tips om bra ridkapson

Abova

Trådstartare
Finns här några som valt att rida in sina unga på kapson, jag har ridit in förr med sidepull men jag inbillar mig att steget från kapson till bett blir tydligare än det från sidepull till bett!

Så jag vill ha tag i en bra riskapson att rida in unghästarna på.
Jag vill ha vettig kvalitet och (tror jag) fast nosjärn då jag har ett med kedja och jag tycker inte den ligger tillräckligt still.

Jag vill även ha möjligheten att kunna sätta dit ett bett för att rida med dubbla tyglar, någon som har några tips så får ni gärna pm.a mig.

Vad rider ni andra in era unghästar på?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Jag har gjort en ridkapson själv. Tog en remontnosgrimma och fäste ett fast nosjärn i, samt sydde dit en rem under käken(stabiliserar). Om jag vill kombinera med bett(stång i mitt fall) sätter jag bettet i ett spearat huvudlag.

Hittils har det funkat kanon både att rida in, omskola och rida till icke kapsonvana hästar med:)
Fungerar även bra utan nosjärn, men blir då lite otydligare och måste spännas hårdare för att sitta bra.

Bild
 
Senast ändrad:
Sv: tips om bra ridkapson

Jag rider min unghäst på sidepull och vanligt bett med dubbla tyglar alltså. Det fungerar jättebra men jag skulle också vilja ha en kapson istället det blir lite smidigare.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Jag har gjort en ridkapson själv. Tog en remontnosgrimma och fäste ett fast nosjärn i, samt sydde dit en rem under käken(stabiliserar). Om jag vill kombinera med bett(stång i mitt fall) sätter jag bettet i ett spearat huvudlag.

Hittils har det funkat kanon både att rida in, omskola och rida till icke kapsonvana hästar med:)
Fungerar även bra utan nosjärn, men blir då lite otydligare och måste spännas hårdare för att sitta bra.

Bild

Du har ingen mer detaljerad bild?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Min ridkapson med fast nosjärn tycker jag är jättebra och den sitter stadigt utan att man behöver spänna hårt:)

Bild:
Bjer.jpg

mer info: www.horse-vision.se
 
Sv: tips om bra ridkapson

Jag har en semikapson som jag sätter fast i sidstyckena. Järnet har jag köpt separat, och har sedan satt det i en läderrem från en grimma. Både jag och hästen är jättenöjda!

15812857.jpg


15812859.jpg


Jag har även köpt ett likadant järn med tre ringar också (för longering) som jag har satt fast i en nosgrimma. Fast jag har tagit bort nackremen på nosgrimman och satt fast den i sidstyckena på ett träns istället på samma sätt som man sätter fast bettet. har tyvärr ingen bild på den, men jag kan fixa det om någon är intresserad.
 
Sv: tips om bra ridkapson

vart har du köpt järnet/ringarna? Jag har letat efter sånna "gördetsjälv-kapsoner", men utan att hitta...
 
Sv: tips om bra ridkapson

Den nya hästen som jag köpt har blivit inriden på kapson och stångbett. Jag har fått börja om från början med honom för han är så himla rädd för att ta kontakt med handen och går med huvuden högt och in och spänner ryggen. Det första min "alta escuela" ridlärare här nere i spanien gjorde var satt på honom ett vanligt tränsbett så att vi kan se till att han rör sig framåt och mot handen.

Sshameless sitter inte din kapson lite högt?:angel:
 
Sv: tips om bra ridkapson

jag har en fraga som kanske inte riktigt hor till traden.

Men vad ar tanken och planen med att rida in en hast med kapson och stang, el bara kapson? for att senare ga till bett.

Varfor inte starta med bettet fran borjan?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Om man som jag har en häst med ganska liten plats i munnen så blir det för trångt om jag ska knö in både stång och bridong. Då är kapsonen ett utmärkt alternativ- den tar ingen plats i munnen med fyller nästan samma funktion som bridongbettet.

På unga hästar som byter tänder slipper man lägga in ett bett i munnen, alltså kan man "jobba" även under tandbytet. Kapsonen är dessutom tydlig så man kan lotsa den unga outbildade hästen utan risk att göra den illa i munnen/förlora förtroendet för bettet.

Många hästar behöver inte bett! En kapson är ett tydligt redskap som inte på något sätt kan skada hästen men ändå låter sig användas som bettalternativ vid ridning/körning/longering. Varför knö in saker i munnen om man inte måste?

edit:
man rider inte in hästar med stång. Enl. utbildningstrappan så börjar man med kapson, ev kombinationen kapson bridong för att sen byta upp sig till bara bridong eller kapson stång, det beror lite på hästen. Målet är att kunna rida sin häst på enbart blank stång.
Nån får gärna rätta mig om jag har fel!
 
Senast ändrad:
Sv: tips om bra ridkapson

En kapson är ett tydligt redskap som inte på något sätt kan skada hästen

Jo, en kapson kan skada hästen om den används felaktigt (som allt annat;)). Eftersom den inverkar på nosryggen som är i direkt förbindelse med nacken, kan man t.ex. skapa spänningar i nacken om man håller ett konstant stöd i tygeln. Därför måste man ta små mjuka impulsartade tygeltag med lite glapp emellan, och låta tygeln vara lite hängande när de inte används. Skulle man göra så med t.ex. ett tränsbett så kan hästen röra underkäken (som inte sitter ihop med nacken på samma sätt som nosryggen) för att mildra tygeltaget.

Använder man t.ex. sidepull som bettlöst alternativ så inverkar man mer på hela huvudet och inte så skarpt på nacken.
 
Sv: tips om bra ridkapson

jag har en fraga som kanske inte riktigt hor till traden.

Men vad ar tanken och planen med att rida in en hast med kapson och stang, el bara kapson? for att senare ga till bett.

Varfor inte starta med bettet fran borjan?

Hästen är ung och växlar tänder, jag vill därför inte börja styrträningen med att dra metall i munnen på den. skulle inte få för mig att sätta stång i munnen på en ung outbildad häst!
 
Sv: tips om bra ridkapson

Den nya hästen som jag köpt har blivit inriden på kapson och stångbett. Jag har fått börja om från början med honom för han är så himla rädd för att ta kontakt med handen och går med huvuden högt och in och spänner ryggen. Det första min "alta escuela" ridlärare här nere i spanien gjorde var satt på honom ett vanligt tränsbett så att vi kan se till att han rör sig framåt och mot handen.

Sshameless sitter inte din kapson lite högt?:angel:

Tror jag det!

Förstår inte hur man resonerar om man rider in en häst på stång!
Sen är det ju självfallet som så att bettalternativ blir olika skarpa i olika händer. Jag gissar att den som ridit in din häst inte haft varken känslan eller kunskapen!
 
Sv: tips om bra ridkapson

okej sa jag forstar varfor vissa valjer att rida pa kapson, men det ar ju inte sa mjukt och hamlost "bet" som alla tror, jag ser det som skapligt aggresivt aven om det inte ar i hastens mun.

I forumen hara sa far man latt bilden av att vissa ryttare satter pa sin hast en stang valldigt tidigt i utbildningen, men det kanske inte ar korrekt, sjalv skulle jag aldrig dromma om att gora det, men jag skulle mycket vall kunna rida pa en kapson.

Vilket nar jag tanker efter kasnke ska ta och prova nu i veckan pa unghasten jag utbildar som inte riktigt gar som jag vill. Det gar valla bra att anvanda en vanlig longeringskapson?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Om du menar en sådan klumpig kapson som de säljer på bland annat hööks och börjes så går de inte att rida på... Eller går gör det väl, men man kunde lika gärna ha grimma på hästen, de glirder och är otydliga.
 
Sv: tips om bra ridkapson

okej sa jag forstar varfor vissa valjer att rida pa kapson, men det ar ju inte sa mjukt och hamlost "bet" som alla tror, jag ser det som skapligt aggresivt aven om det inte ar i hastens mun.

I forumen hara sa far man latt bilden av att vissa ryttare satter pa sin hast en stang valldigt tidigt i utbildningen, men det kanske inte ar korrekt, sjalv skulle jag aldrig dromma om att gora det, men jag skulle mycket vall kunna rida pa en kapson.

Vilket nar jag tanker efter kasnke ska ta och prova nu i veckan pa unghasten jag utbildar som inte riktigt gar som jag vill. Det gar valla bra att anvanda en vanlig longeringskapson?

Jo jag tycker oxå att man ser många som sätter in stång på kusen så fort de får chansen men grejjerna man sätter på hästen måste ju ha ett syfte. Visst vi är bara människor och vi är naturligt tävlingsinriktade men min akademiska ridkonst innebär att man släpper allt och bara koncentrerar sig på hästens kropp och försöker stärka den för att kunna ha sin vän kvar. Sen finns ju naturligtvis min mänsklighet som drömmer om vad vi skulle kunna göra i framtiden ;) men man ska alltid tänka sig för vad man gör med hästen och fundera två gånger om hästen är redo för det man tänker utsätta den för tycker jag.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Varför skulle man inte kunna sätta in en stång tidigt? varje redskap har ett syfte. stång och tränsbett har två olika syften och om man kollar hur dom verkar så borde fler rida på stång. Stången ligger mer stilla i munnen och fler iaf utav de hästar jag har träffat trivs bättre på stång. Men man måste ju kunna rida också.. precis som man måste med tränsbett eller med nått annat redskap.
Klart att man alltid ska tänka på vad man gör med hästen.. men det är en fördel att rida på ett bet som fungerar... varför trilskas med ett tränsbett när hästen går 100 gånger bättre med en stång? och jag menar naturligtvis inte alla;)
 
Sv: tips om bra ridkapson

Varför skulle man inte kunna sätta in en stång tidigt? varje redskap har ett syfte. stång och tränsbett har två olika syften och om man kollar hur dom verkar så borde fler rida på stång. Stången ligger mer stilla i munnen och fler iaf utav de hästar jag har träffat trivs bättre på stång. Men man måste ju kunna rida också.. precis som man måste med tränsbett eller med nått annat redskap.
Klart att man alltid ska tänka på vad man gör med hästen.. men det är en fördel att rida på ett bet som fungerar... varför trilskas med ett tränsbett när hästen går 100 gånger bättre med en stång? och jag menar naturligtvis inte alla;)

:bow: :bow: :bow:

Tycker som du. Slänger in ett av mina inlägg från en annan diskusion som handlar om skarpa och milda bett. Kommer kanske lite från ämnet, men ja ja...

Beror lite på hur man definerar ett milt/skarpt bett. För mig är ett milt bett ett bett som hästen trivs och slapnar av med tillsammans med den hand som hanterar bettet oavsett vad det är för bett. Så ett stångbett kan vara mildare än ett tredelat tränsbett beroende på häst och hand. Olika bett inverkar också på olika sätt, så det blir lite att blanda äpplen och päron genom att jämföra t.ex. tränsbett och stång eftersom de är så olika i sin inverkan.

För mig är ett skarpt bett aldrig bra, dvs ett bett som hästen inte kan slappna av med.

Från http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=786923&highlight=p%E4ron
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 707
Senast: Pilot
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 496
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp