Bukefalos 28 år!

Alltså, att du sätter tiggeri i samma kontext som sexuella trakasserier och stöld (och dessutom kallar tiggeri "oönskat beteende" på det) gör nog att vi enkelt kan konstatera att du och jag aldrig kommer att förstå varandra.
Ok om jag då ställer frågan, hur övernattar man, var sover man? Där begås brotten.
Och i de fall där inte det hoptiggda räcker, hur fyller man den bristen?
 
Om du hade tagit dig tid att läsa så beskrev jag hur samhället prioriterar och reglerar.

Om du vill att jag ska läsa specifika inlägg så får du helt enkelt tagga mig i dem. Jag sitter inte och lusläser varenda inlägg i tråden. Eller så får du helt enkelt skriva det som ett svar till ett av mina inlägg.
 
Möjligheten söks med ljus och lykta av de EU-migranter som kommer hit. Det är faktiskt inte lätt att få jobb under de förutsättningarna här heller.
De som sitter utanför affärerna där jag bor sitter där hela dagarna, dvs söker inte aktivt annan sysselsättning
 
Om du vill att jag ska läsa specifika inlägg så får du helt enkelt tagga mig i dem. Jag sitter inte och lusläser varenda inlägg i tråden. Eller så får du helt enkelt skriva det som ett svar till ett av mina inlägg.
Så du anser inte att "495" var ett svar på ett inlägg som du riktat till mig?
 
Rätten att tigga är ju inte den enda rätten som krävs för att de ska kunna tigga. Jag accepterar inte markockupation, att man långtidsparkerar avställda husvagnar och bilar. Och detta är ju förutsättningen för att de ska kunna tigga.
När dom sen efter mycket om och men blir avhysta och ska ta sig till nästa plats för att idka markockupation så händer detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/alla-fordon-hade-korforbud-polisen-tittade-pa

Nån som kan föreställa sig vad som skulle hänt "Svenne Banan" om han gjort likadant?


Och nej då, tiggarna är inget problem alls, eller???? :cool:
 
Jag tycker faktiskt att jämförelsen med prostitution är bra. Det är också en business som har tråkiga sidoeffekter förutom den skada som den enskilde kan antas lida.

Men tycker du inte att det är skillnad på hur grundläggande rättigheterna är för en människa, mellan att be en annan människa om hjälp och att sälja eller köpa en specifik tjänst?
 
Men tycker du inte att det är skillnad på hur grundläggande rättigheterna är för en människa, mellan att be en annan människa om hjälp och att sälja eller köpa en specifik tjänst?
Att be en annan människa om hjälp är en sak, att sätta det hela i system är en annan. När till detta kommer, att man av ekonomiska orsaker är tvungen att begå brott för att systematiskt be om hjälp...då blir diskusionen om grundläggande rättigheter betydligt mer komplicerad....
 
När dom sen efter mycket om och men blir avhysta och ska ta sig till nästa plats för att idka markockupation så händer detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/alla-fordon-hade-korforbud-polisen-tittade-pa

Nån som kan föreställa sig vad som skulle hänt "Svenne Banan" om han gjort likadant?


Och nej då, tiggarna är inget problem alls, eller???? :cool:
Som jag säger, tiggandet är inte problemet. Men eftersom det så intimt är förbundet med markockupation och nedskräpning så.....
 
Att be om hjälp är en sak. Vi som bor i Sverige har den rätten institunaliserad iom socialtjänsten, sjukvården etc etc. Att resa hit från ett annat land i syfte att bryta lagar och regler ska och får inte accepteras.

Som jag har skrivit tidigare så jag just det som en faktor i det problem i diskuterar, att vi som bor i Sverige har lärt oss att ta för givet att samhället ska fixa allt så att vi själva kan friskriva oss all personligt ansvar för att hjälpa människor som har det svårare än oss själva. Det är faktiskt lite ironiskt att detta agg mot mellanmänsklig hjälp kommer just från moderater som annars ofta argumenterar för att hjälp bör gå via civilsamhället och från människa till människa, istället för via statliga eller kommunala institutioner.

Att tiggarna får mindre i sina muggar idag visar ju att folk har ändrat inställning. På sikt kommer tiggandet att minska. Förklara vad det då är för principel skillnad mellan att folket väljer med att inte ge och att folket väljer att förbjuda tiggandet? För den som vill hjälpa kan ju även i fortsättningen göra det genom att skänka pengar till passande organisationer.

Det är ju en gigantisk skillnad mellan att vara förbjuden att göra något och att välja själv! Det är väl ganska självklart?

Det enda positiva som ska bli skönt med ett tiggeriförbud är att jag nu väl slipper alla tiggerisamtal från diverse olika organisationer (Röda korset, Läkare utan gränser, m.fl), för jag antar att de måste ingå i ett tiggeriförbud också? Det är om något mer trakasserande att flera gånger i veckan bli uppringd på sitt privata nummer, än att någon sitter på en filt när jag är ute och går på kommunal mark.
 
Jag tror inte heller att ett förbud hjälper dessa grupper. Däremot hjälper det troligtvis mot nedskräpning och markockupation.

Men nedskräpning är redan förbjudet, tror det är böter på 800 spänn för att lämna sin pizzakartong efter picnic i parken t ex. Är det miljöfarligt utsläpp, vårdslöshet med eld m.m. så är det annan lagstiftning. Att bosätta sig på någons mark är också olagligt, det som skulle behöva ändras där är att privata markägare får bättre hjälp med att beivra det. Men det hjälper ju inte ett tiggeriförbud mot. Bättre att i så fall stifta förbud mot det man egentligen är ute efter; förbjud romer att komma in i landet, det är ju dem "man" inte vill ha här.
 
Som jag har skrivit tidigare så jag just det som en faktor i det problem i diskuterar, att vi som bor i Sverige har lärt oss att ta för givet att samhället ska fixa allt så att vi själva kan friskriva oss all personligt ansvar för att hjälpa människor som har det svårare än oss själva. Det är faktiskt lite ironiskt att detta agg mot mellanmänsklig hjälp kommer just från moderater som annars ofta argumenterar för att hjälp bör gå via civilsamhället och från människa till människa, istället för via statliga eller kommunala institutioner.



Det är ju en gigantisk skillnad mellan att vara förbjuden att göra något och att välja själv! Det är väl ganska självklart?

Det enda positiva som ska bli skönt med ett tiggeriförbud är att jag nu väl slipper alla tiggerisamtal från diverse olika organisationer (Röda korset, Läkare utan gränser, m.fl), för jag antar att de måste ingå i ett tiggeriförbud också? Det är om något mer trakasserande att flera gånger i veckan bli uppringd på sitt privata nummer, än att någon sitter på en filt när jag är ute och går på kommunal mark.
De organisationer som idag tigger pengar har ostast begärt och erhållit tillstånd. en väg vore ju att genomdriva detsamma för tiggarna. De får tillstånd att tigga på en viss plats ex 50 meter från ingången till köpcentra..
Och som jag gång på gång påpeket, tiggeriet i sig självt är egentligen inget större problem. Men väl det som följer.

I och med att det sätts i system blir det allt vanligare att barnen följer med...vem bär då ansvaret för att de får skolgång och ett ordnat boende?
Den mark som ockuperas, vem bär det praktiska och ekonomiska ansvaret för att där städas upp.
Lös den knuten så kan vi strunta i att arbeta för ett tiggeriförbud.
 
Men nedskräpning är redan förbjudet, tror det är böter på 800 spänn för att lämna sin pizzakartong efter picnic i parken t ex. Är det miljöfarligt utsläpp, vårdslöshet med eld m.m. så är det annan lagstiftning. Att bosätta sig på någons mark är också olagligt, det som skulle behöva ändras där är att privata markägare får bättre hjälp med att beivra det. Men det hjälper ju inte ett tiggeriförbud mot. Bättre att i så fall stifta förbud mot det man egentligen är ute efter; förbjud romer att komma in i landet, det är ju dem "man" inte vill ha här.
Böter till ngn som inte har medel...jag tror jag måste le ;)
Och visst hjälper ett tiggeriförbud...för varför skulle de ta sig till sverige och ockupera mark om de inte längre kan tigga?
 
Och nej då, tiggarna är inget problem alls, eller???? :cool:

Men nu får du väl sluta med dina halmdockor! Det är väl ingen här som har sagt att det inte finns några som helst problem - för alla inblandade - med att vi har en grupp fattiga människor som inte har några rättigheter och ser en dyster framtid för sig i vårt land?

Dina halmdockor för liksom noll konstruktiv diskussion med sig.
 
Böter till ngn som inte har medel...jag tror jag måste le ;)
Och visst hjälper ett tiggeriförbud...för varför skulle de ta sig till sverige och ockupera mark om de inte längre kan tigga?

Och vad skulle straffet vara för att bryta mot ett tiggeriförbud?
Det finns annat att göra för att dra in pengar, om alla nuvarande inkomstkällor är olagliga. Då finns det ju inget lagligt alternativ att välja.
 
De organisationer som idag tigger pengar har ostast begärt och erhållit tillstånd. en väg vore ju att genomdriva detsamma för tiggarna. De får tillstånd att tigga på en viss plats ex 50 meter från ingången till köpcentra..
Och som jag gång på gång påpeket, tiggeriet i sig självt är egentligen inget större problem. Men väl det som följer.

I och med att det sätts i system blir det allt vanligare att barnen följer med...vem bär då ansvaret för att de får skolgång och ett ordnat boende?
Den mark som ockuperas, vem bär det praktiska och ekonomiska ansvaret för att där städas upp.
Lös den knuten så kan vi strunta i att arbeta för ett tiggeriförbud.

Ok, så tiggeri är okej så länge det inte sker på privat mark eller utanför ingångar till affärer?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 517
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp