Bukefalos 28 år!

Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstånd"

cahs

Trådstartare
Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i energi så fort han sysselsattes lite mer (inridning och sattes i grundträning). Och kräver mer ju mer han får göra :angel:

Nu har jag efter ett år verkligen fått en förståelse för vad han behöver och hur mycket det handlar om. Jag har även fått tips i själva ridningen som jag utnyttjar så gott jag kan, tyvärr är det svårt med tränare som funkar. Jag kör på sunt förnuft, låter honom komma undan med vissa lättare saker för att inte komma till "där kunskapen tar slut tar våldet vid". Många av tipsen är att helt enkelt rida slut på honom, att longera tills energin lägger sig och låta honom gå varje dag i ett par månader och sedan vila. Men jag tycker inte att det är schysst att rida en 4åring hårdare, snabbare, mer mer mer. Vi utvecklas sakta men vi utvecklas utan att göra stora misstag (nu när jag sänkt kraven), att jag ska korrigera på sätt som bidrar till att jag får korrigera mina korrigeringar osv låter jag bli. Jag hittar mellanvägar. Men då och då ställs ju allt på sin spets. Han är dessutom lite sen i sin utveckling.

Just nu vill jag bara ha mer pepp på att tränarproblemen kommer lösa sig när vintern är över, sätt att aktivera grabben under vintern utan att behöva sitta och rida 1½ h per dag för att han ska låta bli staketet i hagen eller slänga med alla vattenhinkar eller annat påhitt i hagen (typiskt rastlös...) Jag trodde verkligen att jag kunde ta ett skritt-pass dagen efter ett galopp-pass men han var som en kokande kittel :grin:

Jag har redan hört att "hur vågar du rida på en sådan ouppfostrad häst?" och att han är korkad. Så kommentarer som tyder på att jag är kass och min häst är en sabla idiot undanbedes. Jag har gått på många nitar angående träningen av hästar "westernvis" så ni som har en kass bild av mig sen tex förra året får gärna skapa er en ny bild av mig, för det har jag gjort! *postar tråden med andan i halsen*
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Fick förresten tips att träna med inriktning mot showmanship och kossor. Så detta med showmanship försöker jag sätta mig in i mer i dagsläget. Hur jag ska träna mot kossor vet jag inte, jag kämpar mot tre ridbara, påverkningsbara gångarter.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Om jag var du skulle jag träna som man gör med distanshästar vintertid. Låånga skrittpass i skogen, gärna 2-3 timmar. Inte så kul nu kanske när det är kallt men min erfarenhet är att det är väldigt lugnande. Jag skulle över huvud taget inte lägga in några galoppass utan bara ägna mig åt lugn träning. Du vill ju att han ska vara lugn - alltså ska ni bara ägna er åt lugna aktiviteter så länge som ni har det här problemet.

Hur svarar han på trailövningar? Kan också vara lugnande att få dem att tänka. Jag tänker mycket på hundträning där det är svårt att trötta ut en hund fysiskt, utan man får göra det mentalt i stället. Jag tror inte du ska försöka rida honom trött fysisk för det leder nog snarare till en hetsig häst med risk för skador i hans unga ålder.

Lycka till! (har själv en pigg häst)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Vi har precis kommit så långt att jag kan ta en galopp när den där känslan infinner sig "matte, jag vill galoppera, får jag?" och där jag både kan reglera hastighet uppåt och neråt samt ingen stress efteråt i skritten eller traven (han får inte heller sin efterfrågade galopp alla gånger). Så det tänkte jag fortsätta med. Men inte pressa honom eller be honom om en galopp om jag inte får den där speciella frågan från honom först. Han får inte ta eget initiativ ur en stressig stämning och inte heller får han fatta galopp ur en stressig stämning. Detta kom jag på förra vintern när han övergick från att fråga om galoppen till att säga, håll i dig matte för nu springer jag! Då fick det bli skritt. Största felet jag gjort tror jag, att lyssna på den som sa, låt honom springa av sig då!

Trail har vi jobbat lite. Problemet är att jag tycker att det är så fasligt tråkigt att träna trail när jag får rida riktig trail på uteritterna. I somras hoppade jag faktiskt in honom, hoppade ett hinder, tog ner till skritt och gick rakt på ett trailmoment, mer lugn och uppmärksam häst har jag nog aldrig haft. Han var alltid redo för en ny uppgift, frågade efter uppgiften och ingen av oss råkade ut för att bli uttråkad av de olika trailhinderna. Det är rätt häftigt att komma i en jämn efterhindretgalopp och på 20 meter vara redo för att gå in och backa i ett L.

Det går inte rida honom trött så jag har slutat försöka :rofl: Det går att rida oss båda två uttråkade och tappa framåtbjudningen dock! Det heter trail och det går på en kvart :angel: Han gör alla momenten, inte bra eller så men han genomför dom.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Vad är det för ras?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Om jag var du skulle jag träna som man gör med distanshästar vintertid. Låånga skrittpass i skogen, gärna 2-3 timmar. Inte så kul nu kanske när det är kallt men min erfarenhet är att det är väldigt lugnande. Jag skulle över huvud taget inte lägga in några galoppass utan bara ägna mig åt lugn träning. Du vill ju att han ska vara lugn - alltså ska ni bara ägna er åt lugna aktiviteter så länge som ni har det här problemet.

Det här tror jag med på. Man fryser ju mindre om man själv rör sig lite mer så jag hade promenerat istället för att rida och tagit kläder efter väder.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

fullblod - suspisious mischeif, solid paint. Vi har pratat tidigare i munstängartråd om inlärd avkoppling. Det ger resultat och jag har nyligen fått mer grejer att träna för att få honom avslappnad. Genom att på marken vända in huvudet tills han står kvar och slappnar av.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ah, okej... upplever du att han VILL arbeta eller att han vill springa/stressa ifrån det?

Har han problem med kroppen, dvs svårt att arbeta rätt, sätta sig, vinkla sig, samla sig eller liknande?
Eller har han lätt för sig i arbete?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag kan ju berätta om senaste träningstillfället vi var iväg på så ni får en liten större bild av "oss". Tränaren, välkänd i Sverige och omtyckt av måånga, såg rätt tidigt när jag gick med honom i ridhuset att detta var en häst som inte kan kontrollera sig i närheten av mig. Utan måste va och plocka, buffa, mucka gräl och visade mig att jag ska vara ännu tydligare med "min bubbla" och utifrån det började hon visa hur jag ska träna för showmanship. Hon visade denna 360 också som är svåååår med en häst som gärna säger, vafan matte, lägg av, busa med mig! men ett par djupa andetag senare så fattar han ju att han är med i en gemensam grej.

Hon visade även detta med att böja in huvudet och andra passet plockade vi upp det på hästryggen. Pga att jag inte har ridbana eller möjlighet till ridhus så bad jag om saker på rakt spår eller som går att använda på grusvägarna. Tyvärr hände det något i kommunikationen mellan mig och denna tränaren och jag måste ha blivit blockad på något vis, hon ville få honom att jobba på genom att hålla stöd fram och fortsätta driva tills han valde att "gå i ändamålsenligt form" dvs höja sig framför manken. Men min sparvel bara sprang och sprang och inget hände. Hade jag haft mer erfarenhet av att träna för tränare hade jag ju ifrågasatt detta och sagt, detta kommer ju inte fungera för oss. Jag hade kunnat ta mer eget intiativ att jobba med böjningar och ställningar för att få honom "att jobba med mig, inte mot mig" men ja, nått hände. Det var i denna vevan som tränaren kallade min häst korkad :eek:

Hursom så har jag nu lyckats pussla ihop alla pusselbitar och upplever en positiv förändring och en ökad förståelse för vad det är för sorts häst jag har. Men det tog en vecka att återfå självförtroendet :crazy:
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ah, okej... upplever du att han VILL arbeta eller att han vill springa/stressa ifrån det?

Har han problem med kroppen, dvs svårt att arbeta rätt, sätta sig, vinkla sig, samla sig eller liknande?
Eller har han lätt för sig i arbete?

Jag upplever att han vill jobba men det är inte så lätt att motivera honom till att jobba, att gå mer än två varv på volten och jobba på formen är inte sysselsättning utan ren uttråkning. Därav min idé angående att blanda hoppning med trail, där gick inte ett pass där han tappade motivationen eller stressade. Men jag kan misstolka. Jag upplever mer stressen som "måste göra nått, måste göra nått, jag kokar över, jobba mig! det spritter i hela kroppen på mig!" Jobbar jag honom ute i skogen stannar energin kvar utan att han blir uttråkad men då kommer det fler störningsmoment som försvårar för mig att få honom "hos mig".

Han är inte byggd som att han har lätt för sig men jag upplever ändå att han har rätt så lätt för sig, han har inga problem att vinkla in bakbenen eller komma till arbete när han koncentrerar sig. När han väl koncentrerar sig är han :love:
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Häromdagen så hade han demolerat den isolerade vattenbaljan och stod och lattjade med isoleringen (liggunderlag). Då rann bägaren över för mig och han fick följa med och skotta snö. Då nosade han lite på skyffeln och stod sen och kikade och följde med ett steg i taget när jag gick., hur nöjd som helst. Men jag kan ju inte ta med honom som en hund överallt.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ok, hade du upplevt att han hade problem med kroppen hade jag sagt pssm-testa innan du gör något annat. Men det är inte dåligt att göra det ändå, för pssm kan ha alla möjliga skumma symptom inkl psykiska.

Men det låter inte som det riktigt på din beskrivning ändå. I ditt läge undrar jag om jag inte hade ställt av hästen några månader och se vad som händer. En del hästar som mognar sen mentalt kan få "overload" och några månader av gör hela skillnaden.

Men det är såklart svårt att säga såhär vad som är rätt och fel. Dock tänker jag vila före mer ridning på en unghäst, det gör liksom aldrig någon skada.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Han stod en månad (boxvila, orsak okänd, troligen klivit på vasst eller pyttehovböld, friskförklarad på klinik) + lugn igångsättning i somras och fram kom en häst som fick hovis att fråga om jag bytt ut honom. Men för att vila denna rackare behöver jag ändå tips på hur jag ska hantera en överskottsenergihäst. Maxlängden för en vila har varit 6 veckor, sen säger mamma snällt: har han inte vilat klart? Jag orkar inte mer.... Och den vilan gav ingenting vad jag kan minnas. Han vilar i två-tre veckors perioder löpande under året. Men det är kanske för lite? Det känns dessutom som att varje gång vi närmar oss ett nytt genombrott så kommer denna energi fram.

Men jag ska tänka, jag förstår absolut hur du tänker.

Det är skönt att bara få bolla allting med någon, tänka och fundera lite. Testa för pssm har jag klurat på.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Nu låter jag som värsta slavdrivaren men så är det ju inte, han skogsluffar rätt mycket och går på sina upptäcktsfärder under perioder där han verkligen taggar ner och strosar runt. Visar han konstiga tecken på överhettning så återgår vi till skogsluffning, promenad vid hand och ett par veckors helvila. Men han står inte i form av "ut på morgonen, hage hela dagen, in på kvällen" mer än ett par veckor. För mer orkar vi inte med utan då aktiverar jag honom försiktigt, låter honom se sig runt i världen lite igen.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Nu har jag tänkt lite till. Jag avbryter ju vilan när han börjar bli för rastlös och får ha grimma på osv för att mamma ska kunna ta ut på morgonen. Är det så att jag då helt enkelt ska jobba mer från backen under den toppen och fortsätta vila honom? Det var ju lite det som hände under den perioden på box (som för övrigt var 1½ månad och igångsättning 2 månader men inriktning att lugna ner honom i skallen) att jag fick ta dusterna och säga till honom vad som va okey och inte okey, även om han höll på att explodera av energi.

Att lugnet, avslappningen kommer från att "veta sin plats" och då får vara delaktig och jag har ändå varit lite för snäll mot honom och det skapat en form av stress att få vara med, att göra mer? Att detta återspeglar sig i ridningen, att han testar gränserna för vad han får göra hela tiden och det ger mig känslan av "stress"?

(Mycket lär man sig av att bara skriva, få lite nya frågor och tankar, fundera och skriva...)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag funderar lite på vad du ger honom för foder. Kan det vara så enkelt att han får för mycket energi?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Generöst med grovfoder, från och med idag fri tillgång. Utöver det 1,5 kg hippo grow. Han är precis likadan på enbart grovfoder + lusern. Han går ute i stor hage 8-20 i regel. Jag kom över ett billigt parti havre och testade, ingen skillnad i energi över huvudtaget utan hade under den givan ett rätt jämnt, lugnt humör...

Jag börjar fundera på om problemet ligger hos mig. Som allting annat. Men jag vill väl! Det är bara inte så lätt att hitta den hjälp som behövs.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Men vad är det för värden på höet? Behöver den verkligen 1.5 kg kraft om dagen? Om du har kollat din foderstat ordentligt skulle jag tipsa om att kolla upp syskon och se hur dom är/varit i tempramentet som unga. Då kanske du får lite mer att gå på
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Proteinvärdena är inte så höga. Så det behövs än så länge, tanken är att slussa ut det allt eftersom jag ser att han käkar upp sig mer. Han är svår att hålla i hull.

Vi får se om Elanor är sugen på att dyka in, tror det är hennes häst som har samma pappa som min. Jag hittade även en avkomma på Gotland som jag såg lite filmer på, ser ut som det är en häst i samma kaliber som min. Jag skulle även kunna ringa både senaste hingsthållaren samt tidigare, jag har bara inte "vågat" eller "fått tummen ur" ännu.

Det jag hörde när jag köpte honom (efter det första halvåret i stallet, 1 April av alla datum :angel:) var att många av avkommorna kan vara lite sävliga. Jag vet även en av avkommorna som gick på ridskolan, en väldigt lugn och trevlig prick. Så jag trodde inte enligt de undersökningarna jag gjorde att jag skulle få en sån här häst! Stoet vet jag ger hästar som är väldigt präglade av pappan.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag har för övrigt bollat vidare med mamma om detta att sätta honom i vila.

Och tänka som så att första delen av vilan kommer funka rätt okey, sen kommer energin eskalera och att jag då är där för att möta upp den med att verkligen säga till hur man uppför sig och inte (dvs, något hårdare/tydligare än innan, eftersom jag nu vet att jag gör rätt) och fortsätta vilan tills han accepterat läget och då varvar ner. Tar det flera månader så får det ta det liksom... Målet av vilan blir ju då att han varvar ner.

Vad tror ni om det? (Och nu vet ju mamma också vad det handlar om och kan vara en större del av arbetet än tidigare)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 219
Senast: Karminnie
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 436
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 605
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp