Bukefalos 28 år!

Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstånd"

Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Men hur ser MJ ut?
Vill du fodra upp honom är det ju bättre att ge mer hö än kraftfoder så han behöver ju inte tappa även fast du skulle ta bort det. Och du gav väl lucern också vilket ju får upp proteinet.. Men du har säkert koll på det där ;)

Elanors häst är e: JJ Barred King
Men att kolla med uppfödaren kan ju också vara en bra ide :)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag hade för mig att hennes va släkt med min! Ja ja, så kan det gå.

Somsagt, jag gör gärna ingen förändring förren jag ser en ökning av hull pga fri tillgång. Då kan jag slussa ut kraftfodret som är mitt mål. Ett överskott av mj ger ju en ökning av hull? Tillräckligt med protein håller musklerna på plats? Så att minska MJ för att få en lugnare häst skulle ju i mitt fall ge en tunnare häst. Eller hur tänker du? Jag är ju liksom inte intresserad av att sluta stödutfodra nu och ha en häst som faller ur under vintern? Hellre då att han blir tjock (vilket inte lär hända...) Bara så jag inte missar något spännande du tänker på.

Growen innehåller ju 135 smrp, lusernet 105. Därav mitt val. Mj är täckt med råge som vanligt. Förra året köpte jag in en pall med Spannex/completts lusern men lät bli då analyserna verkade vettiga. Då fick de inte fri tillgång såhär tidigt heller.

Tycker du att jag ska räkna om allt igen?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag kan inte ta för givet att han äter mer pga fri tillgång, det återstår att se. Jag skulle inte kalla honom matvrak.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Det är ju som sagt svårt för mig att säga något eftersom jag inte vet dina värden, men spontant kanske jag hade letat efter ett hö med ännu högre värden för att slippa ge så mycket kraft. Hästar har ju svårare att tillgodogöra sig näring från kraft än från grovfoder så varför inte öka på lucernet istället? Eller kolla efter en olja att lägga till för extra fett om det är det du är ute efter. Bara en tanke
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ja, jag förstår. Ska tänka lite samt sova på saken.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ju mer du berättar om din häst desto mer ser jag likheter med min egen, en mycket speciell herre ;)

"Vila" tror jag kan vara bra men inte i den bemärkelsen att han bara står och ugglar utan snarare att han vilar från ridningen. Du sa det själv: ha honom som hund ett tag. Ta med honom på promenad, lär honom visa respekt för dig när du står på marken det kommer att underlätta i ridningen framöver. Jag har gjort och gör så fortfarande med min häst och det ger resultat.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Skönt att få lite förståelse måste jag säga. Många bara skrattar åt alla upptåg och ser inte baksidan. Idag på morgonen gjorde jag experimentet, leker han med den tomma vattenbaljan pga att han är törstig, eller leker han? Så jag fyllde på och slängde ut en balja till. Gissa vem som stod vid den tomma och lekte en kvart till? Dumskalle tänkte nog hagkompisen, det finns ju varken vatten eller mat däri.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag tänkte jobba mot showmanship utöver den dagliga hanteringen (visa respekt osv).
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Rent spontant: Du kanske ska skaffa en pilatesboll till honom att leka med i hagen?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Klokt :) har själv hämtat inspiration där ifrån :)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag testade förra vintern, på tio minuter hade han lyckats demolera den och skuttade omkring med "trasan" i munnen. Det verkar som att mamma har fått tag på begagnad lekboll med handtag så det blir att testa. Han biter, gnager och är på med frambenen på leksakerna... 25liters vattendunkar är roliga också.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag fick förresten frågan om han va flaskuppfödd senast också. Men det är han inte.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ojdå :D Hoppas den din mamma fått tag på fungerar bättre :)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Prova annars med lite grövre grenar, gärna av lövträd, som han kan knapra på. Min pålle gillar att göra åverkan på ett träd i sin hage, tror det är en sälj? Knapra av barken är tydligen väldigt gott iaf :D och han får göra så...
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Vi hugger varje vinter sly och slänger in i hagen så de får gnaga bark, men de är också så lugna att de inte riskerar att spring och göra sig illa på dem...


Ang. Påhitt så förstår jag precis, hittar oxå alltid på konstiga hyss och nya saker så grannarna tror jag är galen...
Började för att toleransträna henne då hon var tittig, men fortsatte för att det var så roligt! Så hyss vid hand rekommenderar jag varmt, rolig hjärngympa!!;)

Lycka till med ditt energiknippe!;)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Det funkade väldigt bra att släppa ut hästarna på en åker med lite träd och buskar i kanten, då kan mammas häst stå och äta och min sparvel kan gå på utforskarrundor men fortfarande va inom synhåll för varandra. Verkade iaf så. Sly och naturligt hittepå finns.

Såg här idag med att hans rumpa dragit iväg igen. Att man aldrig ser det innan man en dag tappar hakan!
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

oj, vad kul, låter som min 5åring, han är inte rädd för nått, och har sönder allt ;) tänker på 2 saker spontant

dels rider jag inte min alls så mycket, han är lite för omogen, efter ca 10-20 min träning är han trött, jag tömkör ibland och tränar från marken/ och rider, det kan räcka för honom, jag märker direkt när han blir trött, han liksom försöker äta upp tömmar och tyglar , mina skor allt...

en sak som slog mig då, hur många hästar har du i hagen? är hagen stor?

Jag tänker att vill jag att min kille ska bli lugn då tränar jag lugnt, hoppar han runt när jag leder honom på banan tex, står jag blixt stilla tills han lugnar sig, som belöning får han komma till mig, jag går inte ett steg fram om han inte är sänkt och lugn.

i sommras hade vi 4 hästar i hagen, han skulle banne mig ha kolla på alla, det var super kul, dessutom fanns i den hagen mycket roliga saker att leka med och det gjorde han gärna.

till slut delade vi på hästarna och han fick gå med ett lugnt sto, han fick inga saker i hage att "hålla på med" för det bara eskalerar och han blir bara vimsigare, ett tungt badkar med vatten bara. Det gjorde honom, lugn, att för vissa individer så föder saker stimulans och sen kan de inte sluta utan det blir bara mer och mer.

oj nu kanske jag inte skrev sammanhängande ;)

men för mig funkar det, desto mindra saker att stirra upp sig med= lugn

tränar jag så utgår jag från lugn.

tex koner på banan eller hinder att rida runt är uteslutet nu, han äter upp allt och välter allt ;)

känner jag att han en dag på banan är stirrig och hoppig brukar jag bara göra en liten övning som han kan bra, så att han fokuserar och gör bra ifrån sig.

Kan ju oxå tillägga att min gärna segrar ibland och innan bockade han varje pass, det är nu helt borta ( men då har vi inte provat rida ut i skogen ännu ) känns inte som vi är där ännu lixom ;)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag har just nu två hästar inkl honom. Hade gärna behållt den tredje men jag tröttnade på honom. Flocken är stabil, mammas häst föredrar att ta det lugnt och min kan tänka sig att stå och äta en stund men går sedan på små promenader eller hittar något annat än mat att pyssla med. Mammas häst är lite som ett ankare. Hagen är stor. Jag kan inte tänka mig att min skulle må bra av att gå i en flock eller i en hage där det inte finns något att göra. Han har ingenting emot att öppna grinden och ta med de andra hästarna på promenad i sådana fall. Jag tror inte på att ha en leksaksfri miljö till en 4åring (eller ja, snart 5åring). Hellre att han busar av sig i hagen än får för sig att man ska busa med mig i brist på annat.

Jag har alltså inte tillgång till ridbana hemmavid och grannens är 18x35 utan staket. Jag rider i skogen, på mindre gräsplättar, åkrar, off road och på grusvägarna. Vilket har sina nackdelar de dagarna han är överladdad men det är bara att "nysta sig in i energin och vända den till arbete" och det tar vissa dagar runt 40 minuter men ut kommer en otroligt arbetsvillig och urtrevlig ridhäst. Jag ger honom den tiden och det tålamodet och försöker alltid se till att den första delen är avklarad innan hela passet är slut. Och då är han inte ens i närheten av "trött" varken fysiskt eller mentalt, han är bara nedtagen på jorden igen. Fick rådet att longera honom efter de ridpassen, för att få ur den sista av energin. Jag har inte tagit ställning till detta ännu. Att longera innan gör jag inte, jag har för kasst underlag för att longera ur honom den energin och vara säker på att han inte kommer göra illa sig på något vis.

Det jag uppfattar som ett problem är hur vi ska komma vidare i ridningen från där vi står nu till ett mer avslappnat läge. Att minska ner dessa 40 minuterna till 20 minuter vore underbart. Men inte ens med duktig tränare tar det kortare tid än 40 minuter. Jag ska försöka att verkligen fundera på vad det är som är skillnad mellan de pass han är mer i varv och de pass där han är i skogsluffar-mood från början.

Jag har inte problem att han leker med sakerna på ridbanan eller mina gräsplättar. Att det sen kan finnas annat som fångar intresset är en sak men han är inte intresserad av själva träningsredskapen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Han får förresten vila lite nu, en aktiv vila dvs! ;) Han är ju himla rolig, jag får ta ut honom ur stallet först nu innan jag leder iväg båda mot hagen och idag fick jag backa honom i serpentinbågar för att få honom på ett vettigt ställe utanför stalldörren. Inga problem alls. Blev även ett tredjedels varv runt inner bakben innan vi var i position att gå iväg till hagen. (hade visst både pulka, skottkärra och pall stående i vägen)

Detta kommer jag ju få äta upp att jag berättade vid insläpp ikväll men... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Lösdrift är mitt första tips, det gjorde underverk på min virrpanna/energiknippe.

Jag hade nog även provat att rida riktigt länge någon gång, långritt eller något liknande, så att hästen får en chans att förstå att det blir mer jobb och att man lika gärna kan ta det lugnt.

Jobbigt är det i varje fall och jag förstår frustrationen.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 436
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 605
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp