Bukefalos 28 år!

Tips på bra kattsand?

Sv: Tips på bra kattsand?

Hos oss luktar det inte något kattsand alls, katterna luktar om tassarna när de varit nere i ena lådan som har EC, annars ingenting.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på bra kattsand?

Du har inget namn på det du använt? "Kristaller" är det sådan kristallsand (som finns på t.ex. zooplus) du menar eller något annat?

Sorry, det var några år sedan... Det ser ut som typ krossat glas nästan, lite vitare, med lite blåa "pluppar" i. Det är den enda kristallsanden som Coop har, eller iaf hade då.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag använder stallpellets i en vanlig låda med huv. Det är det bästa strö jag någonsin använt, det luktar gott och är billigt. Jag tycker inte att det är svårt att göra rent i lådan heller, det är bara att ta bort de pellets som lösts upp förutom bajset.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag tycker att ÖkoPlus är superbra kattsand. Den luktar inte, är komposterbar, man kan spola ner klumparna i toastolen och den är helt av organiska fibrer och ska ha över 700 % uppsugningsförmåga. Lagom stora "korn" som inte fastnar i kattassarna.

Jag har provat World´s best cat litter också. Den är gjord av majskärnor och har också alla ovanstående fördelar. Men sanden är så fin, så den sprider sig överallt.

ÖkoPlus är därför bäst av dem två.
(Jag vill ha komposterbart och så miljövänligt som möjligt. Om någon har andra tips på sådan kattsand, så dela gärna med er.)
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Åh! Den ska jag kolla upp, jag vill ha så miljövänligt som möjligt.
Vet du vart den tillverkas?
 
Sv: Tips på bra kattsand?

ÖkoPlus tillverkas i Tyskland. Så det är ju inte miljövänligt med tanke på transportsträcka.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

För mig fungerar stallpellets väldigt bra ur miljösynpunkt också även om det går i brännbart och inte komposterbart. Bentonitsand är inget alternativ om man bor i hus eftersom det måste köras till tippen...
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag vill gärna kompostera nu när jag har möjlighet att anlägga en kompost hemma.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Det förstår jag! Spån(som det blir av pellets) går ju visserligen att kompostera men behöver ligga ett tag för att förmultna; huruvida man kan eller bör kompostera kattbajs har jag ingen aning. Vi låter kommunen kompostera åt oss. ;)
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Kattbajset spolade jag ner förut när vi hade PW o resten komposterades. Jättebra o miljövänligt!
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Det är nog helt ok. Det enda jag läst om att kompostera kattsand är att komposten inte bör används till jord där man odlar grönsaker eftersom toxoplasma inte försvinner genom kompostering. Det finns ju visserligen bara i bajset.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag har just börjat försöka vänja över katterna på Peeweeströ. Tidigare har dom gått på EverClean. Har en ren Peeweelåda på badrumsmattan och en med EverClean i kattlådehuset som jag successivt har tänkt fylla mer och mer pellets i. Ena katten har dock frivilligt varit och pinkat på Peeween redan :)

img_20130127_142659_51053c189606ee5ad865b9b2.jpg


Jag hoppas verkligen jag lyckas få över dom på träpellets för oj vilken underbar "uppfinning" det verkar vara. Jag älskar den än så länge :love:
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Det enda jag läst om att kompostera kattsand är att komposten inte bör används till jord där man odlar grönsaker eftersom toxoplasma inte försvinner genom kompostering. Det finns ju visserligen bara i bajset.

Tyvärr kommer jag inte att kunna odla, eftersom mina närmaste grannar är Familjen Rådjur och Klanen Vildsvin. :D
Kompostjorden ska bara spridas ut på (natur-)tomten.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Nej, nej! Jag gillar dem! Du vet, stadsbon som flyttat ut på vischan och är helt lyrisk över Naturen och Dess Invånare. Jag har ju lo och räv härutanför också! Fast lon har jag inte sett, bara spåren. Och så världens sötaste ekorre. De enda jag inte gillar är nötskrikorna... och mössen...
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Tigerino sanden på Zooplus är det bästa som hänt denna kattnörd. Betydligt billigare och drygare än EC och dammar inget. Sparar 600:- i månaden sedan jag bytte.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Den bästa sand jag testat är eldorados som jag köper på Willys. Den kompakta sorten, 5 kg påse. Blir klumpar, är luktfri och lätt att sköta lådan. Att den sedan är billig gör ju ingenting, kostar ca 20:- för en påse.
Vet dock inte var den kommer i från och hur den är miljömässigt.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

"Vänja över"?
Jag bara bytte jag, "nu äre pellets i skitlådan, enjoy!" :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 156
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag går snart i taket! Letar efter en luktfri (inte tvunget parfymfri men så det inte stinker), klumpbildande och framför allt dammfri...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp