Tips när man rider unghäst

Ebban333

Trådstartare
Jag har hamnat i en lite konstig situation! Jag ska nämligen få en unghäst inriden åt mig. Låt mig förklara, strax efter att min granne börjat rida in sin unghäst skadade hon höften och kan inte rida. Så nu ska hästen, en jättefin stor holstiner skickas på inridning i två månader och sedan ska jag rida honom. Jag, som sen ett par år tillbaka bara ridit gamla ridskolehästar. Jag har ridit en välutbildad 5 åring och en skogs riden 7 åring och ägaren kommer vägleda mig hela tiden.
Men fortfarande, jag har ju liksom aldrig utbildat en häst så det vore kul att ha lite tips, erfarenheter ,att tänka på, allt ni kan komma på som är nyttigt att veta.
Jag har suttit på hästen en gång med utrusning, vi förstod inte riktigt varandra men han rörde sig fint och var mycket mindre klumpig än 7åringen.
 
Jag brukade tänka: hur vill jag att hästen ska bli?
För mig var det: lätt för hjälperna, arbetsvillig, modig och trygg bland annat.

Hur får jag hästen dit?
- Rida med lätta hjälper, konsekvent ridning, vara följsam.
- Rida varierat men mestadels i skog och mark.
- miljöträna i det oändliga.

Sen funderade jag på vad mina styrkor/svagheter var i ridningen så att jag ökade min medvetenhet och på så vis minimerade risken för att föra över mina olater.

Det har fungerat bra för mig iallafall. Sen får man påminna sig om vad man jobbar efter. Håll ridningen enkel och rolig är en bra sak att hålla sig efter tycker jag.

Lycka till :)
 
Ligger inridningsstället någonstans i närheten av där du bor? Isåfall kan du kanske vara med lite grann och se och lära av den som rider in?
 
Jag vet faktiskt inte vart det ligger men ska fråga. Tack!
(brukar man tycka det är ok att ha publik på sådana ställen eller vill man ha lite mer lugn och ro?)
 
Tycker du har fått bra svar av Monifa. Så jag kommer bara med lite allmänna tankar om sitsen på en unghäst. Eftersom de ännu inte utvecklat så mycket styrka i de bärande musklerna (bakdel, rygg, mage, bål) så får man försöka förlägga sin vikt lite mer framåt mot manken. Och rida lätt i traven, inte sitta på en rygg som inte bär. Att jobba mycket i den låga öppna formen och hitta lite vila på steget där; leta efter lite svikt i gångarten (trav tänker jag mest på här). Ibland är det lättast att hitta detta mellan gångarterna, där har man stor möjlighet att förändra dem. Att bara be om nya saker en kort stund pga de saknar kognitiv uthållighet. Balansövningar brukar jag köra tidigt, tex välja ut två punkter bakom varann och rida emot dem och den bakre punkten får aldrig åka iväg åt sidan - den ska helst aldrig synas alls. Sånt här tränar upp ryttarens förmåga att reagera tidigt medan det fortfarande bara behövs pyttesmå sitskorrektioner, och hästens intresse eller fokus på sitsen. Att rida på stora mjuka volter och inte fixera sig vid att hästen måste vara böjd och ställd i rörelseriktningen hela tiden; ibland är det enklare att hitta lite bärighet när den är rak... ja. det var lite tankar.
 
Tror det är omöjligt att sitta här och ge tips om vad du ska träna och tänka på när du utbildar en unghäst. Massor som ska läras in på, för den hästen, rätt tajming och rätt nivå.
 
Jag har hamnat i en lite konstig situation! Jag ska nämligen få en unghäst inriden åt mig. Låt mig förklara, strax efter att min granne börjat rida in sin unghäst skadade hon höften och kan inte rida. Så nu ska hästen, en jättefin stor holstiner skickas på inridning i två månader och sedan ska jag rida honom. Jag, som sen ett par år tillbaka bara ridit gamla ridskolehästar. Jag har ridit en välutbildad 5 åring och en skogs riden 7 åring och ägaren kommer vägleda mig hela tiden.
Men fortfarande, jag har ju liksom aldrig utbildat en häst så det vore kul att ha lite tips, erfarenheter ,att tänka på, allt ni kan komma på som är nyttigt att veta.
Jag har suttit på hästen en gång med utrusning, vi förstod inte riktigt varandra men han rörde sig fint och var mycket mindre klumpig än 7åringen.

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare och/eller erfaren unghästryttare. Rid för tränaren regelbundet och lägg upp en plan tillsammans.
 
Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare och/eller erfaren unghästryttare. Rid för tränaren regelbundet och lägg upp en plan tillsammans.
Hon som äger hästen har ridit in flera hästar och hon har nog redan gjort en plan så långt som det går, så om det inte dyker upp något problem med hästen eller vårat samarbete inte funkar alls ska vi nog klara oss. Så länge iallafall ;)
 
Skillnad på en unghäst och "vuxen" brukar vara att de unga inte "tål" lika mycket. Tänk hela tiden säkerhet: som ex. smidiga uppsittningar, fixa med stigläder från marken eller om någon håller i hästen,
Jag har hamnat i en lite konstig situation! Jag ska nämligen få en unghäst inriden åt mig. Låt mig förklara, strax efter att min granne börjat rida in sin unghäst skadade hon höften och kan inte rida. Så nu ska hästen, en jättefin stor holstiner skickas på inridning i två månader och sedan ska jag rida honom. Jag, som sen ett par år tillbaka bara ridit gamla ridskolehästar. Jag har ridit en välutbildad 5 åring och en skogs riden 7 åring och ägaren kommer vägleda mig hela tiden.
Men fortfarande, jag har ju liksom aldrig utbildat en häst så det vore kul att ha lite tips, erfarenheter ,att tänka på, allt ni kan komma på som är nyttigt att veta.
Jag har suttit på hästen en gång med utrusning, vi förstod inte riktigt varandra men han rörde sig fint och var mycket mindre klumpig än 7åringen.

Viktigast är att ha någon mer erfaren vid sidan som kan guida dig :) rid gärna lektion för den som red in hästen.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 825
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: skiesabove
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 600
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp