Bukefalos 28 år!

Tips för kaninavel, tack :)

Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, spännande med färgerna sen :D Kan lägga ut färskare bilder senare.

Hallonblad är det lite dåligt med i närheten... :/ Finns det nåt annat man kan göra?

Jag har bara tagit upp och kollat utan att pilla och alla (tror jag) har som en liten boll ovanför könsöppningen, men så kanske både honor och hanar har :P

Men sen är jag orolig om det blir för varmt därinne... Det blir inte så luftigt trots att jag har fixat en nätdörr... Jag kollade på tempen där och det var 28 grader! :eek: Vi funderade på om det skulle gå att sätta in en fläkt där. Men vid vilken temperatur är det "farligt" för kaniner att vistas i?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vad för slags bur har du till henne? Att tänka på är att det helst ska finnas en bit av buren där solen aldrig kommer åt att skina, så att det är skugga där hela tiden, då håller det sig hyfsat svalt.

Det beror helt på, från kanin till kanin, vissa kan lätt få värmeslag, medans vissa verkar tåla hur mycket värme som helst.
Jag skulle velat tipsa om en petflaska med is i, i buren, men det är inte bra om ungarna skulle krypa ur boet och hamna bredvid den. Det kan ju dock vara nåt för när ungarna har fått ordentligt med päls så det fungerar som en kylklamp och håller nere temperaturen i buren :)

Hallonsbladste brukar gå att få tag på i hälsobutiker annars ^^

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Buren är i halva min lekstuga och det skiner aldrig sol in där, för gardinerna är fördragna. Och det är inte varmare där än ute, men det är ju att luften står still därinne... :/

Ja det kan jag prova när dom har fått mycket päls :)

Då ska jag kolla efter hallonbladste :D Jag antar att det är något du själv har provat? :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Håll fönstrerna eller dörren öppna, jag vet hur varmt det kan bli i en lekstuga.

Japp, och en massa andra uppfödare också :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Idag var det svalare, men det är ju svårt att få det luftigt med bara en dörr öppen... Men skulle ha gjort ¨så att det blir korsdrag.

Då ska jag kolla om hallonbladste finns här någonstans :D Hur ofta ska man ge det då? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Här är dom 5 dagar :love:
20946233.jpg


Här är två av dom. Den undre ser ut som en kopia av mamman! :D
20946231.jpg


Men den här ser väldigt rosa ut, mindre päls än dom andra... Är det nåt fel tro? Kan hända att den är lite, lite mindre oxå. Dom är 6 dagar idag.
20946232.jpg
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Skulle tippa på att den översta är Rödbrun(Madagskar) dock en väldigt mörk sådan. De övriga är mest troligt Brun Zobelsiames. Pappan är Rödbrun va?

Ungen ser helt normal ut, den har troligtvis fått dvärggen och är därför mindre.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Pappan är en rödbrun madagaskar ja :)

Nu är ungarna en vecka och alla har päls :laugh: Fyra av dom (alla utom den svarta) blir mer & mer lik mamman :d

Men angående hallonbladsteet, ska man köpa i påse eller lösviktste?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Det beror väl på vad du tycker är lättast tror inte det är så stor skillnad på påse och lösvikt :P
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, great ;)
Ska man ge det varje dag från det att ungarna är 10 dagar eller... hur ska jag göra? :o :d

Sen undrar jag hur många spenar en kaninhona har? Eller det kanske är olika ? :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Sätt igång och ge det direkt när du har köpt det. När ungarna är över 3 veckor och den värsta mjölkproduktionen är över brukar jag anse att det är rätt tillfälle att sluta igen.

Mängden spenar beror på från hona till hona, har två st här hemma som har 10, och en som har 8, minstingen på 5 månader har ja inte kollat än då hennes fortfarande är små knoppar bara, men om det som jag tror går i arv så får hon väl 10 som både mamma och mormor ^^
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, då vet jag, tack :) Ger man det dagligen?

Aha, då kanske jag kollar nån dag ;)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Igår hade 2 ungar öppnat ögonen! :D Åååh, som blir bara sötare & sötare :)
Och dom har byggt ut boet rejält! Dom har flera "rum" nu, och det är en som gärna är för sig själv i en hörna ;)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Idag när jag var ute hos ungarna, som är 3 veckor imorron, så sprang dom omkring i buren och kaninmamman verkade bli arg på dom, hon morrade och hoppade fram jättefort till dom... Nästan som att hon attackerade, men hon bet inte. Men jag undrar om det är normalt "kaninmammabeteende" eller om det är hennes personlighet?

Hon har varit sådär grinig mot människor emellanåt under dräktigheten och även efteråt också. Jag är så rädd att hon skadar ungarna! Dom är ju så små... Men det kanske var för att hon blev stressad för att jag var där oxå.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Inga kaninuppfödare?! :confused:

Nu har jag iallafall en till fråga ;) Hur kollar man könen på dom små? Dom är 3 veckor och 1 dag idag. Bilder på hane/hona är mycket välkommen :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Har haft lite data krångel så sorry :P Att hon är grinig mot dem är inget jätteovanligt bland honor, speciellt när ungarna precis har börjat busa runt, då honorna verkar tycka; vad fasen springer ni omkring härute för? Men om hon skulle börja bita dem, så får man se upp och i värsta fall separera dem från mamma lite tidigare än vad man bör göra.

Oj kolla kön kan vara klurigt, men är egentligen inte så svårt. speciellt inte vid tre veckor.

Honor har som en ett rakt streck och är oftast lite rödare i färgen än hanars, och sitter oftast närmare analen.

Hanar ploppar oftast upp mera och är rund som en trut med en rund prick i.

Om du tvekar vid den första unge så kolla alla en gång tills du hittar två som ser olika ut, jämför dem, så bör du lättare sen kunna se vilken som är hane och vilken som är hona. Har du fått alla med samma kön däremot, så kan du få problem ;)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Aha, ingen fara ;)

Okej, men hon har ju bara "sagt till" utan bett änsålänge iallafall.

Ska man alltså "trycka" för att se könen? Om det kommer ut nåt eller inte ;) Ja vi får hoppas att jag får olika kön då :p

Gör det nåt om ungarna äter av mammans mat nu?
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: valy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 998
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp