Bukefalos 28 år!

Vilka alternativa försörjningsmetoder skulle det vara?

Förhoppningsvis arbete. Problemet är att med den utbildning dessa personer har så är det främst diverse kroppsarbeten eller liknande som det kan få och det är inte särskilt välbetalt. Medellönen är under 500eur/månad i Rumänien och minimilönen, den lön som dessa personer kan få är 245eur/månad. Då blir det lätt så att man hellre tigger för även om man kan diskutera om det är stora summor man drar in så är det inte så svårt att tänka sig att det innebär mer än 2300sek/månad.

Det finns olika program för att hjälpa dessa grupper ur denna cirkel, t.ex. så får man öronmärkta platser på skolor och universitet men eftersom det är något som kräver investering och framtidstänk så är det lättare att tjäna tiggeripengar nu än att bygga en grund för framtiden. Då blir man även fast i tiggeriet och dess sidoverksamheter.
 
Hm..hur vill du lösa problemn med att hundratusentals barn svälter ihjäl utomlands då?
Eller att stora delar av världens befolkning lever på och under svältgränsen?
Vi kan inte hjälpa alla.
Och vi bör ha klart för oss konsekvenserna av tiggeri, inte enbart för dem som tigger.
Ingen aning. Hur hjälps dessa av ett tiggeriförbud?

Det spelar ingen roll om vi inte kan hjälpa alla. Vi kan fortfarande hjälpa.
 
Hur skulle det gå till? Sverige behöver knappast mer outbildad arbetskraftsinvandring.

Tja du det vet jag inte. Jag svarade på din fråga. Men jag är ju av den åsikten att ska man vara här ska man vara det för att man vill och då följer att man anpassar sig, lär sig språket och gör rätt för sig.
Inte hotar folk med en mugg och en påhittad historia.
 
Förhoppningsvis arbete. Problemet är att med den utbildning dessa personer har så är det främst diverse kroppsarbeten eller liknande som det kan få och det är inte särskilt välbetalt. Medellönen är under 500eur/månad i Rumänien och minimilönen, den lön som dessa personer kan få är 245eur/månad. Då blir det lätt så att man hellre tigger för även om man kan diskutera om det är stora summor man drar in så är det inte så svårt att tänka sig att det innebär mer än 2300sek/månad.

Det finns olika program för att hjälpa dessa grupper ur denna cirkel, t.ex. så får man öronmärkta platser på skolor och universitet men eftersom det är något som kräver investering och framtidstänk så är det lättare att tjäna tiggeripengar nu än att bygga en grund för framtiden. Då blir man även fast i tiggeriet och dess sidoverksamheter.
Eller för att en stor del av tiggarna är romer som faktiskt inte har tillträde till allt det på grund av systematisk diskrimenering?
 
Tja du det vet jag inte. Jag svarade på din fråga. Men jag är ju av den åsikten att ska man vara här ska man vara det för att man vill och då följer att man anpassar sig, lär sig språket och gör rätt för sig.
Inte hotar folk med en mugg och en påhittad historia.
Det finns ju massor av människor som är här utan att vilja det, utan på grund av att de av olika anledningar inte kan vara kvar i sitt hemland.
 
Det finns ju massor av människor som är här utan att vilja det, utan på grund av att de av olika anledningar inte kan vara kvar i sitt hemland.

Ja och då ska man väl verkligen vara tacksam och ödmjuk för att man får leva här gratis.

Hade det varit krig i Sverige och jag blev skickad till typ Frankrike säger vi hade jag snabbt som attan försökt ta tag i mitt liv där för att hitta trygghet och struktur igen.
 
Ja och då ska man väl verkligen vara tacksam och ödmjuk för att man får leva här gratis.

Hade det varit krig i Sverige och jag blev skickad till typ Frankrike säger vi hade jag snabbt som attan försökt ta tag i mitt liv där för att hitta trygghet och struktur igen.
Så de ska vara tacksam för att vi i vårt överflöd ger dem en parkbänk att sova på och slänger till dem en tia när vi går och köper fredagsmys?
 
Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att lagföra tiggarna som det verkar? Polisen kan liksom inte göra så mkt om de kör runt i bilar med körförbud (oskattade och obesiktade). Vad ska de göra? Skriva ut böter?
På samma sätt som marockanerna är det ju svårt om personen har fem pass/identiteter och ingen fast adress i ngt land. Hur ska polisen veta vilka de är?
Jag är egentligen för fri rörlighet, tycker att det är toppen- på pappret. I verkligheten fungerar det sämre att vi inte har koll på vilka som uppehåller sig i landet samt vad de har för identitet. Dessa personer lever en skuggtillvaro vilket varken gynnar dem eller samhället.

Däremot tror jag inte att ett generellt förbud mot tiggeri skulle lösa några "problem". Visst några få skulle säkert välja att inte komma hit men rent krasst tror jag inte att det vi ger i muggen i dagens läge är den största inkomstkällan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja och då ska man väl verkligen vara tacksam och ödmjuk för att man får leva här gratis.

Hade det varit krig i Sverige och jag blev skickad till typ Frankrike säger vi hade jag snabbt som attan försökt ta tag i mitt liv där för att hitta trygghet och struktur igen.

Du är en (förmodligen) vit kvinna, född i en av världens rikaste länder och har en grundutbildning med gymnasiekompetens och det engelska språket som andraspråk. Tillhör ej någon minoritet. Men du anser det fullt rimligt att jämföra dig själv med någon som flyr undan systematiskt förtryck, hat och fattigdom? "Jag skulle minsann göra si och så". Ja, det skulle du kanske. Men inte i deras sits. Du måste väl ändå förstå hur olika utgångspunkter du har vs en romsk tiggare?
 
Varje kommuns, stats ledning ska först och främst se till sina egna medborgare (inkl dem med uppehållstillstånd)
Tiggeri drar så som jag tidigare beskrivit med sig en rad oönskade biverkningar. Därför är tiggeri inte önskvärt.
Gör något åt orsaken till att folk tigger så ska du se att problemet är löst också, utan att sparka på folk som redan ligger.
Jag är dock fortfarande nyfiken på hur svältande människor hjälps av ett tiggeriförbud. Kom igen nu.
 
Så de ska vara tacksam för att vi i vårt överflöd ger dem en parkbänk att sova på och slänger till dem en tia när vi går och köper fredagsmys?

Hur många svenskar lever på riktigt i överflöd? Jag vet måååånga som kämpar med kronorna och de som lever i så kallat överflöd har oftast slitit hårt för pengarna via studier osv och har all rätt till sina pengar.
 
Du är en (förmodligen) vit kvinna, född i en av världens rikaste länder och har en grundutbildning med gymnasiekompetens och det engelska språket som andraspråk. Tillhör ej någon minoritet. Men du anser det fullt rimligt att jämföra dig själv med någon som flyr undan systematiskt förtryck, hat och fattigdom? "Jag skulle minsann göra si och så". Ja, det skulle du kanske. Men inte i deras sits. Du måste väl ändå förstå hur olika utgångspunkter du har vs en romsk tiggare?

Allvarligt? :)
Men jo, som grund har jag det, men i krig står vi lika och det var det jag tog som exempel, inte min vardagssituation.
 
Tycker också att "någonting" måste göras. Med "någonting" menar jag t.ex. ett rent förbud, eller någon form av "reglering" ändå.
För några år sedan (2015), när det här direktivet som Sverige och Rumänien gemensamt skapat kom, hoppades jag på det och tänkte att det säkert var en väldigt bra lösning. Men när nu även det visade sig vara tandlöst så tycker jag faktiskt att man måste dra åt tumskruven ett snäpp till. Situationen som den ser ut nu är inte bra för någon inblandad part.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 461
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp