tips om bra ridkapson

Sv: tips om bra ridkapson

Måste hänga på här:idea:

Kl

Att sätta bettet för långt ner och ha en "mjuk" slapp hand med glappande tygel uppfattas gärna som "snällt", medan hästarna tycker tvärtom:crazy:...
Ja hästarna tycker säkert att ett bett som sitter för högt upp och en hård hand som dragit ihop halsen är mycket härligare:smirk:

Nej men allvarligt talat så ser jag vad du menar iaf delvis. Viss ska betet sitta där hästen trivs med det och just detta satt för lågt som Zab vet om. Men det där om att hästarna skulle tycka det var elakt att bli riden med mjuk hand på hängande tygel förstod jag ingenting av. Tror du att hästen tycker det är härligt med en hård hand som dragit ihop hästen med ständigt tryck i munnen? Vad menar du med det eller skrev du bara klumpigt?
 
Sv: tips om bra ridkapson

Ja hästarna tycker säkert att ett bett som sitter för högt upp och en hård hand som dragit ihop halsen är mycket härligare:smirk:

Nej men allvarligt talat så ser jag vad du menar iaf delvis. Viss ska betet sitta där hästen trivs med det och just detta satt för lågt som Zab vet om. Men det där om att hästarna skulle tycka det var elakt att bli riden med mjuk hand på hängande tygel förstod jag ingenting av. Tror du att hästen tycker det är härligt med en hård hand som dragit ihop hästen med ständigt tryck i munnen? Vad menar du med det eller skrev du bara klumpigt?

Nej men du läste kanske lite slarvigt:o jag skrev:

och ha en "mjuk" slapp hand med glappande tygel

Det gillar inte hästar. Det är då de slår med huvudet och inte går fram till handen. Motsatsen är inte hård hand utan en trygg och stadig kontakt som hästen vågar gå fram till:idea:

"mjuk" är inom citationstecken efter en glappande tygel inte är "mjuk" utan ger hästen små obehagliga ryck oavbrutet:crazy:
 
Sv: tips om bra ridkapson

då förstår vi varandra lite bättre:D kanske en instabil, glappande hand hade passat bättre;)
 
Sv: tips om bra ridkapson

Att sätta bettet för långt ner och ha en "mjuk" slapp hand med glappande tygel uppfattas gärna som "snällt", medan hästarna tycker tvärtom:crazy:...

Glappande eller hängande tygel? Att en glappande tygel är jobbig förstår jag, då rycker man ju till hela tiden. Men en helt lös hängande tygel ''a la western'' ser jag inte hur det skulle vara obehagligt?
(och i mitt fall rider jag fortfarande inte hästen. Han är under inridning, men med kapson, inte bett. Bettet får komma senare och då får vi se hur han trivs med det) =)
 
Sv: tips om bra ridkapson

Glappande eller hängande tygel? Att en glappande tygel är jobbig förstår jag, då rycker man ju till hela tiden. Men en helt lös hängande tygel ''a la western'' ser jag inte hur det skulle vara obehagligt?
(och i mitt fall rider jag fortfarande inte hästen. Han är under inridning, men med kapson, inte bett. Bettet får komma senare och då får vi se hur han trivs med det) =)

Nej jag skrev ju glappande. Löst hängande alltid kan man ha andra synpunkter på men jag menade inte det utan de där halvlånga, som glappar o rycker i munnen i varje steg:crazy:
 
Sv: tips om bra ridkapson

fråga från en novis som inte har koll på kapson. varför använder man kapson vid ridning, vilken funktion har den?
 
Sv: tips om bra ridkapson

fråga från en novis som inte har koll på kapson. varför använder man kapson vid ridning, vilken funktion har den?

För att ställa och böja hästen.

Kapsonen inverkar på nosryggen, som sitter direkt ihop med nacken och därmed hela ryggraden. Därför är det en tydlig, men också skarp "betsling" om man är okänslig/stum i händerna eller om hästen har en låsning eller liknande i nacken. Kapsonen kan tex ersätta bridongen så att man rider med stång+kapson istället för stång+bridong (="kandar"). Bridongen/tränsbettet inverkar på hästens underkäke som bara sitter ihop med nacken via en led, och därför kan hästen dra sig undan inverkan av tränsbettet genom att flytta underkäken tex i sidled.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Hemmabygge av en musserola:



Gillar musserolan eftersom den är mer "rundad" än vanliga kapsoner, den passade bättre på varmbloden med rätt smala nosar. På kallisen spelar inte den biten så stor roll, men upplever det ändå som lite bättre passform av någon anledning - järnet går inte bak så långt på sidorna.
Inte jag som sytt det utan en kompis, tror själva nosjärnet kostade 150:-
 
Sv: tips om bra ridkapson

Kl
Håller på att rida in femåringen. Det funkar utmärkt att rida på tränsbett och böja med sitsen.
Alla mina har svarat på kapson med att antingen överställa nacken för att komma undan trycket på nosryggen snabbast möjligt eller spänna emot helt om den överdrivna ställningen varit obehaglig eller rent av gjort ont.

De jobbar bäst genom överlinjen utan kapson. På lina hellre med grimma eller träns, för kapsonen blir så rackarns skarp om de själva rycker lite i linan eller drar iväg en bit ut på volten.

Vid inridningen känns det som att det viktigaste är avslappningen och att de trivs med grejorna och ryttarens inverkan, så de törs prova allt mysko man ber om.

Börjar känna mer o mer hur lite som behövs då de har kroppsliga förutsättningar att svara på vikthjälper o kroppspråk.
Vill få ett flow där de rör sig med mjuka övergånghar mellan olika moment, kapsonen har varit så skarp att de koncentrerat sig mer på sitt huvud och blivit lite överdrivna i sina svar, o glömt av resten av kroppen.
Men det ser väl var o en vad som funkar.
Tillöäggas att jag har provat på araber, okörd nordis o tuffa travarnordisar som tål en del. Men alla har sagt ojoj, om kapsonen. Så den hänger oftast kvar i stallet numera.
Den tänkta effekten är ju att få böjning, men de har inte fått en mjuk böjning utan stelt vinklat sig i nacken och varit på sin vakt inför nästa "plock" i kapsontygeln.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Lite OT ...men Det där med känslighet är så olika. Jag har en musserola med korta piggar och mitt sto reagerar knappt på det. i de bästa stunderna får jag en reaktion, men hon kan gladeligen kasta sig ut från volten så det rycker rejält i kapsonen utan att reagera alls. Jag skulle behöva längre piggar för att få en fin kommunikation med kapson.
 
Sv: tips om bra ridkapson

Musserola med fodring blir inte riktigt lika skarpt! :p

Fast jag håller med, om man har en känslig häst där man märker att den tycker det är obehagligt, unghästar är ju ofta det..
Frågan är väl iofs - har man råd att börja med det allra snällaste som grimma eller sidepull för att sen inte kunna gå "upp" utan att hästen tycker det är obehagligt? Då blir man lite utelämnad till att de alternativen verkligen fyller de funktioner man behöver. Skulle inte räkna med att alla trivs bättre på tränsbett än på kapson (jag upplever det som "lika illa" på de känsliga hästar jag provat båda alternativ) då har det nog mer med träningen och/eller handen att göra isåfall.
De flesta av oss är knappast lika skickliga på alla olika "verktyg" utan har mer inrotad teknik passande ett/ett par av dom, om man inte är så grön att man inte hanterar något verktyg hyfsat ännu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 707
Senast: Pilot
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 496
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp