Bukefalos 28 år!

Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstånd"

Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Att leka i hagen tycker jag är naturligt för en 4-5 åring.

När det gäller min häst har jag inget önskemål att trötta ut honom vare sig fysiskt eller mentalt utan snarare uppnå ett avslappnat tillstånd där vi kan börja arbeta tillsammans, att hitta harmoni. Jag tror inte man når dit på riktigt genom någon form av uttröttning.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Han blir något lugnare under betesperioden när han går ute men inte "tillräckligt" så att säga.

Haflinger89 det är precis så jag känner också, att han på riktigt ska bli avslappnad. Att han/jag lär sig hantera energin utan att agera ut den dagligen.

Jag funderar på detta med "inlärd avkoppling" som wrangler berättade för mig senast jag bad om tips, det går kanske jobba honom med att rida en runda på en kvart, binda upp honom och låta honom stå tills han vilar och då ta en runda till på en kvart? Men vet inte om det är en bra idé eller inte. Men då kanske jag kan uppnå något utan att rida skiten ur honom (som inte går).
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag funderar på detta med "inlärd avkoppling" som wrangler berättade för mig senast jag bad om tips, det går kanske jobba honom med att rida en runda på en kvart, binda upp honom och låta honom stå tills han vilar och då ta en runda till på en kvart? Men vet inte om det är en bra idé eller inte. Men då kanske jag kan uppnå något utan att rida skiten ur honom (som inte går).

Detta tycker jag låter som en bra idé, prova! Meningen är ju just att hästen ska koppla på "koppla av switchen" så fort man ber den om det så att säga.

Tror också det är bra att göra som du gör och inte kräva perfektion utan kompromissa.
Lösdrift om det är möjligt låter också som en bra idé.

Du verkar ha en unik och speciell häst iaf :D

Om man tittar på den rent blodslinjemässigt så är det löphästar och ranchhästar om jag kommer ihåg korrekt utan att kolla?
Det låter ju (tyvärr) som att han har fått lite av det värsta från båda - ta inte illa upp, det kan bli bra ändå men kanske tar längre tid och mer jobb. Skönt att han är hos nån som inser det bara och inte bara kör på, idiotförklarar och knäcker honom.
Jag får en känsla av att detta är en häst som hade passat på en ranch jobbandes 12 timmar/dygn...

Hur tränar man riktigt energiladdade långdistansgaloppörer till exempel? Fråga på galoppforumet, dom kanske känner igen typen? (jag har ingen aning, men tänk utanför lådan typ)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Låter som en drömhage i hästögon!;)

Det enda träningstips jag annars kan ge är att träna in parkeringsläge.. Halt och stå avslappnat, läänge, både av och uppsuttet.. Då kan man pausa i ridningen och starta om från noll stress..
Fungerat jättebra på mina, men de var aldrig så överspeedade som din.
Sen är det inte den allra roligaste aktiviteten mitt i smällkalla vintern..;)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Bara att testa:) Den som inte vågar misslyckas kan heller aldrig riktigt lyckas :laugh:
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Här har vi pappan: http://www.allbreedpedigree.com/suspisious+mischeif

Och här har vi mamman, Top Beauty e: Richard of York u: Topsy

Jag ska höra på galoppforumet om dom har något intressant att tillägga, kan ju vara något speciellt från mammans sida som kommit upp som jag inte undersökt också.

Men jag gör nog så nu att jag börjar med att vila honom och när jag känner att jag är redo och har en bra plan för hur nästa träningsperiod ska se ut så får han gå ur vilan beroende på hur länge och vad som utvecklas under vilan. Med fokus på mer "inlärd avkoppling" och showmanship under själva vilan. Och så ska jag spara pengar så jag kan köra honom alla 18 milen enkel resa till den enda tränaren som jag har förtroende för.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Parkeringsläget är den inlärda avkopplingen vi pratar om, avswitchen. Att kunna "bara parkera honom" kommer väl med tiden, det är ett bra mål att kämpa mot.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

ok ;) alla hästar är ju lite olika ;) det funkar på min iallafall ;)

Men en annan sak jag kom på nu. Det var ju ett tips jag fick till MIN häst så det kanske är helt uteslutet att göra på din, men nån annan kanske vill testa som har påhittiga heta pollar ;)

till den som vill ;

För att få hästen att utföra något bra, så ger vi ju beröm när hästen gör så. Endel (inte alla) kan tycka att ett bra beröm är att sluta träna den unga hästen. tex hästen gör något du ber om och då slutar du dagens träning, det är berömmet så att säga.

Min häst kom till mig som 4åring, han hade då stått i tävlings stall med hög prestations nivå, han ville inte... (väldigt enkelt förklarat nu som ni förstår). Varje gång han reds stegrade och småbockade han. ( är genomgången på alla sätt av vet. inget fel och röntag m.m.)

Mycket lugn träning från marken och naturligtvis lång tid att lära sig nya stallet m.m.

Fick jag detta tips. "Hur vill du ha hästen?" jag svarade "lugn", "då sätter du dig på honom går några steg andas tungt och när hästen slappnar av och tex frustar eller hur nu hästen visar sig avslappnad, hoppa då av och beröm"

Det fick då honom att inse att varje ridpass avslutas när man är lugn, efter bara 3 träningar var han lugn redan vid uppsittningen, detta tar vi med oss i all träning, bara det att jag hinner lägga till fler saker att träna på, men i och med hans förflutna med ganska stora krav tog det oss ganska lång tid innan han förstod att jag inte tänkte ställa samma krav ( ännu ) ;)

Ta nu inte detta inlägg som att det "måste" vara på detta viset, det passar endel hästar, inte alla ;)

Angående longering efter passet, kan det inte vara så att om du longerar efter passet för att få slut på honom, kanske han bygger upp ännu bättre kondition och istället bara kräver mer och mer i slutändan?

Är han pigg och lite busig eller blir han stressad? ibland kan ju stress kanske inte visa sig så väl som stress utan som pigg och bus?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Menar förstås att du parkerar brevid honom!;)
Att det blir en övning där hans uppgift är att inte flytta fötterna förrän du ber honom igen, att avslappningen kommer när de kommer underfund med att det inte var så svårt ändå..;)


Min erfarenhet från galoppen är att de hästar som är överaktiva helt enkelt får lov att hantera det och gå med resterande på turen. men toleransnivån för överaktiva hästar är ju en helt annan där..
Överskottsenergin brukar då gå uppåt i språnget eller bocksprång, het framåt eller tvärtom de som kräver frökenhänder och blixtsnabb eftergift.. Sen kommer de som hittar på att springa baklänges eller snurra runt, hänger i tygeln osv osv...
Så jag tycker att du tagit ett steg längre som vill träna bort det, finns ingen tid för sånt i galoppstall..

Men kolla i galoppforumet, det finns jättemånga duktiga ryttare där hästarna smälter i deras händer (underbart att se) även om det kan vara svårt att beskriva istället för att göra det själv...

/mvh fd. Galoppmänniska med westernhjärta ;)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ja men precis! Jag har ju hjälpt till att rida galoppörer men ingen av dem va så överaktiva som Ubben. Energiska absolut men inte så de krävde speciellt mycket. 2 åringen jag hjälpte till att rida in och fick testa på en rakbana va ju som en vettig nybörjarhäst i jämförelse... Jag menar, vad fasiken är det för häst jag har!:eek: :love:

Träffar ägaren till fullblodet i helgen, får se om hon har något tips.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ja usch, nu postade jag tråden under Galoppforumet. Nu kommer jag ju sova dåligt en natt till och drömma om vildhästar i trädgården, några rostiga, andra svarta... :rofl:(Här är tråden)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag hoppas att ingen fick för sig att jag menade att du skulle rida "skiten ur" din häst. Det upplägg jag tänkte mig var mer i stil med det du skriver om men jag tänkte mig att det är roligare att ta det på en långtur :)

Jag tror fortfarande att lösdrift kan göra mycket, min blev det väldigt stor skillnad på.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Ja, jag hade inte tvekat angående lösdrift men då får jag bygga en och det känns sådär om vi behöver flytta i sommar. Men att då söka lösdrift, absolut...
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Nu är inte jag westernryttare eller westerntränare, utan dressyrtränare och problemlösare. Dock rider jag med neckreining själv och har en del insikt i westernvärlden iom att en av mina närmaste som jag även jobbar en del ihop med sysslat med western utöver sitt jobb som problemlösare och inridare.
Jag tror dock jag kan komma med några tips oavsett.

När jag hör om din häst tänker jag på att den är ung och går i en flock som nog inte stimulerar honom så mycket. Jag tycker det är utmärkt med antingen fler unga eller en stooor flock(nu pratar vi runt 30 st) och lösdrift för såna individer. Mycket grovfoder ger du redan. Jättebra!
Med såna hästar som din kommer inte endast lösdrift eller endast ridtips få honom lugn som en filbunke. Men om du lägger ihop en massa olika saker kan de kanske var för sig ta bort 1% energi var och ihop blir det en tydlig förändring.

Jag tror också på att lära unga hästar impulskontroll. För utöver det att din individ har mycket energi brukar så unga hästar inte riktigt kunna kontrollera sina impulser.
Vissa såna som din går också in i en energikick eller som jag ser det stress som de behöver hjälp att få ett bryt i. De kan inte själva lugna ner sig och bryta när de väl börjat jaga upp sig.

Jag hade sett din häst som en som är under inridning. För jag tycker inte en häst är färdiginriden tills den är mer hanterbar i form av rätt energi än din är. Vissa indiider behöver en typ av stödundervisning sas. Det handlar inte om att de är korkade på något vis. Det tycker jag är förmänskligande av hästar att säga sånt om en häst som inte reagerar som övriga man stött på.
Jag tror det handlar om impulskontroll till stor del. Och det behöver man inte bara träna uppsuttet.

Jag tror att du kan gynnas av att ta rundor där du går och rider om vart annat. Gärna med sällskap av annan häst. Du håller dig då inte till släta stigar och vägar, utan går i rejäl terräng och över stockar, diken, klättrar, går genom sly, under granar etc.. Sånt som mentalt och fysiskt får din häst trött. Du arvar det med ridning och sitter av då hästen är i lugnt tillstånd.
Du får nog räkna med att du här lägger flera h på eran runda. Men hästen kommer vara trött om du gör det på rätt sätt. Iom att du går så mycket och håller lugnt tempo utöver kanske någon trav och galopp när hästen börjar bli trött överbelastar du inte.
Du binder också när hästen är trött upp den och låter den stå och vila. Ev kanske din häst inte har större lust att stå still och vila. Då låter du den jazza runt och går inte fram förrän den är taggat ner och tar loss. Det lär den impulskontroll.

Du kan då du serverar maten lägga fram den men låta hästen stå på avstånd och vänta en stund och säga att den får komma och äta då den visar ett behagligt sätt. Det lär den impulskontroll.
Sånt får de ju lite gratis lära sig om de utfodras i hagen och man har en tydlig ledare som säger åt ungspolingarna. Detsamma gäller drickandet i hagen. De får ibland vänta när ledaren ska först. Har man en stor flock med en hel del äldre så får hästen dessutm vänta ännu längre ibland. Stort plus!

För att lära in bryt uppsuttet tycker jag den övning din tränare eller någon gav med huvud/hals böjt tills hästen är lugn och då släpper ytteröga och ytteröra till ryttaren är bra på såna här lite specialfall. Man kan också i tömkörning lära in bryt där man vänder hästen 180 grader och sen det viktigaste av allt: ger paus! innan man fortsätter fram. Dvs fel energi och stress leder till brytet. De lär rätt fort in det. Och man kan sen ta med det upp i sadeln. Då får man verktyg att bryta fel energi.
Man ska inte underskatta viktn av att efter korrigering(som det är att bryta) ge en rejäl paus. Pausen behövs för att hästen efter korrigeringen ska gå ner i energi och även för att det ska sätta sig i nervsystemet så de lär om. För i de här fallen tror inte jag det handlar så mycket om tankar. Det är instinkter, reflexer, impulser. Och då måste man lära om nervsystemet. Det tar tid! Men med repetitioner och konsekvens går det.

Det finns en massa saker man kan göra för att lära dem kontrollera sig. Men mycket behöver det finnas tränare på plats för.
Så genom att optimera dina förutsättningar att jobba med hästen tjänar du mycket.
Man kan inte träna bort/korrigera bort energi. Men man kan få dem att kontrollera sig lite bättre. Och man kan hjälpa dem få utlopp för sin energi på ett gynnsamt sätt.

Ofta när man träffar såna här hästar har människorna fått rådet att rasta av dem. Men man vet inte riktigt hur man ska göra det i rätt energi. Man blir ju bra på det man tränar. Och de hästar som har en sån här problematik som man då bara försöker rusa av på olika sätt tränar bara mer på att vara i fel energi.
Givetvis ska de också få röra sig! De kan ha stora behov av det. Men man måste vara noga med att hjälpa dem bryta när de kommer i fel energi. För de spiralar bara vidare i den annars. Det tror jag du märkt. Man kan rida dem så pass trötta i kroppen att de börjar snubbla. Men de pinnar hysteriskt på iaf iom att de gått igång mentalt och då går på ren mental "energi" och stresspåslag med alla hormoner det ger i kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Tack för att du kikade in! :) Jag ska begrunna detta mer innan jag svarar med mina tankar kring det du skrev men det låter som du satte ord på mina tankar och uppfattningar!

Vissa såna som din går också in i en energikick eller som jag ser det stress som de behöver hjälp att få ett bryt i. De kan inte själva lugna ner sig och bryta när de väl börjat jaga upp sig.
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Kan bara tillägga att på många såna individer så kan glada tillrop och verbala beröm bli overload. Det drar igång deras energi och höjer den för mycket.

Min häst var som din och gick inte att sjunga på, berömma med för mycket uppåtenergi etc. Det var bara eftergift, lugn och tyst som var det som gav bäst effekt i honom.
Idag "tål" han(dvs kan bibehålla normal energi) att man sjunger och en viss mängd ljud från mig i form av förtjusta läten. Men man får vara på sin vakt fortfarande för att inte göra honom en otjänst och trigga igång någonting.

På en del andra latare individer eller ston över lag upplever jag att ljuden kan ha en positiv effekt och få hästen att kämpa på mer.
Men med såna som din och min är det ju sällan så att de inte kämpar på. Men de kämpar för det de tror på. Och det är ju inte alltid sånt som vi vill.
Såna här hästar har ofta också en benägenhet att lära fort bara man gör rätt. De lär in nya saker fort i form av nya rörelser, nya trick, nya blabla.. Men de lär också in "fel" fort om man gör fel. Och de missuppfattas då av många tränare, veterinärer, hovslagare etc som korkade eller omöjliga iom att de är så känsliga och lättlärda att de snabbt lär in det vi visar dem/lär dem. Även om vi omedvetet lär dem fel saker.

I din hästs fall så har han nog en naturlig benägenhet att göra så som han gör. Han har en större fallenhet för stress än andra individer. MEN man har också hjälpt honom vidmakthålla det omdevetet. Tror jag..
För så brukar det alltid vara.:D

Jag tror det borde gå att hjälpa din kusling tagga ner.:)
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Jag berömmer med Braaaavooooo, segt, utdraget med positiv betoning. Bra kan han ju, voooo är ju så luuugnt så luuugnt och hjälper mig att behålla fattningen så att säga. I skritten är det inga problem med vad jag hittar på där uppe, lite sjung och skämt påverkar oftast inte alls. Men ett felplacerat uppåtljud, tjohejsan. Men han är charmig på sitt vis. Speciellt nu när jag börjar hitta vad jag ska koncentrera mig på.

Sen är det detta med överslagshandlingar, blir nog lite som dina uttryck om bristande impulskontroll och energitoppar. Idag när vi tog in dem från hagen va hunden ovanligt intressant, så jag fick korrigera tempo och backa bak när han kapade min väg för att gå till hunden. Då var ju mina skosnören så lägligt nära munnen och energin kändes som "måste göra av den på nått!". Jag kallar det kort å gott överslagshandlingar.

Han har varit lite värre senaste dagarna men skaren i snön har begränsat dem i hagen, annars har han faktiskt stått på vila sen tråden startades. Tränar ut och in från hagen, stå lugnt i gången och energin är ovanligt stabil, det är så himla skönt. Men jag har isbroddar till mig och häst redo om vi behöver ut och promenera på isgatan. Men kan han stå så får han gärna göra det, jag är inne i en svacka.

Jodå, jag tror det går att få ordning på busen! Nu vilar han mulen i armvecket ibland utan att först ha försökt riva och slita. Så visst händer det saker men du hade säkert fått mer saker att hända än mig!
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Hur påverkar uppväxten egentligen? Ubben blev ju en oönskad häst när han inte blev fläckig, flyttade för mer intensiv omvårdnad med sin mamma efter 2 månader ungefär. (stoet var utlånat) Vet inte om han flyttade till lösdrift direkt som avvand eller om han stod hos stoägaren innan. Lösdrift fram till året därpå (kass lösdrift), bodde hos stoägaren tills hösten som 2åring då han kom hit.

Tycker att han är rätt "vett och etikett" med andra hästar men mer att önska angående människor. Men tänker på lättheten till stress?
 
Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån

Uppdatering efter en 2månaders vila.

Nu har han varit igång sen 1 februari, ridmässigt har han varit en pärla och reagerar verkligen positivt på ORS som "switch off" om han börjar stressa upp sig. Så där har det verkligen hänt något! :love: Och så mjuk och lyhörd :bow:

Han va även med som sin första varmskoning i tisdags där han tyckte ugnen lät konstigt men brydde sig nada om själva skoningen. Utan han stod i gången och sov mestadels (när inte ugnen lät och pustade)

Men nu fick vi in en ny häst i flocken och min innan så väluppfostrade häst i gången har blivit en drypande blöt, stressad, frustrerad liten grabb där det tog 40 minuter innan han började minnas sin "switch off"-träning. Och anledningen till att jag tänkte testa hur väl denna switchen sitter var pga att han rusade runt i boxen och igår även hade sönder delar av en boxvägg i sin frustration. Jag hade även tänkt ta en promenad på morgonkvisten men så blev det inte utan jag satt i kylan utanför stallet och väntade (imorgon tänker jag ta med en skön stol och en bra bok...) Boxen är lagat och förstärkt.

Han gillar för övrigt den nya lekkompisen men följer efter den nya kompisen som en blodigel.

Så lite pepp och kanske något mer råd, någon? :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 213
Senast: Karminnie
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 436
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 605
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp