’Timbro-metoden’

Skriver alla barn på det där kontraktet eller bara vissa barn? Ngn som vill berätta mer om vilka "regler" som står i det där kontraktet?

Hålla fast låter helt vansinnigt och hur finns det ens resurser till att ngn ska hålla fast ett barn i 30-60 min?
Barn kan inte "skriva på" ett kontrakt, man måste vara myndig för att det ska vara giltigt. Så inget som står i kontraktet gäller.

Utöver det så gäller lagen, som myndig kan man avtala saker, men som tur är går det t.ex. inte avtala bort grundläggande rättigheter. Så inga föräldrar kan signera ett kontrakt att det är fritt fram att aga deras barn i skolan.
 
Nu har ’Timbromodellen’ pausats i Kalix efter massiva protester (konstigt 🙄) men alltså är detta något som används på andra håll?

Är det inte väldigt underligt att en kommun ens börjar med en metod som jag förstår baseras på en ej vetenskaplig skriven bok? 😮

(Finns fler mer neutrala artiklar men de flesta var låsta så tänker att det inte var någon idé att länka)

https://hejlskov.se/om-vad-som-pagar-i-kalix/

https://news.cision.com/se/ismk-ab/...-etableras-ledarskapet-i-klassrummet,c3826044
Vidrigt! Hoppas eleverna och föräldrarna får upprättelse.
 
Barn kan inte "skriva på" ett kontrakt, man måste vara myndig för att det ska vara giltigt. Så inget som står i kontraktet gäller.

Utöver det så gäller lagen, som myndig kan man avtala saker, men som tur är går det t.ex. inte avtala bort grundläggande rättigheter. Så inga föräldrar kan signera ett kontrakt att det är fritt fram att aga deras barn i skolan.
Det här du rätt i, men i artikeln läser jag det som att vissa barn får göra just det.
Det jag funderade mest på var om vissa barn hade andra regler att följa än vad som gäller alla barn och hur skolan hanterar det. Blir alla barn fasthållna om dom gör fel och inte lugnar ner sig? För regler finns det ju att följa i skolan för alla oavsett "kontrakt" eller inte.

(jag är alltså mest nyfiken på tankarna bakom den här metoden, även jag tycker att den är helt fel)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp