Thuja-frågor

Sv: Thuja-frågor

Du är varmt välkommen! Förrestän är det ändå alldeles för länge sedan du hälsade på! :D
 
Sv: Thuja-frågor

Jag gillar också vildrosor, har faktiskt två 10-pack (ett packe rosa och ett packe vita) som står och väntar på att hitta rätt plats i trädgården. Men nu tror jag faktiskt att jag har bestämt mig för var de ska få stå.

Ensamma-gubbe-grannens tomt är ganska liten och gränsar till en större tomt, som är en slags tvåvånings hyresfastighet, som fortsätter längs resten av vårt tomt på den sidan. Där är oxelhäcken som står i gränsen om möjligt i ännu sämre skick. Jag ska ta ner den en bit, eftersom den skuggar både äppleträd och gräsmatta på fm och den är om möjligt ännu glesare nertill. Nätet vi satte upp för ett par år sedan är klart i underkant (60 cm). Det hindrar inte barnen från hyresfastigheten från att klättra över tex. Där, längs den sträckan, tänker jag nog sätta vresrosorna. Gränsen går från norr till söder och vår häcksida vetter mot väster, så det är full sol större delen av dagen, så fort solen vänt över. Det borde väl räcka för nyponrosorna?

Är där inget annat som skuggar så borde det gå alldeles utmärkt. De gillar mycket sol. Min mamma planterade en nyponroshäck i skogskanten (hon bor på Söderåsens norrsida), öst-västlig riktning, men de gillade inte att stå där då skogen skuggade från söder, så de stod i stort sett i skugga större delen av dagen.
 
Sv: Thuja-frågor

*delvis kl*

Idag har vi köpt 30 häckplantor av prakthäggmispel. De ska få komma ner i jorden i morgon. :laugh:
 
Sv: Thuja-frågor

Jag ska fota både före och efter och lägga ut. Och förmodligen plågar jag er med bilder om ett tag med, framöver, när pinnarna växer till sig. :D

Vi köpte prakthäggmispel (snacka om tungvrickare) eftersom det var vad de hade till buds och till vad jag tror var ett bra pris (198 kr för 10 häckplantor). :laugh:
 
Sv: Thuja-frågor

Varför inte fläta pil? Det kommer att se lite glest ut de första åren, men sedan har du en minst 2 meter hög och tät häck!!! När jag var ute efter att plantera en pilhäck sa de att man skulle plantera den i mars månad, men det kanske inte är för sent än?
Nackdelen är väl att den inte är vintergrön, men å andra sidan blir det ett snabbt resultat. Och så kan man forma häcken med snygga portaler och sånt, klippa till önskad storlek och kör du dubbla pinnar så blir den större och stabilare.
 
Sv: Thuja-frågor

Nja, grejen är ju att vi vill ha något som täcker snabbt, är lättskött och ser bra ut. De flätade pilstaket jag sett är väl iofs fina, men inte det vi är ute efter. Och häcken står ganska nära ensamma-gubben-grannens hus och man vill ju inte riskera att rötterna letar sig in där de inte ska vara.

Ärligt talat så lutar det åt att vi åker tillbaka med häggmispel-plantorna och byter ut dem mot thuja trots allt. Vi är rent desperata efter något som täcker, redan från början. Båda grannarna samlas nämligen helst hos ensamma-gubben-grannen på em/kvällarna, i hans lilla välskötta trädgård. Och sen sitter de där och ölar och groggar och har trevligt och glor in på oss genom den synnerligen glesa oxelhäcken. :crazy: Vi känner inte för att vara deras underhållning och man drar sig för att använda hela trädgården, just för att de sitter och glor och snackar.

Eftersom vi har polisanmält hund-grannarna ett par gånger under vintern (januari + februari) och för tredje gången bara för några dagar sedan, så står vi inte riktigt på samma sida här i livet. Vi vill vara i fred och få lugn och ro från grannarna from hell.
 
Sv: Thuja-frågor

Gör det! Iallafall om alla mispel är som min. Jag köpte en mispel och ett antal schersminer till min "häck". Mispeln är fin och yvig upptill, men helt gles nertill. Schersimen är tät och hög, men det har tagit ett par år. Är det inte så med tujor också? Att de är rätt smala och spretiga länge innan de växer till sig på bredden?
För att slippa vara grannunderhållning och för att unvika hundarna kanske du kan göra en "snabbhäck" med lite högre fårnät bakom den egentliga häcken och låta något klättra i fårnätet. Humle tar sig ordentligt på andra året och den är så sträv och stickig att även hundar brukar hålla sig ifrån den. Lite jobbigt på våren att ta bort allt dött skräp kanske. Vildvin är vackert även på hösten och där har man veden kvar för det kommer nya blad.
I så fall har du dubbla barriärer mot grannen och det låter som om det skulle behövas!
 
Sv: Thuja-frågor

Vi satte villanät (60 cm, tyvärr lite väl lågt) in mot båda grannarna för ett par år sedan. Och mot ensamma-gubben behöver vi i alla fall inget skydd mot hundarna, för hund-grannarna får inte ta med dem till honom (undrar varför :angel: ). Men det är in mot honom vi tänker sätta thujorna och vi ska köpa plantor som är 80-100 cm höga redan (kostar 79 kr/st) och vi kommer att plantera 20 plantor på 8 m. Jag hoppas att de ska täcka för tillräckligt redan det här första året. Och jag kommer att gräva en rejäl ränna åt dem att växa i, både på bredden och djupet. De ska få de allra bästa förutsättningarna!

Mot hund-grannarna får det bli det däringa kombinerade planket + spaljén. Får se vad som kommer att få klättra där, kanske klätterhortensia eller ja, vem vet. Det finns mycket att välja på! Det viktigaste och det som brådskar är att få upp själva planket. :laugh:
 
Sv: Thuja-frågor

Så här ser häcken in mot ensamma-gubben-grannen ut:

20110248.jpg


Aningen för glest. :grin:
 
Sv: Thuja-frågor

Sätt en thuja häck där och när ni tycker att den är tillräckligt tät så hade jag sågat ner oxelhäcken, så att den kan växa till sig igen, men det tar ju några år för den att växa till sig igen och då kan man ju sedan besluta om man vill ha kvar thujorna eller inte. Vår granne har sågat ner sin oxelhäck då den blivit gles och ful.
Antar att oxelhäcken är er, då det ser ut som det går en gångstig på andra sidan, men det är kanske i grannens trädgård.:)
 
Sv: Thuja-frågor

Jag är inte säker, men jag har för mig att häcken står i tomtgränsen. Granngubben sköter sin sida och vi sköter vår. Han har en väldigt liten, men ytterst välskött trädgård och det är han som lagt ut stengången (eller vad man ska kalla det) närmast häcken. Den bränner han bort ogräset på så fort det dyker upp. Jag tror han lagt en stengång där för att kunna stå och klippa häcken utan att fördärva rabatten. Men jag ska höra med sambon om han vet mer om häcken och tomtgränsen.
 
Sv: Thuja-frågor

Det är nog bäst att kolla upp om det är er häck först, annars kanske ni blir ett fall för Grannfejden.;)
 
Sv: Thuja-frågor

Jag tror inte vi kommer att såga ner någon häck i vilket fall som helst. ;)
 
Sv: Thuja-frågor

Idag har jag grävt ur framför oxelhäcken, 10 meter långt och 50 cm brett och 40 cm djupt och vänt jorden och haft mig. Sen planterade jag våra 20 thujaplantor, som vi köpte på Blomstergården igår kväll. De hade ett erbjudande på 59 kr/st för thujaplantor på 80-100 cm höjd. Jag är lite trött nu, men ska fota underverket imorgon. :laugh:

Jag tycker i alla fall att thuja luktar gott. :love:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 364
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp