Bukefalos 28 år!

Tips för kaninavel, tack :)

Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu är det bara ungefär två veckor kvar tills Toffie ska få ungar :) Hoppas att allt går bra den här gången..!

Hon ska ju ha nån form av bolåda, men jag tänkte att blir det inte väldigt varmt för ungarna (när de är inbäddade i mammans päls också) om hon får en fyrkantig låda med tak? Hon bor i en lekstuga som det svalare i än utomhustemperaturen. Så jag tänkte om det skulle vara bättre om hon fick underdelen från en transportbur istället?
Fast det är några flugor eller vad det nu kan vara där inne... Nåt som flyger iallafall ;) Då kanske dom sätter sig på ungarna när dom inte har nån päls och äter på dom? :eek:


Vad tycker ni att jag ska göra? ;)

Det kan fortfarande vara lite kyligt på nätterna, trots att dagarna är varma. Ta en bolåda med tak och en utan så får honan välja själv? ;) Nä, men det är väl ingen större risk att det blir för varmt för ungarna, snarare tvärt om. Tror jag. :p Lär ju finnas några stycken här som vet bättre. :D
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Det beror väl helt på honan, vad för slags bo byggde hon förra gången? Själv försöker jag undvika bolådor utan åtminstonde 5-10 cm höga kanter, då de gärna kryper ut annars, eller överbeskyddande honor gärna "begraver" dem under alldeles för mycket spån.
Kör på en hel transport bur i storlek med en Atlas 10a om du oroar dig för att det ska bli instängt och försök fästa en trälist på ca 10 cm i nederkant så de inte kan krypa ut.

Vad är det för bolåda du har? Bild?

Oroa dig inte för flugorna, de är mera intresserade av toalådan eller toahörnet av buren än ungarna :)

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Har tyvärr ingen bild, men lådan vi hade förra gången var en fyrkant med golv & tak och krypinhål. Men det var ju kallare då, så nu tog vi en bottendel till en transportbur. Isåfall får vi försöka fixa med en trälist oxå :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ja, det fungerar nog utmärkt, själv så gjorde jag så förra sommaren med en hona som fick en Atlasbotten som bolåda att jag kilade fast den "öppna" änden mot väggen :) Men man måste se till att den sitter ordentligen annars är risken att den puts bort från väggen och ungarna kommer i kläm under =/

Men, lite silvertejp och en trälist blir nog bättre, för att hålla ungarna på plats i bolådan :)

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vad gulligt =).
Kaninhonan ska ha dubbelt så mkt mat som hon får nu.Jag hoppas då verkligen att din kanin har fri tillgång till hö nu med.
Sen titta gärna så att alla lever men böka inte runt i boet för mkt när hon väl har fått dom.Glömde säga att det är bra att göra en bolåda.Det borde ju inte bli minusgrader nu så om du har din kaninhona ute låt henne vara ute.
Vi råkade få kaninungar av en slump en gång och jag tyckte inte det var speciellt jobbigt.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Kaninhonan ska inte ha dubbelt så mycket mat under dräktigheten, så jag hoppas att du menar när hon fått ungarna? Ger man de för mycket mat under dräktigheten så kan de bli överviktiga och få problem med att få ut ungarna =/

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, jag ska ut och fixa idag! :D
Tack tack :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Hon har fri tillgång till hö, och först när ungarna har kommit så får hon mer mat än vanligt ^^,
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Sök på google efter kaniner så kommer säkert en sida upp som heter Djurhörnan...där står allt man behöver veta..:D
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Idag har ungarna kommit! :D Jag tror det är 4 eller 5 st, men en var död, så den tog vi bort... Jag är så glad att det blev nåt den här gången! Det här behövdes verkligen efter tragedin som hände förra gången...
Men visst kan man väl ta upp ungarna och räkna dom? Om jag "gör in" händerna med päls innan?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Honan har byggt bo i ett hörn med massor av halm & hö... Men det oroar mig lite att hon går och klättrar på boet... :crazy: Kommer ungarna till skada tro ?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Att honan sitter i boet är inget ovanligt, men är du säker på att hon klättrar på ungarna? De kanske ligger längre in än vad du tror?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Hon har inte byggt boet i lådan som vi ställt in, utan har gjort en grotta i ett hörn. Och på den grottan brukar hon vara så att detr ser ut som att ingångshålet försvinner ... Men även om hon skulle råka kliva på nån, kan det väl inte vara så farligt..?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Tror inte det är någon fara, att de täpper till öppningen är helt normalt, men känn efter nu när värmen stiger så att det inte blir på tok för varmt där inne :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

När vi kollade till dom idag var det då inget fel på dom, -de var livliga och "hoppade" och pep ;) Och vi såg att det var 5 st :) 4 st rosa och en med lite svart på :love: Jag tycker redan att dom är bedårande, hur blir det då när dom börjar få päls?! :D

Och vi har koll på värmen och det är svalare där än ute. Vi brukar också öppna dörren och ha nät för så att det blir lite frisk luft. Vi ska nog ta och bygga en permanent nätdörr så att det blir luftigt hela tiden tror jag :laugh:

Sen tycker jag det är fascinerande att denna lilla löwen hona födde hela 6 ungar! Fast en var ju tyvärr död... Men det är ett under att alla fick plats :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Bilder kommer här, tagna för bara några timmar sen :D

En liten 3 dagars kaninbebis :love:
20846956.jpg


20846957.jpg


Hela syskonhögen :) Observera den svarta :heart
20846958.jpg


Och den glada kaninmamman!
20846960.jpg
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu får honan 4 msk pellets + grönsaker & hö varje dag (och givetvis vatten) innan hon födde fick hon 2 msk plus det andra...
men är det för lite med 4 msk nu när hon har 5 ungar? :confused:

Och när kan man se könen på de små liven? :laugh:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Den "svarta" ser ut att bli Zobel, troligtvis brun, men jag kan vara ute och cykla också, lite svårt att se :P

Jag skulle öka på den till 1 dl minst nu, om hon får grönsaker också så bör det räcka, hon kommer behöva mycket mjölk snart när ungarna äter och växer som mest vid 10-14 dagar. Vill du stimulera mjölktillförseln också så kan jag tipsa dig om att göra te på hallonblad och ge henne ljummet :)

Glömde, angående könen, jag kan se redan från 1 dags ålder, men det krävs nästan att någon har visat en hur man gör, då det är finurligt när det är så små, vid 2 veckor och uppått kan du nog ge dig på att försöka, men pilla inte varje dag, utan testar du vid 2 veckor och se, så vänta 5-6 dagar tills du försöker igen. Om du fått olika kön så ser man lätt skillnaden, annars så kan det komma att bli lite klurigt :P

/Anna
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 999
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp