Thijssen avstängd efter att avlivad häst testats positivt

Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga Liverpooltävlingen testats positivt för otillåten medicinering, vilket familjen står fast vid beror på det som tävlingsveterinären behandlade hästen med efter att olyckan hade skett. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/thijssen-avstangd-efter-att-avlivad-hast-testats-positivt/
 
Jättekonstig historia. Man undrar ju ändå vad tävlingsveterinären skulle vinna på att ljuga. Och skulle han ha glömt att han gav hästen ett visst preparat? Hur märkligt som helst :confused: !!
 
Jättekonstig historia. Man undrar ju ändå vad tävlingsveterinären skulle vinna på att ljuga. Och skulle han ha glömt att han gav hästen ett visst preparat? Hur märkligt som helst :confused: !!

Kanske gett hästen ett otillåtet preparat och vill inte erkänna det? Allting låter ju väldigt märkligt.


Någon som vet om det är vanligt att man flyttar en häst med brutet ben från banan? Trodde man avlivade på plats..Beror kanske på vad för sorts benbrott?
 
Kanske gett hästen ett otillåtet preparat och vill inte erkänna det? Allting låter ju väldigt märkligt.


Någon som vet om det är vanligt att man flyttar en häst med brutet ben från banan? Trodde man avlivade på plats..Beror kanske på vad för sorts benbrott?
Har bara varit med om en häst som brutit något i benet/benen en gång på tävling, minns jag inte helt fel var det junior klassen i sm för några år sedan, det blev lastning inne på banan och avlivning utanför ridhuset i transporten.

Gissar på att det blev så för att inte avliva inför publik och svårigheterna och tiden den skulle ta att få ut en död häst ur ridhuset så tävlingen kunde fortsätta.
 
Jag vet ju inte hur hästar reagerar på ketamin/ketalar, men jag själv har fått det i samband med en olycka, det är starkt smärtstillande och även hallucinogent. Så det kan ju tala för att hästen har fått det efter olyckan, i min värld.
 
Förra året frikändes en galopptränare som tidigare fällts för doping i Sverige. Hästen vann, men skadade sig och måste avlivas. I dopingprovet påträffades otillåten substans (difenhydramin). Tränaren har hela tiden nekat men hästen avlivades på banan och ingen hade kunnat ge den något efter loppet. När ännu ett fall av samma substans dök upp i ett dopingprov taget på en annan avlivad häst fattade organisationen misstankar. Det har nu visat sig att avlivningsvätskan (Somulose) var kontaminerad med difenhydramin som gett utslag på dopingprovet.

I detta fall talade alltså alla inblandade sanning, trots att det verkade omöjligt först. Felet låg i avlivningsvätskan. Dopingdomen är naturligtvis upphävd.
 
Veterinären som avlivade påstod ju först att han (?) inte gav hästen det ämnet. Och nu säger han att han visst gjort det? Trovärdig.

Jag vet inte vad du tycker är ”trovärdigt” men jag tänker att det finns så många olika scenario men att veterinären glömt kan ju vara lika troligt som något annat.
Det kan ju varit en annan veterinär som gav det lugnande också, inte den som avlivade.

Som sagt.....det finns många alternativ.
 
Jag vet inte vad du tycker är ”trovärdigt” men jag tänker att det finns så många olika scenario men att veterinären glömt kan ju vara lika troligt som något annat.
Det kan ju varit en annan veterinär som gav det lugnande också, inte den som avlivade.

Som sagt.....det finns många alternativ.

Då kan jag tycka att man inte totalt avvisar att hästen kan fått medlet på tävling och sätter ryttaren i en sån här situation.
 
Då kan jag tycka att man inte totalt avvisar att hästen kan fått medlet på tävling och sätter ryttaren i en sån här situation.

Ja, saker händer ju trots att det inte ska hända och folk gör saker som de inte tänker genom först. Det är en förklaring, inte en ursäkt.

INgen av oss kan vara säkra på vad som hänt men en muta till veterinären som då kanske skulle förklara det hela känns långsökt och konspiratoriskt även om det självklart skulle kunna vara möjligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter FEI har meddelat att två hästar har testats positivt vid dopingkontroller. En av dem är en häst som ingick i EM-bronslaget i hoppning...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den tyska fälttävlanshästen Samourai du Thot har testats positivt för otillåten medicinering i samband med EM i fälttävlan. Tyskland ser...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp