Bukefalos 28 år!

Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Suzette

Trådstartare
Hej! Jag och min pojkvän tänkte bila ner till Österrike i slutet av juli och tänkte höra mig för om någon av er har några tips inför resan? :) Jag semestrade i Kitzbühel många somrar när jag var liten och har inte varit där på säkert 10 år. På den tiden brukade min familj och jag alltid semestra i två veckor (men då körde vi även ner till Bibione i Italien), men nu har vi bara ungefär 1,5 vecka på oss.

Frågor till er vana bilsemestrare (eller bara någon som kan tänka längre än jag); hinner vi få ut något utav Österrike om vi bara har 1,5 vecka på oss? Hur lång tid tror ni att det tar att åka ner dit, med färja och så inräknat? Behöver vi boka vandrarhem/gasthaus/zimmer frei i förväg eller tror ni att det går att fixa på plats? Är det några tullar vi måste betala? Hur mycket pengar tror ni att vi behöver ha med oss på två personer? Har ni några andra tips och råd inför resan, exempelvis vad vi bör packa, några "konstiga" lagar/regler som gäller i Tyskland/Österrike som kan vara bra att ha koll på eller tips på sevärdheter? Bara mata på! :)

Tack på förhand!
/Suzette
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Det beror på hur snabbt ni vill köra, men jag och sambon har tagit oss från Gnesta till Bochum på under 12 timmar. Då hade vi tur med färja osv.
Se upp i Hamburg, där är det oftast kö! Några tullar känner jag inte till, men jag har ju inte varit så långt söderut i Tyskland.

Den här sidan kanske kan ge några tips:
http://www.bilaieuropa.se/inforresan.html
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Är målet Kitzbühel eller hade ni tänkt stanna någon annanstans i Österrike? Vet inte riktigt hur läget ser ut i Kitzbühel just nu, det drabbades ju rätt hårt vid översvämmningen...

Kan rekommendera att stanna till i Krems, mysig liten stad som påminner lite om Gotland. Graz är också jättevackert, likaså Salzburg.
Finns ju hur mycket som helst att se här :love: Själv bor jag i Wien sen snart två år tillbaka så vill ni ha tips om Wien är det bara att fråga :)
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Tack så mycket för ditt svar! :) 12 timmar är inte dåligt. Tror aldrig att vi lyckades köra till Österrike utan att stanna en natt i Tyskland när jag var liten, haha. Har läst igenom listan och den var väldigt användbar, tack!
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Ktizbühel är kanske inte slutmålet men jag skulle väldigt gärna vilja vara där i någon dag eller två i alla fall, just för att jag var där när jag var yngre :) Var också i Salzburg ett par gånger och tanken är att vi ska försöka ta oss dit också. Frågan är bara om vi hinner?

Wien hade varit en dröm för mig. Hade verkligen velat besöka Spanska Ridskolan, Hofburgslottet, St Stephanskatedralen och Freuds museum (pluggar psykologi, hehe). Du kanske har fler tips? :) Älskar historia och kan gå runt och bara titta på byggnader och strosa på museum i timmar. Hur lång tid tar det att bila till Wien, vet du det? Och är det svårt att ta in på hotell där om man inte bokar innan? :)
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Oj, har tyvärr ingen aning hur lång tid det tar att bila. Mina föräldrar bilade ner förra sommaren men eftersom de hade husbil stannade de lite här och var så det tog flera dagar innan de kom fram till Wien.

Tycker absolut ni ska stanna till här! Det är så underbart vackert så man får ont i ögonen, och speciellt nu på sommaren :love: Förutom de du redan nämnt kan man besöka Schloss Schönbrunn, Belvedere (min favoritplats, ligger mitt i stan men är ändå så lugnt och fridfullt :love: ), Hundertwasserhaus, Staatsoper, heuriger... Listan kan göras hur lång som helst :)

Angående hotell beror det lite på... När jag åkte hit på semester första gången var det nästan omöjligt att få tag på ett hotellrum för två nätter. Det visade sig sen att det var en stor konferens i stan och att det var därför allt var uppbokat. Sen är det ju också alltid mycket turister här under sommaren så det kanske kan bli lite svårt, men som sagt är jag inte 100% säker :)
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

När vi bilade ned till Ungern (mellersta Sverige, Danmark, Tyskland, Ungern) tog det oss då två dagar. Dagen man åkte, lite vila i Tyskland, och framme sent på kvällen dagen efter.
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

När jag bilade runt och var till Österike så bokade vi aldrig några rum i förväg utan tog in lite överallt. En natt stannade vi i en lustig liten by som heter Maria Lankowitz. På hotellet var det fullt då det var ett Ferrarrimöte och stor kyrkhelg samtidigt men vi tog in på puben över natten.

Där hängde byns stoltheter på väggarna med Hitlermustascher och uniformer och kyrkan, som jag tyvärr inte har några bilder från, var målade med krigsscener där soldater stod i tyska uniformer och slängde handgranater. Ingen kollektiv skuld där inte, som tyskarna har. :crazy:

De verkar vara väldigt kyrksamma iaf, det var så mycket folk att de stod i rader utanför för att höra på mässan så vi tog inga kort på kyrkan för att inte reta någon av besökarna. :o
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Vi har ju också kört utan paus för vi vill bara komma hem. Men ska man på semester skulle jag hålla ett långsammare tempo och göra paus emellanåt!
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Det är fullt möjligt att köra ner till Österrike utan övernattning, beroende på var i Sverige startpunkten är såklart... Om man vill det eller inte beror ju lite på om resan dit/hem endast är en transport eller en del i resan. Tyskland är fint och finns mycket att se så man kan med fördel stanna en natt. Å andra sidan blir resan avsevärt snabbare om man kör Tyskland i ett sträck (nattetid!). Kör man genom Tyskland dagtid så bör man undvika att befinna sig i närheten av någon storstad vid morgon- och eftermiddagsrusning, men överhuvdutaget är det mycket mer köer dagtid. Att tänka på när man kör genom Tyskland är att det inte är fria fart överallt på Atuobahn, många sträckor har hasttighetbegränsningar (och fartkameror). Det verkar vara en vanlig missuppfattning att det skulle vara fri fart överallt. I Österrike behöver ni en autobahnvignette, finns för för kortare tid (10 dagar och 2 månader - kostar ca 8 resp 25 euro).

Jag hade nog inte inkluderat Wien i resan. Wien är fantastiskt men dit åker man enkelt över en weekend. Är också rätt långt mellan Kitzbühl och Wien (tror det är närmare 40 mil). På 1,5 vecka hinner ni se mycket, men såklart inte allt. Jag hade koncentrerat mig på västra Österrike med stop i Salzburg, Kitzbühl och Innsbruck samt utforskat områdena runtomkring. I västra Österrike finner du bl.a. Bregenzerwald, Krimmler vattenfall, Rofanspitze och Liechtensteinklamm. Österrike är ett land som man med fördel avnjuter i ett långsamt tempo. Ta lite tid att utforska alperna och bergsbyarna. Håll er ifrån de stora vägarna när det är möjligt och kör landsvägar och bergspass. Finns nåt spännande efter nästan varje kurva ;)
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Tack allihopa för era tips, råd och berättelser :D det är jättekul att läsa och är väldigt tacksam över att ni vill hjälpa mig. Tar mer än gärna små avstickare in i mindre byar och liknande för att få uppleva mer, så det ska jag ta med mig! Ska också höra med min pojkvän + kolla färjor så att man kanske kan komma fram till Tyskland på natten så att vi kan ta oss förbi München utan att fastna i jätteköer. Om vi kör i skift så kan vi nog ta oss ner till Österrike i ett kör, eller vad tror ni? Kör från Kalmar ungefär :)

Tusen tack för era svar igen!
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Jag älskar Österrike och Alperna!

Vad gäller vägen ner/upp så är det fördelaktigt att köra nattetid genom Tyskland. På söndagar får inga lastbilar köra och det är också mindre trafik. Att vara uppmärksam på på autobahn är att varningsblinker betyder varning för kö. Slår framförvarande bilar på varningsblinkers betyder det att ni är på väg in i långsamtgående/stillastående trafik och det gäller att bromsa direkt och själv varna bakomvarande.
I Österrike måste ni köpa (som någon tidigare skrivit) ett märke (vignette) för att få köra på motorvägarna. Det är en typ av vägskatt.

Ett område som är väldigt fint är vid sjöarna mellan Linz och Salzburg. Området heter Salzkammergut och här finns sjöarna Attersee, Traunsee, Mondsee och Wolfgangsee.

I Alperna finns möjlighet att köra på vackra panoramavägar, tex Glocknerstrasse vid Grossglockner eller passet vid Timmelsjoch från Ötztal in i Italien (båda betalvägar). I många av skidorterna kan man ta en kabin upp på någon topp och beundra utsikten!
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Tack så hemskt mycket för tipsen, det här med varningsblinkersen ska jag verkligen lägga på minnet. Och ska absolut ta mig en titt på sjöarna! Vi kommer garanterat ta oss upp i bergen, det är ett måste. Det här märket vignette, köper man det när man väl kommit in i Österrike eller kan man köpa det innan gränsen i Tyskland?

Och så undrar jag en sak till (något som gärna flera får svara på) och det är hur mycket ungefär som det brukar kosta att bo på gasthaus eller "zimmer frei" nu för tiden? Det är ca 10 år sedan som jag var i Österrike så antar att priserna kan ha ändrats lite. Vilket är billigaste alternativet när det gäller boende?
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Vignetten kan (bör!) du köpa redan i Tyskland. De finns att köpa på de flesta bensinmackar i närheten av gränsen. Din andra fråga kan jag inte svara på.
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Hej! Jag och min pojkvän tänkte bila ner till Österrike i slutet av juli och tänkte höra mig för om någon av er har några tips inför resan? :) Jag semestrade i Kitzbühel många somrar när jag var liten och har inte varit där på säkert 10 år. På den tiden brukade min familj och jag alltid semestra i två veckor (men då körde vi även ner till Bibione i Italien), men nu har vi bara ungefär 1,5 vecka på oss.

Frågor till er vana bilsemestrare (eller bara någon som kan tänka längre än jag); hinner vi få ut något utav Österrike om vi bara har 1,5 vecka på oss? Hur lång tid tror ni att det tar att åka ner dit, med färja och så inräknat? Behöver vi boka vandrarhem/gasthaus/zimmer frei i förväg eller tror ni att det går att fixa på plats? Är det några tullar vi måste betala? Hur mycket pengar tror ni att vi behöver ha med oss på två personer? Har ni några andra tips och råd inför resan, exempelvis vad vi bör packa, några "konstiga" lagar/regler som gäller i Tyskland/Österrike som kan vara bra att ha koll på eller tips på sevärdheter? Bara mata på! :)

Tack på förhand!
/Suzette

kan rekommendera en lite annorlunda lösning.
ta biltåget från Hamburg till Salzburg
http://www.dbautozug.de/autozug-se/resmal/

ni vinner tid och slipper köra en massa mil.
nio kör ner till Hamburg på högt räknat 8 timmar, går och lägger er på tåget, vaknar och käkar frukost, plockar upp bilen som åkt med på en godsvagn. och kan utvilade börja semestern utan att ha hetsat fram 100 mil på autobahn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Okej, då köper vi vignetten redan i Tyskland då :)

Ja vi har övervägt att ta tåget faktiskt, men kommer nog inte göra det då vi tänkt göra några stopp i Tyskland också. Men på hemvägen kanske vi kan göra det :)
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Hej! Jag och min pojkvän tänkte bila ner till Österrike i slutet av juli och tänkte höra mig för om någon av er har några tips inför resan? :) Jag semestrade i Kitzbühel många somrar när jag var liten och har inte varit där på säkert 10 år. På den tiden brukade min familj och jag alltid semestra i två veckor (men då körde vi även ner till Bibione i Italien), men nu har vi bara ungefär 1,5 vecka på oss.

Frågor till er vana bilsemestrare (eller bara någon som kan tänka längre än jag); hinner vi få ut något utav Österrike om vi bara har 1,5 vecka på oss? Hur lång tid tror ni att det tar att åka ner dit, med färja och så inräknat? Behöver vi boka vandrarhem/gasthaus/zimmer frei i förväg eller tror ni att det går att fixa på plats? Är det några tullar vi måste betala? Hur mycket pengar tror ni att vi behöver ha med oss på två personer? Har ni några andra tips och råd inför resan, exempelvis vad vi bör packa, några "konstiga" lagar/regler som gäller i Tyskland/Österrike som kan vara bra att ha koll på eller tips på sevärdheter? Bara mata på! :)

Tack på förhand!
/Suzette

Kanske inte allra bäst för bilsemestern, men många Österrikiska vingårdar har avsmakning och små stugor att hyra. Kvalitén på Österikiska viner är mycket god och sedan glykolskandalen är kvalitetskontrollen rigorös.

En del bönder har också tillstånd att "bränna hemma" för gårdsförsäjning. Ofta har gårdarna sin egen specialsnaps.
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Okej, då köper vi vignetten redan i Tyskland då :)

Ja vi har övervägt att ta tåget faktiskt, men kommer nog inte göra det då vi tänkt göra några stopp i Tyskland också. Men på hemvägen kanske vi kan göra det :)
ha eurosassar i beredskap inför större tunnlar för di ä så gnidna att di tar betalt både för motorvägen och separata tunnlar.
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Det låter som en spännande sak att testa! Ska absolut hålla utkik efter vingårdar och se om de har några sovplatser :) Tack för tipset!
 
Sv: Tips inför bilsemester i Österrike? :)

Det ska vi ha, vi har tagit ut lite Euros att ha i fall att det skulle behövas. Vet du hur mycket vägtullarna kostar och så på ett ungefär? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 434
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp