Bukefalos 28 år!

temperatur i stallet?

Sv: temperatur i stallet?

Den brukar ligga runt +3 grader, blir det kallare än så inne så brukar vi köra ett byggelement några timmar under dagen medans hästarna är ute och det endast för vattnets skull.
Ventilationen är bra för att vara ett äldre stall faktiskt, både luckor och en "skorsten" så det blir aldrig kondens eller liknande inne.

I stallet står 2 hästar (finns plats för 4) och 3 får, vintertid håller sig fåren helst inne hela dagarna, men deras päls är så tät att de ändå inte avger så mycket värme som hästarna.
 
Sv: temperatur i stallet?

För hästarnas del är ett väl ventilerat kallstall det bästa om man har hästarna uppstallade. Jag föredrar lösdrift. Att vi vill ha värme i stallet är bara för att vi människor är mera frusna av oss, hästarna mår inte dåligt av kyla. Idealet enligt mitt tycke är att ha hästarna på lösdrift och ha en isolerad byggnad med sadelkammare, foderkammare och ett utrymme där jag kan ta in hästarna när jag ska rykta och sadla m.m.
 
Sv: temperatur i stallet?

Hur gör ni med svettiga hästar i kalla stall då? Hur många täcken och så?

Passande täcke och grovfoder, ökar fodergivan vid behov. Hästarna är spårklippta så de torkar rätt fort.
 
Sv: temperatur i stallet?

vad har ni för temperatur i era stall på vintern? hur stort är stallet och hur många häst finns i det?

Har oisolerat kallstall med öppet upp till taknock = 8 meter. Det är samma temp inne som ute på vintern. Hästarna klarar kylan, det är värre för mig ;)

/Lizzie
 
Sv: temperatur i stallet?

knapplån...

Ni då som har kallstall (eller nästintill) och kör med täckade hästar, upplever ni att det blir för lite "luftning" av hästen när de har täcken i princip dygnet runt? Eller har ni olika sorters täcken?
 
Sv: temperatur i stallet?

okey.
för jag läste runt lite här och såg att de används stalltäcken med 400g foder inne.
själv så nvänder jag 400g vintertäcken ute.
så jag skulle inte vilja ha lika tjocka täcken ute som inne.
men vi har +10 i vårt stall.
 
Sv: temperatur i stallet?

okey.
för jag läste runt lite här och såg att de används stalltäcken med 400g foder inne.
själv så nvänder jag 400g vintertäcken ute.
så jag skulle inte vilja ha lika tjocka täcken ute som inne.
men vi har +10 i vårt stall.
 
Sv: temperatur i stallet?

Men om du har +10 inne behöver du väl knappast ett 400-grams.

Jag tycker det är för mycket prat om värmefläktar och liknande i stall. Hästarna mår mycket bättre i ett väl ventilerat kallstall som har samma temperatur som ute, än ett instängt stall med värme påslagen :crazy:
 
Sv: temperatur i stallet?

Vi hade 5 hästar i stallet i vintras och... jaa... nästan lika kallt som ute känns det som.. Vet inte temp exakt men minusgrader iaf. När det är minus ute alltså ;)
 
Sv: temperatur i stallet?

Har hört att hästarna trivs bäst i nollgradigt. Just nu har vi 10+ i stallet. 2 hästar men plats för 6 st. När det är som kallas så kanske 3-5 grader
 
Sv: temperatur i stallet?

det brukar hålla sig runt +5 grader i stallet även när det är som kallast på vintern... det håller + grader hela dagen även när hästarna är ute, om det inte blåser mycket... då kryper tempen ner något...

jag har två hästar (ett halvblod o en shettis) o stallet är 54m2... o jag har elektiskt ventilaton o takhöjd på 2,60m...

Har även golvvärme i stallgången men brukar inte anväda den... sätter hellre ett täcke på pållen...

i sadelkammaren har jag redan satt igång golvvärmen... där har jag även vattenmätare så det är aldrig risk att vattnet ska frysa
 
Senast ändrad:
Sv: temperatur i stallet?

Det kan faktiskt vara lite bekymmersamt ibland, men försöker alltid ha hästen otäckad en stund varje dag. Fullblodet är täckad redan nu och kommer såsmåningom även att klippas. Hästarna är inne någon timme varje dygn även när de går på lösdriften och då brukar jag passa på att täcka av. På vintern när de är inne någon natt så byter jag till ett stalltäcke efter att ha luftat pälsen.
 
Sv: temperatur i stallet?

knapplån...

Ni då som har kallstall (eller nästintill) och kör med täckade hästar, upplever ni att det blir för lite "luftning" av hästen när de har täcken i princip dygnet runt? Eller har ni olika sorters täcken?

Eftersom det i stort sett är lika kallt inne som ute (i normala fall) så låter jag mina hästar ha samma täcke dygnet runt. Har aldrig haft några problem med huden på dem. Man får ju helt enkelt bara byta täcken och tvätta dem om de blir grisiga. Men de sker ju även de automatiskt då temperaturen har en tendens att bytas ...
Jamenar en häst som går utan täcke dygnet runt kan man ju inte ta av päls på när den kommer in ...
 
Sv: temperatur i stallet?

Ni som har större stall, sitter i skrivandets stund och kollar. Funderar på utsug i stallet? Någon som tycker det funkar bra. När man ändå bygger helt nytt kan man lika gärna göra de tbra.
 
Sv: temperatur i stallet?

Minusgrader. Häller man ut en hink vatten på golvet så fryser det på en milisekund och blir till en grynig ismassa ;) Lite häftigt :D :angel:

Så vi har KALLT. 3 hästar, finns 5 boxar och stallet är öppet upp i nock, alltså väldigt högt i tak..
Vi ströar med tjockt lager halm o det är cirkulerande varmvatten i vattenkopparna.

Enda problemet är ju att man själv fryser om man inte rör på sig, men då får man värma sig i sadelkammaren en stund emellanåt.
 
Sv: temperatur i stallet?

vad har ni för temperatur i era stall på vintern? hur stort är stallet och hur många häst finns i det?

har varmstall...om man nu vill kalla det de....jag kallar de isolerat...:devil: same same....detta för att jag bor i norr...ibland har vi haft ner till -36 grader kallt å de är inte kul ska jag säga...de är då man verkligen funderar på vad man igentligen håller på med...istället för att ligga å tryna i sängvärmen kravlar man iväg till hätsarna :devil:

nå jag har 5-6 grader varmt i stallet på vinter och har ingen direkt fläkt men ett bra in och utblås av självdrag...har haft 3 hästar men nu i vinter blir det 4 pga fölet blir kvar. det är en bra temperatur då blir inte skillnaden så stor mot ute/inne för hästarna dom håller sig friska jag behöver inte klä av mig i stallet för att kunna jobbad är osv.

har aldrig täcke på hästarna inne men ute om det är dåligt väder. regn/snö = regntäcke över -20 då har dom ett tjockt täcke mest för att jag fryser inte dom. dom är ute minst 12 tim varje dag och dom mår bra...

catten
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under vissa sommardagar stiger temperaturen och solens strålar kan vara både härliga och jobbiga. Många hästägare vill använda årstiden...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 035
Senast: ameo
·
  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: tanten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 944
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp