Bukefalos 28 år!

Tips om träning!!

G

GALOPP

Vill ha tips och råd av er bukefalister!
Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning?
Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär;
MÅN ledig (simmar ibland)
TIS ledig
ONS simmar
TORS ridning i skogen (mycket klättring)
FRE ridlektion
LÖR dress/hopp lektion
SÖN promenader

jag är inte riktigt säker på att simning är rätt träning om man är ryttare..
vad tycker ni? hur ser era "scheman" ut?

GALOPP :bump:
 
Sv: Tips om träning!!

träna så varierat o allsidigt som möjligt, det är det bästa och i LAGOM mängd. hellre kvalitet än kvantitet på det du gör!

Konditionsmässigt så funkar promenader, jogga, cykla el simma alldeles utmärkt. samt trad. kondispass/mixade pass på träningsanläggningarna (ex aerobics).

när det gäller styrkan så tycker jag man som ryttare bör prioritera bålstabilitet (även om det är viktigt att träna hela kroppen förstås). särskilt om du utför mkt stallarbete, som ju sliter mkt på just axlar, armar o rygg. det finns speciella pass som tränar bålstabilitet (brukar ofta benämnas "core"). Eller så kan du köpa en pilatesboll o träna hemma (ofta medföljer övningar).
Eller varför inte styrketräna på gymmet, beror på vad du tycker är kul.

Rörlighet o koordination tränar du gn ex. aerobics, men även i andra former av motion. Rörligheten förbättrar du gn att stretcha ordentligt efter varje pass (helst oxå efter ridpasset!)
Vi tränar ganska mkt koordination när vi rider.
 
Sv: Tips om träning!!

PUTT :bump:

Piggis_83; tack för svaret :) Detdär med "core" måste jag defenitivt prova på!
Stretching är också någonting som jag höll på med nästan dagligen förr. Det innebar mycket träningsverk - men det kändes verkligen att det fungerade när jag red! :D
 
Sv: Tips om träning!!

Jag tror simning är jättebra träning för ryttare! Du tränar hela kroppen och får ganksa långa, smidiga muskler. För massor med år sen hade min dåvarande klubb en hårdsatning på ponnylaget i hoppning och de var och simmade flera gånger i veckan utöver ridträningen.
Till exempel jogging och cykling är ju bra för konditionen ,men du måste vara noga med att stretcha efteråt så att du inte får korta, bulliga benmuskler - inte bra vid ridning.
Sen tror jag precis som någon redan sagt att det är jätteviktigt att träna bålstabilitet. Det kan man göra antingen genom att gå på spec core-pass, eller med pilatesövningar, eller genom enkla sit-ups och rygglyft, bland annat.
Glöm inte att stretcha efter att du har ridit också, då blir du mjukare och slipper träningsvärken!
 
Sv: Tips om träning!!

det finns egentligen inget som tyder på att träningsvärken undviks genom att stretcha (det är nog mer en "myt"....) men däremot tänjer du ut musklerna så de blir smidiga och inte förkortade.
 
Sv: Tips om träning!!

Ja, det är väl sant, en kompis till mig som är ortopedtekniker påpekar det varje gång jag säger att jag måste stretcha för att inte få träningvärk. Men det är lite konstigt, för en gång när jag varit på gymmet glömde jag (så disträ!) att stretcha efteråt och jag har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i hela mitt liv...

Men kanske är det så att efersom muskeln drar ihop sig om man inte stretchar så får man ont dagen efter när man gör rörelser som kräver att muskeln ska sträcka ut sig, medan man om man sträckt ut den direkt efter träningen redan har en mjukare muskel? Så att det extra onda jag fick när jag inte stretchade inte var träningsvärk i egentlig mening utan bara orsakades av stela muskler?

Vad vet jag, jag bara spekulerar. Stretchningen är i vilket fall som helst den skönaste delen av träningen, så det vore ju dumt att rationalsiera bort den, även om den inte förebygger träningsvärk...
 
Sv: Tips om träning!!

Det var det jag skrev ;) Att stretchingen innebar mycket träningsverk. :)

GALOPP
 
Sv: Tips om träning!!

mycket bra tråd o intressanta savar;) . Ska själv använda mej av måga utav tipsen ni har skrivit
 
Sv: Tips om träning!!

Hakar på med en liknande fråga eftersom jag äntligen ska ta upp ridningen igen!

Har haft uppehåll i många år p g a en knäskada men är nu i princip färdigrehabiliterad, har dock endast en unghäst och en pensionär hemma men planerar att ta en foderhäst till hösten och vill gärna ta några lektioner under våren för att damma av den värsta ringrostigheten...

Tränar nu löpning och styrketräning på gym 2 dagar/v och yoga/pilates hemma 2 dagar/v. Till en början blir det alltså snart dessutom 1 ridlektion/vecka. Är det bäst att ta den "mjukare träningen" som yoga/pilates dagarna innan och efter ridningen eller vad tror ni? Känner ofta att jag får träningsvärk av gymträningen och det är ju inte så kul att vara stel som en pinne och grimasera av smärta när man ska rida och dessutom inte har gjort det regelbundet på ett tag...likväl kan ju ridningen ge en viss träningsvärk om man är ovan :angel: och det kan det kanske vara skönt med smidighetsträning dagen efter i stället för att släpa sig iväg till gymmet...
 
Sv: Tips om träning!!

Glöm inte dans! Man över balansen, lösgör höfter och bäcken, stärker muskelkorsetten, och övar följsamhet och rytmkänsla. Och så är det KUL!
 
Sv: Tips om träning!!

vad vill ni veta? jag pluggar till idrottslärare så jag har fått en hel del tips o faktiskt lite kunskaper oxå haha ;)
det med träningsvärk eller inte, alltså alla säger ju olika, det kommer rapporter hela tiden om forskning. jag tycker ändå man ska stretcha efter varje träningspass (iallafall de muskler man använt mest), just för att musklerna inte ska dra ihop sig för mkt.
om du får träningsvärk AV att stretcha, så har du nog stretchat felaktigt/för hårt.

du med knäskadan: har du fått klartecken av läkare att allt är ok och att knäet inte tar skada av träning? naturligtvis bör du träna upp knäet och området runtom så fort som möjligt, för att det inte ska "försvagas" för mkt och det är viktigt att du stärker upp ledband osv kring knäet igen - det är dom som skyddar knäet!
jag tycker du ska ta kontakt med ett seriöst gym (eller ngn idrottsklinik/sjukgymnast, hör med din läkare), där kan du få hjälp med övningar som stärker ditt knä så att du tränar på rätt sätt och inte förvärrar skadan.
Simning och även cykling är skonsamt mot knäet, mycket skonsammare än t ex löpning eller tuffare gruppass (ex aerobics m mkt slag osv).
vid ridningen kan du prova sprenger stigbyglar, de tycker jag själv är mkt skonsammare mot höfter, knän och hälsenor (fick själv ofta ont i hälsenorna med vanliga stigbyglar, men dessa "flexar" så mina problem försvann). de är ju rätt dyra, kanske du kan låna först och prova.
Om du simmar och cyklar ett par dgr i veckan, plus styrketränar kanske 1 gång i veckan så ska det nog gå bra! ingen idé att överträna sig, satsa hellre på kvalitet när du tränar.
börja med korta och lugna pass nu några veckor.
 
Sv: Tips om träning!!

Varför träna 5 dagar i rad och sen ha två lediga dagar? Man bygger muskler i vila och muskler behöver minst 48 timmar för att återhämta sig. Alltså bör man inte träna samma muskelgrupp två dagar i rad och att två dagars vila i rad och sen träna 5 gynnar inte dina muskler heller, då får dom ju ingen chans att återhämta sig mellan träningspassen och du bryter ner musklerna istället för att bygga upp. Om du kan så rid eller simma på tisdagen och ha vila onsdag istället. Rätt kost före och efter träning är ju självklart också jätteviktigt för att hjälpa musklerna.
 
Sv: Tips om träning!!

Core = Effektiv och funktionell träning för mage o rygg, med fokus på styrka, stabilitet och balans.
Med andra ord perfekt träning för ryttare, speciellt de som utför mkt stallarbete o därmed sliter fel på bålen, axlar o armar.

som sagt, träna med kvalitet o inte kvantitet!!
 
Sv: Tips om träning!!

*knapplån*

Jag har blivit JÄTTEstel av många års ridande där jag har prioriterat hästens stretching före min egen (eller i alla fall stel med tanke på hur ung jag är och hur vig jag BORDE vara :D).

Så jag har börjat på yoga! Har faktiskt blivit otroligt mycket vigare efter 1 1/2 termin av yoga 1 gång i veckan. Inte bara vigare "där det märks" som att jag nästan kan sätta i hela handen om jag viker mig i höften (kunde sätta i fingerspetsarna förut), utan även i ridmuskler som mage, rygg, höftböjare och axelmuskler. Att töja ut musklerna ordentligt en gång i veckan har lett till att jag har blivit mer följsam och även starkare i min sits.

Rekommenderar starkt! :D

//karin
 
Sv: Tips om träning!!

Antar att du menar mig..?

Jag har gått hos sjukgymnast i 2 månader och ska nu träna själv, har mina knäövningar som jag gör på gymmet nu och har dessutom lagt till övningar för rygg och armar. Har också fått order att börja löpträna och så snart som möjligt komma igång med ridningen igen (eftersom det var mitt mål, att kunna rida igen, innan jag började på sjukgymnastiken).

Tack för tipset om stigbyglar! Var hittar man sådana?

piggis_83 skrev:
du med knäskadan: har du fått klartecken av läkare att allt är ok och att knäet inte tar skada av träning? naturligtvis bör du träna upp knäet och området runtom så fort som möjligt, för att det inte ska "försvagas" för mkt och det är viktigt att du stärker upp ledband osv kring knäet igen - det är dom som skyddar knäet!
jag tycker du ska ta kontakt med ett seriöst gym (eller ngn idrottsklinik/sjukgymnast, hör med din läkare), där kan du få hjälp med övningar som stärker ditt knä så att du tränar på rätt sätt och inte förvärrar skadan.
Simning och även cykling är skonsamt mot knäet, mycket skonsammare än t ex löpning eller tuffare gruppass (ex aerobics m mkt slag osv).
vid ridningen kan du prova sprenger stigbyglar, de tycker jag själv är mkt skonsammare mot höfter, knän och hälsenor (fick själv ofta ont i hälsenorna med vanliga stigbyglar, men dessa "flexar" så mina problem försvann). de är ju rätt dyra, kanske du kan låna först och prova.
Om du simmar och cyklar ett par dgr i veckan, plus styrketränar kanske 1 gång i veckan så ska det nog gå bra! ingen idé att överträna sig, satsa hellre på kvalitet när du tränar.
börja med korta och lugna pass nu några veckor.
 
Sv: Tips om träning!!

ja jag menade dej....
ja men då så, jag fattade det som att du inte kommit så långt i läkningen! då är det ju bara att sätta fart :)
de finns lite överallt, bl a www.henrikssonsridsport.se
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en hund i min närhet (alltså inte min hund) som behöver gå ner i vikt plus bli mer musklad eftersom hunden har rätt dåliga...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 974
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vi har börjat kolla så smått på att ev. skaffa hund. Men då kommer det där med att välja ras! Sambons drömhund är en Australian Kelpie...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 527
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag skulle ha jobba: Mån: 08-20 Fre: 08-20 Lör: 08-20 Sön: 08-20 Nu har/ska jag jobba: Lör : 12.30-01.30 Mån: 08-20 Tis-ons: 20-08...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp