Den måste vara en sidoeffekt av annat - dels av övriga världens fördomar och ogillande, dels en egen kultur som gör det svårt att helt integreras med den rådande normen i Europa.

Jag tycker det är något magstarkt att tala om "fördomar och ogillande" när det handlar om förtryck som pågått i flera århundraden.
 
Jag tycker det är något magstarkt att tala om "fördomar och ogillande" när det handlar om förtryck som pågått i flera århundraden.
Javisst är det ett förtryck, inte tal om annat. Byggt på - fördomar och ogillande. Och inte minst fördomarna växer sig ju starkare hela tiden, och därmed förtrycket. Hur skulle du uttryckt det?
 
Men nu får du väl sluta med dina halmdockor! Det är väl ingen här som har sagt att det inte finns några som helst problem - för alla inblandade - med att vi har en grupp fattiga människor som inte har några rättigheter och ser en dyster framtid för sig i vårt land?

Dina halmdockor för liksom noll konstruktiv diskussion med sig.
Även om du tjatar dig blå och ägnar dygnets 24 timmar åt "vuxenuppfostran" så är vi många som är för ett tiggeriförbud och vi tänker inte gynna tiggeri överhuvudtaget. Tiggeri med allt vad det innebär gynnar ingen men det har redan gåtts igenom grundligt i den här tråden som nu mer liknar en pingismatch mellan ja och nejsidan så nåt konstruktivt kan du bara drömma om, det kommer aldrig att hända. :grin:


*Nån som vill ha popcorn?* :angel:
 
Anti-Romanism om man ska vara petig ;) Men jag förstår vad du menar. Sorry.

Ett ämne som borde tas upp i skolorna, tycker jag.

Verkligen. Utbildning är viktigt!

(Antiziganism och antiromanism är väl inte riktigt samma sak? Men båda hör ju definitivt till diskussionen så good point!)
 
Anti-Romanism om man ska vara petig ;) Men jag förstår vad du menar. Sorry.

Ett ämne som borde tas upp i skolorna, tycker jag.
Systematiskt förtryck och antiziganism.
PS antiziganism är det riktiga utrycket...fast man ska nog inte använda det possitivt dvs ordet zigenare...

Sedan kan man ju fundera på varför...I Sverige mottogs väl de första Romerna possitivt...men sedan ändrades inställningen
"»Greve Antonius» och hans sällskap tycks inledningsvis ha blivit väl mottagna när de anlände till Stockholm 1512. Det dröjde dock inte länge innan attityden till främlingarna hårdnade. Redan 1515 berättar tänkeböckerna att ”tattarna ingalunda fick stanna inom stadens hank och stör, och detta för deras skalkhets skull”. Ordet skalk är synonymt med skälm eller skurk."
 
Och vad berodde detta på?

Jag tänker inte ge mig in i ett av dina snurr-resonemang. Det är bättre att du svarar på dina egna frågor istället eftersom du vägrar svara på andras. Så mina svar till dig uteblir helt enkelt.

(Och ja, du kommer säkert dra till med något förminskande hintande om att jag inte vill svara pga bristande argument/kunskap/lever i en dröm och whatnot, och avsluta med en blinksmiley. Be my guest för jag orkar helt enkelt inte bry mig.)
 
Jag tänker inte ge mig in i ett av dina snurr-resonemang. Det är bättre att du svarar på dina egna frågor istället eftersom du vägrar svara på andras. Så mina svar till dig uteblir helt enkelt.

(Och ja, du kommer säkert dra till med något förminskande hintande om att jag inte vill svara pga bristande argument/kunskap/lever i en dröm och whatnot, och avsluta med en blinksmiley. Be my guest för jag orkar helt enkelt inte bry mig.)
Svaret har du ju i mitt citat i inlägg 568
 
Svaret har du ju i mitt citat i inlägg 568

Nej. Det är inte ett svar på vad systematiskt förtryck och antiziganism berodde och beror på, vilket var din fråga i #566. Inte ens två inlägg innan du snurrade till det igen, så jag upprepar; du får svara på dina egna frågor själv.
 
Nej. Det är inte ett svar på vad systematiskt förtryck och antiziganism berodde och beror på, vilket var din fråga i #566. Inte ens två inlägg innan du snurrade till det igen, så jag upprepar; du får svara på dina egna frågor själv.
Greve Antonius» och hans sällskap var de första "tattarna" som kom till Sverige. Helt tydligt är att de inte integrerade sig i samhället utan, trots ett vänligt mottagande valde att utmärka sig så till den milda grad att man fördrevs från staden. Det var början till den aversion som sedan växte sig till antiziganism i Sverige.
Och varför skulle händelseförloppet varit annorlunda i andra länder.

Sedan var det väl så att tillräckligt många blev pålurade dåliga hästar för att samma känsla som väcks gentemot dem som handlar med sämre beg bilar ytvecklades...
 
PS antiziganism är det riktiga utrycket...fast man ska nog inte använda det possitivt dvs ordet zigenare...

Sedan kan man ju fundera på varför...I Sverige mottogs väl de första Romerna possitivt...men sedan ändrades inställningen
"»Greve Antonius» och hans sällskap tycks inledningsvis ha blivit väl mottagna när de anlände till Stockholm 1512. Det dröjde dock inte länge innan attityden till främlingarna hårdnade. Redan 1515 berättar tänkeböckerna att ”tattarna ingalunda fick stanna inom stadens hank och stör, och detta för deras skalkhets skull”. Ordet skalk är synonymt med skälm eller skurk."
Jag slog upp ordet och läste (i den engelska versionen) att man bör använda orden anti-Romani racism, anti-Romanism or anti-Romani semitism. Men detta var hos Wikipedia och alltså inte nödvändigtvis korrekt?
 
Jag slog upp ordet och läste (i den engelska versionen) att man bör använda orden anti-Romani racism, anti-Romanism or anti-Romani semitism. Men detta var hos Wikipedia och alltså inte nödvändigtvis korrekt?
antiziganism 44900 träffar på nätet och anti-Romanism 124 000
Att däremot använda anti-Romani semitism är väl att blanda till det obegripligt Anti-romani är väl ok men att sedan lägga till semitism njä det passar egentligen inte. Att antisemitismen ofta är existent bland dem som yttrar antiziganism stämmer väl rätt bra.
Man finner ju användning för ordet här
http://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/antiziganism
 
Jag slog upp ordet och läste (i den engelska versionen) att man bör använda orden anti-Romani racism, anti-Romanism or anti-Romani semitism. Men detta var hos Wikipedia och alltså inte nödvändigtvis korrekt?

"Antiziganism eller antiromism (engelska: antigypsyism; tyska Antiziganismus; franska antitsiganisme) är fördomar om kollektiva karaktärsegenskaper förknippade med romer (eller "zigenare") eller rasism riktade mot den folkgruppen. Antiziganism kan även riktas mot personer inom resandefolket samt andra människor och företeelser som förknippas med romska stereotyper.
/.../
Begreppet antiziganism tar fasta på den historiska stereotypen, till skillnad från alternativa begrepp som "romafobi" eller "antiromaism" som fokuserar på rädsla eller fördomar gentemot romer som grupp."

Också från Wiki, om man googlar antiziganism!
 
Jag önskar att det fanns några positiva beteenden man kunda förstärka och bejaka snarare än tiggeriförbud osv, det är vägen ut ur misären. Att kunna bidra med något till samhället och på så sätt fylla en funktion och få en del av samhällets produktion.

Så hur kan man få tiggargrupperna att bidra med något? Vad kan man bidra med redan nu?
 
Jag önskar att det fanns några positiva beteenden man kunda förstärka och bejaka snarare än tiggeriförbud osv, det är vägen ut ur misären. Att kunna bidra med något till samhället och på så sätt fylla en funktion och få en del av samhällets produktion.

Så hur kan man få tiggargrupperna att bidra med något? Vad kan man bidra med redan nu?

Många av dem har erfarenhet av jordbruksarbete från sitt hemland. Hemmavid kan de få runt 100 EUR i månaden på heltid i jordbruket. Tiggeriet här ger runt 300 EUR i månaden.

Skulle vi kunna erbjuda dem låglönejobb skulle de få oändligt mycket mer. Typ 2000 EUR i månaden är minimilönerna enligt kollektivavtal här.
 
Många av dem har erfarenhet av jordbruksarbete från sitt hemland. Hemmavid kan de få runt 100 EUR i månaden på heltid i jordbruket. Tiggeriet här ger runt 300 EUR i månaden.

Skulle vi kunna erbjuda dem låglönejobb skulle de få oändligt mycket mer. Typ 2000 EUR i månaden är minimilönerna enligt kollektivavtal här.
Vad baserar du 300eur i månaden på?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 302
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp