Bukefalos 28 år!

tipps hur man får "ihop" hästen

C

coscos

tipps hur man får \"ihop\" hästen

jag rider offta hästar som ligger lite på bettet. Dom kommer inte upp ordentligt utan kutar på istället och blir väldigt långa. förslag på övningar och lite tipps tack!! :)
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

halvhalter, ökningar/minskningar, bomserier där hästen måste korta upp sig för att inte snubbla, kanske t.o.m. cavaletti. mycket olika övningar så man inte blir låst i att bara rida på rakt fram, små bågar, volter ändra riktning med jämna mellanrum så hästen måste bära sig mer för att gå i bra balans.
viktigt är också hur man sitter, att man har överlivet tillbaka (inte lutar framåt bara för att hästen är tung/drar), vikt i sadeln och driver hästen framåt uppåt med sätet, samtidigt som den då inte får öka farten utan då måste man vara på med halvhalter. Bli inte låst i handen utan hästen ska lätta framdelen och komma tillbaka genom dina halvhalter.
Man kan också trava in i halt och sätta igång i trav, det är en bra övning där hästen inte får bli för lång. MYCKET drivning behövs för att hålla ihop hästen.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Försök att rida väldigt varierande så att pållen måste koncentrera sig och lyssna på dig för att var beredd på vad som händer härnäst. Mycket tempoväxlingar, halter och andra små ändringar gör hästen mer lyhörd och på hjälperna. :)


:banana: Sandra :banana:
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

En häst blir lång och tung för att den inte använder bakdelen som den ska, för att få den att vinklain rumpan under sig så fokusera på att sitta i lodrät sits, i med rumpan under dig, massor av mage. Ett bra mått är att ju mer du har i handen, desto me rumpa behövs.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Ett enu bättre mått är att lära hästen att inte hänga i tygeln. Ett lydnads/ryttar fel löser man inte genom att lägga på en till hjälp. Man löser det genom att lära hästen att inte hänga på tygeln.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

men djurjouren beskrev just en metod för att göra just detta. vad är din metod?
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

JAg tycker inte att driva mera är att lära hästen släppa bettet, det är att driva mera, och det blir jobbigt..
Möjligtvis så kan det vara en metod för att få hästen att släppa bettet om man när hästen släpper bettet slutar driva och sitter stilla, annars så måste man ju driva för att få hästen att inte hänga på bettet. Sen så kan det ju inte vara praktiskt att driva mera och använda mera hjälper för att få hästen känsligare, det är ju mer logiskt att använda mindre hjälper för att få hästen kännsligare.

Jag skulle nog göra som jag gjorde med min medryttarpålle som HÄNGDE på bettet, jag började från marken med att lära hästen halvhalt, genom att göra en liten cirkelrörelse på bettet (inte dra bakåt) och inte förstärka hjälpen (hårdare tygeltag) om han inte lyssnade, istället höjde jag handen så att han vart tvungen att lyssna och när han gjorde rätt så släppte jag allt. (ordentlig eftergift) och fortsatte på liknande viss i sadeln, alldrig dra bakåt (så gott som jag klarar det) vänta ut hästen, (så hästen hinner tänka ut vad den ska göra och pröva) blir det rätt så ger man alltid eftergift och aldrig ta hårdare i tygeln, man får dutta lite med spöt om hästen inte lyssnar el vibrera tygeln lite.

Nu vart det lite flummigt,, (komentera gärna)
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Låter väldigt Cs...

Använda cirkelhjälper för halvhalter, nödstopp i form av starkare kramar, spö för att förstärka små hjälper istället för att bli starkare, kräva reaktioner och använda sig av mycket eftergifter, om hästen tar tag i bettet, vibrera så att hästen inte kan hänga sig , lära den att balansera upp sig själv i stället för att vi ska bära runt dom i form av drivning och hand :)
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Fast det är ju inte att lägga till en hjälp utan att sluta säga åt hästen att gå så mkt på bogarna, dvs sluta sitta i stolists eller baksits eller nån annan dålig sits.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

jag rider offta hästar som ligger lite på bettet.

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är om hästarna alltid "ligger på bettet" eller om det är bara är du som upplever det?

Ibland kan en krävande hand uppmuntra hästen att söka mer stöd än den borde.

Försök att uppmuntra hästen att gå utan stöd av din hand, släpp på stödet helt enkelt.

mvh Jessica
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

alltid o alltid.. det gör dom inte, men det är ridskole hästar o just den ja rider är väldigt stark o jag är ganska klen.. vill absolut inte sitta o dra i hästen..
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

vet inte vad man ska svara på detta... ;)
Jag har inte läst nånstans att man ska driva mer, men det kanske är den allmänna tolkningen av "mer rumpa och mage" för folk som inte rider för L*****. :D (förlåt, internt!)
På det andra så säger jag :bow:. Fast jag vet inte riktigt hur detta ska kopplas ihop med huvudfrågan i tråden. Visst kan man behöva lära hästen att sluta gå emot handen. Men jag tror att det också är en sån sak som löser sig självt när man börjar att rida hästen rätt med sätet, tyngdpunkten, balansen, koordinationen, tanken, timingen och fokusen. Tror att de allra flesta ridproblem är ryttarfel, men det är enklare att rätta till problem på andra än sig själv så då blir det mer eller mindre snälla sätt att lära kusen att sluta med xxxx.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

HUr menar du då? Är det bara jag som missförståt dig när jag trode att mera rumpa betydde mer driving?

Förklara :idea:

Dremer- om man gör som jag skrivigt rättar man då inte till flera ryttar problem, tex hård i handen, dra bakåt, inte ge eftergift, öka trycket i hjälpen bara för att hästen inte lyder?
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Jag kan också svara på det där (hoppas jag). Mer rumpa betyder helt enkelt att man använder sina rumpmuskler (fast inte vilka som helst utan rotatorisgruppen - den muskelgrupp som får lårbenet att vrida sig - om jag förstått det rätt) så att man släpper ner trochanterna och tänker sig att man suger upp sittbenen. Detta ger en stabilare sits och inbjuder också hästen att höja ryggen.
Mage - samma där, man använder sina magmuskler för att sitta så still som möjligt för att sluta störa hästen, låta den energi som kommer från att en bakhov sätts i marken och skjuter ifrån fortplanta sig genom hela bakbenet, rumpan, länden, ryggen, upp genom halsen och ner till nosen. Sammanlagt gör denna sits det möjligt för hästen att använda sina magmuskler, dra in rumpan under sig och höja sin framdel. Den blir då lätt i handen - och på så vis har man löst problemet genom att fixa sig själv.
 
Re: tipps hur man får \"ihop\" hästen

Dremer- om man gör som jag skrivigt rättar man då inte till flera ryttar problem, tex hård i handen, dra bakåt, inte ge eftergift, öka trycket i hjälpen bara för att hästen inte lyder?
Glömde svara på detta. Jo det gör man säkert. Men fokus är på hästen istället för på sig själv. Och jag tror inte att dessa saker hjälper ENBART, om man fortsätter att med sin sits säga åt hästen att sänka ryggen, skjuta mot handen, gå med framvikt etc etc etc.......
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
972
Senast: Valle
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 024
Senast: Sonic76
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp