Bukefalos 28 år!

Nej det tycker jag inte men såsom du uttrycker dig så får du såna svar. Om jag har en åsikt som inte stämmer överens med din så kan du ju respektera den och svara att du inte har samma åsikt. Istället för: Kära nån! Var RIMLIG! osv.

Men det skrev jag ju efter att du tyckte att jag skulle leverera fram en lösning och @niphredil har vad jag kan se inte skrivit något sådant alls, men du tyckte ändå att hon skulle komma fram till en lösning. Så nej, ditt bortförklarande ovan köper jag helt enkelt inte.

Jag drar kortet som jag annars avskyr; du befinner dig på ett diskussionsforum. Tror du att det skulle bli givande diskussioner om man bara "det här är min åsikt" och andra reagerar med ett "okej", och sen inget mer? Nej. Skriver man sin åsikt här får man finna sig i att få den ifrågasatt också, likaså sina argument.
 
Tiggeriet är inte en överlevnadsfråga utan att det är ekonomiskt bättre än att försöka arbeta i hemländerna. Ger man till tiggarna så bidrar man bara till utanförskapen då man gör det lönsamt att fortsätta med tiggande istället för att hitta alternativa försörjningsmetoder.
 
Goddag yxskaft! Att ingen går med vinst säger ingenting.

De lyckas nätt och jämt hålla budget för att de nekar hjälpsökande att få den hjälp de har rätt till. Om alla som hade rätt att få hjälp skulle få det, så skulle budgetarna ligga på minus.

Att socialförsäkringarna går med vinst beror på att färre har rätt till ersättning. Exempelvis har FK direktiv om att få ner sjuktalen, bara för att det ska se fint ut i statistiken. (Och att vi skulle ha jättehöga sjuktal är dikt och förbannad lögn.)
Nja de flesta socialkontoren i kummunerna överskrider ju budgeten.... och de flesta kommuner flaggar för att ngt måste göras för annars kraschar systemet.
Såp du gör rätt som nämner yxan, osthyveln förslår nämligen inte längre...
 
Som jag skrivit högre upp så anser jag att tiggarna drar med sig en hoper andra problem. Om de satt utanför ICA med en mugg, fick en slant o sen drog hem till sin familj med den skulle jag inte ha några problem med det. Som det är nu så är inte verkligheten så. Jag har svårt att tro att inte större ligor ligger bakom de flesta tiggarna och att de inte får behålla någon större del av det de drar in. Så med ett förbud mot tiggeri så skulle en hel del problem försvinna.
Men det finns ju mängder med andra grupper i samhället som drar med sig problem. Fotbollshuliganer är väl det jag tänker först, eller män generellt som någon annan sa. De har ju skyhög brottsstatistik. Ska vi förbjuda dem också?
 
Men det finns ju mängder med andra grupper i samhället som drar med sig problem. Fotbollshuliganer är väl det jag tänker först, eller män generellt som någon annan sa. De har ju skyhög brottsstatistik. Ska vi förbjuda dem också?

Ska jag tolka det som att två fel gör ett rätt? Pga att det finns andra grupperingar i samhället som ställer till med problem så ska vi låta det vara?
 
Frågan är som sagt varför man vill förbjuda tiggeri. Vad är problemet, som @Petruska är inne på? Stör tiggarna utsikten? Är de farliga? Riskerar vi att snubbla på dem? Jag kan inte se något problem med tiggeriet som gör att vi måste lagstifta mot det. Problemet är väl snarare att de är fattiga och inte får hjälp i sina hemländer (för jag antar att det är utomlands boende tiggare som avses). Självklart ska vi inte förbjuda tiggeri, lika självklart är att vi ska hjälpa t ex Rumänien och Bulgarien att bete sig som schyssta demokratier mot alla sina medborgare.


Problemet är väl att vissa grupper inte kan uppföra sig öht och hotar, är påträngande, skräpar ner något hiskeligt och bebor privat mark och bryter sig in i sommarstugor.

Att anpassa sig när man kommer hit är väl A och O och som flera skrivit, varför uppmuntra tiggeri istället för ett riktigt leverne?
 
Problemet är väl att vissa grupper inte kan uppföra sig öht och hotar, är påträngande, skräpar ner något hiskeligt och bebor privat mark och bryter sig in i sommarstugor.

Att anpassa sig när man kommer hit är väl A och O och som flera skrivit, varför uppmuntra tiggeri istället för ett riktigt leverne?
Hur får de ett riktigt leverne?
 
Nej, du ska nog försöka tolka det som att det är lika ologiskt att lagstifta bort ett kön som att lagstifta bort fattigdom och utanförskap. Bara en gissning.

Du ser ingen skillnad i att det ena (i många fall) rör svenska medborgare och det andra (i många fall) inte gör det?
Gällande huliganism ser jag gärna hårdare tag. T.ex. att direkt gå in vid bengalbränning och plocka bort de störande elementen. Personliga biljetter. Att maskeringsförbudet upprätthålls. Tillträdesförbud som gäller på livstid. Bara som exempel. (Vad nu det har med saken att göra.)
 
Du ser ingen skillnad i att det ena (i många fall) rör svenska medborgare och det andra (i många fall) inte gör det?
Gällande huliganism ser jag gärna hårdare tag. T.ex. att direkt gå in vid bengalbränning och plocka bort de störande elementen. Personliga biljetter. Att maskeringsförbudet upprätthålls. Tillträdesförbud som gäller på livstid. Bara som exempel. (Vad nu det har med saken att göra.)
Så varför kan man inte använda den lagstiftning vi har för att lösa problemen med tiggarna? Avhysa dem från privat mark, utreda stölder och så vidare.
 
Som jag skrivit högre upp så anser jag att tiggarna drar med sig en hoper andra problem. Om de satt utanför ICA med en mugg, fick en slant o sen drog hem till sin familj med den skulle jag inte ha några problem med det. Som det är nu så är inte verkligheten så. Jag har svårt att tro att inte större ligor ligger bakom de flesta tiggarna och att de inte får behålla någon större del av det de drar in. Så med ett förbud mot tiggeri så skulle en hel del problem försvinna.
Och du har god insyn i tiggares situationer?
https://www.svd.se/har-ar-de-vanligaste-myterna-om-tiggare
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 550
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp