Bukefalos 28 år!

Tid att tänka

Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute idag är att stapla den ved som redan ligger i en hög inne i vedboden. Jag höll på med det ett tag igår, men det är inte färdigt.

Igår tog jag två alimemazin så jag är trött idag. Min ena vintersko har börjat läcka också, så jag är inte pepp på att gå ut heller.

Mina dagar bara går och jag tycker aldrig att jag hinner det jag vill. Den här veckan har jag haft 6 saker att göra utöver jobbet.

I onsdags försökte jag sälja lite chiliplantor och honung på rekoring. Jag fick bara sålt 4 chiliplantor och en burk honung. Då tyckte jag att jag prissatt chiliplantorna tokbilligt. 49 kr. Verkligen superfina plantor, buskiga och fulla med knoppar. T.o.m. Farbrorgrön gillade mina plantor. Men fick dåligt sålt ändå.

Och jag får inget jobb. Tänkte jag skulle söka ett jobb som hotellvärd nu. Man skulle vara intresserad av mat och dryck. Det är inte jag. Men behöver ju ett jobb för det är så jävla jobbigt att hela tiden sakna pengar. Den enda meriten jag har för jobbet är att jag är airbnb-värd.

På onsdag kommer röris hit. Kommer kosta ett antal tusenlappar. Det får jag ta från sparkontot. Skit liksom.

Sen gick min borrmaskin sönder i måndags. Köpte en ny kvalitetsmaskin. Dyrt. För jag vill också kunna röra honung med den.

Och samtidigt så ser jag hur andra startar de där kurserna som jag tänkt hålla. Jag blir förbisprungen och kommer aldrig komma någon vart med nånting.

De senaste dagarna har jag inte ens broderat. Jag känner att jag inte haft tid.

En person har föreslagit att jag ska gå på daglig verksamhet. Det kan jag inte försörja mig på. Och det talas om hur daglig verksamhet kan hjälpa mig att få ett anpassat arbete. Jag behöver inget anpassat arbete. Jag behöver bara få arbeta kortare tid om dagarna. Och går jag på daglig verksamhet så misstänker jag att a-kassan inte anser att jag står till arbetsmarknadens förfogande och att jag därför inte kan få akassa.

Jag vet inte hur jag ska kunna vända min ekonomiska situation. Pengar rinner ut men det kommer inte in vad som behövs. Omplacera katterna kanske?
 

FK har ju bedömt 100% arbetsförmåga där resultatet av AFUn varit 0% arbetsförmåga med. Så även om testerna är standardiserade så är ju inte handläggarnas bedömning det.

Jag bad att få mina tider lagda på eftermiddag, så att testerna skulle ske EFTER att jag arbetat mina timmar först. För att få lite mer rättvist resultat. Fick svaret att "vi bokar de tider som är lediga"..

Jag överväger att gå upp klockan 01 för att sätta mig att jobba kl 02.00 och jobba till klockan 06, om de vidhåller att jag ska träffa psykologen 8.30... (normalt jobbar jag 8-12 och det går fint men sen måste jag sova 2-4 h för att orka med resten av dagen)

Jag ser faktiskt ingen poäng med att de skickar folk på afu när svaret på den i många fall totalt bortses från. Slöseri med skattebetalarnas pengar imho.

De vill nog gärna ha utvilade patienter, så att besvären man är sjukskriven för kan nollas eller på sin höjd bedömas vara lätta (ja jag är cynisk), så kör på det om du kan.
 
Fast avstämning t ex ska INTE förekomma eller påverka. Osv. Utan det ska följa standarderna.

Om någon saknar arbetsförmåga helt kan man kanske tänka sig det ska kunna visas just som du säger. Men det är ju inte ett relevant ex i tråden då TS har arbetsförmåga - bara inte 100 procent. Och jag kan omöjligt se hur AFU ska plocka upp en uttröttbarhet över tid hos någon som har tex 50% arbetsförmåga. Särskilt inte om besöken hos respektive aktör sker på morgonen

Jag själv är sjukskriven 50% och mitt stora problem är fysisk och kognitiv utmattning över tid. Klockan 9 på morgonen klarar jag allt. Klockan 14 på eftermiddagen klarar jag inte ens att var vaken och rent kognitivt är jag helt "dum i huvudet", tappar ord, glömmer bort vardagsord, gör misstag även i saker jag närmast kan på rutin osv osv

Det kommer en AFU aldrig fånga upp, och detsamma gäller ju det TS beskriver. Att hon klarar 75% och då klarar att vara fullt produktiv. Men hon klarar inte hundra procent över tid

Och det är en extremt stor brist med AFUn att den har så svårt att fånga upp uttröttbarhet och därmed försämrad förmåga över tid hos de med deltidsarbetsförmåga
Och återigen vad min enda poäng att fler grejer än att vara halvt förlamad (vad är ens det?) ger utslag på AFU, bland annat den typ av uttröttbarhet jag beskrev. Detta var en kommentar inte till TS utan just enskilt om det yttrandet.

Jag kan tyvärr inte ta ansvar om en AFU jag känner till inte utförts enligt regelverk.

Sedan ter sig systemet med AFU och hur de (inte) nyttjas som grund för rätt till sjukpenning eller sjukersättning vara ytterst märkligt med tydliga rättssäkerhetsbrister inklusive brister i att fånga upp hela symptombilden men det kan väl ändå inte jag bli ställd till svars för bara för att jag påpekar att det är extremt ableistiskt att anse att en behöver vara just halvt förlamad (som om det var ett särskilt hemskt symptom. Jag kan lätt tänka mig situationer där det sänker arbetsförmågan totalt och andra där den inte påverkas alls) för att en läkare ska bedöma nedsatt arbetsförmåga. Jag känner fler personer än jag kan räkna på mina fingrar som vid AFU påfunnits ha sänkt arbetsförmåga utan att någon av dem har förlamning i någon utsträckning.
 
Och återigen vad min enda poäng att fler grejer än att vara halvt förlamad (vad är ens det?) ger utslag på AFU, bland annat den typ av uttröttbarhet jag beskrev. Detta var en kommentar inte till TS utan just enskilt om det yttrandet.

Jag kan tyvärr inte ta ansvar om en AFU jag känner till inte utförts enligt regelverk.

Sedan ter sig systemet med AFU och hur de (inte) nyttjas som grund för rätt till sjukpenning eller sjukersättning vara ytterst märkligt med tydliga rättssäkerhetsbrister inklusive brister i att fånga upp hela symptombilden men det kan väl ändå inte jag bli ställd till svars för bara för att jag påpekar att det är extremt ableistiskt att anse att en behöver vara just halvt förlamad (som om det var ett särskilt hemskt symptom. Jag kan lätt tänka mig situationer där det sänker arbetsförmågan totalt och andra där den inte påverkas alls) för att en läkare ska bedöma nedsatt arbetsförmåga. Jag känner fler personer än jag kan räkna på mina fingrar som vid AFU påfunnits ha sänkt arbetsförmåga utan att någon av dem har förlamning i någon utsträckning.
Jag tänker att i @Wille dagbokstråd kan det vara fint att utgå från hennes situation. Och hela diskussionen om AFU började med att hon skrev att hon inte såg hur den skulle förändra hur hon sökte jobb mm

Lika lite som du kan stå till svars för FKs utredning, lika lite kan jag stå till svars för vad en annan användare skrivit om dennes syn på afu. Du kanske skulle adressera den personen istället ang den delen?
 
Jag tänker att i @Wille dagbokstråd kan det vara fint att utgå från hennes situation. Och hela diskussionen om AFU började med att hon skrev att hon inte såg hur den skulle förändra hur hon sökte jobb mm
Ja och i mina ögon, när en efterföljande kommentar till TS uppger att bara personer som är halvt förlamade kan gå utslag på AFU så ter det sig för mig som att det kan verka lönlöst för @Wille att genomgå den eftersom hon inte är halvt förlamad. Men även om AFU är trubbigt och har problem så tycker jag det är synd att ge TS en sådan felaktig information som dessutom troligen sänker förhoppningen ytterligare om att det ska kunna komma något gott ur det.

Och jag taggar @Gnist eftersom jag nämner hennes kommentar. Men i övrigt är väl detta uttömt.
 
Lika lite som du kan stå till svars för FKs utredning, lika lite kan jag stå till svars för vad en annan användare skrivit om dennes syn på afu. Du kanske skulle adressera den personen istället ang den delen?
Hur menar du nu?

Det här känns som total rundgång. Det har jag redan gjort öppet i tråden och jag vet att du läst det eftersom du då svarade mig om just det (med att be mig tänka på @Wille. Nu har jag förklarat hur det ur mitt perspektiv var att tänka på TS när jag adresserade denna persons yttranden och då ber du mig adressera den personens yttranden vilket jag redan gjort och vilket du redan kommenterat. O_o ;) )

Det vi är överens om är att detta sidospår numer är helt onödigt och definitivt uttömt.
 
Jag har behövt tacka nej till en otroligt kompetent person som kunde jobba 50% av en 100%. Är helt övertygad om att hen skulle klara arbetet med bravur. Men vi kunde inte ha någon som bara arbetade halvdagar eller 2.5 dag. Vi behövde en som var närvarande kontorstimmarna fullt ut. Så ibland har det faktiskt inte med kompetens eller vilja att göra arbetet, utan att man behöver vara tillgänglig 100%.

Nu när jag är uppsagd får jag hjälp av TRR. Är starta-eget-bidrag bara en ekonomisk hjälp, eller kan du få hjälp i starta eget också? Det finns ju massor av starta eget-kurser, och det känns ju som att AF borde ha det även på distans?
Starta-eget-bidrag är bara ekonomisk hjälp. Jag tvivlar på att man kan få hjälp att arbeta ut en affärsmodell som fungerar för en.

Det kan inte jag heller veta. Men du behöver ju förändra något för att börja må bra. Och våga testa saker, det är självklart jobbigt men man kan få hjälp även med det i och med att du har en diagnos som berättigar till stöd.
Det jag behöver är att få göra saker som känns meningsfulla. I höstas erbjöd jag mig som volontär till Erikshjälpen men fick inget svar förrän nyligen efter att ha klagat på deras fb två gånger att jag inte fått svar. Nu har jag dock inte längre tid att vara volontär.

Jag har aldrig riktigt känt att jag haft ett bra jobb. Administratörsjobbet var okej upp till 50%. Resten av tiden var pannben. Det är för mycket att sitta vid en dator 8 timmar. Trädgårdsjobbet sög musten ur mig så jag inte orkade ha ett liv utanför jobbet. Annars ett ok jobb. Fantastiska kollegor.

Vilken är din DRÖM @Wille ? Vilket jobb/vilken situation skulle du må bra i, vad skulle ge dig energi och entusiasm utan att dränera dig? Om du finge välja helt fritt i en perfekt värld? ❤️💚💚💚
Att jobba för miljön och klimatet. Vill ju hålla utbildningar också men vet ju redan på förhand att det kommer ta mycket energi. Jag behöver ha omväxling mellan att jobba fysiskt och administrativt.
Jag har gjort en arbetsförmågeutredning. Jag fick börja på en arbetsplats på praktik och jobba tre timmar och sedan i etapper öka på antalet timmar per dag. Jag träffade också min ögonläkare som skrev intyg på min funktionsnedsättning där, min öronläkare för samma samt neurolog för den biten. Jag träffade också arbetsterapeut där vi pratade om vad jag klarade av och vad som inte fungerade, tex togs det upp hur det fungerade efter arbetstid, och fritid, hygien, förmåga att hantera hemmet och orken efter jobbet. Jag gjorde inget av det gnist har skrivit.
Praktiken är en del av arbetsförmågeutredningen och varade inte så länge utan var för att se vilka arbetsuppgifter jag klarade av, vilka anpassningar som behövdes och hur mycket jag kunde jobba. Detta ihop med läkarintygen och journalanteckningen från arbetsterapeuten har använts av AF för att visa på att jag endast har 50% arbetsförmåga, med anpassningar. Jag sökte sjukersättning med samma papper hos FK och fick igenom det utan problem, 50% sjukersättning pga 50% nedsättning i min arbetsförmåga.

Att se AF och FK med ständigt negativa ögon hjälper dig inte utan gör dig snarare mer negativ och nedstämd när du måste ha kontakt med dem. Att se alla jobb du kan söka och måste söka som skitjobb med skitlön gör att du går in i dem med inställningen att de är skit. Med en mer öppen inställning så skulle du kanske till och med förvånas och lära dig nya saker, trivas, få mer energi till och med.
Fast inget av jobben jag söker har något jag vill ha. Som t.ex. städjobbet jag sökt. Jag har jobbat med städ förut. Det är fruktansvärt enformigt. Och kan vara stressigt om man inte får tillräckligt med tid att utföra jobbet så man måste börja slarva.

Fast avstämning t ex ska INTE förekomma eller påverka. Osv. Utan det ska följa standarderna.

Om någon saknar arbetsförmåga helt kan man kanske tänka sig det ska kunna visas just som du säger. Men det är ju inte ett relevant ex i tråden då TS har arbetsförmåga - bara inte 100 procent. Och jag kan omöjligt se hur AFU ska plocka upp en uttröttbarhet över tid hos någon som har tex 50% arbetsförmåga. Särskilt inte om besöken hos respektive aktör sker på morgonen

Jag själv är sjukskriven 50% och mitt stora problem är fysisk och kognitiv utmattning över tid. Klockan 9 på morgonen klarar jag allt. Klockan 14 på eftermiddagen klarar jag inte ens att var vaken och rent kognitivt är jag helt "dum i huvudet", tappar ord, glömmer bort vardagsord, gör misstag även i saker jag närmast kan på rutin osv osv

Det kommer en AFU aldrig fånga upp, och detsamma gäller ju det TS beskriver. Att hon klarar 75% och då klarar att vara fullt produktiv. Men hon klarar inte hundra procent över tid

Och det är en extremt stor brist med AFUn att den har så svårt att fånga upp uttröttbarhet och därmed försämrad förmåga över tid hos de med deltidsarbetsförmåga
Det bekymrar mig också. I mina läkarintyg står en del om uttröttbarhet och det vore ju bra om det kan kartläggas.

Jag kan ju lätt visa funktionsförmåga på 100%. Men det går ut över resten av mitt liv. Orkar liksom inte ens göra en matlåda av mat som är färdiglagad. Sen vad det gör med mitt psyke är ett kapitel för sig.
 
Fast i tråden du skrev om det så hade di det rejält kämpigt och var på typ bristningsgränsen.
Jag har funderat på varför jag körde fast den där dagen och det kan ha att göra med att arbetsuppgiften kändes tråkig och meningslös. Och jag lyckades inte pressa mig igenom det. Dagen efter kunde jag ta ny sats och då gick det bättre. Så att jag inte klarade en tråkig och meningslös arbetsuppgift en dag betyder ju inte att jag inte kan jobba alls.
 
Jag har funderat på varför jag körde fast den där dagen och det kan ha att göra med att arbetsuppgiften kändes tråkig och meningslös. Och jag lyckades inte pressa mig igenom det. Dagen efter kunde jag ta ny sats och då gick det bättre. Så att jag inte klarade en tråkig och meningslös arbetsuppgift en dag betyder ju inte att jag inte kan jobba alls.
Jadu, jobb är inte så roligt och känns emellanåt meningslöst.
Och du klagade ju på att du typ varje dag hade det kämpigt och svårt att ta tag i jobbet.

Men jag tror definitivt att du kan jobba, men kanske får släppa förväntningarna på att det ska vara så roligt och givande.
 
Jadu, jobb är inte så roligt och känns emellanåt meningslöst.
Och du klagade ju på att du typ varje dag hade det kämpigt och svårt att ta tag i jobbet.

Men jag tror definitivt att du kan jobba, men kanske får släppa förväntningarna på att det ska vara så roligt och givande.
Jag tror också det är något man får acceptera, att för det mesta är ett kneg bara ett kneg helt enkelt. Precis som i vardagen kan inte allt kännas meningsfullt hela tiden.
 
Jag har funderat på varför jag körde fast den där dagen och det kan ha att göra med att arbetsuppgiften kändes tråkig och meningslös. Och jag lyckades inte pressa mig igenom det. Dagen efter kunde jag ta ny sats och då gick det bättre. Så att jag inte klarade en tråkig och meningslös arbetsuppgift en dag betyder ju inte att jag inte kan jobba alls.
Jag förstår hur du menar. Men samtidigt tänker jag att det faktiskt också är någonting som dels kan bero på din diagnos, och dels faktiskt är en av anledningarna att det är svårt att orka arbeta hundra procent?

Du har ju säkert hundra gånger hört att alla jobb ingen är roliga och det är bara att bita ihop bla bla. Men du kommer inte till att kunna göra så. Och där tror jag faktiskt din diagnos spelar in. Dvs att du inte ska slå på dig eller känna att du misslyckats för att du inte kunde si
 
Jadu, jobb är inte så roligt och känns emellanåt meningslöst.
Och du klagade ju på att du typ varje dag hade det kämpigt och svårt att ta tag i jobbet.

Men jag tror definitivt att du kan jobba, men kanske får släppa förväntningarna på att det ska vara så roligt och givande.
Det är ju skillnad på att ha ett tråkigt kneg och ett jobb där man inte med den bästa viljan i världen kan utföra en uppgift. Herregud, jag FÖRSÖKTE ju verkligen!

Finns ju grader i helvetet, brukar jag få påminna om ibland.
 
Jag undrar lite över var man ska dra gränsen för vad man har för arbetsförmåga. Är det först när arbetet sänker en helt eller är det vid ett tidigare läge?

Idag har jag staplat klart den ved som låg i vedboden. Jag arbetade långsamt så det tog kanske 40-45 minuter. Sen gick jag en kort promenad. Kanske max 30 minuter. Sen bäddade jag rent i sängen och därefter tog jag en dusch och borstade tänderna. 20 minuter? Sen skruvade jag ihop 3 småfågelholkar. Materialet var redan klart för att kunna sätta ihop det. Jag vet inte hur lång tid det tog. Hur som helst tänkte jag också sätta ihop en holk för en kattuggla. Här kände jag att energin började sina, så jag plockade undan verktyg m.m. Sen tvingade jag mig att plantera om 10 små plantor av dahlia, bara för att det stod på min lista över saker att göra idag.

Ska jag uppskatta hur aktiv jag varit idag så motsvarar det kanske 50% jobb.
 
Jag undrar lite över var man ska dra gränsen för vad man har för arbetsförmåga. Är det först när arbetet sänker en helt eller är det vid ett tidigare läge?

Idag har jag staplat klart den ved som låg i vedboden. Jag arbetade långsamt så det tog kanske 40-45 minuter. Sen gick jag en kort promenad. Kanske max 30 minuter. Sen bäddade jag rent i sängen och därefter tog jag en dusch och borstade tänderna. 20 minuter? Sen skruvade jag ihop 3 småfågelholkar. Materialet var redan klart för att kunna sätta ihop det. Jag vet inte hur lång tid det tog. Hur som helst tänkte jag också sätta ihop en holk för en kattuggla. Här kände jag att energin började sina, så jag plockade undan verktyg m.m. Sen tvingade jag mig att plantera om 10 små plantor av dahlia, bara för att det stod på min lista över saker att göra idag.

Ska jag uppskatta hur aktiv jag varit idag så motsvarar det kanske 50% jobb.
Det är lite svårt använda en dag som referens. Men det man utgår ifrån är ju att man ska klara att arbeta x h, och fungera på arbetet. Samt hjälpligt klara av sin ADL. Dvs man ska ha ork att duscha, tvätta håret mm samt att sköta hushållet på nivån att det är funktionellt. Dvs man behöver inte orka hålla tiptop eller laga mat varje dag. Men man ska orka hålla misären borta och orka äta. Sen ska man ha någon ork till någon form av fritid med men inte nödvändigtvis en ansträngande fritid.

Så, orkar du arbeta x h per dag, komma hem och se till att värma en matlåda du lagat t ex på helgen och äta den, diska innan allt porslin är i disken samt städa med sådana mellanrum att det inte är misär samt sköta din personliga hygien och typ ägna en halvtimme åt något fritt valt - ja då är du på rätt sida gränsen om du kan göra detta över tid.

Sen är det givetvis massa gråzoner och svårt säga exakt vad tex en bristande förmåga på något område beror på. Men generellt så.
 
Det är lite svårt använda en dag som referens. Men det man utgår ifrån är ju att man ska klara att arbeta x h, och fungera på arbetet. Samt hjälpligt klara av sin ADL. Dvs man ska ha ork att duscha, tvätta håret mm samt att sköta hushållet på nivån att det är funktionellt. Dvs man behöver inte orka hålla tiptop eller laga mat varje dag. Men man ska orka hålla misären borta och orka äta. Sen ska man ha någon ork till någon form av fritid med men inte nödvändigtvis en ansträngande fritid.

Så, orkar du arbeta x h per dag, komma hem och se till att värma en matlåda du lagat t ex på helgen och äta den, diska innan allt porslin är i disken samt städa med sådana mellanrum att det inte är misär samt sköta din personliga hygien och typ ägna en halvtimme åt något fritt valt - ja då är du på rätt sida gränsen om du kan göra detta över tid.

Sen är det givetvis massa gråzoner och svårt säga exakt vad tex en bristande förmåga på något område beror på. Men generellt så.
och att man inte försämras antar jag?
 
Jag förstår hur du menar. Men samtidigt tänker jag att det faktiskt också är någonting som dels kan bero på din diagnos, och dels faktiskt är en av anledningarna att det är svårt att orka arbeta hundra procent?

Du har ju säkert hundra gånger hört att alla jobb ingen är roliga och det är bara att bita ihop bla bla. Men du kommer inte till att kunna göra så. Och där tror jag faktiskt din diagnos spelar in. Dvs att du inte ska slå på dig eller känna att du misslyckats för att du inte kunde si
Precis. Det är ju väldigt diagnos-typiskt, detta att inte på villkors vis kunna genomföra något oavsett grad av nödvändighet och trots att det i grunden finns en intention/vilja. Att det är en kvalitetsskillnad, inte bara en gradskillnad mot hur normalen fungerar i det avseendet.

Det är också något av det som är svårast för folk i allmänhet att förstå svårigheten i. Tror delvis för att det är så abstrakt kognition det handlar om så skillnaden mot när andra "bara biter i och gör" är svårgreppbar utan tillräcklig bakgrundskunskap.

Sedan också om det i grunden finns en spretig variation i funktionsförmågan så att vad som är "lätt" respektive "svårt" ser helt ologiskt ut från någon annans perspektiv. Många tänker på själva uppgifterna som något lätt i sig, inte att det beror på personen som ska göra om något är lätt. Som extremfall så klarar någon skriva en doktorsavhandling, men inte gå ut med soporna hemma. Därför att gå ut med soporna faktiskt är så mycket svårare.

Det finns en stor potential både att bli behandlad som att man inte kan det man kan, och att man borde kunna det man inte kan. Samtidigt. Och tom av sig själv.
 
Ja det jag menade att det ska hålla över tid. Inte att man klarar det en dag, vecka eller månad. Utan varaktigt över tid.
Det är lite det som missas ofta tycker jag. Man kan tvinga sig att göra saker ett tag, men det håller inte över tid och sen blir man sjuk och lite sämre och sen får man tvinga på ett tag till och sen bli mer sjuk och lite sämre och så fortsätter det tills man är hel ofunktionell. Vilket inte känns särskilt konstruktivt för någon FSK, arbetsgivare eller individ.
 
Jag undrar lite över var man ska dra gränsen för vad man har för arbetsförmåga. Är det först när arbetet sänker en helt eller är det vid ett tidigare läge?

Idag har jag staplat klart den ved som låg i vedboden. Jag arbetade långsamt så det tog kanske 40-45 minuter. Sen gick jag en kort promenad. Kanske max 30 minuter. Sen bäddade jag rent i sängen och därefter tog jag en dusch och borstade tänderna. 20 minuter? Sen skruvade jag ihop 3 småfågelholkar. Materialet var redan klart för att kunna sätta ihop det. Jag vet inte hur lång tid det tog. Hur som helst tänkte jag också sätta ihop en holk för en kattuggla. Här kände jag att energin började sina, så jag plockade undan verktyg m.m. Sen tvingade jag mig att plantera om 10 små plantor av dahlia, bara för att det stod på min lista över saker att göra idag.

Ska jag uppskatta hur aktiv jag varit idag så motsvarar det kanske 50% jobb.
Då orkar du mer än jag gör en ledig dag och det är helt normal nivå på det. Jag kan även lika gärna sova en hel dag med om jag känner att energin är låg och vet du vad, det är också normalt.

Det är inte alla som orkar städa, tvätta, feja och laga middag efter en arbetsdag. Dom flesta av oss är trötta efter en arbetsdag trots att vi är nöjda med vårat arbetsplats och känner oss behövda, gör nytta med mera. Du verkar tro att vi som arbetar heltid har en massa energi över efter en arbetsdag men så ser inte verkligheten ut.
 
Då orkar du mer än jag gör en ledig dag och det är helt normal nivå på det. Jag kan även lika gärna sova en hel dag med om jag känner att energin är låg och vet du vad, det är också normalt.

Det är inte alla som orkar städa, tvätta, feja och laga middag efter en arbetsdag. Dom flesta av oss är trötta efter en arbetsdag trots att vi är nöjda med vårat arbetsplats och känner oss behövda, gör nytta med mera. Du verkar tro att vi som arbetar heltid har en massa energi över efter en arbetsdag men så ser inte verkligheten ut.
Eller hur, vissa dagar behöver jag ta en powernap efter jobbet för att orka göra alla mina projekt hemma. Då har jag ändå lyxen att ha ett rätt bra betalt och i perioder slappt jobb, en självgående unge och ett hus som är snällt mot oss och aldrig krånglar (ta i trä). Andra dagar köttar jag från 05-23 liksom, energi är ju inget statiskt utan olika från dag till dag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 554
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp