tips om bra ridkapson

Sv: tips om bra ridkapson

KL
Om stång tidigt: Hur är det att sätta stång i munnen på hästen men utan att fästa tyglar i stången? Om man t.ex. har fått ett jättefint träns som man sätter en muserola i nosgrimman för att använda, men som man behöver (vill ha?) ett bett i för att inte sidostyckena ska fladdra och vara störiga... (ser ju dumt ut)
Har en bridong (ville använda något som inte tog stor pllats i munnen) men han trivs inte på den, den rör sig väl för mycket. (även när han bara står med den utan tylar)
Kan det vara för tidigt att sätta in en stång i det läget med, när den inte används? Motivera gärna svaren för en novis som jag :)
 
Sv: tips om bra ridkapson

Eller så sätter du muserolajärnet (om det är ett sådant du har) i en "enkel" rem, och sätter fast den i "öglorna" på sidostyckena som bettet ska sitta i :idea:

17718123.jpg
 
Sv: tips om bra ridkapson

hm, smart:P bara att flytta nosremmen juh!^^
 
Sv: tips om bra ridkapson

Ja, ibland är lösningen närmare och enklare än man tror ;):D Lägg gärna in en bild på resultatet!:bump:
 
Sv: tips om bra ridkapson

kan visa bilder på min söte häst med tränset på (använt enbart för fotografering x) och med vanligt tränsbett.. Har ingen muserola än utan han blir riden med kapson med 3 ringar eftersom jag behöver ha lite lina på honom medans min tränare rider (in). :P

Med tränset
61691_1204757682.jpg


Som synes tuggar han och håller på med tränsbettet, verkar inte alls acceptera det. Fast han börjar lugna sig lite med tuggandet. :angel:
61691_1205108769.jpg


Oj, ursäkta trådkapning, btw :o
 
Sv: tips om bra ridkapson

Jag tror bettet hänger lite för långt ner det är nog därför han tuggar så mycket.. Är det bara bilden eller ser inte tänderna väldigt konstiga ut?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Ögat är också lite konstigt.. x) var så lätt att göra honom till en köttätare där..

Det ser väldigt lågt ut, ja.. men det ligger fritt från alla tänder och jag vill helst inte dra upp unnen mer än nödvändigt.. >_> i vilket fall rids han ju bettlöst, när det blir dags för bett ska jag undersöka mer grundligt var han trivs bäst med det.:)
 
Sv: tips om bra ridkapson

kan visa bilder på min söte häst med tränset på (använt enbart för fotografering x) och med vanligt tränsbett.. Har ingen muserola än utan han blir riden med kapson med 3 ringar eftersom jag behöver ha lite lina på honom medans min tränare rider (in). :P

Med tränset
61691_1204757682.jpg


Som synes tuggar han och håller på med tränsbettet, verkar inte alls acceptera det. Fast han börjar lugna sig lite med tuggandet. :angel:
61691_1205108769.jpg


Oj, ursäkta trådkapning, btw :o

Men hur ser tänderna ut!!!!!!! Har aldrig sett ngt dylikt.

Börja med dem- på en gång:eek::eek:

Sen har du bettet alldeles för långt ner.
Tror 17 att han försöker att få upp det.

Han ser även skum ut på vä. överläpp.
Biter sig med de där Draculatänderna
 
Senast ändrad:
Sv: tips om bra ridkapson

Vill bara tillägga att den inte blir förstörd eller utdragen i sin mun- om bettet sitter där det ska- högre upp.

Spänn upp bettet så ska du se att han slutar att skallra med det o trivs.
Den är ju körd med bett.
Rid med vanligt 2 eller 3 delat bett o utgå därifrån.

Förr så bytte man inte bett bara för att det inte funkade- utan man lärde sig att rida bättre.:devil:

Men för Guds skull ring en tandläkare- på en gång!
 
Sv: tips om bra ridkapson

KL

det e ju photoshoppat! :)
Både tänder o öga. Alt e: Dracula kanske :angel:
 
Sv: tips om bra ridkapson

Vilket nar jag tanker efter kasnke ska ta och prova nu i veckan pa unghasten jag utbildar som inte riktigt gar som jag vill. Det gar valla bra att anvanda en vanlig longeringskapson?
[/QUOTE]
Om det är ett fast nosjärn går det säkert bra, men är det ledat blir signalerna otydliga. (det beror förstås på hur känslig hästen är men de flesta hästar fungerar bäst med fast nosjärn)
 
Sv: tips om bra ridkapson

Men hur ser tänderna ut!!!!!!! Har aldrig sett ngt dylikt.

Börja med dem- på en gång

Har aldrig heller sett något liknande, tror därför starkt på att bilden är PSad...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tips om bra ridkapson

*delvis knapplån*

Är de ingen som visste om att Zab är en mästare på photoshop??:D
 
Sv: tips om bra ridkapson

Ja ja. bettet sitter alldeles för lågt iallafall.
klart att den fixar med munnen.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Delvis KL

XD!!!!! Bilden är väldigt photoshoppad, OCH jag tar det som en STOR komplimang att ni inte ens ser det. xD *lmao*

Han krånglar inte med bettet för att jag rider dåligt; jag rider nämligen inte med bettet. ;) Det är bara där för fotograferingen. Det sitter bra i den bemärkelsen att det inte ligger mot några tänder (som f.ö. är helt normala) och det ser inte lika lågt ut ''live''.. O_o MEN när jag ska börja att ha bett på honom (annat än för fotografering) så kommer jag vara mer nogrann och testa var det sitter bäst, samt rådfråga min tränare. :P
 
Sv: tips om bra ridkapson

Måste hänga på här:idea:

Kl

Att sätta bettet för långt ner och ha en "mjuk" slapp hand med glappande tygel uppfattas gärna som "snällt", medan hästarna tycker tvärtom:crazy:...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 707
Senast: Pilot
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 496
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp