Bukefalos 28 år!

Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

helt galet:cry: hur kan man gör så? min hästa bockade som bara den och jag flög av 2 ggr. jag läste om bockstopparen som igentligen är en tråd grimma man lägger ovanför tandraden som ett träns sen löper det en lina över ryggen som sitter fast i sadeln, allt med säkerhets knutar.

resultatet skulle vara att varje gång hästen försöker bocka så får han ett tryck över tandköttet, alltså inget hårt tryck , och då slutar dom bocka pga att de själva skapar trycket och eftergiften på samma sekund.

jag provade aldrig denna metod utan jag tog till en annan:devil:

satte min mycket större och tyngre sambo på hästen, han försökte stegra och bocka men blev inte av med sambon, han orkade heller inte hoppa lika högt med honom, min sambo red honom 2ggr ca 20min.

nästa dag när jag satt upp var problemet ur världen, han lyckades inte och la då ner det, kan säga att det är ett kallblod på 148cm och väger 450kg.
 
Sv: Tell me this is madness!

Där önskar man att hästen ska ramla ÖVER mannen.
Helt klart en riktig dumskalle.

Har man inte kunskap nog att klara av hästen utan en dum metod, så bör man nog skeppa över den till någon annan eller helt enkelt insé att man är för dålig för att klara av den och sluta försöka.
 
Sv: Tell me this is madness!

KL

Har ni overhuvudtaget last infon till filmen?

Flertalet hade redan forsokt losa problemet och hasten skulle avlivas.
Detta var sista chansen.

Vad tranaren astadkom raddade livet pa hasten.
Sa nej, det var inte madness.
 
Sv: Tell me this is madness!

jag läste om bockstopparen som igentligen är en tråd grimma man lägger ovanför tandraden som ett träns sen löper det en lina över ryggen som sitter fast i sadeln, allt med säkerhets knutar.

resultatet skulle vara att varje gång hästen försöker bocka så får han ett tryck över tandköttet, alltså inget hårt tryck , och då slutar dom bocka pga att de själva skapar trycket och eftergiften på samma sekund.

Du manar alltsa att du tycker att en metod som gor illa hasten i munnen och potentiellt kan skada den (Trycket som en hast orsakar nar den bockar ar knappast "inget hart tryck" snarare tvartom) ar ok men att binda ihop ett ben, nagot som varken orsakar smarta eller skadar, ar "helt galet"?
 
Sv: Tell me this is madness!

Du manar alltsa att du tycker att en metod som gor illa hasten i munnen och potentiellt kan skada den (Trycket som en hast orsakar nar den bockar ar knappast "inget hart tryck" snarare tvartom) ar ok men att binda ihop ett ben, nagot som varken orsakar smarta eller skadar, ar "helt galet"?

Det hon prata om är den Bal Snor tecknik, ett gamla cowboy trick.
Hästen kan inte bucka så kraftig med huvud upp, snoret är så han kan inte få ner huvud.
Nej det bli ingen skada.
Kan inte så mycket om 1-leg hobble, sog inte hästen bucka över huvudtaget.
Om det var sista waltzen främför en kula, då så.
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bra att göra som han gjorde i filmen. Varför slutar hästen bocka om man binder ett ben? När den får tillbaka benet blir det ju lika lätt att bocka igen..
Men men slutade hästen bocka av det så är det väl bra, men det är nog ingen "metod" jag skulle prova till mina bockiga hästar... Då har jag mina egna knep som jag tycker är bättre :) Som inte innebär några fler hjälpmedel än sadel och träns :)
 
Sv: Tell me this is madness!

Visst, det är svårt för oss att veta hur ponnyn agera "IRL".

Men jag anser (utan att vara ngnslags gulle-gulle-mupp) att en metod där man binder upp hästens ben och tvingar runt den på tre ben är 1. Farligt som sjutton 2. Ett extremt övergrepp på hästen.

En frisk häst kan man använda andra metoder på. En sjuk häst ska, såklart, inte ridas. "Andra metoder" skiljer sig från häst till häst, men innebär aldrig potentiell skada, övergrepp, psykisk nedbrytning eller whatever.

Och jag kan inte låta bli att undra vilka andra stjärnor de skickat hästen till tidigare, om den här grabben är deras "expert" :devil:


Okunnighet är det värsta jag vet när man håller på med djur. Okunnighet, stress och icke-empatiskt beteende. Och det tyckerj ag den där mannen visar upp.

Jag vet t.ex en dam som kan få vilken häst som helst att sluta med dumt/farligt beteende (stegring vid uppsittning, kastar sig ut från transporten, slänger sig på gången, osv).
Hon använder en satans massa PISK. Eller slänger omkull hästen på marken. Eller slår dem i huvudet, eller något annat trevligt.
Men även hästar som "alla andra" misslyckats med, lyckas hon med. Till slut.
Är metoderna ok bara därför....?
 
Sv: Tell me this is madness!

jag tycker inte misshandel är ok alls, jag vill däremot säga att om en häst har lite svårigheter så kan vi människor använda oss av metoder som får hästen själv att förstå och ändra sig, inte tvinga dem eller plåga dem. med bockstoppare är det inte vi människor som trycker, det är hästen och inte vi, de bockar inte och skadar sig inte utan försöker , men slutar. jag har inte själv provat, men ska man binda ihop benen?? nej jag tror inte de. bättre att de själva får bestämma trycket och själva upptäcka att det är lönlöst och onödigt att bocka. bockstopparen använd allstå inte för att få en häst som bockade lite grann att sluta, utan i de fall där man provat allt och hästen är som den i filmen påväg mot slakt

om hästen får panik är bockstopparen gjord med flera "panik knutar" så den lätt går att få av. men hästen i filmen kan inte hjälpa att få panik, då vi människor inte kan se att den får det för den kan för i h-lvete inte visa sin panik och springa iväg.
 
Senast ändrad:
Sv: Tell me this is madness!

Jag har sett den förrut.
Ännu en skicklig amerikan:mad:

om man ser på tv program från US verkar kunskapen generellt vara låg på hur man hanterar o även håller hästar.

det är väl den enda "hjälpen" som finns att få.
De är upplärda med hur man ser på hästen.

Den mer hästvänliga metoden a la Parelli o Co. ses ju som helt underbar i jämförelse.

Vi behöver inte sånt skit här- OM folk skaffade lite större hästvana innan de köper egen häst o har tillgänglig hjälp vartefter.
Tyvärr är oftast den första hästen ung o då har man helt enkelt inte kunskapen:crazy:

Man behöver kuva hästen o känner sig då skicklig.
 
Sv: Tell me this is madness!

Den har varit uppe förr som sagt.

Jag anser att det är galet det han gör. Inget kan ursäkta ett sånt övergrepp. Jag skulle vilja veta:
1. Är hästen NOGA undersökt så att det inte är pga smärta den beter sig?
2. HUR har man tidigare förskt lösa problemet? Att "många" andra misslyckats säger ju inte så mycket, jag kan samla ihop ganska många personer som tom skulle "misslyckas" att rida vår snälla pålle... tex mamma, pappa, mormor :devil:

Jag anser att det finns sätt att förklara för hästen så den förstår vad den ska göra utan att den ska knäckas. Och går det inte på det sättet, ja, då ser jag hellre hästen i Trappalanda än att någon ska bete sig sådär mot den. Vissa skador och smärtor går inte att upptäcka, tänk om jag knäcker hästen så att den bär mig trots att den har helvetiskt ont? :cry:

Tycker INTE att man får bete sig hursom bara för att alternativet är slakt. Slakt är inget negativt för hästen och denna skulle säkert välja det före denna behandling.
 
Sv: Tell me this is madness!

Visst är detta Madness.... helt klart.... hade velat göra samma på gubben ifråga.... låta han hoppa runt på ett ben med mig på ryggen:devil:
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag har sett den förrut.
Ännu en skicklig amerikan:mad:

om man ser på tv program från US verkar kunskapen generellt vara låg på hur man hanterar o även håller hästar.

Fast den här var australienare av accenten att döma. Verkar finnas en hel del metoder av olika slag där också...:crazy:
 
Sv: Tell me this is madness!

tja det verkar som om synen på hästen inte är som hos oss iallafall- än sålänge:eek:
Menar att VI anammar mkt utifrån istället för att exportera det vi har:idea:

Men det är klart. I dagens samhälle går allt fort o man vill inte ta sig tiden.
 
Sv: Tell me this is madness!

Det finns ju 3 filmer till, har ni kikat igenom alla ?

I första filmen bockar hästen, den är märkbart irriterad både vid sadling och när ryttaren kräver att den ska gå framåt, så länge de står still är det inga problem.

Sen är det då filmen där metoden att binda upp ett ben används......
Jag tycker det är helt fel av ryttaren att sitta upp från den sida som hästen bara har ett ben att hålla emot med.

I de andra filmerna visas nånting som ska sättas runt halsen, högt upp vid nacken/luftstrupen och kanske det är till för att man ska kunna hålla hästens huvud uppe, om den bockar.

Jag har inge högtalare för tillfället så jag hör inte vad som sägs :)

Sista filmen visas ett huvudlag med ett tvinnat bett och en reprem......om den ska sättas så den trycker mot tandköttet eller så att den sitter över tungan och trycker det vet jag inte, verkar som att det är en metod att få hästen att backa/rygga.....

Sen kan jag inte förstå varför han använder en kort kraftig pisk att verkligen SLÅ till hästen med när den ska gå framåt istället för att bara använda sig av kroppspråket ?
Som sagt, hör ju inte vad som händer men tycker han använder sig av pisken omedelbart utan att fråga först....

Reagerade oxå på att han i sista filmen först ryggar hästen från makren, bra tanke men så underligt sätt.....?

Han tar tag i tygeln längst in vid bettet i ena handen och längst ut i änden med andra handen och sen knuffar han hästen bakåt.....??...samtidigt som han alltså håller ett tag vid bettet....snacka om signaler som krockar med varandra...."Jag håller här så du inte kan komma nånstans men jag knuffar bort dig för jag vill att du ska gå bakåt " ???

Det finns nog många underliga metoder på alla håll i världen för att få hästen att göra det man vill men jag personligen tycker det är bättre att fråga först och be om det än att tvinga eller begära.......

Och man måst eju oxå ge dem en kommunikationsgrund nånstans, kan ju inte begära att de ska förstå om de aldrig har lärt sig kommunikation...eller ?

Kanske det var en sista åtgärd så inte hästen skulle behöva slaktas.......återstår dock frågorna:
Varför bockar hästen ?
Kommer den att uppföra sig på samma sätt mot sin ägare eller återgå till sitt tidigare beteende ?.......

Räcker ju oftast inte att få fason på hästen, ofta krävs att ägaren får utbildning och kunskap oxå :)
 
Sv: Tell me this is madness!

KL

Har ni overhuvudtaget last infon till filmen?

Flertalet hade redan forsokt losa problemet och hasten skulle avlivas.
Detta var sista chansen.

Vad tranaren astadkom raddade livet pa hasten.
Sa nej, det var inte madness.

Så det är alltid bättre att man psykiskt eller fysiskt torterar hästen - än att den avlivas?
Jag har också haft en "oridbar" häst som skulle avlivas, men jag behövde då inte använda mig av några idiotiska metoder för att klara av henne.



Om du hade kollat på film nr 1 så ser du en ryttare som pickar med sporrarna i magen på hästen för att få den att gå fram.
Vilken normal häst som helst skulle bli oridbar om den reds på det sättet. :grin:
Tom min väldigt toleranta fjording accepterade inte det beteendet, men hon var ganska lättkuvad så lite spö fick fram henne i dessa fallen. (inte jag).
 
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan.
Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok.
Att sla hastar med piska ar helt lagligt.
Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok.
Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok.
Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare.
Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan.
Så länge man inte använder järnet som ett tvångsmedel, ja.
Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok.
Det här lär man ju hästen att acceptera, vanligen utan att knäcka den. Har vi djur i fångenskap blir vi ju tvugna att begränsa dem en aning.
Att sla hastar med piska ar helt lagligt.
Det vet jag inte? Slår man så det gör ont tror jag inte det är ok enligt djurskyddslagen.
Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok.
Samma här, görs det så att det gör ont tror jag inte det är lagligt. Och görs det som ett tvångsmedel är det iaf inte enligt mig ok.
Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok.
DET tror jag verkligen inte är lagligt att sätta på hästen i sverige? :eek:
Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare.
Känner man sig säker på att hästen bockar enbart för nöjes skull så kan väl det vara en lösning några korta pass. Just för att lära den att det inte bara är att slänga av till höger och vänster, sedan tycker jag att man lär in andra sätt att kommunicera så att hästen kan känna att den kan göra sin röst hörd.
Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok.
Nej, behöver man snöra ihop mulen så bör man ta reda på varför man behöver det.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?

Jag kan tycka att det är ett övergrepp att göra en häst hjälplös, när den kanske beter sig som den gör för att den tror att den måste slåss för sitt liv. Att hålla fast/binda ett flyktdjurs ben är det ultimata övergreppet, att helt beröva den sin möjlighet att göra det enda den kan för att överleva...

Nej, det förvånar mig verkligen att du tycker att detta är ok :eek:
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag kan tycka att det är ett övergrepp att göra en häst hjälplös, när den kanske beter sig som den gör för att den tror att den måste slåss för sitt liv. Att hålla fast/binda ett flyktdjurs ben är det ultimata övergreppet, att helt beröva den sin möjlighet att göra det enda den kan för att överleva...

Nej, det förvånar mig verkligen att du tycker att detta är ok :eek:


Håller med helt i hela ditt inlägg, inklusive dina svar på Vivas frågor.
Jag vill dock tillägga att en alldeles för tung ryttare som gör att hästen inte "orkar bocka" känns inte heeelt ok i min värld. Tänker på hästens rygg, även om det bara gäller 20 minuter. Rida i djup lera däremot, är inte det en idé?

Annars kan man ju helt enkelt bara ta några steg bakåt och göra om inridningen. Någonstans har det gått snett, och den delen kan man inte laga genom att stövla på framåt.
 
Sv: Tell me this is madness!

Sedan är det väl inte uppbindandet som är det enda upprörande, det är ju hela situationen och hanteringen av problemet som skrämmer.
Att tvinga en häst att göra något som den av OKÄND orsak inte vill/kan, känns helt galet.

Jag vet personligen hur ont man kan ha utan att läkare kan hitta/se felet, vem vet? Kanske häststackaren har fibromyalgi? Om de gjorde sådär med mig vet jag inte vad jag skulle göra...
 

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 672
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 089
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 132
Senast: Cornelia
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
17 716
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp