fall har grimman gatt sonder, i de varsta fallen har hasten halkat och gatt omkull baklanges.
Det ar snappet varre tycker jag.

Oroliga hastar trampar daremot runt.

Om en hast blir knackt av att ha sitt ben uppbundet sa ar det nog lika bra att sluta rida den. Men nagon sadan dalig mentalitet har jag aldrig sett.
Det är igen skillnad på om hästen skulle klara att stå med sitt ben fast/bundet, eller om den binds upp i korrigeringssyfte. I det senare fallet vet man ju att man tänker utsätta hästen för något obehagligt. Jag förstår inte kopplingen mellan att rida och att ha benet uppbundet på hästen?

Du sager att det racker med att den ska kunna trampa runt i sidled lite for att bli av med adrenalinet.
Ja, da ar det ju inga problem alls. Hasten i filmen kunde rora sig bra mycket mer an sa.

Den kan inte trampa runt för att bli av med adrenalin, varje gång den försöker inser den att ett ben är uppbundet och tillslut ger den upp. Som i att den accepterar att den lär dö nu.

Vad skulle du tycka var mest obehagligt? Att stå bunden i ett koppel om halsen, med armar och ben fria. Eller att stå med ett ben uppbundet?
Vilken situation skulle du föredra om du tex blev anfallen, stående uppbunden?
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag skulle sjalvklart valja att ha en kroppsdel ihopknuten gentemot att sitta fastbunden i en vagg.

Sitter jag fastbunden har jag noll chans att ta mig undan.
Da skulle jag fa panik.
Precis som hasten som slanger sig bakat far.

Du tycker alltsa att det ar ok att forsatta hasten i en situation dar du vet att den kommer att fa panik och kasta sig bakat om den blir radd?
 
Sv: Tell me this is madness!

Har jag uppfattat dig rätt att du tycker att det är bra att hästens ben är uppbundet för då lär den sig att veta hut och inte bocka?

Samt att du tycker att det är dåligt att en häst blir uppbunden med ett grimskaft då den t.ex. borstas eftersom den då möjligen kan kasta sig bakåt?

Jag förstår inte din logik?

Vad som syns tydligt på filmen är ponnyns kroppsspråk. Den trycker med svansen och använder samma språk som slagna hundar gör.

/V
 
Sv: Tell me this is madness!

Två fel gör dessutom inte ett rätt, det är bara i matematikens värld det blir så

Det har du ratt i.

Vad jag vill ha fram ar att vi svenskar blivit sa vana vid att se hastar som dras i munnen, piskas med spo, dras ihop med inspanningstyglar, pickas i magen med sporrar och dylikt att vi inte reagerar pa det langre. Det publiceras bilder och filmer dagligen pa dalig ridning.

Det ar fel att vi inte reagerar.

Men sa snart nagot okant dyker upp sa blir det reaktion och folk ar "galna och dumskallar"

Sag att det inte var norm att rida med bett.
Skulle det da, for forsta gangen nagonsin visas en bild pa en hast med en jarnstang genom munnen skulle det bli ett valdans liv. Vilket plageri!

Jag tycker inte att man ska doma andra innan man sett over sin egen hasthallning.

Nog for att du tankt till, sa du har all ratt att vara ifragasattande.
Men det finns andra.
 
Sv: Tell me this is madness!

Ok, bra.

Det finns alltid folk som på ett eller annat sätt inte är bra i sin hästhantering. Tyvärr.

Det finns även en skillnad när misshandeln är så utdragen, och dessutom planerad, som i filmen. Psykisk misshandel är bland det värsta man kan råka ut för - även för bockande ponnysar är det så. En ponny som konsekvent bockar är inte dum, den har ont. Att bocka av olydnad är en annan sak och har ett annat uttryck.

/V
 
Sv: Tell me this is madness!

En ponny som konsekvent bockar är inte dum, den har ont.

Eller sa har den satt det i system for att slippa undan att jobba. ;)
De lar sig snabbt vad som fungerar och ar inte dummare att de slipper undan om de kan.
 
Sv: Tell me this is madness!

Ok, bra.

Det finns alltid folk som på ett eller annat sätt inte är bra i sin hästhantering. Tyvärr.

Det finns även en skillnad när misshandeln är så utdragen, och dessutom planerad, som i filmen.

Ja, att gora som i filmen ar inget jag skulle gora sjalv.
Jag tror att det finns andra losningar.

Men vad jag opponerar mig emot ar att sa manga skriker rakt ut over detta men sjalva behandlar de sina hastar fysiskt illa.

En anvandare som postat har och diskuterat med mig skriver i en annan trad:

I vissa tillfällen kan det behövas lite "våld",
utan då klippte jag faktiskt till henne ett par ggr
använt det hårdare vid enstaka tillfällen
Då slog jag till henne för att få henne framåt

Anvandaren har tydligen en nyinkopt hast som var problemhast och saldes for att hon var oridbar. Inte helt olikt denna hasten alltsa.
Anvandaren tycker som sagt att hennes eget problem kan losas med lite vald samtidigt som hon har i traden skriker rakt ut over att nagon binder ihop ett ben.

Vilken dubbelmoral. :crazy:
 
Sv: Tell me this is madness!

Ok, bra.

Det finns alltid folk som på ett eller annat sätt inte är bra i sin hästhantering. Tyvärr.

Det finns även en skillnad när misshandeln är så utdragen, och dessutom planerad, som i filmen. Psykisk misshandel är bland det värsta man kan råka ut för - även för bockande ponnysar är det så. En ponny som konsekvent bockar är inte dum, den har ont. Att bocka av olydnad är en annan sak och har ett annat uttryck.

/V

Häng inte med om vad du menar med planerad utdragen misshandeln?
1st. det finns gott om häster som bucka utan att har ont.
Det var bara 4 filmer av över 2tim. arbete, så man kan inte göra en rättviss bedomning.
I den första filmen sog jag att hästen var irriterad av sadeln, svans förning upp o ner, spark under magen. Han sa man ska passa sig att inte sticka huvud under magen i fall man få ett ko spärk. Klärt hästen gilla inte sadeln, men den fanns igen hysteria.
Buckning:
Var det Buckning :confused: sog mer utt som hippity hopp till mig :bump:
att låsa upp benen verka onöjig till mig, men det är så lätt att vara ett
OPERA SEAT EXPERT, men som jag sa tidigar att rida runt på 3-ben är vad jag reagerad mig imot.
Vill påpeka att nåt liknad förakomma här i Good Ol Sweden, så det är bäst att inte kasta sten :grin:
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Verkligheten ser inte ut som den du tror- att den utförs av kunniga personer.
Det finns inte EN enda godkänd PK-tränare.

Det händer tydligen heller inte så mkt på elevfronten. då filmer på sånt man anser vara bra läggs ut på nätet.

I PK gör man inga halvhalter för att så småningom få till längre sträckor med samling, utan man använder sig av ryggning- för att få under bakdelen o sen rider framåt igen i en usel otaktmässig trav.
I all övrig klassisk dressyr är takten en hörnsten. förutom AR då.

Ett ex.http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ

Fan, datorn åt mitt långa bra svar.

Det finns tränare som är godkända inom vanlig dressyr men även inom PKS skola.
Det finns massor med filmer.
Takten är viktig inom PKs skola, men i filmen du visade håller hästen på att lära sig ngt nytt och takten försämras. Inget konstigt, Kyra säger ju tex att när hon tränar piaff kommer trampandet först, sen takten.

Klart att inte alla ryttare är kunniga, men det finns inte fler okunniga ryttare inom AR, NH eller PKS skola som inom tävlingsdressyren.
Ska man jämföra metoder tycker jag dock att man ska jämföra mellan de mest fulländade ryttarna, eftersom de är de som bäst kan visa metoden.

Men varför är du så emot alla andra sätt att rida än tävlingsdressyr? Så länge häst och ryttare mår bra spelar det ju ingen roll?
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag kan hålla med om att det är väl inte det första man gör om man vill få en häst att sluta bocka.

Men jag tycker att detta är en värre sak.
*slå en häst till att gå in i en transport är värre att binda upp ett ben på en häst (har sett den typen av lastningen allt för ofta) :mad:


Jag skulle själv inte göra denna "bindauppettbentekniken" innan jag har provat allt som jag själv tycker är en logisk lösning på problemet.

Mvh Chima
 
Sv: Tell me this is madness!

Nej. Inga svenska.

du har helt missuppfattat Kyra. Det är sen den påbörjat piaffinlärandet- långt senare än vad PK´s metod gör. I själva inlärandet.
Innan det har den ridits upp till MVS klass där takten är med från allra första början.

Jo det jag har emot det är när man börjar bakifrån -från det allra svåraste- piaffen o SEN börjar få en bättre trav o takt. För att göra det krävs det mkt hand- varav den måste lära sig att inte bjuda framåt. Den får alltså ej röra sig naturligt från början, utan ska samlas omgående.

Det blir då synd om i synnerhet unga hästar som då samtidigt måste kuvas via NH.
Har du sett ngn häst få galoppera i en rund fin galopp med minimal påverkan enligt denna metod?

det kanske är bra på iberiska hästar som har lätt för samling o svårare för längning än övriga sporthästar. Du ser ju hur hästen på filmen inte har ngn ordning alls på benen o får ingen support från ryttaren.
 
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan.
Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok.
Att sla hastar med piska ar helt lagligt.
Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok.
Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok.
Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare.
Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?

Mycket bra inlägg!!
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag tycker inte att metoden ser nämnvärt mer våldsam ut än vad som anses normalt i det här landet.

Ex den moderna tidens sk. "dressyr" där hästen går med 3e eller 4e halskotan högst och utvecklar allehanda fysiska (kotledsinflammation och ryggproblem är nutidens folksjukdom bland hästar, vad kan det bero på?) och psykiska åkommor. Det kan man knappast kalla ridkonst utan snarare våldtäkt.

Eller denna uppsjö av hjälptyglar som missbrukas som ersättning för tålamod och kunskap.

Så nej, jag blir inte nämnvärt upprörd över att se denna metod, den kan sålla sig till skaran av våra vanliga metoder för att få hästen att visa underkastelse.

Kan bara hålla med finns betydligt "värre" metoder som är helt accepterade i Sverige och fram för allt på buke. Mycket tråkigt att en sån här till synes enkel metod som absolut inte verka skada hästen alls ska få ett sådant hat över sig.:crazy:
 
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan.
Skulle inte kalla det järnskrot, eftersom betten är anpassade för häst. Inte direkt så att man åker till en järnskrot och tar första bästa bit och stoppar in i munnen på hästen. Kedjan gör att betten blir snällare, tex pessoa är utan kedja och är väldigt elakt mot hästen. Det pessoaliknande med kedja är däremot betydligt snällare.

Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok.
Nu förstod jag nog inte vad du menade.. Menade du när man som vanligt ställer upp hästen på gången? I sådana fall ser jag verkligen inte det positiva i att ha hästen lös och riskera att den sticker iväg och skadar sig! :mad:
Min häst sover ofta när jag gör iordning honom, så jag ser inget elakt i min behandling..


Att sla hastar med piska ar helt lagligt.
Ja, såvida hästen inte tar skada av det. Helt lagligt var lite överdrift. Jag själv använder inte spö.

Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok.
Det skulle aldrig falla mig in att rida med sporrar

Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok.
Definitivt inte. Men det skrev hon/han väl inte heller? Hen skrev väl att hen tackade nej till det och använde en annan metod? Eller missade jag något där?

Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare.
Enligt en användare, vadå tror du att alla tycker likadant eller? Det finns alltid minst EN människa som tycker dåliga saker är bra, det kan vara rätt bra att vänja sig vid..

Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok.
Nej, om den sitter hårt. Sätter man den löst spelar det ingen roll.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.
Om du anser hans metod vara mer hälsosam för hästen än att tex använda bett så vill jag inte ens fundera på avd du har för syn på hästar..

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?
Kan mycket väl vara så.. I din text fick man intrycket av att ALLA som använder bett misshandlar hästarna tex, men det finns ju många bra ryttare som inte använder bett som en bestraffning. Glöm inte dom också!

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?
Mina svar på ovanstående har du redan fått.

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?
Måste man vara perfekt själv för att reagera på att en annan häst far illa?
"Näe, min sadel sitter inte helt hundra utan padd, så jag ringer inte djurskyddet till de vanvårdade hästarna på granngården"


//Johanna som rider bettlöst (numera), ställer upp sin häst i gången, rider utan spö, rider utan sporrar, aldrig skulle använda en bockstoppare, aldrig skulle sätta upp en för tung ryttare på häst oavsett anledning och rider utan nosgrimma om jag har bett. Ändå är jag långt ifrån perfekt, och kommer aldrig bli.
 
Sv: Tell me this is madness!

Okej, du har läst PK bok och ngn bok om NH och dessutom sett båda sakerna utförda i verkligheten av kunniga personer. Vad är i så fall så fel med PK eller NH?

Jag har sett NH av 2 av Sveriges s.k. "bästa" tränare och NEJ jag tycker inte det är en okej metod att använda. NH är i mina ögon och öron totalt skitsnack av folk som hittat på ett sätt att använda godtrogna människors okunskap till sin egen ekonomiska vinning.
Allting kommer ner till 1 sak lära hästen att veta hut från de att den är föl. Sluta släppa småhästarna vind för våg och borsta lite då och då på dom när dom är små. Då slipper man mycket av dessa problem som kan åt hjälpas av s.k. NH. :cool:
 
Sv: Tell me this is madness!

Det har du ratt i.

Vad jag vill ha fram ar att vi svenskar blivit sa vana vid att se hastar som dras i munnen, piskas med spo, dras ihop med inspanningstyglar, pickas i magen med sporrar och dylikt att vi inte reagerar pa det langre. Det publiceras bilder och filmer dagligen pa dalig ridning.

Det ar fel att vi inte reagerar.

Men sa snart nagot okant dyker upp sa blir det reaktion och folk ar "galna och dumskallar"

Sag att det inte var norm att rida med bett.
Skulle det da, for forsta gangen nagonsin visas en bild pa en hast med en jarnstang genom munnen skulle det bli ett valdans liv. Vilket plageri!

Jag tycker inte att man ska doma andra innan man sett over sin egen hasthallning.

Nog for att du tankt till, sa du har all ratt att vara ifragasattande.
Men det finns andra.

Vilka reagerar inte? Menar du alla? Hur det du det i sådana fall? 99% av de hästfolk jag känner till blir näst intill vansinniga om dom ser en ryttare använda bettet fel, slår sin häst etc.. Jag har sällan upplevt att folk nuförtiden tycker att det är ok..

För några år sedan däremot kändes det som var och varannan människa tyckte sådant var ok. Jag var ung och vågade inte säga emot, men tog inte till sådana sjuka metoder själv. Kanske är anledningen att jag hittat bättre umgängeskrets? Om någon jag lär känna visar sig vara hårdhänt inom hästeriet är det hej då från min sida direkt, jag kan inte se sånt. DVS om man inte kan hjälpa dom att tänka om.

Och för folk som är hårdhänta i handen är inte alltid bettlöst ett bättre alternativ, då brukar en bra tränare vara den bästa lösningen.

Spö och sporrar har jag aldrig förstått.. Alla kallar det en förstärkning av hjälperna, men jag personligen tycker att om det behövs så är nog en bra tränare ett bättre alternativ där också.. Men det är min åsikt det..
 
Sv: Tell me this is madness!

KL
Men herregud, tittar ni på den andra filmerna ser ni betydligt värre än själva "binda-upp-benet"grejen, som en annan skrev i tråden så tar han bara ett spö och rappar till hästen som står snällt och stilla så den går framåt, ingen förvarning, inga kommandon eller så, bara rent och rått pisk.
Stackars häst, i samtliga filmer syns det så tydligt att den inte är okej med all föregående hantering, inte konstigt att den reagerar somd en gör (även om bockningen är långt ifrån det värsta jag sett). Jag ser en orolig häst, inte trygg i situatonen alls, och en gammal gubbe som haltar själv och knappt kan sitta upp på hästen men ändå ska visa sina skills och otroliga träningsmetoder för att locka kunder. Fy.
 
Sv: Tell me this is madness!

KL
Men herregud, tittar ni på den andra filmerna ser ni betydligt värre än själva "binda-upp-benet"grejen, som en annan skrev i tråden så tar han bara ett spö och rappar till hästen som står snällt och stilla så den går framåt, ingen förvarning, inga kommandon eller så, bara rent och rått pisk.
Stackars häst, i samtliga filmer syns det så tydligt att den inte är okej med all föregående hantering, inte konstigt att den reagerar somd en gör (även om bockningen är långt ifrån det värsta jag sett). Jag ser en orolig häst, inte trygg i situatonen alls, och en gammal gubbe som haltar själv och knappt kan sitta upp på hästen men ändå ska visa sina skills och otroliga träningsmetoder för att locka kunder. Fy.

Vi ser ungefär samma sak, de andra filmerna kunde jag knappt se färdigt på..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 756
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 168
Senast: Cornelia
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
17 877
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp