Bukefalos 28 år!

Tips på hästtransport för 2 hästar

lundsbo

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att sälja min gamla Umebil och köpa en hästtransport eftersom jag inte åker så mycket längre.

Totalvikt ca 2000 kg och jag behöver kunna lasta minst 1100 kg.
Gärna boggi, men finns det längre? Minst 2-axlat. Ej byggd i plywood eller liknande. Prisklass max 70 000 kr.

Jag gillar:
- Sadelkammare
- Dörrar bakom hästen
- Bra ventilation
- Att hästarna åker baklänges
- Panikbommar

Våga vägra:
- Överlucka i pressening

Hur ändrar totalvikten? Vilka papper behövs? Förutom att vagnen ska vara byggd för en hög totalvikt.

Hoppas på lite tips här!
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Ume har baklänges släp, b50. ingen sadelkammare dock. Sen har equi-trek släp med lastning precis som i en bkorts lastbil, och bra sadelkammare.

Boj kan annars kanske fungera? Ej baklängesåkning men dörrar bak och sadelkammare.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Ume B60 har "riktig" boogie, mkt stor sadelkammare, aluminiumchassie, dörrar bak och bra ventilation. Dock ej panikbommar utan enbart säkerhetsbommar. Tjänstevikt 880 kg på de nya.
För 70 000 blir det dock en begagnad vagn.

Själv har jag B45 då jag vill ha fronturlastning och får då skippa sadelkammare, men jag är supernöjd med min.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Jag röstar på Umesläp. Har ett från 99 som är jättefint. Ligger kalas på vägen :)
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Tack för svar!
Intressant att det är just Ume och boj jag kikat på.
Vår första trailer var en Ume brunte Lux och den fungerade mkt bra.
Lastbilen går också bra och det är lätt att få tag i delar från grabbarna på verkstaden i Umeå.

Boj är fina, bra ventilation. Men hur är det med reservdelar och papper för att typa upp efter konkursen?
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Vi köpte en Fautras när vi började köra två hästar. Den är stabil och ligger bra på vägen men framför allt är den jättesmidig när man ensam ska lasta eller lasta ur två hästar. Man kan ha dörren bak stängd bakom den häst som står i släpet om man vill, och med bommar som öppnas och stängs framifrån behöver man aldrig ha en person bakom hästen någonsin. Båda hästarna står bra, och sadelskåpet på insidan av skötardörren är funktionellt om än lite trångt för två sadlar (men det går). Jag tycker också att det är bra att man kan öppna på båda sidor fram, är det varmt kan man ha öppet rakt igenom, kör man två hästar kan man välja att öppna på den sidan där hästen man ska göra något med står. Dessutom tycker jag som kör mycket att det är jätteskönt att slippa hålla på och lyfta en tung baklucka, särskilt på vintern - fjäderavlastad eller ej...
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Hur fungerar sadelskåpet på vintern?
Tänker att plast blir ju skört vid kyla, om en häst sparkar på det då, håller det?
Eller går det sönder ?
Vassa plastbitar vid hästben känns dåligt...
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Vi köpte en Fautras när vi började köra två hästar. Den är stabil och ligger bra på vägen men framför allt är den jättesmidig när man ensam ska lasta eller lasta ur två hästar. Man kan ha dörren bak stängd bakom den häst som står i släpet om man vill, och med bommar som öppnas och stängs framifrån behöver man aldrig ha en person bakom hästen någonsin. Båda hästarna står bra, och sadelskåpet på insidan av skötardörren är funktionellt om än lite trångt för två sadlar (men det går). Jag tycker också att det är bra att man kan öppna på båda sidor fram, är det varmt kan man ha öppet rakt igenom, kör man två hästar kan man välja att öppna på den sidan där hästen man ska göra något med står. Dessutom tycker jag som kör mycket att det är jätteskönt att slippa hålla på och lyfta en tung baklucka, särskilt på vintern - fjäderavlastad eller ej.. .

Intressant. Fast det finns inte en enda på blocket i min prisklass.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Boj är fina, bra ventilation. Men hur är det med reservdelar och papper för att typa upp efter konkursen?

Jag typade om mitt för två år sedan, då var det tyvärr bara i Klippan de kunde göra det. Och det lät som att det kunde bli problem att göra det i framtiden, minns ej varför. Men ring och prata med dem, väldigt hjälpsamma gubbar.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Vårt släp är tre år gammalt, och har gått en hel del på vintern, ner mot -20 grader. Jag har aldrig upplevt skåpet som skört och det har hållt bra. Vi har en häst som sprattlar en del med frambenen i släpet. Dessutom tycker jag det är bra när jag kör yngre hästar att det är uppfyllt framför bommen (upp till bomhöjd).
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Nej, det verkar som om folk som skaffat Fautras inte vill göra sig av med dem :-) Men du kan ju kolla om det finns någon återförsäljare i närheten, de får ju in inbytessläp då och då.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Jag har en equi trek som stämmer in på allt. Är super nöjd med min.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Från € 5`799 enligt deras hemsida, sneglar själv på dem men tror det är lite väl mycket släp för mig som vara kör en häst några gånger i halvåret.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Vilken modell har du? Köpte den ny antar jag eftersom det inte verkar finnas begagnade? Pris?

Jag knep den enda beg som fanns i höstas :D Jag har space treka och den kostar från 7799euro fast det är utan skatt/moms, div tillbehör och importen vilket ligger runt en 10-15'kr vad jag kollat upp.

Är inte så billigt att ta in som folk tror

Jag är extremt nöjd med den och hästarna står som ljus i den. Bra med packnings utrymme

4fd36269eb26d_space-treka-m-4.jpg


4fd3624a5c7ca_space-treka-m-3.jpg


Kan verkligen rek den och alla som sett den har blivit lite gröna i ansiktet :sneaky:
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

När jag åkte på träning en gång så hade en annan ett sånt släp :love: kändes väldigt fjuttigt med det egna lilla enkelaxlade kylinge släpet :rofl:. Speciellt när övriga hade stora boj trailers och b korts lastbilar.. blev lite avundsjuk men trivs bra med mitt lilla skrutt släp :p.
 
Sv: Tips på hästtransport för 2 hästar

Nja, axlarna ser ut såhär U ... tydligen så har ntidigare ägaren kört med väldigt mycket överlast och låtit den stå så. Otroligt surt :(. Kostar mer än vad släpet kostade också att byta axlarna
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 474
Senast: ako
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 825
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp