Bukefalos 28 år!

Tips att komma igång!

mammii

Trådstartare
Hejsan,
jag har precis tagit mig tillbaka i sadeln för gott efter allt för många avbrott. Nu ska jag ta mig tillbaka i alla grunder och komma vidare i min ridning, jag är hemskt ringrostig och är tacksam för alla tips!

Jag har inte tränat överhuvudtaget på ca 2 år nu då jag fick barn för ett år sen och innan det led jag av kraftiga foglossningar. Därför skulle jag gärna vilja ha tips på bra tips i träning inför ridning som bygger upp mina bål/magmuskler :)

Jag har inte kommit så långt, jag kan arbeta hästen i form (dock endast i skritt nu när jag är så otränad ;) ) Jag kan rida skänkelvikningar, fram/bakdelsvändningar men har aldrig ridit öppna/sluta.

I början ska jag rida utan instruktör och vill gärna ha lite övningar jag kan göra, har ni några förslag? Gärna bra böcker, filmer, etc?
Hästen jag rider är utbildad MSV dressyr och är läromästare :)
 
Sv: Tips att komma igång!

Jag tycker verkligen inte du ska rida utan instruktör i början. Har du inte någon duktig vän eller bekant du kan fråga om denne vill titta/hjälpa från marken. Denne ser då om du blir sne och dylikt.
Det blir väldigt lätt fel om man börjar rida utan instruktör efter ett avbrott.
 
Sv: Tips att komma igång!

Tycker det är viktigt när man ska börja på nytt igen att man verkligen går igenom grunderna noga och övar upp balansen igen. Dom första gångerna jag red efter mitt uppehåll, fokuserade jag mest på att känna efter hur balansen sitter, om sitsen har förändrats och om jag fortfarande har koll på samordnade hjälper.

Just den biten kan man börja med hemma, för att komma igång lite. Jag hade svårt att rida lätt i trav när jag började rida igen :o Trots att jag ridit i flera år och tävlat dressyr tidigare. Men det tog bara några gånger så satt det precis som det skulle igen. Sen är det dags för instruktören, så man inte lägger till med ovanor :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 524
Senast: Lycan
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 961
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 292
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp