Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Laa

Trådstartare
sedan ett tag tillbaka har jag funderat på vad som egentligen är tillåtet att göra i utställningsringen.
försökte hitta bestämmelser via skk.se och det enda jag hittade var att det är otillåtet att någon utanför ringen lockar på hunden, samt att samtala med domaren under bedömning (oops, där har jag gjort bort mig några gånger :) )

men hur är det i övrigt. har varit med om några gånger att domaren sagt ifrån om att man inte fick ge godis (efter överdrivet matande och kastande av köttbullar runt hela ringen....), får de egentligen göra så? är domaren fullständigt allsmäktig vad gäller belöningar o dyl inne i ringen? (eller är det tom så att belöning inne i ringen är otillåten i sig?) och hur är det då med pipleksaker, bollar och klicker? och om man hårddrar det, får man ens prata med hunden?

så: är det någon som vet, eller kan hänvisa till något regelverk jag inte hittat?
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Har i USA far man inte ha med godis eller leksak i fickan ens in till ringen. Om man tuggar tuggumi kan man bli diskad. Jag kom dock pa att om jag gav min tjej en VANSINNIGT god liten bit salami ett par timmar innan (hon blir for ivrig sa hon maste ha tid att varva ner) och sedan ater jag en bit strax innan vi gar in for tavling kan hon inte ta ogonen fran min mun.:D
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

http://kennet.skk.se/skk/?id=619&sprak=sv

I ringen får man ge hunden hur mycket godis som helt. Däremot bör man inte ge den innan domaren ska titta på tänderna, det blir ganska kladdigt då.

Det finns tydliga regler vad det gäller pälsen. Man får inte ändra färg eller struktur på den under några som helt omständigheter.

Ja, domaren är allsmäktig på alla sätt. Man ska bara svara på domarens frågor, inte ha ett samtal med denne. Det brukar ofta kosta en hel del om man inte följer även oskrivna regler och det är givetvis inte bra.

Ang dubbelhandling så brukar det vara OK med måttlig sådan, främst hos bruksraserna.
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

:) smidig lösning, tänk om något sådant skulle funka på min tjej :D men det är väl det som är sporten, att hitta "rätt knapp", ska jobba vidare.
den typen av regler är väl vad jag trodde kanske kunde finnas även här i sverige, fast att det (som alltid i sverige) blivit lagomt uppluckrat och halvmesigt :)
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

fast hur är det med annan belöning än godis? leksak o dyl? det kan ju störa andra hundar, men å andra sidan kan ju godis göra det också.... äh, jag får väl helt enkelt försöka och ta smällen om den kommer, hunden är ju tjusig iaf :)
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Det brukar alltid vara någon som har leksak med in i ringen, speciellt i juniorklassen. Själv har jag ganska leksaksointresserade hundar så det stör inte de. De har fullt fokus på mig då då jag har en köttbulle i handen :love: Gammeltanten bevärdigar inte ens domaren med en blick då hon inte släpper köttbullen med blicken......
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Ang dubbelhandling så brukar det vara OK med måttlig sådan, främst hos bruksraserna.

Det är ändock totalförbjudet oavsett om det är en brukshund eller inte, att de flesta domarna är för mesiga och inte säger ifrån är en annan femma. Personligen tycker jag att om en hund inte kan visa sig korrekt inne i ringen om det inte står en clown precis utanför som uppför sig som, ja jag vet inte vad, så hör den inte hemma på en utställning.

TS
Man får inte heller preparera tassarna med något medel så att de får bättre fäste på inomhusutställningarna. En av anledningarna till att jag sällan ställer på inomhusutställningar, har ingen lust att riskera att hunden går omkull.
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Att domaren sade ifrån gällande godiset där är fullt förståeligt. Man får mata sin hund hur mycket man vill MEN inte tappa/kasta godis på marken, för då stör man dom andra hundarna... Många som använder det som sabotage. Lite god torkad lever på marken, så kommer konkurrenterna bakom att ha hundar som nosar i backen istället för att trava fint.
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Därför många råkar spilla cola på golvet på utställningarna... :angel:
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Ja, himla otur att hundarna alltid råkar gå i det också.:)
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Jo den versionen har jag hört många gånger :D ;)
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

jo, det händer ju säkert, lagom lägligt, att något gott tappas. osportsligt....

till alla:tack för svaren :) det där med colan har jag också hört, har dock inte varit på någon "hal" inomhusutställning än (det har alltid varit riktigt praktiska mattor utlagda :) )
så en sammanfattning av svaren är: enda "lagliga" sättet att ändra hundens utseende är trimningen, halkskydd i form av klistrigt material på tassar är förbjudet, och så länge man inte stör/förstör för andra så är godis, leksak eller för den delen clownbeteende inne i ringen fullt godkänt :D
fler "förbjudna" saker?
 
Sv: Tillåtet och otillåtet i utställningsringen....

Det är ändock totalförbjudet oavsett om det är en brukshund eller inte, att de flesta domarna är för mesiga och inte säger ifrån är en annan femma. Personligen tycker jag att om en hund inte kan visa sig korrekt inne i ringen om det inte står en clown precis utanför som uppför sig som, ja jag vet inte vad, så hör den inte hemma på en utställning.

Håller med. Det har blivit bättre ska väl tilläggas. För en 15-10 år sedan pågick ju något alternativt clownlopp utanför bla schäfer-ringarna. Man visste alltid vilket hörn de höll till i pga att det var ett förbaskat gapande, springande, pipande med leksaker mm. Det var rätt underhållande att titta på alla dessa galningar som nästan sprang ner åskådare för att springa före 'sin hund' och hojta så den trottade på med vaksam blick och fint spetsade öron :rofl:

Numera är det betydligt lugnare tycker jag. Men visst önskade man lite mer stake i vissa domare så att de sade ifrån alternativt skickade ut hund med handler ur ringen. Personligen ser jag det som en förolämpning mot de som lägger tid på att utställningsträna sin hund ordentligt.

Sedan är det kanske bara min uppfattning men jag tycker att de som stökar och hojtar mest oftast är de som har hundar som kanske inte har de bästa förutsättningarna men jag kanske har fel där.

Har inte hunnit titta så noga de senaste gångerna eftersom jag har haft fullt upp med unge herr weim som tycker att utställningar är världens största och bästa lekplats och fylld med massor av spännande hundar. Han är liksom inte så sansad när vi är på sådant... :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: Kattla
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 624
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 501
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp