Bukefalos 28 år!

Hur många svenskar lever på riktigt i överflöd? Jag vet måååånga som kämpar med kronorna och de som lever i så kallat överflöd har oftast slitit hårt för pengarna via studier osv och har all rätt till sina pengar.

De flesta svenskar lever nog i "överflöd" om du jämför med befolkningen i de fattigare delen av världen.
 
Nej, inte ens i krig står ni lika. Eller raderar det dina kunskaper i engelska språket, t ex? Förändras min hudfärg för att vi befinner oss i krig? Nej. Rumänien befinner sig inte heller i krig.

Tar du upp ytterligheter får du ett svar därefter. Och vem säger att man inte kan lära sig engelska?
Och ang Rumänien och tiggarna har jag redan svarat.
 
Ja och då ska man väl verkligen vara tacksam och ödmjuk för att man får leva här gratis.

Hade det varit krig i Sverige och jag blev skickad till typ Frankrike säger vi hade jag snabbt som attan försökt ta tag i mitt liv där för att hitta trygghet och struktur igen.
Jösses, "leva här gratis", den gamla godingen "flyktingar och invandrare ska bara vara tacksamma"...

Bortsett från det är din analogi dessutom helt åt helskotta sned, jämförelsen borde istället vara krig i Sverige - flykt till Syrien, för ett enkelt exempel. Dvs inte ett annat europeiskt EU-land med få praktiska samhällsfunktionella* och kulturella skillnader från Sverige.

*kan omöjligt vara ett ord men jag orkar inte
 
Hur många svenskar lever på riktigt i överflöd? Jag vet måååånga som kämpar med kronorna och de som lever i så kallat överflöd har oftast slitit hårt för pengarna via studier osv och har all rätt till sina pengar.
Jag menade naturligtvis i överflöd i jämförelse med romerna. Dessutom är jag övertygad om att många i fattiga länder jobbar hårdare varje dag än vad jag kan föreställa mig. Jag har bara haft tur i lotteriet om vilket land jag föds i.
 
Vad tycker ni som tycker det inte borde göras nåt åt om detta då?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-atalas-misstanka-for-manniskohandel

F. ö har Rumänien fått 31 miljarder euro under 7år för att ta hand om missförhållanden.
7.00 in i klippet.
Här är hela:
Har inte hunnit läsa hela tråden, men i den förra tråden i ämnet var det någon insatt som förklarade, att Rumänien (exempelvis) inte tar ut dessa öronmärkta pengar. De ligger kvar i EU:s konto eftersom man inte vill göra de insatser som pengarna är avsedda för. Om det stämmer vet jag inte, men det vore ju barockt isåfall. Är ett land med i EU borde man tvingas använda pengarna man fått för att göra dessa förbättringar. Att vara med i EU är ju, väl, ett medlemskap med vissa förpliktelser?!
 
Har inte hunnit läsa hela tråden, men i den förra tråden i ämnet var det någon insatt som förklarade, att Rumänien (exempelvis) inte tar ut dessa öronmärkta pengar. De ligger kvar i EU:s konto eftersom man inte vill göra de insatser som pengarna är avsedda för. Om det stämmer vet jag inte, men det vore ju barockt isåfall. Är ett land med i EU borde man tvingas använda pengarna man fått för att göra dessa förbättringar. Att vara med i EU är ju, väl, ett medlemskap med vissa förpliktelser?!

Här är något som jag finner viktigt. EU borde göra betydligt mer än vad som tycks göras idag.
 
Den Romska kvinnan jag blivit lite bekant med, och som jag brukar hjälpa på olika sätt, kom imorse tillbaka till Sverige efter en tid hemma. Nu hade hon med sig sin 4-årige lille son. Jag kan inte låta bli att undra över vilket intryck han får, av att se sin mamma sitta med pappmugg i handen och tigga. Börjar han se det som ett "bra alternativ"? Skäms han? Får det honom att vilja ändra på sitt liv för att slippa hamna i samma situation? Pappan är också med, men jag är osäker på vad han gör. Samlade pantburkar tidigare men nu vet jag inte.

Det är jätteledsamt. Hennes gamla föräldrar är också här, fast i stan intill, jag har pratat med dem också.
 
Tar du upp ytterligheter får du ett svar därefter. Och vem säger att man inte kan lära sig engelska?
Och ang Rumänien och tiggarna har jag redan svarat.

"Ytterligheter"?! O_o Det är fullkomligt avgörande faktorer och privilegium som romska tiggare inte har. Inga "ytterligheter".
 
Återigen ber jag om rimlighet. Ovan är totalt orimligt. "Jag vill inte förbjuda tiggeri" = tycker att Sverige ska ta hand om alla människor i världen? Verkligen?

Men du skrev ju att du inte såg någon skillnad mellan svenska medborgare och medborgare i andra länder. Det är givetvis att dra tolkningen långt men det tycks ju som att du då anser att alla socialförsäkringar och liknande även ska gälla utländska medborgare.
 
Och jag tycker inte det är rimligt att polisen ska slösa tid för att huliganer vill gå på fotboll och skapa kaos. Så för mig känns det precis lika rimligt att förbjuda.

Frågan var inte vad du vill förbjuda. Frågan var vad du ville göra åt det. Jag skrev några förslag på vad jag tycker ska göras gällande huliganism. Hade du inga synpunkter på det?
 
Men du skrev ju att du inte såg någon skillnad mellan svenska medborgare och medborgare i andra länder. Det är givetvis att dra tolkningen långt men det tycks ju som att du då anser att alla socialförsäkringar och liknande även ska gälla utländska medborgare.

Ja, det är att dra tolkningen på tok för långt, såpass att det helt enkelt får stå för dig själv. Återigen blir ovan fullkomligt orimligt; vill ej förbjuda tiggeri = vill att alla världens medborgare ska kunna få Sveriges socialförsäkringar? Kom igen nu. Orkar ej ens försöka diskutera med en sådan form av argumentation alltså.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 641
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp