Eurovison Song Contest 2015 - FINAL!

voltis

Trådstartare
VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN!

Eurovision-Song-Contest-2015-Österreich-Austria-Innsbruck.jpg


I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i den stora finalen!
Kommer Måns klara favorttrycket och ta hem ESC till Sverige igen? Eller har han några svåra konkurrenter att slå? Vi har ju sett alla deltagare nu, dags att tippa och tipsa, vad tror ni/vad vill ni?

De tävlande är:

1. SlovenienHere For You”, Maraaya
2. FrankrikeN’oubliez Pas”, Lisa Angell
3. IsraelGolden Boy“, Nadav Guedj
4. EstlandGoodbye To Yesterday“, Elina Born & Stig Rästa
5. StorbritannienStill In Love With You”, Electro Velvet
6. ArmenienFace The Shadow“, Genealogy
7. LitauenThis Time”, Monika Linkytė and Vaidas Baumila
8. SerbienBeauty Never Lies“, Bojana Stamenov
9. NorgeA Monster Like Me“, Mørland & Debrah Scarlett
10. SverigeHeroes“, Måns Zelmerlöw
11. CypernOne Thing I Should Have Done”, John Karayiannis
12. AustralienTonight Again”, Guy Sebastian
13. BelgienRhythm Inside“, Loïc Nottet
14. ÖsterrikeI Am Yours”, The Makemakes
15. GreklandOne Last Breath“, Maria-Eleni Kyriakou
16. MontenegroAdio”, Knez
17. TysklandBlack Smoke”, Ann Sophie
18. PolenIn The Name Of Love”, Monika Kuszyńska
19. LettlandLove Injected“, Aminata
20. RumänienDe la capăt / All Over Again“, Voltaj
21. SpanienAmanecer”, Edurne
22. UngernWars For Nothing“, Boggie
23. GeorgienWarrior“, Nina Sublatti
24. AzerbajdzjanHour Of The Wolf“, Elnur Huseynov
25. RysslandA Million Voices“, Polina Gagarina
26. AlbanienI’m Alive“, Elhaida Dani
27. ItalienGrande Amore”,Il Volo
 
Jag väljer att kategorisera bidragen utefter vad jag själv tycker om dom! (utan inbördes ordning)
Vissa bidrag svävar mellan grupperna, kan komma att ändra mig på vägen ;)

Bäst (absoluta vinnarkandidater)
Sverige
Rumänien
Italien
Australien
Belgien
Spanien
Estland


Bra (får gärna komma i topp)
Israel
Cypern
Slovenien
Norge
Serbien
Azerbaijan
Österrike

Ok (inte tillräckligt bra)
Lettland
Litauen
Montenegro
Frankrike
Storbritannien
Georgien
Armenien
Polen
Tyskland
Ungern
Grekland

Osäker (beror på dagsform/känsla hos artist alt mig)
Ryssland (kluven ang det hela)
Albanien (gillar låt och artist men rösten höll ej sist)
 
Jag tror det kommer att stå mellan Sverige, Ryssland och Italien. Möjligtvis så kommer Australien lägga sig i toppstriden också. Personligen kan jag inte se någon som är bättre än Måns i år!
 
Jag fyller år på söndag och bestämde mig därför för att ha födelsedagsfest helt i ESC-yra :D Så här blir det fest (med final på storbild, såklart!) och melondrinkar. Det betyder alltså tyvärr att jag inte kommer kunna sitta här inne med er när det väl gäller, men jag peppar gärna lite i förväg ;)

Jag tror att Måns kommer att hamna högt. Däremot är jag inte säker på att han vinner. Jurygrupperna verkar förtjusta, men vad tycker egentligen folket därute? En grej som jag tycker är lite skrämmande är känslan av hur det smyger sig in allt mer politik i ESC. Inte så förvånande kanske, med tanke på hur världen ser ut idag. Och kanske är det just att det inte är förvånande som gör det skrämmande.

Såhär tycker jag, utan inbördes ordning.

Bäst
  • Sverige. Känner faktiskt att Måns är en av de allra starkaste i år.
  • Israel. Kommer vara ansvarig för att jag bränner alla kalorier jag stoppat i mig under ESC - har gått på repeat hemma :D
  • Storbritannien (!). Jag brukar tycka att Storbritannien skickar ganska usla låtar. I år har jag läst att delar av Storbritannien tycker att låten suger, men jag är positivt överraskad. Återigen en danslåt :D

Bra
  • Serbien. Känner på mig att den kommer att göra sig bra till Pride.
  • Montenegro. Skön balkanballad. Behövs inte så mycket mer.
  • Ryssland. Ju fler gånger jag har lyssnat desto mer gillar jag själva låten. I rådande politiskt klimat tror jag dock inte att det kommer att vinna (och jag tycker mina bästalåtar är bättre).
  • Australien. Bra låt, men jag undrar hur scenframträdandet blir. Dessutom känns den, som någon skrev i tidigare tråd, mer "riktig låt".
  • Italien. GRAAAAANDE AMOOOOOREEEE, SO AMOOOOOREEEE! Den känns oerhört italiensk. Och sanningen är ... att jag gillar det :D
  • Rumänien. Tycker om melodin. Funderar en hel del på vad det skulle få för politiska verkningar om den vann, dock.
  • Tyskland. Jag tror att den kan bli oerhört bra, eller så floppar den. Just nu gillar jag den i alla fall.

Mitt

  • Belgien. Han är ju duktig. Jag tycker bara att det känns ganska ... pretto.
  • Spanien. Känns ganska mycket radiolåt.
  • Norge. Den gör inget intryck på mig.
  • Armenien. Tycker studioversionen är betydligt bättre än det vi fått se live, men vem vet - de kanske lyckas rycka upp sig?
  • Azerbajdzjan. Kommentatorerna verkade oerhört förtjusta i den här. Jag är inte på samma våglängd. Tycker den är rätt intetsägande.
  • Polen. Det blir väldigt ... lugnt.
  • Österrike. Inget som sticker ut. Det är inte dåligt. Bara inte bra.
  • Ungern. Saknar lite tryck.

Diss
  • Grekland. Vi har liksom hört det här förr ...
  • Estland. För corny. Tyckte de spelade över i semin.
  • Slovenien. Jag irriterar mig så förjävligt på hörlurarna att jag vill dissa hela numret. Det är en helt okej låt, men ska man stå på scen i Eurovision ska man fan göra det ordentligt. Har du ett behov av att bära stora hörlurar? KOMBINERA DEM INTE MED DEN TYPEN AV KLÄNNING. Så, ursäkta mig, det var allt.
  • Litauen. Så platt text.
  • Georgien. Meningslös.
  • Cypern. Lämnade inget intryck.
  • Lettland. För pretto. För tråkig.
  • Albanien. Väntar hela tiden på att det ska hända något mer.
 
Största hotet för Sverige tror jag är Italien och Australien. Italien för att den verkar vara så otroligt populär och Australien för att den är ungefär på samma nivå som Måns: en låt som är helt rätt i tiden, snygg/charmig kille som sjunger bra osv. samt att många säkert tycker det är roligt att Australien får gästspela i ESC.

De bidrag jag har "svårast" för i finalfältet är Italien och Ryssland. Italien för att jag tycker låten är fruktansvärt överskattad och ser inte storheten i den, är nästan så jag hellre ser målarfärg som torkar än deras bidrag >.<, så otroligt tråkigt och omodernt. Ryssland för att det känns så... falskt att de sjunger om fred, att vi alla är olika men ändå lika blablabla MEN samtidigt är sångerskan riktigt duktig, hon har en stark och bra röst så jag känner mig kluven.

Ang. startordningen är det ju lätt att tänka att de i slutet har en fördel men spelar startordningen verklige någon större roll? Konchita hade t.ex. startnummer 11 förra året....

Mina favoriter i finalfältet är Sverige, Estland, Australien, Norge och Spanien. De får gärna bli placerade i toppen.
Andra som jag tycker är okej är Israel, Serbien, Belgien och Georgien (Albanien kan också få vara med här om hon sjunger bättre än i semifinalen).
 
Här är en snabbtitt på alla länder i startordning, klippen kommer från "dress rehearsal" så det ser ut som det kommer göra i morgon kväll gällande kläder, scenografi osv:

 
Vilka jag TROR har med vinsten att göra är Sverige, Italien, Australien och Ryssland.

Sverige är favorittippade ja, och jag tror att Måns tilltalar den breda massan och det kan betyda poäng från de flesta länder och sammantaget många poäng. Men har även på flera håll hört ord som: överskattad, typiskt svenskt (inget nytt typ) och så klar: plagiattjatet. Kan vara en klick som tycker detta och än fler älskar det. Hoppas och tror det ;)

Italien kommer nog tätt efter Sverige om vi vinner, alt vinner själva. Tre snygga italienare, italienska är ett fruktansvärt vackert språk i mångas öron och de sjunger ju väldigt bra! Det som kan fälla dom är att det kanske är för "perfekt" eller att själva musikstilen inte passar alla? Men de sjunger sist och det är väldans pampigt. Farligt!

Australien kommer plocka många poäng på att de är just australien, folk tycker det är en kul grej. Killen sjunger ju bra också, det är modernt lite Bruno Mars och låten är en riktigt radiohit. Det han kan tappa på är om det inte funkar på scen (har bara sett videon, vill bli överraskad) och om det finns många som tycker det är "fel " att de är med? Svårtippad faktiskt!

Ryssland är knepigt, det har jag tyckt hela tiden. Jag personligen kunde inte hjälpa att gilla låten, den var mkt stark, tjejen är vacker och har en stark röst. Det var liksom hela kittet för en bra ballad. Men, personligen och kanske fler känner som mig så kändes det inte genuint och äkta. Jag vill så gärna att hennes tårfyllda ögon är på riktigt, men jag fick inte den känslan. DÅ spelar det egentligen inte ngn roll om det är äkta eller inte, om inte känslan infaller sig. Jag vill inte blanda in politik i ESC, försöker att inte göra det. Men i bakhuvudet klingar det oäkta med fredssång från Ryssland. Låten: topp, paketet: ofulländat.



Jag har som sagt flera låtar som jag gillar väldans mkt men jag tror inte de har med vinsten att göra, det kommer stå mellan de jag redan nämnt. Belgien tex vore ju en rolig överraskning om han gick och vann, ja jag skulle inte bli arg iaf ;)
 
Som stort fotbollsfan måste jag ju hålla en extra tumme för spanien i morgon ;)

edurne-y-de-gea.jpg


FÖr er som ej har koll: Spaniens Edurne är flickvän till Manchester Uniteds målvakt :D
 
Tippat klart! Trist m rätt låga odds på givna vinnare, och kunde inte kombinera.
Så blev tippat: Sverige som vinnare (högst summa in där hehe, tippade denna innan semin så ngt bättre odds då faktiskt), Italien vinnare (bra odds, men lägre summa), Rumänien topp 10 (tror ej detta men vore kul, låg summa) och att Italien kommer bättre placerad än australien (hyfsat odds, hyfsad summa).

Nu pratar vi småpengar för skojs skull, så ni inte tror att det är potetiell storvinst på g hehe.
 
Mer kuriosa ;)
Här är en bild från Il Volos (Italiens) musikvideo. När dottern såg detta så smälte hon och sa att Italiens låt var nästan likabra som Sveriges ;) "Mamma där ser du, Spindelmannen är en vanlig kille under masken!" - med tindrande ögon.
Hon är kär i Spindelmannen... :P

gamore06.jpg
 
Jag har inte sett/hört mer än ett fåtal, men det räcker med Norges bidrag. Jag älskar det och jag hoppas innerligt att de vinner! Kommer nog inte att följa finalen i morgon men ska försöka slänga iväg en röst eller fem ändå på Norge, inte som grannlandsröstning utan för att jag gillar bidraget och dess kvalitetsnivå så mycket. :love:
 
Jag försöker mig på att gissa en topp 10-lista här, inte nödvändigtvis i den ordningen jag vill att de hamnar. Då hade definitivt Sverige varit i topp :up:

1. Ryssland
2. Australien
3. Sverige
4. Italien
5. Israel
6. Spanien
7. Montenegro
8. Azerbadjan
9. Storbritannien
10. Norge
 
Jag har för första gången i mitt liv blivit helt ESC-biten och är löjligt pepp på morgondagen. Här kommer mina åsikter om låtarna:

Personliga favoriter

- Sverige. Dock tror jag inte på vinst tyvärr, numret är sjukt snyggt och Måns är tillräckligt charmig men jag tycker inte låten är riktigt så stark tyvärr.

- Norge. Tror inte den är ESCig nog att vinna men troligtvis den (i mitt tycke) bästa låten.

- Estland. Jag är lite svag för duetter och det här var nog den bästa. Hoppas på lite mer kemi mellan artisterna i finalen än vad som visades i semin.

- Rumänien. Jag vet inte vad det är jag gillar, men det är något, och jag gillar det mycket.

Bra/kommer hamna högt

- Israel. Skönt gung, helt enkelt. Charmigt!

- Storbritannien. Den är så catchy och lätt att komma ihåg att den kommer komma långt bara på det. Hoppas på snyggt nummer i stil med musikvideon. Hänger för min del mycket på hur coola artisterna lyckas framstå som.

- Cypern. Tillräckligt bra låt för att klara av att inte vara upp-tempo. Annars tycker jag i allmänhet att ESC ska vara dansant!

- Australien. Bra låt, ganska catchy. Men kan killen leverera ESC-show? Vi får se!

- Ungern. Lite tråkig, men fin, och bra sångprestation. Jo, jag gillar.

- Ryssland. En av de bästa sångerskorna får jag säga, och låten är bra och numret snyggt. Men säger som folk innan mig, det politiska kommer in och ger hela framträdandet en besk eftersmak.

- Italien. Snygga män som sjunger bra låt om kärlek på italienska. Eh, ja, det kommer gå bra. Kanske faktiskt hela vägen till seger. Jag hoppas på stilrent klädda män.

Bidrag som inte förargar mig

Frankrike, Armenien, Litauen, Belgien, Österrike, Montenegro, Tyskland, Polen, Lettland, Spanien, Georgien, Azerbajdzjan och Albanien. Allt i från helt ok till erbarmligt tråkiga. Men fint med lite utfyllnad och toapauser.

Bidrag som inte passar in i någon av de ovan nämnda kategorierna

- Slovenien. Jag kan inte bortse från de sjukt töntiga hörlurarna. Det spelar ingen roll att hon har en snyftig historia om scenskräck. Det här är ESC. Ta av hörlurarna. Bara gör det. Och den äkta maken bör överväga ett frisyr-byte.

- Serbien. Jag är klart allergisk mot bidrag som har för hög pk-faktor och det var en hel hög det här året men det som verkligen fick utslagen att blomma upp hos mig var Serbien. "I'm different and that's ok" och så springer alla runt på scen och ser ut som att de har rymt från en cirkus. Det är inte alls ok.

- Grekland. Men snaaaaark. Hur kan Grekland ännu inte fastnat i plagiatträsket? De plagierar ju för tusan sina egna bidrag, år efter år! Exakt samma grej. Pallar. Inte. Mer.

---

Nu ska poängkort förberedas så att mina hittvingade vänner och jag kan poängsätta!
 
Jag är inget inbitet fan men jag resonerar som så att de bidrag som är bäst är de jag kommer ihåg :p
Så förutom Måns så blir det Israel, Ryssland och Estland, framförallt Israel :banana: Bör tillägga att jag har noll koll på de direktkvalificerade..
 
Förutom Schweiz som åkte ut gillar och tror jag på:

Spanien
Italien
Österrike
Australien
Estland
 
Är det nån radiostation i sverige som börjat spela andras bidrag än ? Måns spelas ju flitigt. Men lyssnar ju på nrj och de har ju inte eurovision som målgrupp kanske ;)

Återkommer i kväll när jag är bänkad i soffan :) tacos på menyn :p
 

Liknande trådar

Tjatter I kväll klockan 21.00 på SVT1 och SVT Play visas första "Inför Eurovision Song Contest 2015"-programmet :)Programledare är Sarah Dawn...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 921
Senast: voltis
·
Äldre Efter önskemål startar jag en egen tråd till semifinal 2, det har vi alltid gjort förr så varför inte i år igen? ;) Torsdagen den...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 563
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp