Bukefalos 28 år!

Tips om träning!!

Sv: Tips om träning!!

Mitt schema brukar se olika ut från vecka till vecka, men så här kan det se ut:

Måndag: dressyrlektion
Tisdag: spinning eller simning
Onsdag: skidåkning eller löpning
Torsdag: Ridning på medryttarhästen, dressyr eller skogsritt
Fredag: Hopplektion
Lördag: skidåkning/medryttarhästen, och badminton.
Söndag: Medryttarhäst

Personligen tycker jag att det som ger liknande muskler som ridning är skidåkning! Tyvärr börjar säsongen här i Sthlm ta slut! :(
 
Sv: Tips om träning!!

bör jag byta simdag från onsdag till måndag? är tyvärr inte möjligt att simma tisdag... :)
 
Sv: Tips om träning!!

det är bra att sprida ut träningen över hela veckan, och ha vilodag emellan.
men jag tycker inte det är så farligt om du simmar 2 dgr i rad, för det sliter inte på kroppen/musklerna på samma sätt. Det hade varit "värre" om du ex styrketränat samma muskler 2 dgr i rad.

Men har du möjlighet att sprida ut träningen mer så är det klart det bästa.
 
Sv: Tips om träning!!

Här kommer som jämförelse mitt nya tänkta vårschema :bump: om jag nu lyckas få ihop det ;)

Må: Ridlektion
Ti: Löpträning + styrketräning
On: Yoga/pilates
To: Löpträning + styrketräning
Fr: Yoga/pilates
Lö: Ridning
Sö: Vilodag

Utöver detta blir det de obligatoriska promenader med hunden 30-60 min/dag.

Vad tror ni om upplägget? Måndagens ridlektion är den enda som inte kan flyttas till annan dag. Vill i likhet med trådskaparen förbättra styrkan och smidigheten för bättre ridning!
 
Sv: Tips om träning!!

hade jag varit du hade jag lagt ungefär 3 pass i veckan, men gjort dessa ordentligt, dvs med kvalitet.
promenader de andra dagarna eller annan lugn aktivitet.
 
Sv: Tips om träning!!

cafu: Åh, vilket schema! Bara en vilodag ;) Ojjojoj :P
Nämen jag skulle också vilja prova på pilates, är det stärkande och muskeluppbyggande?

piggis_83: Tack för tips :)
 
Sv: Tips om träning!!

Hmm, det låter nog värre än det är....pilatespassen hemma sker i mån av tid just nu...men jag tränade faktiskt för en personlig tränare i Stockholm när jag bodde där och tjänade bra med pengar :angel:
Det var väldigt bra träning, man fick en smidig och stark kropp rätt snabbt!

Är dessutom osäker på om jag kan gå ridlektionerna som jag tänkt, fick precis reda på att jag inte fick ett jobb jag sökt och fått höra att jag hade bäst chanser att få :mad: så nu blir det skralt i kassan ett tag tyvärr...

Så nu blir det mest promenader och gymträning 2 ggr/v, som jag i alla fall försöker hålla stenhårt på. Har ju redan betalat för 3 månader framåt, som tur är...

GALOPP skrev:
cafu: Åh, vilket schema! Bara en vilodag ;) Ojjojoj :P
Nämen jag skulle också vilja prova på pilates, är det stärkande och muskeluppbyggande?

piggis_83: Tack för tips :)
 
Sv: Tips om träning!!

Är länk 2ggr per vecka, 3 gånger i veckan "muskelträning" samt 1 ridlektion passlig motion?! Cyklar dagligen närmare 7-10km och går även ibland på extra promenader utöver tränandet samt dansar ibland på lördagkvällar. :angel:

Sku behöva tappa några kilon och få upp kondisen igen. ;)
 
Sv: Tips om träning!!

ojojoj, att cykla 7 till 10 kilometer om dagen är inte dåligt det ;)
 
Sv: Tips om träning!!

Här är mitt veckoschema! Planen var att springa en hel del, men än en gång tvingas jag konstatera att knäna inte håller för det... Efter 5 km på löpbandet i söndags känns knäna inte så bra.......

Måndag: vila
Tisdag: ridning
Onsdag: snabb promenad ca 1 mil
Torsdag: ridning
Fredag: gymmet + ca 1,5 mil snabbt på motionscykel
Lördag: snabb morgonpromenad 1 mil före frukost, ridning
Söndag: Snabb morgonpromenad 1 mil före frukost, gymmet + ca 1,5 mil snabbt på motionscykeln

Vad mycket det såg ut när det blev nedskrivet. Men de där promenaderna känns knappast ansträngande, de tar bara tid, ca 80-90 minuter.
 
Sv: Tips om träning!!

Det är väldigt kul att läsa hur ni tränar!!
Håller på att försöka träna själv. Men det e svårt tycker jag ibland
att få ihop ett bra schema.. det va bra med lite tips..
speciellt det med att dansa.

så här ser mitt schema ut:

Måndag : Skidåkning/skate 1 mil.
Tisdag : - " -
Onsdag : Skidåkning/skate 5km.. eller vila.. beroende på energin..
Torsdag : - " - 5 km och Ridlektion
Fredag : simning eller innebandy eller vila
Lördag : Skidåkning/skate 1 mil
Söndag : - " - eller vila beroende på hur jag valt att träna under veckan som gått..

Men nu ser jag att det inte verkar vara ett kul schema. Men jag åker skidor för att min hund tycker det e kul att springa och vi har många fina spår här där jag bor.
På sommaren blir det nog mer cykling och långa promenader i skogen. kanske nån foderhäst.
Tja. så ser det ut för mig just nu i runda slängar. Går mest efter hur det känns och hur det ser ut på vågen!! :rofl: :banana: :rofl:
 
Sv: Tips om träning!!

Magdans (eller orientalisk dans) är jättebra träning, särskilt för ryttare!

Man tränar musklerna i magen och bäckenbotten, koncentration och koordination av olika muskelgrupper. Dessutom blir man smidig och väldigt medveten om hur man kan kontrollera kroppens rörelser och kombinera dem. Dessutom är det vansinnigt roligt och sensuellt! :o


Pilates är också väldigt bra träning för både styrka och kroppskontroll. Filosofin har mycket gemensamt med t.ex. centrerad ridning, jag tycker det är ett bra komplement till ridningen. Så mycket mer hinner jag inte med i alla fall...
 
Sv: Tips om träning!!

å sen måste man ÄTA också så man inte tynar ut musklerna... du vet vem...
 
Sv: Tips om träning!!

Tjaa, schema och schema :p
Promenaderna är ganska lugna, går med småhundarna då.

Måndag: Promenad, 30 minuter cirka
Tisdag: Promenad 30 minuter, uteritt omkr. 60-80 minuter
Onsdag: Promenad 30 minuter, lektionsridning ganska intensivt 50 minuter
Torsdag: Promenad, uteritt
Fredag: Promenad, kanske ridning
Lördag: Ridning, ev. promenad
Söndag: Ridning
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en hund i min närhet (alltså inte min hund) som behöver gå ner i vikt plus bli mer musklad eftersom hunden har rätt dåliga...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 974
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vi har börjat kolla så smått på att ev. skaffa hund. Men då kommer det där med att välja ras! Sambons drömhund är en Australian Kelpie...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 528
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag skulle ha jobba: Mån: 08-20 Fre: 08-20 Lör: 08-20 Sön: 08-20 Nu har/ska jag jobba: Lör : 12.30-01.30 Mån: 08-20 Tis-ons: 20-08...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp