Tips på experiment ställen

På curiosum i Umeå kan man laborera, men 13-åringar ska ju laborera på NO:n i skolan så tror inte att det är så märkvärdigt för den åldersgruppen.
 
På universum i Göteborg finns en klassisk kemikalier-sal där man får göra en kemilabration under ledning av en handledare. Se till att vara där när de släpper biljetterna för det är hyfsat populärt.

Vårt barn hade en liknande situation i sjuan. Dessutom hade de lärarproblem så ordinarie lärare var sjukskriven i perioder och springvikarien fick inte ha laborationer av säkerhetsskäl. I åttan blev det bättre när någon/några elever blev flyttade till en annan mindre undervisningsgrupp och de fick en annan lärare. Så även om det känns hopplöst nu, så kan det bli bättre.
 
Ett tips är att en del kemilaborationer faktiskt går att göra hemma med t.ex bakpulver, ättika och rödbetssaft. Jag läste in gymnasiets kemi A på distans (för många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg alla labbar..) och fick då en labblåda hemskickad för att utföra laborationer hemma. Mycket info kring labbutförande och förklaringar finns på internet. Det går kanske att fråga på skolan om det åtminstone finns möjlighet att låna hem viss utrustning när de inte kan erbjuda utbildning på plats..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Tilly_85
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 171
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 601
Senast: Soapbubble
·
Mat Någon som har tips om en bra helglunch runt Borås? Är en söndag och vi åker förbi Borgstena mot Borås längs väg 183 och sen väg 42...
Svar
1
· Visningar
183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp