Bukefalos 28 år!

Tips på bra kattsand?

Sasse

Trådstartare
Jag använder mig av EverClean i dagens läge, men jag känner att det är dags att gå över marknaden och se om det finns något bättre, och billigare. Jag är rätt nöjd överlag, den största nackdelen är klart priset och även till viss del att det sprids sand överallt även om jag har huv. Jag kan förvisso överleva med att dammsuga rummet ofta, men det hade varit guld att slippa det.

Jag har funderat på PW-kattströ, men hur är den att använda? Jag har ingen PW-kattlåda, den känns lite i minsta laget tycker jag. Är det någon som har använt ströet till vanliga lådor och hur fungerade det? Luktar det t.ex.?
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag har använt vanliga eldningspellets i vanlig kattlåda, funkar toppen och luktar bara härlig tallskog :love:
Jag har då plockat bort bajset och större delen av smulet med en skopa, sedan tömmer jag allihop regelbundet och fyller helt nytt.
Enda nackdelen är väl att det dels sprätter en del pellets som blir smått sågspån om de blir blöta, samt att det förståss far lite smått sågspån runt lådan, men har man en liten mattbit att "torka av sig på" så stannar det mesta där.

Har också haft de där glasliknande kristallerna. Också helt luktfria :love:
Bästa upplägget var med en sån stor kattlåda som har ett galler(typ PW fast större, någon kopia) då kunde jag låta det ligga ett lager kristaller under gallret, som sög upp allt kiss, och sedan hindrade gallret katten från att rafsa runt med kissiga kristaller, så låg det ett lager rena ovanpå gallret att gräva i sas. Mycket uppskattat, kristallerna håller kisset i dagar utan att lukta, så slänger man bara alltihop när bottenlagret är "mättat".
Kostar väl lite per påse(jag köpte dem man kan köpa på Coop) men de är otroligt dryga :bow:
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag tänker nu gå emot alla här inne. Jag lär få en dödsdom hängades över mig. Kanske bäst jag ordnar med livvakt...

Den bästa kattsanden jag någonsin har använt är ÖB Kitty som säljs i 10 kg förpackningar. Den kostar 1/4 av Ever Clean och är dubbelt så bra.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Vi hade PW förut, fungerade jättebra o luktade inget. Vädigt ekonomiskt, ströt kostade ca 300:- per år för två katter o två lådor.
Men så fick ena katten plötsligt nog o ville inte använda lådorna, så nu har vi en öppen låda o en med huv, använder Mjau´s sand, klumpar bra, luktar inget o är billig.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

På vilket sätt är den dubbelt så bra? :)



TS: Jag har EverClean och är nöjd med det så jag har inte prövat något annat. Däremot tänkte jag tipsa dig om att köpa en "kattlådematta" Att lägga framför kattlådan. Det är kanon verkligen, sanden som följer med när katten hoppar ut fastnar på mattan och man slipper skräpet:)
Jag köpte min för typ 60 kronor i en djuraffär.

Trixiematta.jpg


Bild lånad från guldfisken.se
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag håller med om att Sjöbogårdens Kitty på ÖoB är bra. 10 liter väger 8 kg, dammar inte och såldes till extrapris för 50 kr/st häromveckan, tror ordinarie brukar vara 68 kr. Den är lite lättare och grövre än annan sand, så den flyger ur lådan ganska lätt, vilket kan vara till nackdel.

Zooplus.se har en bra och prisvärd sand som heter Cat & Clean.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Vi har just nu EverClean Less Track, kattsand med större korn för långhåriga katter. Luktar gott, men dyrt - ja!
Vi gör av med ungefär 10 liter sand i månaden till två katter.

Pussi Kompakt kör vi när vårt fyndade Everclean lager är slut. ;) Vi passar på att köpa Everclean när det är kampanjpris på sanden. Senast var det 99 kr för 10 kg, då är det samma kilopris som Pussi.
Pussi tycker jag är bra, liknande EC men luktar ju inte lika parfymerat. Något mörkare skulle jag säga men annars ingen större skillnad.

Vill du skicka efter kattsand så kan jag rekommendera Zooplus, där rosas ExtremeClassic och Cat & Clean. :)
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag har använt vanliga eldningspellets i vanlig kattlåda, funkar toppen och luktar bara härlig tallskog :love:

Har också haft de där glasliknande kristallerna. Också helt luktfria :love:
Bästa upplägget var med en sån stor kattlåda som har ett galler(typ PW fast större, någon kopia) då kunde jag låta det ligga ett lager kristaller under gallret, som sög upp allt kiss, och sedan hindrade gallret katten från att rafsa runt med kissiga kristaller, så låg det ett lager rena ovanpå gallret att gräva i sas. Mycket uppskattat, kristallerna håller kisset i dagar utan att lukta, så slänger man bara alltihop när bottenlagret är "mättat".
Kostar väl lite per påse(jag köpte dem man kan köpa på Coop) men de är otroligt dryga :bow:

Du har inget namn på det du använt? "Kristaller" är det sådan kristallsand (som finns på t.ex. zooplus) du menar eller något annat?

Synd att jag inte skapade den här tråden för en vecka sedan, då hade jag kanske köpt en större modell av PW istället för en vanlig låda som jag köpte. Men nu är det som det är :p

Den bästa kattsanden jag någonsin har använt är ÖB Kitty som säljs i 10 kg förpackningar. Den kostar 1/4 av Ever Clean och är dubbelt så bra.

Vad tycker du det finns för fördelar och nackdelar med sanden?

TS: Jag har EverClean och är nöjd med det så jag har inte prövat något annat. Däremot tänkte jag tipsa dig om att köpa en "kattlådematta" Att lägga framför kattlådan. Det är kanon verkligen, sanden som följer med när katten hoppar ut fastnar på mattan och man slipper skräpet:)
Jag köpte min för typ 60 kronor i en djuraffär.

Jag har funderat på en sådan matta, den kan säkert fungera ypperligt om man har låda med huv. Tack för tips!


Vi har just nu EverClean Less Track, kattsand med större korn för långhåriga katter. Luktar gott, men dyrt - ja!
Vi gör av med ungefär 10 liter sand i månaden till två katter.

10 liter på en månad?! :eek: Jag använder lite mer än 20 liter i månaden, det är den mängden som krävs för att fylla hans vanliga låda + lite till om behov finns. Hans nyinköpta låda är ännu större därav min vilja att byta sand :p


Tack så mycket för tips! Nu har jag fått så mycket tips att jag inte vet var jag ska börja :D
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Haha, vad gör din katt med sanden? ;)
Vi har två maine coon katter, stora katter alltså och två Modkat-lådor. Fyller på varannan vecka med sand och de har alltid djupt att gräva.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Haha, vad gör din katt med sanden? ;)
Vi har två maine coon katter, stora katter alltså och två Modkat-lådor. Fyller på varannan vecka med sand och de har alltid djupt att gräva.

Fråga mig inte, men han gillar i alla fall att täcka golvet med det med jämna mellanrum :p

Jag trodde Modkat var små? :o
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag vet inte om våran katt kissar ovanligt mycket, men när vi hade sådan kristallsand så blev det blött väldigt fort. Det står ju att det ska hålla i en månad men det blev ofräscht och fuktigt väldigt fort, visserligen luktade det ingenting.

Kör numera Pussi, funkar bra. Döljer lukten och klumpar bra.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Den största fördelen med Kitty, eller Sjöbogården Kitty, är att den är ljus, dammar inte, klumpar bra och luktar ingenting. Sedan är ju priset ingen nakdel heller :angel:

Det största problemet med EverClean är att den dammade. Jag hällde alltid över sanden i en stor plastlåda. Med EC dammade det något fruktansvärt. Kitty är helt dammfri.

En annnan nakdel med EC är att själva sanden luktar. Jag är parfymallergiker och kände av sanden, inte katternas avföring.

Enda nakdelen med Kitty är att den har lite problem att stanna kvar i lådan eftersom mina katter nog egentligen var grävlingar :angel:

Men ärligt talat var EC inte bättre heller.

Det hela löstes med huv och matta framför samt sopkvast före duchen. Katterna drog aldrig runt med sanden i lägenheten, den höll sig snällt på toaletten.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Det håller jag med om EC stinker!
Brukar lukta äckelkattsand i hela huset/lägenheten hos de som använder den.

Jag vill ha oparfymerad sand som inte luktar.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Har du testat Everclean - Less Track? SJälv tycker jag inte det finns någon annant märke som kan mäta sig med EC. Outstanding heklt enkelt;)

Bison: Everclean finns i dessa sorter:

Extra Strength Unscented
Maximal klumpbildningsförmåga i en parfymfri formula för katter (och människor) som är känsliga mot parfym.
Mer information

Extra Strength Scented
Maximal klumpbildningsförmåga med en fräsch och ren parfym som vid kontakt med fukt, när den behövs som mest, genast börjar verka.
Mer information

Multiple Cat
Innehåller fler luktkontrollerande ämnen än vår Extra Strength formula för att passa hushåll med fler än en katt.
Mer information

Less Track
Innehåller aktivt kol i varje sandkorn som fångar upp och håller kvar odörmolekyler för oöverträffad luktkontroll!
Mer information

Fresh Lavender
Samma maximala klumpbildningsförmåga som Ever Cleans övriga sand med en lätt doft av fräsch lavendel för att ditt hem skall lukta fantastiskt.
Mer information

Aqua Breeze
En finkornig sand med maximal uppsugningsförmåga och en lätt doft av tvål för att ditt hem skall lukta fantastiskt.
Mer information

Multi-Crystal Blend
Samma maximala klumpbildningsförmåga som Ever Cleans övriga sand med Silicagelkristaller som har en enastående förmåga att absorbera fukt. Den är även parfymfri.
Mer information

Alltså allt från extra parfyrmerat till oparfyrmerat.
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Använder ICAs klumpbildande. Klart ekonomisk.
Har ett tjockt lager sand.
Två katter och fyra lådor.
Luktar inget.

Fast jag rensar minst två gånger per dag.


AM
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Visst, men de flesta använder uppenbarligen stinksanden.

Jag har redan en bra, billig o svensk sand. Varför köpa dyr, sämre o utländsk?
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Visst, men de flesta använder uppenbarligen stinksanden.

Jag har redan en bra, billig o svensk sand. Varför köpa dyr, sämre o utländsk?

Jag har inte sagt att du ska köpa den. Menade bara att det finns oparfyrmerad. Vi säljer denna på jobbet och den som säljs mest är den extra parfyrmerade och Lavendel.... Uppenbarligen vill folk med katter inte att det ska lukta katt;)
 
Sv: Tips på bra kattsand?

Jag vill att det ska lukta rent. Därför har jag oparfymerad sand, tjockt lager, flera lådor o städar minst tre gånger per dag, då luktar det inget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 156
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag går snart i taket! Letar efter en luktfri (inte tvunget parfymfri men så det inte stinker), klumpbildande och framför allt dammfri...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp