Terrakottakrukor, vad händer??

pepp

Trådstartare
Ja, jag planterade mina avokadokärnor i varsin lerkruka.¨
Den sidan som stått mot fönstret ser numer ut såhär:
20265076_10154456399866841_2341187076463154737_n_597a23869606ee17dbc9b7cb.jpg


Planterade även om ett elefantöra:^
20293060_10154456400356841_5136515480608668271_n_597a23889606ee17d0491793.jpg


:eek: Fick veta av han i butiken på sista krukan att den ska vattnas innan (hade ingen aning) så gjorde som han sa... detta fick jag :crazy:
Är det mögel? Vad är det???
 
Nedersta krukan är absolut mögel. En lerkruka ska alltid ställas i vatten några timmar innan plantering. Detta för att den annars drar åt sig vattnet du vattnar med vilket leder till att plantan inte får något vatten. I ditt fall verkar det som att den blivit helt dränkt? Fördelen med lerkrukor är just att de hjälper jorden att behålla sin fuktighet vilket plastkrukor inte gör men då krävs det ju också att man vattnar utefter det. Mitt råd är att ta ur planta och jord, torka av krukan med ättikssprit låt den stå någon timme, skölj av ordentligt och plantera om.
 
Nedersta krukan är absolut mögel. En lerkruka ska alltid ställas i vatten några timmar innan plantering. Detta för att den annars drar åt sig vattnet du vattnar med vilket leder till att plantan inte får något vatten. I ditt fall verkar det som att den blivit helt dränkt? Fördelen med lerkrukor är just att de hjälper jorden att behålla sin fuktighet vilket plastkrukor inte gör men då krävs det ju också att man vattnar utefter det. Mitt råd är att ta ur planta och jord, torka av krukan med ättikssprit låt den stå någon timme, skölj av ordentligt och plantera om.

Tack! Får åka och köpa ny jord nån dag..

Jag är inte van dessa krukor, avocadokrukorna lät jag aldrig ens stå i vatten innan... elefantörakrukan spolade jag av några gånger bara :o trodde det skulle räcka..
Man lär sig något nytt varje dag :D
 
Tack! Får åka och köpa ny jord nån dag..

Jag är inte van dessa krukor, avocadokrukorna lät jag aldrig ens stå i vatten innan... elefantörakrukan spolade jag av några gånger bara :o trodde det skulle räcka..
Man lär sig något nytt varje dag :D

Det gör man :)
 
Inte säkert det är någon påväxt som skadar plantan, men ser tråkigt ut. Går ju att prova att bara torka av ytan med en trasa med lite ättika i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 842
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 140
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp